POSTKOLONIALIZM(1).doc

(68 KB) Pobierz
XVII

POSTKOLONIALIZM

 

I.RÓŻNE OBLICZA

Ä       Cztery teksty założycielskie

●określenie konkretnej postawy metodologicznej, nazwa pojawiła się w latach 80-90-tych XX wieku

In Other Worlds(1987)Gayatri Chakravorty Spivak

The Empire Wites Back (1989)Bil Ashcroft

Nation and Narration Homi K.Bhabhy

Culture abd Imperializm(1993)Edward W.Said

●poddanie w wątpliwość uniwersalistycznych roszczeń kultury zachodniej i odsłonięcia ich filozoficznych i kulturowych przesłanek

●badania kolonialne- subdyscyplina badań kulturowych

Ä       Perspektywa imperialna

●analiza wyobrażeń świata konstruowanego z imperialnego punktu widzenia

●świat widziany w perspektywie imperialnej- świat skolonizowany przez Europę

krytyce zostaje poddany sposób, w jaki europejskie mocarstwa kolonialne (Anglia i Francja)tworzyły wartościujące przedstawienia  podległych im kultur i w jaki sposób ustalały relacje między centrum a peryferiami

●relacje miedzy kolonizatorami i kolonizowanymi-dyskursywna dominacja

●kolonizowani- wszystkie grupy płciowe u etniczne, pozbawione kulturowej samodzielności, marginalizowane i poddane instytucjonalnej opresji

●niezgoda na bierność wobec kulturowej przemocy, symbolizowanej przez nieistniejące już imperia

Ä       Początki krytyki postkolonialnej

●lata 50,60-te- państwa należące do europejskich imperiów zaczynają wybijać się na niepodległość

koniec panowania Francji w Indochinach, wojna w Algierii, kryzys kolonializmu afrykańskiego- upadek kolonialnego ładu

Ä       Wyklęty lud ziemi (1961)Frantz Fanon z przedmową Jeana Paula Sartre’a

obserwowany z bliska proces rozpadu systemu kolonialnego

●autor- marksista a jednocześnie przybysz z kolonii, związek między konfliktami rasowymi a klasowymi

Ä       Orientalizm

Orientalizm (1978) Edward Said-najbardziej wpływowa książka w badaniach postkolonialnych

teza kulturowa o kształtowaniu percepcji przez dyskurs

●Orient(Wschód), jako przedmiot badań jest wynalazkiem badaczy, nie obiektywnie istniejącą rzeczywistością

Ä       Dyskurs na temat Orientu

●orientalizm(dyskurs na temat Orientu)nie mówi nam nic o samej rzeczywistości, ale ustanawia wartościującą ramę, w której pojawiają się fakty nasycone uprzedzeniami

●wiedza na temat Orientu okazała się być dyskursem na usługach władzy zachodnich imperiów, których stosunek do Wschodu był dwuznaczny

 

ORINTALIZM (Edward W.Said)- sposób badania określonego regionu geograficznego, ze szczególnym uwzględnieniem języka i kultury; sposób myślenia oparty na ontologicznym  i epistemologicznym rozróżnieniu między Wschodem i Zachodem; system myślenia, który prowadzi do unieważnienie Wchodu jako obszaru zainteresowań badaczy kultury; korporacyjna instytucja, której celem jest opisywanie, analizowanie i propagowanie kultury Wschodu

 

Ä       Orient jako „Inny”

naturalny obiekt podboju, nad którym trzeba roztoczyć kontrolę

●niezrozumiały- fascynował i niepokoił swoją egzotyczną tajemniczością

trzeba było go oswoić za pomocą swojskich obrazów i przedstawień

Ä       Wielka narracja Zachodu

●podwójnemu celowi służyć miał właśnie orientalizm- dyskurs niweczący różnicą między Wschodem a Zachodem

● „wielka narracja” uzasadniała imperialne roszczenia Zachodu

związek dyskursu z władzą i percepcją jest podwójny

●władza uzasadnia swoje roszczenia oraz wpływa na kształt dyskursu

 

HEGEMONICZNA HISTORIOGRAFIA- zespół narracji historycznych prezentujących wydarzenia danego kraju z perspektywy kolonizatorów

 

KANON- dominujący model literacki, który powstaje poprzez odrzucenie literatury regionalnej, peryferyjnej i marginalnej; wyznaczenie standardów językowych i kulturowych dla obszarów podporządkowanych imperialnemu państwa

 

Ä       Angielska powieść modernistyczna

●utwierdza kulturowe stereotypy(Joseph Conrad)

●milcząco uzasadnia imperialne panowanie(Mansfield Park Jane Austen)

Ä       Figura kolonizacji

●główny bohater powieści modernistycznej ustanawiając porządek staje się implicytną (niedopowiedzianą wprost) „figurą kolonizacji”

 

II.LITERATURA I OPRESJA

Ä       Literatura a kulturowe stereotypy

●literatura jest stronniczką imperialnej polityki kolonizacji: produkuje i utrwala kulturowe stereotypy krajów i kultur kolonizowanych

relacja między kolonistami i kolonizowanymi jest wyraźnie stematyzowana

 

LITERATURA WSPÓLNOT NARODOWYCH- literatura pisana w języku angielskim, powstająca w krajach, które niegdyś były koloniami; przeciwieństwo krytyki postkolonialnej i jeden z głównych obiektów jej ataków; literatura krajów postkolonialnych powinna być omawiana zbiorczo, ze względu na wspólny język i kulturę kolonizatorów

 

Ä       Przykład Burzy Szekspira

●fascynacja doniesieniami z Nowego świata, szczegóły z dzieł podróżników i kolonistów

●akcja dramatu umieszczona na wyspie, odwołania do Wergiliusza, konwencje teatralne

kulturowo- historyczny wymiar tekstu został zamaskowany

●wyraźnie przebija retoryka europejskiej dominacji nad kolonizowanymi krajami

Ä       Kaliban i Prospero

●uciskający i uciśniony, kolonizator i kolonizowany

●Prospero- wiedza narzędziem kulturowej dominacji

●Kaliban- lubieżny, pijany, zasługuje na swój nędzny los, stworzenie wyjęte spod zbawiennego wpływu cywilizacji, jest nieedukowanym dzikusem, który nie rozumiał nawet własnego języka, dopóki nie został oświecony przez reprezentantów prawdziwej kultury

●Miranda nazywając Kalibana „najbardziej zwyrodniałą rzeczą” odmawia mu tym samym człowieczeństwa

Ä       Kaliban jako narzędzie panowania

●niewolnik= użyteczne narzędzie do skutecznego panowania nad wyspą

Ä       Zadanie lektury postkolonialnej

●kultura jest po stronie kolonizatorów

●kultura utożsamiona zostaje z symboliczną przemocą wywieraną na „innych”, którym odbiera się prawo bycia sobą i narzuca obcy im standard

●kolonizacja oparta jest na wyzysku, kolonizowani niewolniczą pracą muszą ją podtrzymywać

koloniści zajmują podwójną pozycję: kulturowych wybawców i nieugiętych władców

zadaniem lektury postkolonialnej jest odsłonięcie tej dwuznaczności oraz działalność polityczna

sztuka Szekspira maskuje polityczną dominację państwa imperialnego nad barbarzyńską „innością”

 

III.PRZEKLETY SPADEK

Ä       Jądro ciemności

utrwala kolonialne stereotypy politycznej supremacji imperialnej Anglii

Ä       Chinua Achebe An Image of Africa: Racism In Conred’s „Hart of Darkness” (1977)

●nigeryjski pisarz i wykładowca na uniwersytetach amerykańskich

Ä       Wartościowanie dzieła literackiego

czy dzieło literackie, które przedstawia nieludzko innych ludzi tylko dlatego, że należą oni do innej, gorszej rasy, może nadal być wielkim dziełem?

nie wprost, ale za pomocą literackich środków stylistycznych zostaje utrwalona kolonialna wizja świata, wedle której czarni mieszkańcy Afryki nie są ludźmi, bo nie należą do zachodniej kultury

●kultura zachodnia= człowieczeństwo- podstawa kolonialnego światopoglądu

Afryka to wyraz europejskiego pragnienia, by wszystko co niższe trzymać na dystans, przekonanie o wyższości kultury zachodniej nad resztą świata

Ä       Pisarz jako dostarczyciel wygodnych mitów

niezrozumienie dla tego, co odmienne od europejskich standardów kultury i zachowania

natychmiastowe wartościowanie skonstruowanej opozycji: my- normalni, oni-obłąkani

przerażenie z powodu jakiegokolwiek powinowactwa z nienormalnymi dzikusami

Ä       Pokrewieństwo kultur

●wyparcie możliwego pokrewieństwa miedzy człowiekiem Zachodu i mieszkańcem Afryki

opowieść o przemocy zachodniego  dyskursu, który narzuca jednostce ramy postrzegania świata

biały człowiek nie chce widzieć żadnego pokrewieństwa z czarnym i wypiera tę dominującą myśl, skazując siebie dobrowolnie na niezrozumienie

stereotyp kulturowy organizuje percepcję białego człowieka

Ä       Usunięci z historii

●dzikusom odebrana jest historia, która przynależy tylko ludziom Zachodu

●najpoważniejszy cios, jaki otrzymał kolonizowany polegał na usunięciu go z historii

●otwarcie zachodniego kanonu literackiego na teksty pisane w innych językach niż angielski okazały się najskuteczniejszą politycznie strategią przywracania zapomnianej historii

 

IV.CZY INNI POTRAFIĄ MÓWIĆ?

Ä       Postkolonializm a postmodernizm

podobieństwa między modernizmem literackim, kolonializmem, strukturalizmem

własne poglądy badacze postkolonialni wpisywali w ramy postmodernizmu i poststrukturalizmu

pojęcie „inności”, jako wspólny mianownik

Ä       Analityka inności

●z epistemologicznego punktu widzenia inność nie ma prawa istnieć, ponieważ dla rozumu to, co niezrozumiałe, zagraża jego istnieniu

Ä       Kolonializm jako ekspansywność rozumu

●istnienie polega na maksymalnym poszerzaniu przestrzeni zrozumiałości regulowanej prawami narzucanymi przez podmiot

●kwintesencja ekspansywności rozumu- podstawowa przesłanka kolonializmu

Ä       Jak przedstawiać?

●to, co zostało usunięte z dominujących systemów reprezentacji lub ukryte pod powierzchnią pozornie przejrzystego dyskursu

Ä       Doświadczenie niemożliwego

● „doświadczenie niemożliwego”- etyczny cel badań postkolonialnych(określony przez Gayatri Chakravorty Spivak)

●etyczne przedstawienie uciśnionego możliwe jest tylko, gdy towarzyszyć będzie mu świadomość nieadekwatności samego przekazu

Ä       Dyskurs postkolonialny

dyskurs postkolonialny często sam powtarza to, przeciwko czemu występuje, ponieważ sam także jest dyskursem

paradoks potwierdza najważniejszą tezę postkolonialnizmu: rzeczywistość nie zostaje przez dyskurs odtworzona, lecz skonstruowana wedle ukrytych w nim ideologicznych przesłanek

 

V.PODSUMOWANIE

Ä       Przesłanki badań postkolonialnych

●ideologiczny i polityczny wpływ Zachodu na inne kultury

●analiza dyskursu kolonialnego(imperialnego), który w taki sposób konstruuje swój przedmiot, by uzasadnić podbój, panowanie i administrację podbitej społeczności

badaniom podlega dyskursywna reprezentacja rzeczywistości

●dyskurs= reprezentacja- nie odzwierciedla rzeczywistości, lecz ją konstruuje według określonego zbioru ujednoliconych zbiorowych wyobrażeń

●dyskurs kolonialny- posługuje się stereotypami i kliszami, kolonizowany zmuszony zostaje do przyjęcia wizerunku skonstruowanego przez kolonizującego

●dyskurs europejski- konstruuje obraz społeczności i kultur nieeuropejskich wedle wzorca politycznego, uzasadniając jego wyższość i kolonizację

●dyskurs zachodni- supremacja białej większości kulturowej nad mniejszością kulturową przez narzucenie jej własnych wartości kulturowych i kanonu literackiego

Ä       Analiza stereotypowych przedstawień

stereotypowe przedstawienia stały się matrycą, wedle której powstają lokalne tożsamości oraz ramą określającą granice prawomocnego poznania rzeczywistości skolonizowanej

badania śledzą strategie konstruowania znaczeń w kulturach podporządkowanych imperialnemu centrum

Ä       Krytyka

●krytyka jest powiązana ze światem  i istnieje w nim o tyle, o ile sprzeciwia się monocentrymowi

The Empire Wites Back: Theory and Practice impost-Colonial Literatures (1989): „postkolonialny”- odnosi się do wszelkiej kultury “naznaczonej procesem imperialnym od czasów kolonizacji do dziś

●badania postkolonialne dotyczą wszelkich tekstów, które uczestniczą w procesie ujednolicenia innych kultur oraz tekstów, które sprzeciwiają się temu procesowi

Ä       Hegemonia Zachodu

●śledzenie dyskursywnych represji wszelkich mniejszości etnicznych i religijnych  w strukturach danej zbiorowości oraz relacji między centrum kulturowym i marginesem

 

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin