Poznajemy sytuacje sprzyjające nawiązywaniu przyjaźni.pdf

(152 KB) Pobierz
modul_2a.QXD
MODUŁ II
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Kto siê lubi, ten siê czubi
Temat dnia: „Poznajemy sytuacje sprzyjające
nawiązywaniu przyjaźni. Czym jest przyjaźń?”
Cele ogólne:
Uœwiadamianie zakresu znaczeniowego s³ów: przyjaŸñ, kole¿eñstwo, sympatia, radoœæ, smutek.
Doskonalenie umiejêtnoœci godzenia w³asnej indywidualnoœci z interesem grupy.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
potrafi wyjaœniæ znaczenie s³owa przyjaŸñ,
rozumie pojêcia: ja – my,
potrafi nazwaæ swoje zalety i wady.
umie stosowaæ s³owa: proszê, dziêkujê, przepraszam w ró¿nych sytuacjach ¿yciowych.
w sposób w³aœciwy i zawsze bezpieczny reaguje na krzywdê wyrz¹dzon¹ innym .
Metody:
rozmowa,
opowiadanie,
praca z tekstem,
dzia³anie praktyczne.
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
grupowa jednolita,
indywidualna jednolita.
Pomoce dydaktyczne:
balony z nadrukiem,
szkic d³oni na du¿ym arkuszu,
pisaki – markery,
karty pracy nr 1 - 2,
materia³y do autoprezentacji.
Zapis w dzienniku:
Próba odpowiedzi na pytanie, co to znaczy przyjaŸñ, na podstawie autoprezentacji oraz utworu „List do kolegi”. Dobór
w³aœciwych okreœleñ, umiejêtna ocena ró¿nych zachowañ. Zabawy dydaktyczne integruj¹ce zespó³ klasowy.
97
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi bezpiecznie bawiæ siê
z rówieœnikami . Rozumie pojêcie
„bezpieczny dotyk” .
Zabawa ruchowa „Ludzie
do ludzi”.
Dzieci dobieraj¹ siê w pary.
Uwa¿nie s³uchaj¹ poleceñ
nauczyciela i je wykonuj¹.
Rêka do rêki, ³okieæ do ³okcia,
kolano do kolana. Na has³o „Ludzie
do ludzi” nastêpuje zmiana
w prawo.
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 1
Umie oceniæ i wskazaæ cechy
spo³ecznie pozytywne.
Siad w krêgu i rozpakowanie
pude³ka z balonami.
Dmuchanie „opisanych” balonów,
odczytywanie treœci.
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 2
Wie, które cechy charakteru
s¹ po¿¹dane w prawdziwej
przyjaŸni.
Rozmowa kierowana na temat:
„Jaki powinien byæ prawdziwy
przyjaciel?”
W oparciu o zgromadzony
materia³ s³ownikowy zapisuj¹
do zeszytów notatkê.
TreϾ notatki:
Dobry + ¿yczliwy
+ odpowiedzialny
+ prawdomówny
+ szczery =
PRZYJACIEL
Potrafi w ró¿nych sytuacjach
¿yciowych pos³ugiwaæ siê
s³owami: proszê, dziêkujê,
przepraszam.
S³uchanie czytanego przez
nauczyciela wiersza:
„List do kolegi”
E. Szelburg-Zarembiny
Dokonuj¹ analizy treœci wiersza.
Otrzymuj¹ mazaki i kartony.
Na wielkiej papierowej d³oni
zapisuj¹ to, co chcieliby
powiedzieæ swojemu
przyjacielowi.
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 3.
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 4.
Umie reagowaæ we w³aœciwy
sposób na krzywdê innych.
£¹czenie zdañ w pary.
Praca samodzielna.
Dokonuj¹ analizy treœci æwiczenia.
Prawid³owo wype³niaj¹ kartê
pracy nr 1.
Karta pracy nr 1
Ucz¹ siê rozpoznawaæ sytuacje,
w których potrzebna jest pomoc.
Potrafi dokonaæ trafnej
samoprezentacji.
Zapisanie pracy domowej.
W domu wklei na karcie pracy
swoje zdjêcie i uzupe³ni zapis.
Karta pracy nr 2
98
MODUŁ II
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 1
Propozycja materiału opracowanego przez Fundację im. Stefana Batorego „Dzieci Niczyje” oraz UNICEF na
podstawie Konwencji o Prawach Dziecka. (Podobnymi materiałami dysponują Terenowe Oddziały
Komitetów Ochrony Praw Dziecka w całej Polsce).
Niech siê wreszcie ka¿dy dowie
I rozpowie w œwiecie ca³ym,
¯e dziecko to tak¿e cz³owiek,
Tyle, ¿e jeszcze ma³y
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to nale¿¹ siê brawa,
Chc¹c wielu dzieci los odmieniæ,
Spisali dla Was m¹dre prawa.
Wiêc je na co dzieñ i od œwiêta
Spróbujcie dobrze zapamiêtaæ:
Nikt mnie si³¹ nie ma prawa zmuszaæ do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoœ niedobrego.
Mogê uczyæ siê wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybieraæ, z kim siê bêdê bawiæ.
Nikt nie mo¿e mnie poni¿aæ, krzywdziæ, biæ, wyzywaæ,
I ka¿dego mogê zawsze na ratunek wzywaæ.
Jeœli mama albo tata ju¿ nie mieszka z nami,
Nikt nie mo¿e mi zabraniaæ spotkaæ ich czasami.
Nikt nie mo¿e moich listów czytaæ bez pytania,
Mam te¿ prawo do tajemnic i w³asnego zdania.
Mogê ¿¹daæ, ¿eby ka¿dy uzna³ moje prawa,
A gdy ró¿niê siê od innych, to jest moja sprawa.
Tak siê tu w wiersze pouk³ada³y,
Prawa dla dzieci na ca³ym œwiecie,
Byœcie w potrzebie z nich korzysta³y
Najlepiej, jak umiecie.
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 2
Sposób opisania balonów (każde słowo na jeden balon)
¯YCZLIWY – MI£Y – CIERPLIWY – PRAWDOMÓWNY – DOBRY – SZCZERY
99
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 3
100
MODUŁ II
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 4
„List do kolegi” – Ewa Szelburg−Zarembina
Kolego!
Jest mi smutno i Ÿle.
Wiem - dlaczego.
Rozstaliœmy siê wczoraj w z³oœci.
Nie podaliœmy sobie d³oni.
Wiem: by³oby najproœciej,
¿ebym ciê wtedy dogoni³
i przyzna³ szczerze, ¿e w tej sprzeczce...
¿e... ¿e... to moja by³a wina.
Lecz tego nie zrobi³em.
By³em z³y,
¿e w³aœnie Ty
nie wyci¹gn¹³eœ rêki pierwszy do mnie.
A teraz wstyd
i smutno mi ogromnie.
I tak siê bojê,
¿eby ta przyjaŸñ nasza ca³a
przez jedn¹ tak¹ g³upi¹ rzecz
siê nie rozchwia³a.
Ten list pisa³em w nocy.
Dziœ go na ³awce Ci tu k³adê
(a serce we mnie takie rade!)
Przeczytaj i - zapomnij o tym,
com zrobi³ z³ego.
Œciskam Ci d³oñ w uœciskach wielu
Kolego
i mój Przyjacielu.
101
Zgłoś jeśli naruszono regulamin