Charles T. Russell - Boski program; Wybrany lud Boży.pdf

(471 KB) Pobierz
Microsoft Word - PK - 12 Przes³añie o ¯ydach w Overland Monthly
Charles Taze Russell - “Overland Monthly”
Boski program – Wybrany lud Bo!y
roku 1915 - i e wedug Pisma ;wi8tego wielkie bogosawie3stwa b8d
wylane na nich jako naród.
Zostalimy równie zaproszeni przez Hebrajczyków do wygoszenia
im wykadu, dotyczcego proroctw hebrajskiego Pisma ;wi8tego,
którym s coraz g8biej i coraz bardziej zainteresowani.
Pierwsze publiczne pojawienie si8 syjonizmu przycign8o uwag8
tylko ?ubogich 6ydów3. Bogaci i majcy powodzenie 6ydzi umiechali
si8 szyderczo, twierdzc, e syjonizm jest niepraktyczny, gupi itd.
Wpywowi rabini wygaszaj kazania przeciw syjonizmowi,
owiadczajc, e Ameryka jest Ziemi Obiecan 6yda - Ziemi, od
której nie odcignie go adna perspektywa Palestyny. Nazywaj
samych siebie nieortodoksyjnymi - 6ydami przez pochodzenie, a nie
przez wiar8 - obrazoburcami, agnostykami. Naczelni redaktorzy
wyraali podobne pogldy, niewtpliwie czujc, e ruch syjonistyczny
pozbawi ich naród dobrego imienia w oczach pogan. Odbyway si8
zebrania, na których syjonizm by pot8piany i wymiewany, a
obywatelstwo ameryka3skie ukazywane jako idea dla ydowskiej
modziey itd.
Stopniowo ydowskie uczucia skaniay si8 coraz bardziej ku
syjonizmowi; dzi ydowskie czasopisma uwaaj za korzystne
zaoenie Wydziau Syjonistycznego. Rabini i redaktorzy naczelni
twierdz, e nie mdrze jest przeciwstawia7 si8 stale rosncemu
prdowi uczu7 syjonistycznych. Przyznaj teraz, e nast8puje cige
odmadzanie si8 Palestyny i e syjonizm ma wpyw na serca
biedniejszych 6ydów w kadym kraju, a szczególnie w Rosji. Przyznaj
równie, e serca ubogich z ich narodu t8skni do Palestyny, pocigajc
ich do tego kraju bardziej, ni gdziekolwiek indziej. Przyznaj, e
odrodzenie Izraela w jego wasnym kraju nie tylko byoby korzystne dla
ich biedniejszych braci, ale take wpyn8oby na mniej ortodoksyjnych,
którzy nie myl o opuszczeniu krajów, w których mieszkaj i gdzie
ciesz si8 tak wielkim powodzeniem finansowym, e nie zwracaj
szczególnej uwagi na przyszo7 ani te przeszo7.
Moc nadziei Jeruzalemu
Czy uwaamy to za dziwne, e pewien wpyw, nadzieja,
rozprzestrzenia si8 tak szybko po caym wiecie wród omiu milionów
Hebrajczyków? Czy uwaamy to za ?niezwyky patriotyzm3, e po
osiemnastu stuleciach nieobecnoci w ojczyDnie tak mocno pulsuje w
sercach caego narodu? Czy dziwimy si8 jeszcze bardziej, gdy
Spis treci:
1. Wiara podstaw ydowskiego charakteru
2. Nadzieja dugo odwlekana teraz odywa
3. Dwójnasób Izraela - fakty i teoria
4. Siedem czasów karania - okres 2520 lat
5. Jubileusz odnowy
6. Nowe Przymierze Izraela
7. Pascha pierworodnych
8. Naród wybrany, jego sabat i jubileusz
9. Wielki Dzie3 Pojednania
10. Syjonizm to Boskie wezwanie
11. Czy 6ydzi musz sta7 si8 chrzecijanami, aby powróci7 do
Boskiej aski?
12. Czy chrzecijanie i 6ydzi powinni dy7 do zjednoczenia?
I. Wiara podstaw% !ydowskiego charakteru
Zmartwychwstanie ydowskich nadziei, jakie mona byo dostrzec w
ruchu syjonistycznym, jest zadziwiajce nie tylko dla majcych znaczn
wiedz8 pogan, ale i dla wiatlejszych czonków narodu ydowskiego.
Siedemnacie lat temu autor tego artykuu zwiedzi Ziemi8 ;wi8t,
poszukujc dowodów odmadzania si8, spowodowanego zwi8kszonymi
opadami deszczu w owym rejonie, co jest zgodne z pewnymi
proroctwami Pisma ;wi8tego, na które ju od pi8tnastu lat zwraca
uwag8. Przy tej okazji usiowa on obudzi7 ydowskie zainteresowanie
proroctwami odnoszcymi si8 do ich ponownego, trwaego
zamieszkania - jako naród - w ich wasnym kraju, a take
bogosawie3stwem Boym, jakie ma by7 wtedy wylane na Ziemi8
Obiecan i na lud wybrany. 6aden 6yd nie by jednak w tym czasie
gotowy do suchania. Wród najuboszych klas nastpio przez pewien
czas oywienie, ale przygn8bienie powracao, gdy odpowiadali, e
przepowiedziane bogosawie3stwo nie moe nadej7 wczeniej, ni po
upywie 6000 lat, co wedug ich chronologii nastpi dopiero za 150 lat.
Próbowalimy wykaza7 im na podstawie ich wasnego Pisma ;wi8tego,
e 6000 lat ju upyn8o, e "Czasy Pogan" wkrótce si8 zako3cz - w
zastanawiamy si8 nad faktem, e byli oni przez duszy okres czasu
poza krajem, ni w nim? Jeeli takie pytania rodz si8 w naszym
umyle, to s one jedynie dowodem naszego niezrozumienia uczu7,
które przez prawie trzydzieci osiem stuleci wywieraj wpyw na
Abrahama i jego nasienie!
Faktem jest, e 6yd nie jest dobrze znany nawet wród swoich
najbliszych poga3skich znajomych. Nie moe on by7 szeroko i
gruntownie zrozumiany, chyba e z punktu widzenia jego religii,
rozumianej przez niewielu pogan i b8dcej nawet dla wi8kszoci 6ydów
spraw uprzedzenia i dumy bardziej, ni wyraDnego zrozumienia i
religijnego przekonania.
Pierwotnie odizolowany z Boskiego rozkazu od innych narodowoci,
w zgodzie ze swoimi religijnymi przekonaniami, 6yd sta si8
cudzoziemcem i obcym dla wi8kszoci wiata; wiat, czujc uraz8
wobec jego roszczenia sobie aski Boej i wyszoci religijnej, gardzi
6ydem i skazywa go na wygnanie, a nawet przeladowa go w
najbardziej niechrzecija3ski sposób. Odci8ty w ten sposób od
spoecznego wspóycia z poganami, zamkniety sam w sobie, 6yd
rozwija w sobie ducha urazy do spoecze3stwa. Skupiony na sobie,
mia ambicj8 dawania sobie rady z poganami w kadej dziedzinie
post8pu w duchu konkurencji, a nie braterstwa. Przez dugi czas
niedopuszczany do posiadania i uprawiania wasnej ziemi, porzuci
rolnictwo i zamieszkiwa jedynie pewne cz8ci miast Starego ;wiata i
wyraDnie okrela swoj "Dzielnic8 6ydowsk". Stwierdzajc, e
poganin zwykle przychodzi do niego pod przymusem - jeeli w ogóle
przychodzi - 6yd zaangaowa si8 w poyczanie pieni8dzy pod zastaw;
stosujc przy tym swoj wrodzon energi8, nauczy si8, jak uzyskiwa7
korzyci z tego interesu, ale przez to cz8sto powi8ksza wrogo7 swoich
poga3skich ssiadów. Stopniowo jego mocny charakter zacz skupia7
si8 gównie na robieniu pieni8dzy - w czym naladuje go wielu pogan,
chocia ci ostatni maj w tej walce stosunkowo mniejsze powodzenie.
Dopiero w dzisiejszych czasach, po raz pierwszy od zburzenia
Jeruzalem, 6yd jest traktowanyw w peni sprawiedliwie i ma równe
moliwoci z innymi narodowociami w rónych cz8ciach Europy i w
naszym kraju. Obecnie jego wytrwaa energia stawia go na wysokiej,
wpywowej pozycji w bankowoci, handlu, dziennikarstwie i
literaturze. Jednak bez wzgl8du na wielko7 jego osigni87 i jego
bogactwo, istnieje wielka przepa7 spoeczna pomi8dzy nim a jego
poga3skim ssiadem. Nie moemy równie uwaa7, e jest to jedynie
opór wobec jego religii, poniewa wielu pogan o wysokiej pozycji
spoecznej wyznaje bardzo podobne pogldy religijne - na przykad
unitarianie i im podobni. 6yd przyznaje, e ta spoeczna przepa7
istnieje i czuje do niej uraz8, ale jej nie rozumie. Mogoby si8 wydawa7,
e jest to gównie spowodowane faktem, i jego instynkt handlowy
przez te dugie lata zdoby tak przewag8, e 6yd dominuje w kadej
dziedzinie, jak uprawia. Sentyment do pieni8dzy, warto7 gotówki, "ile
to jest warte?", "ile mog8 dosta7?", "jaki b8dzie zysk?" - oto uczucia,
które w stopniu godnym ubolewania trapi ca ludzko7: niektórych
wi8cej, niektórych mniej. U pogan jednak s uczucia, okazje, rzeczy i
okolicznoci, do których podchodzi si8, zapominajc cakiem o
komercjaliDmie. Ten ponadkomercyjny sposób bycia nasi hebrajscy
przyjaciele uwaaj za trudny do cenienia i niemoliwy do osigni8cia.
Jaka moe by7 podstawa, z której pochodzi niepohamowana nadzieja
i odwaga 6yda, które prowadziy go przez krwawe morza
przeladowa3, przez spoeczne wygnanie, przeciw prdowi uprzedzenia
i przesdów, do jego obecnego wysokiego stanowiska w wiecie?
Dlaczego nie zosta on skruszony tak, jak inni ludzie? Dlaczego nie
znikn on z oblicza ziemi jako naród tak, jak znikn8y inne narody?
Dlaczego dzisiaj, po trzydziestu omiu stuleciach, jest on tak si, tak
pot8g w wiecie finansowym, e najbogatsze rzdy s jego dunikami
i wr8cz nie omielaj si8 podejmowa7 wojny bez jego wspópracy w
zbieraniu funduszy? W czym tkwi tajemnica ydowskiej nadziei,
odwagi i dumy?
Wybrane nasienie Abrahama
Klucz do zrozumienia tej sytuacji zosta nam dany w Biblii, a nie
gdzie indziej. Waciwie rozumiany zwizek narodu ydowskiego,
ziemi palesty3skiej i Biblii stanowi dowód, e istnieje Bóg, e ma On
wspaniay i cudowny plan czyli metod8 post8powania z ludzkoci, e
Jego plan jest zwizany z narodem ydowskim i e Biblia jest zapisem
owego planu. Musimy tu jednak pami8ta7 prawdziwo7 wyraenia
poety:
"Bóg w tajemniczy sposób czyni cuda".
B8dem jest przypuszcza7, e Biblia zostaa napisana dla wiata albo
po to, aby zrozumia j wiat. Jej wasne wiadectwo jest przeciwne
takiej myli: Boskie cele maj by7 ukryte przed ogóem ludzkoci i
zrozumiane tylko przez tych, którzy wchodz w serdeczn harmoni8 z
Boskim zamiarem i którzy z tego punktu widzenia badaj Pisma. Nie
powinno nas zatem zaskakiwa7, e nasi ydowscy przyjaciele nie
zrozumieli jasno Pism, które z tak czci i pieczoowitoci chronili od
Mojesza a do Chrystusa. Czy nie moemy zgodnie z prawd
powiedzie7, e taki sam brak zrozumienia panuje wród wi8kszoci
ludzi, a nawet wród chrzecijan? Czy nie jest faktem, e stosunkowo
maa liczba Ludu Pa3skiego zostaa obdarzona przywilejem
zrozumienia dugoci, szerokoci, wysokoci i g8bokoci Boskiego
planu, co jest zgodne z Biblijnym owiadczeniem, e w cigu obecnego
wieku jedynie maa garstka ma posi7 tak wiedz8? Przeszkodami,
które zalepiy tak wielu, s wierzenia, tradycje i Talmud. "Tajemnica
Pa3ska jest dla tych, którzy maj Go w powaaniu (i jego Sowo) i On
okazuje im swoje przymierze" - Psalm 25:14 (A.V.)
Pismo ;wi8te wydaje si8 jednak wskazywa7, e bliski jest ju czas,
kiedy "tajemnica Boa b8dzie dokonana" i kiedy coraz wi8cej ludzi
zrozumie Boski plan, a wród nich i peni szacunku 6ydzi.
Rzeczywicie 6yda powinny szczególnie pociga7 zarysy Boskiego
planu, przedstawione w proroctwach i w jego wasnym Pimie
;wi8tym. Wyjaniaj one dowiadczenia Izraela podczas jego trwania
w asce Boej, a take dowiadczenia jego nieaski podczas ostatnich
osiemnastu stuleci; pokazuj, jak oba te dowiadczenia b8d w ko3cu
pomaga7 ku bogosawieniu Izraela, a przez Izrael - pogan.
Boska obietnica dla nasienia Abrahamowego
Podstaw caej nadziei Izraela, gówn spr8yn odwagi tego narodu,
moc sprawcz ich energii, wytrwaoci i dumy bya i jest Boska
obietnica dana Abrahamowi, wspaniaemu przodkowi Izraela,
"przyjacielowi Boemu". Wanie Abrahamowi, po pewnych próbach
charakteru - posusze3stwa, lojalnoci i wiary - Bóg uczyni obietnic8,
która stanowi nadziej8 tak dla Izraela, jak i dla pogan. Brzmi ona: "W
nasieniu twoim b8d bogosawione wszystkie narody ziemi" - 1 Moj.
22:18 (BGd). Pan wskaza na syna Abrahama, Izaaka, jako na przewód,
przez który miao przyj7 to bogosawie3stwo. PóDniej syn Izaaka,
Jakub, mia jako nast8pny przekaza7 to bogosawie3stwo. Przy mierci
Jakuba Boskie bogosawie3stwo zostao z Boskiego rozkazu
przekazane nie pojedynczemu potomkowi, lecz wszystkim jego synom
jako narodowi.
Imi8 Jakuba zostao zmienione na "Izrael", które tumaczy si8 "ksi8
mony u Boga" - w Boskiej asce. To imi8 "Izrael", wskazujce na tak
wielki zaszczyt i ask8 Bo, zostao nast8pnie nadane caemu
narodowi, potomkom Jakuba, którzy stali si8 znani jako "Izraelici" lub
"synowie Izraela". Naród ten rozumia, e s oni tym nasieniem,
potomstwem wymienionym w obietnicy uczynionej Abrahamowi -
nasieniem, w którym b8dzie bogosawiona caa ludzko7. Rozumieli
poprawnie, e miao to oznacza7 wielkie wywyszenie dla ich maego
narodu. Mieli zupen ufno7 w tej wspaniaej obietnicy, poniewa Pan
Bóg zapewni im j w tak wspaniay sposób - zoy przysi8g8. Skoro
nie móg przysic przez adnego wi8kszego od siebie, powiedzia:
"Przysigem na siebie samego, mówi Pan: poniewa to uczynie i nie
wzbraniae si8 ofiarowa7 jedynego syna swego, b8d8 ci bogosawi
obficie i rozmno8 tak licznie potomstwo twoje, jak gwiazdy na niebie i
jak piasek na brzegu morza, a potomkowie twoi zdob8d grody
nieprzyjació twoich i w potomstwie twoim bogosawione b8d
wszystkie narody ziemi za to, e usuchae gosu mego" - 1 Moj.
22:16-18.
Ta nadzieja w Bogu - e byli Jego ludem wybranym, który On ma
uy7 jako przewód aski Boej do wszystkich narodów - bya gówn
spr8yn ydowskiej dumy i odwagi. Nie dla wszystkich 6ydów
niezwyke zarozumialstwo jest podstaw sukcesu. Niektórzy z nich sa
bojaDliwi, a inni nie maj szacunku dla samych siebie; dodaje im jednak
si przekonanie, e Bóg szczególnie si8 nimi interesowa, i ta nadzieja,
e speni On dla nich swoje przymierze potwierdzone przysi8g. Wiara
tak wytrwaa (przez trzydzieci osiem stuleci) na pewno musi podoba7
si8 Bogu i musi wzbudza7 podziw nawet u ich nieprzyjació.
Chrzecija3scy badacze Pisma ;wi8tego dobrze wiedz, e znaczna
cz87 Biblii to historia Izraela i proroctwa o ich nadchodzcej chwale.
Przesze osiemnacie stuleci stanowiy jedynie nawias, w którym trwao
wybieranie duchowego Izraela sporód wszystkich narodów. Szybki
powrót Izraela do Boskiej aski wyznacza jeszcze jeden krok naprzód w
Boskim planie wieków. Wedug Pisma ;wi8tego zbliajce si8
podniesienie ich do aski Boej rozpoczyna tysicletni epok8
bogosawie3stw, tak dawno obiecan przez Boga za porednictwem
hebrajskich proroków, a potwierdzon take przez naszego Pana i Jego
apostoów - patrz sowa Piotra: "czasy ochody przyjd od oblicznoci
Pa3skiej, a posaby onego, który wam opowiedziany jest, Jezusa
Chrystusa, który zaiste niebiosa ma obj7 a do czasu naprawienia
wszystkich rzeczy, co by przepowiedzia Bóg przez usta wszystkich
wi8tych swoich proroków od wieków" - Dzieje Ap. 3:19-21.
6ydowska restytucja jest pierwszym bogosawie3stwem, które zostanie
wtedy wylane na rodzaj ludzki przez askawego Stworzyciela.
Poniewa w kolejnych artykuach podamy zarys rónych proroctw
biblijnych, którymi 6ydzi s ywo zainteresowani, mamy nadziej8, e
zaciekawi to nie tylko naszych hebrajskich przyjació, ale take
chrzecija3skich badaczy Biblii i nie wyznajcych. Przysze
bogosawie3stwa b8d obfite ku bogosawieniu caego rodzaju
ludzkiego, ale najpierw 6yda, poniewa "Bóg nie odrzuci Swego ludu,
który przejrza" oraz "darów i wezwania Bóg nie auje" - Rzym.
11:2,29-32.
Charles Taze Russell - Overland Monthly
nie niono, a stao si8 to w 20 lat póDniej. Teraz socjalizm jest wielk
groDb dla wszystkich rzdów cywilizowanego wiata, wczajc w to
Japoni8, a syjonizm posuwa si8 do przodu wielkimi krokami.
Wedug Boskiego zarzdzenia, drzwi do Palestyny jako ojczyzny
byy zamkni8te dla 6ydów przez zesze 16 stuleci. W cigu tego okresu
6ydzi zacz8li szczególnie pragn7 swojej ojczyzny. Ruch syjonistyczny
jest ich woaniem do niebios, jeden do drugiego i do wiata. Zamkni8cie
drzwi do Palestyny, niewtpliwie, spowodowao, e 6ydzi jeszcze
bardziej pragn8li do niej powróci7. Zakaz ten nie zosta zniesiony,
dopóki pokojowa rewolucja w Turcji nie postawia u wadzy bardziej
umiarkowanych ludzi, którzy odwoali zakaz i pozwolili powróci7
6ydom do Palestyny na takich samych warunkach, jak innym narodom.
Sze7 miesi8cy min8o i nie speniy si8 oczekiwania tych, którzy
spodziewali si8 szybkiego napywu do ziemi obiecanej wyp8dzonego
ludu. Kongres Syjonistyczny, który zamkn swoj sesj8 w Hamburgu,
w Niemczech, ostatniego dnia 1909 roku, odkry sekret zwoki 6ydów
korzystania z otwartych drzwi. Wydaje si8, e dr Max Nordan, wielki
przywódca syjonistów i Prezydent Zwizku wywiera cay swój wielki
wpyw, by powstrzyma7 Izraelitów od wkraczania do Palestyny, dopóki
on nie wymusi decyzji na tureckim rzdzie, by uzyska7 od niego kart8
praw, czynic z Palestyny pa3stwo ydowskie. Dr Nordan rozumowa
w taki sposób, e turecki rzd wielce skorzysta z ustanowienia w
Palestynie ydowskiego rzdu, uzalenionego od Turcji,
autonomicznego, lecz pod tureckim patronatem. Przyznania takiej karty
rzd turecki ustawicznie odmawia, potwierdzajc jednak, e 6ydzi b8d
mile widziani we wszystkich cz8ciach imperium, wczajc w to
Palestyn8 z ogólnymi przywilejami tureckiego obywatela. Co wi8cej,
przypomnieli oni 6ydom, e Turcja jest jednym z nielicznych narodów,
które nigdy nie przeladoway dzieci Abrahama.
DRUGO
II. Nadzieja d)ugo odwlekana teraz od!ywa
Jedn z najtrwalszych rzeczy w historii jest nieustajca ydowska
nadzieja. Jest to potwierdzone poprzez natchnienie Biblii, która
przedstawia t8 nadziej8, mówi o jej dugo odwlekanym
urzeczywistnieniu i zapewnia nas, e b8dzie ona trwa7, dopóki si8 nie
zrealizuje. W nast8pnych artykuach rozwaymy ydowskie proroctwa i
typy, które pokazuj, e izraelskie marzenia o wiatowym wpywie,
jako szczególnego ludu Boego b8d szybko zrealizowane. Wykaemy
take z hebrajskiego Pisma ;wi8tego, dlaczego wypenienie
chwalebnych obietnic, uczynionych Abrahamowi i jego potomstwu, tak
dugo si8 odwleka. Jaka jest konieczno7 tej zwoki i jakie korzyci z
niej wypywaj. Na razie zadowolimy si8 stwierdzeniem, e wedug
Biblii, Palestyna b8dzie si8 wspaniale rozwija7 z du populacj 6ydów
po roku 1914. Teksty Pisma ;wi8tego wskazuj, e nastpi zebranie
Izraela ze wszystkich narodów, ze znacznym bogactwem i ogóln
pomylnoci. Nie mamy rozumie7, e to oznacza, e wszyscy 6ydzi ze
wiata pojad do Palestyny, lub e niektórzy najbardziej poboni i
gorliwi z kadej strony wiata tam si8 zbior. W tym czasie nastpi to,
co Biblia okrela "Uciskiem Jakóba", w poczeniu ze wiatowym
uciskiem finansowym, religijnym, politycznym i spoecznym,
doprowadzajcym do anarchii, a póDniej do wywyszenia Izraela jako
ziemskiego przedstawiciela duchowego Królestwa Mesjasza.
Tutaj nie propagujemy, lecz ogaszamy tylko jedynie nasz
interpretacj8 proroctw, któr przedstawiamy opinii publicznej przez 34
lata. W 1874 roku socjalizm ledwo si8 narodzi, a o syjoniDmie jeszcze
TRUMIONYCH
NADZIEI
NIE
DA
SIT
POWSTRZYMAU
W pewnym okresie czasu obawiano si8, e Kongres Syjonistyczny
zamkni8ty w Hamburgu, b8dzie znakiem wyomu w towarzystwie,
poniewa dr Nordan, jego prezydent, z wieloma wpywowymi
czonkami, nalega, by Ruch Syjonistyczny powstrzyma si8, dopóki
jego dania autonomicznego rzdu dla Palestyny nie zostan
spenione. Masy syjonistów byy niespokojne i nalegay, by szybko
wkroczy7 przez otwarte drzwi, pozostawiajc rezultaty Boskiej
opatrznoci. Myleli oni w taki sposób, e Bóg, który obieca ponowne
zebranie Izraela i który otworzy drog8, jest zupenie zdolny w Swoim
wasnym czasie wypeni7 inne warunki wielkiej obietnicy uczynionej
Abrahamowi - e jego nasienie, jego potomstwo b8dzie jeszcze
bogosawi7 narody ziemi. Doszo do gwatownych sporów na
Kongresie i pomimo mioci i szacunku, którym cieszy si8 Prezydent
Towarzystwa i pomimo pot8nego wpywu innych przywódców,
Kongres z miymi preambuami, rezolucjami o szacunku dla swoich
wodzów, uchwali rezolucj8 nakazujc stopniowe przeniesienie
interesów Syjonistów do Palestyny. W ten sposób przysze centrum
syjonizmu zostao okrelone, e ma by7 w Ziemi ;wi8tej. Fundusze,
które byy zbierane dla celów bankowych, itd. miay by7
skoncentrowane tam.
;wiadkowie obecni na ostatnim Syjonistycznym Kongresie mówi o
arliwoci, jak okazali delegaci reprezentujcy Izraelitów ze
wszystkich stron wiata. Jest rzecz niezwyk, e nieliczni bogaci
6ydzi uyczyli albo swojego wpywu, albo pieni8dzy, by rozwin7
patriotyczne wysiki swoich biedniejszych braci, z których niektórzy
ogromnie pragn ojczyzny. Poniewa teksty Pisma ;wi8tego wskazuj
na zgromadzenie w Izraelu bogactwa, przeto nie mamy wtpliwoci, e
w cigu nast8pnych kilku lat okolicznoci zostan tak uksztatowane, w
sposób opatrznociowy, e bogaci 6ydzi, jak i biedniejsi zgromadz si8
tam. W mi8dzyczasie, w penej zgodzie z proroctwami, klimat
Palestyny wielce si8 poprawia na skutek wi8kszych opadów deszczu.
6yd zwany Aaronsonem odkry nowy rodzaj pszenicy, podobny do
naszego, lecz szczególnie przystosowany do gleby i klimatu Palestyny.
Równoczenie tureckie Dróda informuj, e rzd turecki zleci sir
Williamowi Wileox z Królewskiego Towarzystwa Geograficznego
Wielkiej Brytanii, Gównemu Inynierowi Delty Tygrysu i Eufratu, by
przystpi do zagospodarowania w Mezopotamii dolin Tygrysu i
Eufratu. Prawdopodobnie, jest to miejsce ogrodu Eden, kolebki rasy i
ojczyzny Abrahama, zanim si8 przeniós on do Kanaanu. Szacuje si8, e
dzieo to moe by7 dokonane w kilku latach. Wpynie to na
wprowadzenie nowoczesnej cywilizacji i bogactwa do tej cz8ci wiata
i bez wtpienia, przyczyni si8 do odrodzenia Palestyny.
W ten sposób geograficzne centrum ziemi, okolice Jeruzalem
odzyskaj wano7 w oczach wiata. Ci, którzy patrz na t8 spraw8
poprzez prorocki teleskop, przewiduj czas, kiedy prawo wyjdzie z
Syjonu (duchowego Izraela na poziomie niebia3skim) a sowo z
Jeruzalem, przyszej stolicy wiata pod zarzdem tysicletniego
Królestwa. Tam wszystkie narody ziemi b8d wysya7 swoich
ambasadorów i stamtd b8d bra7 dla siebie prawo. Na takich, którzy
dostosuj si8 do tych zarzdze3 spocznie Boskie bogosawie3stwo,
podnoszc ich stopniowo z grzechu, ignorancji, przesdów do
umysowej, moralnej i fizycznej doskonaoci. W ten sposób, wedug
Pisma ;wi8tego, caa ziemia stopniowo stawa7 si8 b8dzie ogrodem
Pana - rajem, a te czasy, czyli lata restytucji doprowadz ch8tnych i
posusznych z rodzaju ludzkiego z powrotem do penej doskonaoci
umysowej, moralnej i fizycznej, jak Bóg zamierzy i której da
przykad w ojcu Adamie. W ten sposób wszystkie skutki
nieposusze3stwa i upadku Adama zostan zatarte, wymazane poprzez
dawno obiecane Królestwo Izraela, Królestwo Boe pod panowaniem
Mesjasza i Porednika Nowego Przymierza, którego askawe warunki
b8d otwarte dla wszystkich narodów ziemi (Dz. Ap. 3:19-23; Jer.
31:31; Zach. 14:1-6,14-20).
AMBICJA O IMPERIUM ;WIATOWYM
Kady wie, e od czasu dni Nabuchodonozora, króla Babilonu wiele
narodów piel8gnowao w sobie ambicje, e los da im ich wyszo7 nad
innymi narodami, które powinny podda7 si8 ich wadzy dla swych
wasnych korzyci. To zarozumialstwo skonio Nabuchodonozora do
tego, by zosta pierwszym podbijaczem wiata. Cyrus Medyjczyk
doszed do wniosku, e on nadawaby si8 jeszcze bardziej na cesarza
wiata i ustanowi o zasi8gu wiatowym imperium Medów i Persów.
PóDniej to zarozumialstwo udzielio si8 Aleksandrowi Wielkiemu, który
podbi wiat i da jego bero Grecji. Nast8pnie cesarze sprawowali
wadz8 i uczynili Rzym cesarzow wiata. Z kolei papiee stali si8
rzeczywistymi wadcami na ziemi, pod pretekstem duchowej wadzy.
Napoleon zako3czy papieskie imperium i usiowa przywaszczy7
sobie i Francji zaszczyty panowania nad wiatem. Biblia wyjania, e
poniós on porak8 nie dlatego, e nie posiada ku temu zdolnoci, lecz
dlatego, e Bóg wczeniej zarzdzi, by pitym powszechnym imperium
na ziemi byo imperium Mesjasza, duchowe i niewidzialne panowanie
Chrystusa i wi8tych wybranych czonków kocioa; Jego oblubienicy,
dziaajcych poprzez cielesnego Izraela, który b8dzie przywrócony do
Boskiej aski i uczyniony gównym narodem ziemi - przewodem
Boskich bogosawie3stw.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin