Otoczenie mojej szkoły.pdf

(490 KB) Pobierz
modul_2a.QXD
MODUŁ II
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Moja szko³a
Temat dnia: „Otoczenie mojej szkoły”
Cele ogólne:
Wypowiadanie siê kilkoma zdaniami na temat budynku szko³y, jej usytuowania, otoczenia.
Poznanie zasad bezpiecznego poruszania siê w ca³ym obiekcie .
Kszta³towanie umiejêtnoœci przestrzegania zasad bezpieczeñstwa podczas zabawy, wyrabianie nawyków
samodzielnoœci i ostro¿noœci.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
zna adres i numer szko³y,
zna zasady bezpiecznej i kulturalnej zabawy,
rozumie, na czym polega zasada ograniczonego zaufania w kontaktach z nieznajomymi,
potrafi j¹ stosowaæ w ¿yciu codziennym.
Metody nauczania:
pokaz,
rozmowa kierowana,
obserwacja,
opowiadanie,
dzia³anie praktyczne.
Formy pracy:
zbiorowa,
zespo³owa,
indywidualna jednolita.
Pomoce dydaktyczne:
karty pracy nr 1-3,
krzy¿ówka,
obrazek przedstawiaj¹cy zabawy na boisku,
historyjki obrazkowe,
przedmioty indywidualnego wyposa¿enia ucznia.
Zapis w dzienniku:
Kilkuzdaniowe wypowiedzi na temat odbytego spaceru. Rysowanie pastel¹ kompozycji dynamicznej „Moja zabawa jest
zawsze bezpieczna” .
69
33475930.043.png 33475930.044.png 33475930.045.png 33475930.046.png 33475930.001.png 33475930.002.png 33475930.003.png 33475930.004.png
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Umie u³o¿yæ puzzle i zbudowaæ
dwa zdania, na temat obrazka.
Potrafi wyró¿niæ elementy
budynku, boiska i hali sportowej.
Uk³adanie mini puzzli,
przedstawiaj¹cych szko³ê.
Sk³adaj¹ obrazek
w piêcioosobowych zespo³ach.
Przygotowuj¹ wypowiedŸ ustn¹
na temat treœci obrazka.
Karta pracy nr 1
Zna elementy budynku
i otoczenia. Umie okreœliæ ich
funkcjê i przeznaczenie.
Rozró¿nia sytuacje niebezpieczne
dla zdrowia i ¿ycia .
Zwracanie uwagi na ci¹gi
komunikacyjne miêdzy szko³¹,
boiskiem a hal¹.
Zapamiêtywanie znaków
informacyjno-ostrzegawczych.
WypowiedŸ wielozdaniowa
na temat: „Zabawy na boisku”.
Swobodnie wypowiadaj¹ siê na
temat bezpiecznego korzystania
z terenów sportowych (boisk,
hali, podwórka).
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 2
Potrafi sformu³owaæ zasady
bezpiecznego zachowania
podczas zabawy w obiektach
sportowych.
Analizowanie treœci obrazków
tematycznych,
przedstawiaj¹cych prawid³owe
i nieprawid³owe zachowania.
Dokonuj¹ oceny sytuacji. Do
obrazków dobieraj¹ podpisy: TAK
lub NIE. Wykonane æwiczenie
wklejaj¹ do zeszytów.
Karta pracy nr 2
Umie podaæ nazwê zbioru,
policzyæ liczbê elementów
i samodzielnie je utworzyæ.
Zna zagro¿enia wynikaj¹ce
z nieodpowiedzialnego
korzystania ze sprzêtów
sportowych .
Podzia³ obrazków na zbiór
sprzêtów do zabaw zimowych
i letnich.
Odpowiadaj¹ na pytania: Czym
grozi brawurowa jazda na
³y¿worolkach? W jakich miejscach
mo¿na jeŸdziæ na ³y¿wach?
Czy dzieci w lecie mog¹ jeŸdziæ
na rowerze? Jeœli tak, to gdzie?
Karta pracy nr 3
Potrafi rozwi¹zaæ krzy¿ówkê.
Potrafi wymieniæ zasady
zachowania podczas spaceru,
wycieczki.
Æwiczenie zbiórki w dwuszeregu
i odliczania.
Odgaduj¹ has³a krzy¿ówki.G³oœno
odczytuj¹ jej rozwi¹zanie:
„SPACER”. Przygotowuj¹ siê do
wyjœcia na tereny przyszkolne.
Zna zasady zachowania
w kontaktach z nieznajomymi
(na podwórku, boisku, placu
zabaw).
Pogadanka na temat zachowania
dystansu wobec nieznajomych.
Wczesna profilaktyka.
Nauka na pamiêæ trzech zasad
ograniczonego zaufania wobec
nieznajomych:
1. Nie oddalaæ siê
z nieznajomymi!
2. Nie przyjmowaæ nic do
jedzenia od nieznajomych!
3. Nie wchodziæ do samochodu!
Wykonuj¹ pracê plastyczn¹
(pastele) na temat: „Moja
zabawa jest zawsze
bezpieczna”.
70
33475930.005.png 33475930.006.png 33475930.007.png 33475930.008.png 33475930.009.png 33475930.010.png 33475930.011.png 33475930.012.png 33475930.013.png 33475930.014.png 33475930.015.png
MODUŁ II
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA NR 1.
Rozwiązanie krzyżówki
RO S
A
P
I
E
S
L
A
S
WA C
E
K
ROW
E
R
R
A
K
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA NR 2.
Znaki informacyjno−ostrzegawcze
71
33475930.016.png 33475930.017.png 33475930.018.png 33475930.019.png 33475930.020.png 33475930.021.png 33475930.022.png 33475930.023.png 33475930.024.png 33475930.025.png 33475930.026.png 33475930.027.png 33475930.028.png 33475930.029.png 33475930.030.png 33475930.031.png 33475930.032.png 33475930.033.png 33475930.034.png 33475930.035.png 33475930.036.png
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE
KARTA PRACY UCZNIA NR 1.
Zadanie 1.
U³ó¿ puzzle z widokówki szko³y.
(mo¿na wykorzystaæ fotografiê w³asnej szko³y)
72
33475930.037.png 33475930.038.png
MODUŁ II
KARTA PRACY UCZNIA NR 2.
Zadanie 1.
Wska¿ obrazki przedstawiaj¹ce zachowania prawid³owe i nios¹ce zagro¿enie.
73
33475930.039.png 33475930.040.png 33475930.041.png 33475930.042.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin