Kontrola BAG - Informacje na temat transportu na terenie Niemiec.pdf

(1355 KB) Pobierz
Kontrole drogowe
Kontrole drogowe
Stan 11 kwiecień 2007 r.
292036025.002.png 292036025.003.png 292036025.004.png
Kontrole drogowe Federalnego Urzędu ds. Transportu
Towarowego (BAG)
Federalny Urząd ds. Transportu Towarowego (BAG) jako
samodzielny centralny urząd federalny w resorcie Federalnego
Ministerstwa Komunikacji, Budownictwa i Rozwoju Miasta wykonuje
szereg zadań związanych z samochodowym transportem
towarowym. Na zewnątrz Urząd BAG w Kolonii reprezentują
kontrolerzy służby drogowej.
BAG kontroluje rocznie ponad 600 tys. pojazdów ciężarowych i
autobusów przyczyniając się w dużym stopniu do zwiększenia
bezpieczeństwa na niemieckich drogach.
Szczególnie w zakresie przepisów dotyczących załóg pojazdów
samochodowych kontrolerzy często stwierdzają naruszanie czasu
pracy i czasów odpoczynku. Niniejszy przegląd obowiązujących
przepisów ma przyczynić się do zmniejszenia liczby
wykroczeń.
Kontrolerzy BAG są upoważnieni do zatrzymywania niemieckich i
zagranicznych pojazdów samochodowych transportu towarowego
oraz autobusów (z wyjątkiem Bawarii) w celu dokonania kontroli.
Odbywa się to także w w ramach kontroli mobilnej przez wezwanie
do zjechania na najbliższy parking lub w w ramach kontroli
stacjonarnych w miejscach przeznaczonych do wypoczynku i na
parkingach przy autostradach. Kontrolą objęte są również drogi
federalne i krajowe.
Często kontrole przeprowadzane są we współpracy z innymi
organami, np. z policją, urzędem celnym lub organem nadzoru nad
prowadzeniem działalności gospodarczej. Szczególną rolę odgrywa
tu współpraca
transgraniczna. Z tego względu BAG kooperuje z innymi organami
również na szczeblu międzynarodowym, w szczególności z
właściwymi służbami kontrolnymi krajów sąsiedzkich.
Więcej informacji odnośnie działalności Urzędu ds. Transportu
Towarowego – nie tylko w sprawach kontroli drogowej – uzyskać
można również w Internecie na stronie www.bag.bund.de . Do
Państwa dyspozycji są także pracownicy 11 oddziałów urzędu.
Adresy oddziałów znajdują się na końcu tej broszury.
Kontrola pojazdów obejmuje przede wszystkim:
- dokumenty wymagane zgodnie z prawem o ruchu drogowym
pojazdów transportowych (licencje/certyfikaty, przewożone
dokumenty, polisę ubezpieczenia od obowiązku odpowiedzialności
cywilnej od szkód towarowych),
- przyrząd kontrolny, wykresy, karty kierowcy lub wydruki cyfrowego
przyrządu kontrolnego oraz inna wymagana przepisami
dokumentacja czasu pracy,
- określone przepisy dotyczące pobytu, zezwolenia na pracę
i ubezpieczenia społecznego,
- wymiary, naciski na osie i masy całkowite oraz
zabezpieczenie ładunku i stan techniczny pojazdów,
przyczep oraz kombinacji pojazdów,
- przestrzeganie przepisów dotyczących przewozu materiałów
niebezpiecznych,
- przestrzeganie określonych przepisów Ustawy o podatkach od
pojazdów samochodowych i Ustawy o podatku obrotowym
- przestrzeganiepostanowień Międzynarodowej Konwencji o
bezpiecznychkontenerach,
- przestrzeganieokreślonych przepisów prawa dotyczącego artykułów
żywnościowych i win,
- przestrzeganieokreślonych przepisów prawa dotyczącego odpadów,
- dopuszczalne poziomy hałasu i emisji zanieczyszczeń
w spalinach pojazdów samochodowych transportu towarowego.
W przypadku stwierdzenia podczas kontroli naruszeń
prawa o ruchu drogowym, przepisów o przewozie zwierząt lub kodeksu
prawa socjalnego, Urząd powiadamia o tym właściwe organy.
W przypadku naruszenia przepisów kontrolerzy BAG podejmują środki
stosowne do rodzaju i stopnia naruszenia: sporządzają protokół, żądają
złożenia zabezpieczenia w przypadku kierowców zagranicznych lub
udzielają upomnień. W razie poważnego naruszenia określonych
przepisów bezpieczeństwa kontrolerzy mogą zabronić dalszej jazdy.
Uiszczanie opłat za korzystanie z autostrad zgodnie z odpowiednią
ustawą narodową nadzoruje właściwa służba kontrolna BAG.
Przepisy dotyczące przewozu towarów niebezpiecznych
Podczas transportu drogowego towarów niebezpiecznych prowadzący
pojazd zobowiązany jest mieć przy sobie specjalne
dokumenty. W zależności od rodzaju przewozu lub pojazdu
mogą to być następujące dokumenty:
dokument przewozowy,
pisemne instrukcje (ulotki informujące o stosownych krokach w
razie wypadku),
świadectwo specjalnej kwalifikacji kierowcy,
zezwolenie na przewóz ustaloną trasą w przypadku przewozu
towarów szczególnie niebezpiecznych,
zaświadczenia o dopuszczeniu do ruchu, np. dla pojazdów
przewożących cysterny stałei odejmowalne, pojazdów-baterii oraz
pojazdów EX II i EX III.
W zależności od rodzaju pojazdu i ładunku oraz ilości ładunku,
jednostki transportowe muszą być wyposażone w tablice ostrzegawcze,
duże nalepki ostrzegawcze informujące o rodzaju zagrożenia
(Placards), gaśnice, sprzęt ochronny, stojące znaki ostrzegawcze.
Ponadto pojazdy te muszą spełniać odpowiednie wymagania
konstrukcyjne.
292036025.005.png
Maksymalne dopuszczalne
wymiary,
naciski na osie i
masy całkowite
Szerokość 2,55 m
szerokość pojazdów-chłodni o
określonych grubościach ścian
nadwozia rodzaju furgon 2,60 m
Wysokość
Nacisk na oś pojedynczą
- nienapędzaną 10,0 t
- napędzaną 11,5 t
Nacisk na oś podwójną zależności od
odległości między osiami
- pojazd silnikowy 11,5 - 19,0 t
- przyczepa 11,0 - 20,0 t
Nacisk na oś potrójną zależności od
odległości między osiami 21,0 - 24,0 t
Masa całkowita *)
- pojazdy mechaniczne i przyczepy z
maksymalnie dwiema osiami 18,0 t
Długość
- pojazd pojedynczy
12,00 m
(z wyjątkiem naczep)
- pojazd -przegubowy 15,50 m
w przypadku pojazdów, których
naczepy nie przekraczają
określonych dopuszczalnych
długości częściowych. 16 50 m
- pojazdy z więcej niż dwiema osiami
pojazdy mechaniczne
(w zależności od typu) 25,0 - 26,0 t
przyczepa 24,0 t
- pociąg drogowy 18,00 m
w przypadku pociągów drogowych
składających się ciężarowego
pociągu drogowego i jednej
przyczepy, o ile nie przekraczają
dopuszczalnych długości
częściowych
18,75 m
- pojazdy mechaniczne z więcej niż
trzema osiami 32,0 t
- zespoły pojazdów z mniej niż
czterema osiami 28,0 t
- zespoły pojazdów z
czterema osiami
- pociąg (2-osiowy pojazd + 2-osiowa
przyczepa) 36,0 t
- pojazd przegubowy 36,0 - 38,0 t
- zespoły pojazdów
-(pociągi drogowe i pojazdy
przegubowe) z więcej niż
czterema osiami 40,0 t
*) Należy przestrzegać przepisów
dotyczących nacisku na oś pojedynczą i
pojazdów pojedynczych.
Tabela nie uwzględnia uregulowań specjalnych
4,00 m
292036025.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin