PROJEKT EDUKACYJNY
,,Przedszkolak – czysty i zdrowy”
„Wychowanie zdrowotne nie musi
być nudne, można je bowiem wiązać
z najgłębszymi motywami postępowania
zważywszy, że partycypuje
ono w realizacji generalnych celów
wychowania zmierzając do poznania
i rozumienia samego siebie oraz
opanowania najtrudniejszej ze sztuk
- „sztuki życia”
Prof. Maciej Demel
Wprowadzenie
Przedszkole ma na celu wszechstronny rozwój dzieci, przygotowanie ich do podjęcia nauki szkole oraz pomoc rodzinie w zapewnieniu im opieki i wychowania. Wychowanie prozdrowotne dzieci nie może być sprawą, którą można pozostawić samą sobie. Jest ono warunkiem wychowania, ale również odwrotnie: wychowanie jest warunkiem zdrowia. Edukacja zdrowotna jest to proces, w którym dzieci nabywają umiejętności dbania o zdrowie własne i społeczności, w której żyją. Jest podstawowym prawem, powinna być obecna na co dzień w ich życiu i doświadczeniach przez całe życie. Celem edukacji jest ukazanie dzieciom wartości zdrowia jego potencjału, którym dysponują, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie, wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności, kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków. Zadania związane z ochroną zdrowia i rozwijaniem sprawności fizycznej zobowiązują nauczyciela przedszkola do tworzenia sprzyjającego zdrowiu środowiska wychowującego, do kształtowania nawyków higienicznych i rozwijania sprawności ruchowej dzieci. Zadania te zobowiązują wychowawcę do tego, aby dziecko było nie tylko przedmiotem zabiegów wychowawczych, lecz także brało w nim czynny udział. Nie wystarcza, aby zdobyło pełną umiejętność i sprawność oraz było przyzwyczajone do ich wykorzystywania. Powinno odczuwać potrzebę ich stosowania, a także zdawać sobie sprawę, że są one konieczne dla utrzymania i pomnożenia jego zdrowia. Do podstawowych celów wychowania zdrowotnego w przedszkolu należy zapewnianie wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka w warunkach zdrowia, bezpieczeństwa i radosnego dzieciństwa.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ
Data
Zadania
Cele szczegółowe
Odpowiedzialne
8.02
1. Przedstawienie o tematyce zdrowotnej „Czystość to zdrowie”
-9:30-10:30 grupy „KRASNOLUDKI”, „PAJACYKI
-10:30-11:30 grupy „MOTYLKI”, „MUCHOMORY”
· zna zasady higieny: mycie rąk przed posiłkami, po wyjściu z toalety i w sytuacji kiedy ręce są brudne, mycie zębów po posiłkach
· Potrafi kulturalnie zachować się na różnorodnych uroczystościach
· Uważnie ogląda przedstawienia teatralne, uroczystości reagując spontanicznie
· bierze udział w inscenizacji przedszkolnej „ Czystość to zdrowie”
Anna Kruszewska
9-10.02
1. Konkurs wiedzy o zdrowiu i zdrowym odżywianiu.
- w dniu 09.02 o godzinie 9:30 grupy: „STONOGI” i „MUCHOMORY
· wspólne oglądanie prezentacji multimedialnej
· podział dzieci na drużyny (4+5 osobowe) w zależności od obecności dzieci
· przydział znaczków
· objaśnienie zasad konkursu i zadań przy poszczególnych stanowiskach
- w dniu 10.02 o godzinie 9:30 grupy: „MOTYLKI” i „PAJACYKI”
· podział dzieci na drużyny (3-4 osobowe) w zależności od obecności dzieci
- w dniu 10.02 o godzinie 11:00 grupa „KRASNOLUDKI”
· udział w poszczególnych konkurencjach chętnych dzieci
· zabawy przy muzyce
· Stosuje zasady higieny: mycie rąk przed posiłkami, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk i twarzy po przyjściu z podwórka, mycie rąk po skorzystaniu z toalety
· wyjaśnia znaczenie spożywania produktów mlecznych, warzyw i owoców
· określa zasady zdrowego trybu życia : codzienne przebywanie na świeżym powietrzu, zdrowe odżywianie, higiena osobista, odpoczynek, kontakt z lekarzem
· podejmuje próbę małym zespole zgodnie wykonać powierzone zadanie
· Próbuje wyjaśnić znaczenie spożywania produktów mlecznych, warzyw i owoców
I stanowisko (układanie puzzli) Magda Trawińska
II stanowisko
(dokończ rymowankę) Daria Ślęzak
III stanowisko
(zabawa pantomimiczna)
Sandra Lewicka
IV stanowisko
(jak to smakuje)
Jolanta Szczecha
V stanowisko
(worek cudów)
Jolanta Marut
VI stanowisko
(zagadki zdrowotne) Agata Bożek
VII stanowisko
(Quiz na wesoło)
Katarzyna Maślanka
Tablica wyników:
Małgorzata Bandziorowska
(zagadki zdrowotne) Anna Ignasiak
Ewa Beza
Tablica wyników: Anna Kruszewska
11.02
1.Sport to zdrowie -zabawy i konkurencje sportowe na śniegu
- w dniu 11.02. ( w wypadku niesprzyjającej aury)
· o godzinie 9:30 grupa: „STONOGI” I „MUCHOMORY”
· o godzinie 10:30 grupa: „MOTYLKI” I „PAJACYKI”
· o godzinie 11;30 grupa; „KRASNOLUDKI”
- w dniu 11.02 ( w wypadku sprzyjającej aury)
· wszystkie grupy spotykają się na placu przedszkolnym o godzinie 10:00
· aktywnie uczestniczy w zabawach na świeżym powietrzu, na śniegu
· aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach
Utworzenie stanowisk. Anna Kruszewska
Konkurencja I
„Kręgle na śniegu”
Konkurencja II
„Polowanie”
Konkurencja III
„Przeskakiwanie rowu- skoczne pingwiny”
Konkurencja IV
„Przeciąganie liny”
Konkurencja V
„Kule śnieżne”
12.02
Ewaluacja projektu – „ To służy zdrowiu to szkodzi zdrowiu”
- praca w salach
- spotkanie wszystkich grup na dużej sali
· uczestniczy w przygotowaniu sałatki warzywnej, koktajlu mlecznego, kolorowych kanapek
· tworzy plakat techniką kolażu „ To służy zdrowiu, to szkodzi zdrowiu”
Nauczycielki w swoich grupach
SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA O TEMATYCE ZDROWOTNEJ
„Czystość to zdrowie”
Cele ogólne:
· motywowanie do dbałości o swoje zdrowie
· budzenie zainteresowania sztuka teatralną
Cele operacyjne:
· Uważnie ogląda przedstawienia teatralne, uroczyst...
nika_26