Diagnostyka psychologiczno-pedagogiczna WYK 1 29.09.12
1. Co to jest diagnoza?
· Diagnozis – osądzanie, rozróżnianie, rozpoznanie
· Początkowo pojęcie używane w medycynie, żeby określić stan patologiczny, co pacjentowi jest?
· Diagnoza – podstawa do przeprowadzenia terapii
· W pedagogice/psychologii – rozpoznanie konkretnego stanu rzeczy, tendencji rozwojowej -> na podstawie objawów – określam je, odnajduje i przystępuję do działania
· J. Korczak – medyczny model diagnozy; metody poznawcze; analiza problemu; obserwacja podstawą diagnozy
· H. Radlińska – diagnoza społeczna – sprawdzenie, w jakich warunkach żyje dziecko; warunki mają wpływ na funkcjonowanie dziecka
· A. Kamiński – diagnoza istotna w procesie wychowawczym, w nauczaniu
2. Diagnoza (etapy)
1) Sformułowanie problemu badawczego – co jest mojemu dziecku?
2) Postawienie hipotezy – co ja zakładam, co chcę osiągnąć?
3) Skonstruowanie planu badawczego – co zrobić, żeby dziecku pomóc, co będę badać?
4) Pomiar – konstruowanie kwestionariusza; jaki sposób: ilościowy/jakościowy?
5) Przeprowadzenie badań – ściśle określone narzędzia, kwestionariusze
6) Analiza i interpretacja materiału badawczego
7) Uogólnianie i wyciąganie wniosków
3. Model diagnozy szeroki
· Wnioskowanie o jakimś stanie – co jest dziecku?
· Rozumowanie, wyciąganie wniosków, uzasadnianie
4. Model diagnozy wąski
1) Co wiemy na temat dziecka? Zbieramy wszystkie informacje.
2) Ocena – czy bierzemy dane zachowanie dziecka pod uwagę?
3) Konkluzja – badać, czy nie badać?
4) Tłumaczenie – jaka jest przyczyna danej rzeczy – dlaczego dane zachowanie występuje/dlaczego nie?
5) Postulowanie – które problemy mają być zmienione?
6) Hipoteza – jakie działania praktyczne podejmuje, jakie konkretnie czynności podejmujemy?
5. Rodzaje diagnozy
1) Diagnoza typologiczna, identyfikacyjna, klasyfikacyjna, przyporządkowująca – określamy czym jest badane zjawisko w oparciu o literaturę
2) Diagnoza genetyczna, kauzalna (przebieg ciąży itp.)
3) Diagnoza znaczenia/celowościowa (sprawdzenie, na ile badane zjawisko/zachowanie/cecha wpływa na daną osobę)
4) Diagnoza fazy (diagnoza umiejętności dziecka, co potrafi, czego nie)
5) Diagnoza prognostyczna/rozwojowa (na ile dane podejście, metody, dają pozytywny rezultat lub jaki kierunek działań trzeba podjąć, żeby wynik był pozytywny)
6) Diagnoza negatywna – czego dziecko nie umie
7) Diagnoza pozytywna – co dziecko potrafi
8) Diagnoza psychologiczna – diagnosta bada poziom funkcji intelektualnych, orientacyjnych, umiejętności wykonawcze w tym wszelkie procesy poznawcze, poziom umiejętności społeczno-emocjonalnych, poziom motywacji
9) Diagnoza pedagogiczna – określenie poziomu czytania i pisania, poziomu opanowania pewnych wiadomości, czy dziecko potrafi liczyć, określenie trudności szkolnych
5. Zasady diagnozy
· Holistyczna – patrzenie całościowe
· Dążenie do realizowania diagnozy pełnej, np. pomoc innych specjalistów
· Oceniający charakter diagnozy (co jest naszemu dziecku, na podstawie metod, narzędzi i technik)
· Realizowanie diagnozy w wymiarze pozytywnym (chwalenie dziecka)
· Dążenie do autodiagnozy osoby, systemu czy środowiska (każdy sam wyciąga pewne informacje)
· Łączenie poznania pośredniego z bezpośrednim (łączenie informacji własnych obserwacji i otoczenia)
· Realizowanie diagnozy środowiskowej (poznanie rodziny czy środowiska)
· Zasada odpowiedzialności etycznej (nie stwarzać plotek, nie przekazywać informacji)
· Nie traktować rezultatu diagnozy jako absolutnie obiektywnego i trafnego obrazu badanej rzeczywistości
6. Profesjonalna diagnoza powinna być:
· Trafna (cel)
· Rzetelna
· Dokładna i wyczerpująca
· Obiektywna
· Bezstronna
· Duża liczba informacji z różnych źródeł
· Odpowiedni czas trwania
· Uwzględnienie wpływu wielu źródeł
· Historia życia badanego
· Maksymalna ilość faktów przy minimalnym zastosowaniu hipotez
7. Dyspozycje podstawowe diagnosty, niezbędne do przeprowadzenia diagnozy:
· Wiedza merytoryczna
· Zdolność do wykorzystywania tej wiedzy, czyli umiejętność logicznego myślenia
· Umiejętność obserwacji i prowadzenia rozmowy
· Sprawności techniczne
8. Atmosfera podczas oraz błędy i problemy przy przeprowadzaniu diagnozy
· Kontakt diagnostyczny – sytuacja, w której spełnione są warunki pozwalające na otwarte i szczerze wyrażanie uczuć i eksploatację treści ważnych dla rozpoznania diagnostycznego
· Opór – to świadome/nieświadome unikanie przez badanego penetracji pewnego obszaru treściowego, które może wynikać z uświadomionego/nieuświadomionego poczucia zagrożenia
· Sygnały oporu:
o Przedłużające się milczenie – boimy się odezwać
o Zmiana tematu rozmowy
o Intelektualizacja
o Racjonalizacja – usprawiedliwianie siebie
o Bezosobowa forma przedstawienia emocji – mówienie w 3 os, bezosobowo
o Zmniejszanie głębokości i konkretności wypowiedzi
o Zmiana sposobu wypowiedzi
o Zmiana sposobu mówienia
o Zapominanie pytania
o Pustka w głowie
o Objawy somatyczne – zaczerwienienie, pot, itp.
o Czynny atak – odpowiedź na pytanie w formie ataku
o Świadome kłamstwo
o Otwarta odmowa
WYK 2 13.10.12
· Skąd się bierze opór?
o Wewnętrzne – tkwi w nas
§ Lęk
§ Wstyd
§ Poczucie winy
o Zewnętrzne – tkwią w kimś innym, nie mamy na nie wpływu
§ Postępowanie diagnosty, jego zachowanie; np. bardzo szybkie przejście od pytań ogólnych do zagrażających
§ Formalizm traktowania – podmiot diagnozy traktowany jako osoba nic nie wiedząca
§ Brak poczucia bezpieczeństwa ze strony osoby badanej
§ Wyłapywanie sprzeczności
§ Naukowy i specjalistyczny język
9. Techniki radzenia sobie z oporem (dla diagnosty)
1) Milczenie
2) Zmiana/przeformułowanie pytania
3) Parafraza – powtórzenie informacji własnymi słowami
4) Prośba o konkretyzację wypowiedzi – prosimy rozmówcę o szczegóły, krok po kroku
5) Rozmowa tu i teraz
6) Problem anonimowości diagnosty – diagnosta zaangażowany w coś całkowicie; osoba diagnozowana musi mieć pewność, że rozmowa nie „ujrzy” światła dziennego
7) Udzielanie dodatkowych informacji – pokazanie osobie badanej, że jej emocje są normalne
10. Umiejętności, kompetencje itp. Diagnosty
1) Zdolności potrzebne do prowadzenia rozmowy
2) Błędy popełniane podczas rozmowy
3) Postawy negatywne diagnostów
· Diagnosta powinien pozostać anonimowy
11. Metody, narzędzia, techniki
1) Metoda – ogólny sposób badań
2) Techniki – środki, za którymi możemy badać problem, konkretne czynności wyk. przez diagnostę
§ Stosujemy w badaniach masowych (badania dużego fragmentu populacji)
§ Dobrze zrobiona ankieta daje gwarancję prawdomówności
§ Podział ze względu na jawność:
· Anonimowe
· Imienne
§ Kryterium organizacji badań:
· Audytoryjna – osoby w jednej sali i udzielają odpowiedzi/wypełniają arkusze
· Wysyłkowa – wysyłanie ankiet do respondentów
§ Sposób rozprowadzania:
· Środowiskowe (ankieter idzie do środowiska respondentów)
· Prasowe (zamieszczenie ankiety na łamach prasy)
· Pocztowa
· Internetowa
§ Należy odpowiednio zmotywować respondentów do wypełnienia ankiety
§ Ankieta anonimowa daje większą pewność dobrych odpowiedzi
§ Do kogo idziemy przeprowadzić ankiety/jakie warunki? – wszystko musi być dostosowane
§ Bezpośredni kontakt, istotne informacje – czynniki oporu
§ Materiał jakościowy – dokładna analiza wszystkich wypowiedzi, odpowiednia waga informacji
§ Podziały występujące w pedagogice – dot. wywiadu swobodnego
· Char. eksploracji – luźna rozmowa dostosowana do rozmówcy
· Osoba badana odgrywa ważną rolę
· Wywiady pogłębione – ściśle ustalony schemat, tematyka; jak największa ilość informacji
§ Wywiady skategoryzowane/standaryzowane
· Wywiad nieskategoryzowany – luźna rola badacza, brak ustalonego schematu
· Wywiad częściowo skategoryzowany – badacz ma konkretne pytania, które musi zadać (np. 1. Spotkanie diagnostyczne)
· ...
m.szpaner