Jak okazywać sympatię.pdf

(357 KB) Pobierz
modul_2a.QXD
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Kto siê lubi, ten siê czubi
Temat dnia: „Jak okazywać sympatię?
"Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe".
Cele ogólne:
Doskonalenie umiejêtnoœci okazywania, odczytywania i kontrolowania uczuæ.
Wyrabianie odpowiedzialnoœci jednego cz³owieka za drugiego w oparciu o empatiê.
Budowanie wzajemnego zaufania wœród rówieœników.
Rozumienie pojêcia dobrej i bezpiecznej przyjaŸni .
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
rozumie znaczenie s³ów: przyjaŸñ, kole¿eñstwo, smutek, radoœæ, marzenia,
potrafi kontrolowaæ w³asne emocje,
umie rozwi¹zywaæ konflikty zgodnie z normami kultury oraz zasadami bezpieczeñstwa w³asnego i innych .
Metody nauczania:
rozmowa,
praca z tekstem,
obserwacja,
dzia³anie praktyczne,
pokaz,
problemowa.
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
indywidualna jednolita,
grupowa jednolita.
Pomoce dydaktyczne:
krzy¿ówka,
skrócona Konwencja o Prawach Dziecka,
Ksi¹¿eczka „Dzieciêca Kraina”,
zabawa „Jak siê czujesz ?”
Zapis w dzienniku:
Kilkuzdaniowe wypowiedzi na temat sposobów okazywania sobie sympatii. Wyeksponowanie zachowañ, które
buduj¹ wzajemne zaufanie i odpowiedzialnoœæ za drugiego cz³owieka. Zapoznanie ogólne z Konwencj¹ o Prawach
Dziecka.
104
33475936.016.png 33475936.017.png 33475936.018.png
MODUŁ II
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi zauwa¿yæ potrzeby
drugiego cz³owieka.
Pogadanka na temat mi³ych i
przykrych emocji; zabawa pt.:
„Jak siê czujesz?”
Spoœród ca³ej grupy dwoje dzieci
opuszcza klasê. Pozostali mow¹
cia³a przedstawiaj¹ wybrany stan,
np. niebezpieczeñstwo, strach,
samotnoœæ, radoœæ, szczêœcie.
Pytania kierowane
do dzieci:
1. Czy ³atwo
odgadn¹æ uczucia
innych?
2. Czy warto
wiedzieæ, jak czuj¹
siê ludzie wokó³
nas?
Zrozumie znaczenie powiedzenia:
„Nie czyñ drugiemu, co tobie
niemi³e”.
Przedstawienie scenki dramowej
pt.: „Bójka na podwórku”.
Formu³owanie wniosków:
Konflikty rozwi¹zujemy
kulturalnie!
Staramy siê nikomu
nie wyrz¹dziæ krzywdy!
Mamy odwagê stan¹æ w obronie
s³abszego!
Analizuj¹ postawy bohaterów.
(Myœl przewodnia – ch³opiec
zostaje nies³usznie oskar¿ony
o kradzie¿ pi³ki. Bardzo cierpi
z tego powodu. Nikt nie wierzy
w jego uczciwoœæ, wywi¹zuje siê
bójka.) Zapisuj¹ notatkê do
zeszytów.
Tekst powiedzenia:
„Nie czyñ
drugiemu, co tobie
niemi³e”, przypiêty
na tablicy.
Potrafi powiedzieæ, co to jest
Konwencja o Prawach Dziecka ,
kiedy powsta³a i jakie ma
znaczenie.
Wys³uchanie informacji na temat
dokumentu.
Ogl¹danie orygina³u i skróconej
wersji Konwencji o Prawach
Dziecka.
Odczytuj¹ g³oœno zakreœlone przez
nauczyciela wybrane cytaty.
„Dzieci maj¹ prawo do poczucia
bezpieczeñstwa, nie bycia
krzywdzonymi lub
zaniedbywanymi”.
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 1
Umie wyjaœniæ znaczenie s³owa:
marzenia.
Rozwi¹zanie krzy¿ówki. Rozmowa
kierowana o spe³nianiu marzeñ.
Odgaduj¹ has³a i odczytuj¹
rozwi¹zanie: „MARZENIA”
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 2
Umie zauwa¿yæ w ¿yciu
codziennym sytuacje, w których
³amane s¹ prawa dzieci.
Potrafi odpowiednio zareagowaæ.
S³uchanie treœci opowiadania pt.:
„Dzieciêca Kraina” napisanego
przez dzieci.
Opowiadaj¹ myœl przewodni¹
ksi¹¿eczki.
Dokonuj¹ konfrontacji w³asnych
marzeñ z marzeniami bohaterów.
Wskazuj¹ zawarte w niej prawa
dziecka.
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 3
105
33475936.019.png 33475936.001.png 33475936.002.png 33475936.003.png 33475936.004.png 33475936.005.png 33475936.006.png 33475936.007.png 33475936.008.png 33475936.009.png
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE
MATERIAŁ POMOCNICZY DLA NAUCZYCIELA NR 1
Skrót Konwencji o Prawach Dziecka
„Pierwsze kroki” Jak uczyæ o prawach dziecka. – Human Rights Education Team, Londyn 1997 r.
UPROSZCZONA WERSJA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA
Celem Konwencji jest ustanowienie standardów obrony dzieci przed zaniedbaniem i znêcaniem siê, których doœwiad-
czaj¹ one codziennie w ró¿nym stopniu we wszystkich pañstwach ka¿dego dnia. Ostro¿nie nale¿y traktowaæ ró¿nice kul-
turowe, polityczne i materialne miêdzy krajami. Najwa¿niejsz¹ rzecz¹ jest dobro dziecka. Prawa zawarte w Konwencji
mog¹ byæ zasadniczo zebrane w trzech grupach
Zapewnienia: prawo do posiadania, otrzymywania lub dostêpu do pewnych rzeczy i œwiadczeñ (np.: imienia i obywa-
telstwa, opieki zdrowotnej, edukacji, odpoczynku i zabawy, opieki nad niepe³nosprawnymi i sierotami).
Ochrona: prawo do ochrony przed szkodliwymi dzia³aniami i praktykami (np. separacji od rodziców, zaanga¿owania
w dzia³ania wojenne, handlowego i seksualnego wykorzystywania, fizycznego i psychicznego znêcania siê).
Uczestnictwo: prawo dziecka do bycia wys³uchanym przy podejmowaniu decyzji dotycz¹cych jego ¿ycia. Wraz z rozwo-
jem umiejêtnoœci dziecko powinno mieæ rosn¹ce mo¿liwoœci brania udzia³u w dzia³aniach spo³ecznych, jako przygo-
towanie do doros³ego ¿ycia (np. wolnoœæ s³owa i opinii, kultury, religii i jêzyka).
Preambu³a
Preambu³a wyznacza kierunki interpretacji artyku³ów Konwencji. Przypomina równie¿ wczeœniejsze teksty Narodów
Zjednoczonych maj¹ce bezpoœredni zwi¹zek ze sprawami dzieci, tj. znaczenie rodziny dla harmonijnego rozwoju dziec-
ka, znaczenie specjalnej troski i opieki, ³¹cznie z odpowiedni¹ opiek¹ prawn¹, przed jak równie¿ po narodzeniu, i wag¹
tradycji i wartoœci kulturowych ka¿dego narodu dla rozwoju dziecka.
Artyku³ 1: Definicja dziecka
Dzieckiem jest ka¿da istota ludzka poni¿ej 18 roku ¿ycia, chyba ¿e zgodnie z prawem odnosz¹cym siê do dziecka uzys-
ka ono wczeœniej pe³noletnoœæ.
Artyku³ 2: Zakaz dyskryminacji
Wszystkie prawa musz¹ byæ zagwarantowane ka¿demu dziecku bez wyj¹tku. Pañstwa - Strony musz¹ chroniæ wszystkie
dzieci bez wyj¹tku. Pañstwa - Strony musz¹ chroniæ dzieci przed wszystkimi formami dyskryminacji.
Artyku³ 3: Dobro dziecka
We wszystkich dzia³aniach dotycz¹cych dzieci interes dziecka bêdzie najwa¿niejsz¹ spraw¹.
Artyku³ 4: Realizowanie praw
Zobowi¹zanie Pañstwa do dopilnowania, ¿e prawa Konwencji bêd¹ realizowane.
Artyku³ 5: Prawa i obowi¹zki rodziców, rodziny i œrodowiska
Pañstwo otoczy opiek¹ rodziców i rodzinê wychowuj¹c¹ dziecko.
Artyku³ 6: ¯ycie, przetrwanie i rozwój
Prawo dziecka do ¿ycia i obowi¹zek Pañstw - Stron do zapewnienia dziecku odpowiednich warunków ¿ycia i rozwoju.
Artyku³ 7: Imiê i obywatelstwo
Od momentu narodzenia dziecko ma prawo do otrzymania imienia, obywatelstwa oraz do poznania swoich rodziców
i bycia pod ich opiek¹.
Artyku³ 8: Zachowanie to¿samoœci
Pañstwo ma obowi¹zek pomocy dziecku w przywróceniu to¿samoœci, je¿eli zosta³o ono jej bezprawnie pozbawione.
Artyku³ 9: Nie izolowanie od rodziców
Prawo dziecka do utrzymania kontaktu z rodzicami w przypadku separacji. Je¿eli separacja jest wynikiem zatrzymania,
uwiêzienia lub œmierci, Pañstwo bêdzie dostarczaæ dziecku lub rodzinie informacji o miejscu pobytu zaginionego cz³onka
rodziny.
Artyku³ 10: Po³¹czenie rodziny
Proœby o opuszczenie kraju lub wyjazd do kraju w celu po³¹czenia rodziny, powinny byæ rozpatrywane humanitarnie.
Dziecko ma prawo do utrzymywania kontaktów z obojgiem rodziców, je¿eli ¿yj¹ oni na terytorium innego Pañstwa.
106
33475936.010.png
MODUŁ II
Artyku³ 11: Nielegalny transfer i wywóz dzieci
Pañstwo bêdzie walczy³o z nielegalnym wywozem dzieci za granicê.
Artyku³ 12: Wyra¿anie pogl¹dów
Prawo dziecka do wyra¿ania swoich pogl¹dów i do bycia wys³uchanym.
Artyku³ 13: Swoboda wypowiedzi i informacji
Prawo do poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji w ró¿nych formach: artystycznej, pisemnej, b¹dŸ
za pomoc¹ druku.
Artyku³ 14: Swoboda myœli, sumienia i religii
Pañstwa - Strony bêd¹ respektowa³y prawa i obowi¹zki rodziców do ukierunkowania dziecka, by korzysta³o z tych praw
zgodnie z rozwijaj¹cymi siê zdolnoœciami dziecka.
Artyku³ 15: Swoboda zrzeszania siê
Prawo dziecka do swobodnego zrzeszania siê i do pokojowych zgromadzeñ.
Artyku³ 16: Prywatnoœæ, honor, reputacja
¯adne dziecko nie bêdzie podlega³o arbitralnej lub bezprawnej ingerencji w jego prywatnoœæ, rodzinê, dom lub kore-
spondencjê.
Artyku³ 17: Dostêp do informacji i mediów
Dziecko bêdzie mia³o dostêp do informacji podawanych przez ró¿ne Ÿród³a, ze szczególnym uwzglêdnieniem dzieci,
nale¿¹cych do mniejszoœci narodowych. Pañstwo bêdzie chroni³o dzieci przed informacjami i materia³ami szkodliwymi
z punktu widzenia ich dobra.
Artyku³ 18: Obowi¹zki rodzicielskie
Oboje rodzice maj¹ wspólne obowi¹zki w wychowaniu dziecka i powinni byæ wspomagani w wykonywaniu swoich
obowi¹zków rodzicielskich.
Artyku³ 19: Z³e traktowanie i zaniedbanie (w rodzinie lub poza ni¹)
Pañstwa - Strony maj¹ obowi¹zek ochrony dziecka przed wszystkimi formami przemocy fizycznej, psychicznej, przed
wyzyskiem, wykorzystaniem seksualnym i zaniedbaniem przez rodziców lub opiekunów prawnych. Powinny byæ dostêp-
ne programy socjalne i instytucje opieki.
Artyku³ 20: Opieka zastêpcza nad dzieckiem pozbawionym rodziców
Prawo dziecka do opieki zastêpczej zgodnej z prawem wewnêtrznym i obowi¹zek Pañstwa - Strony do zapewnienia
ci¹g³oœci religijnej, kulturowej, jêzykowej lub etnicznej przy zapewnieniu opieki zastêpczej.
Artyku³ 21: Adopcja
Pañstwo ma zapewniæ, ¿e adopcja przeprowadzana jest przez kompetentne w³adze. Adopcja w innym pañstwie mo¿e
byæ rozwa¿ana, je¿eli wyczerpane s¹ wszystkie mo¿liwoœci adopcji w kraju dziecka.
Artyku³ 22: Dziecko uchodŸca
Powinna byæ zagwarantowana specjalna opieka dla dziecka - uchodŸcy. Pañstwo powinno wspó³pracowaæ z miêdzyna-
rodowymi organizacjami do udzielenia mu pomocy oraz do po³¹czenia odseparowanego dziecka z rodzin¹.
Artyku³ 23: Dziecko niepe³nosprawne
Prawo do korzystania ze specjalnej opieki i edukacji dla pe³niejszego ¿ycia w spo³eczeñstwie.
Artyku³ 24: Opieka zdrowotna
Dostêp do instytucji opieki zdrowotnej w zakresie zapobiegania i leczenia chorób jak równie¿ stopniowe zniesienie trady-
cyjnych praktyk przynosz¹cych szkodê zdrowiu dziecka.
Artyku³ 25: Okresowe leczenie
Dziecku, które jest umieszczone w zak³adzie w celach opieki, ochrony b¹dŸ leczenia, przys³uguje prawo do przebywania
w tym miejscu wed³ug ustalonych regu³.
Artyku³ 26: Zabezpieczenie spo³eczne
Prawo dziecka do korzystania z systemu zabezpieczenia spo³ecznego.
Artyku³ 27: Poziom ¿ycia
Rodzice ponosz¹ odpowiedzialnoœæ za zapewnienie odpowiednich warunków ¿ycia dla rozwoju dziecka nawet, je¿eli
jedno z rodziców ¿yje w kraju innym ni¿ miejsce pobytu dziecka.
Artyku³ 28: Prawo do nauki
– Prawo do bezp³atnego nauczania podstawowego, dostêp do szkolnictwa zawodowego i podejmowanie kroków
zmierzaj¹cych do zmniejszenia wskaŸnika porzucania nauki.
– Dyscyplina szkolna powinna byæ realizowana zgodnie z Konwencj¹ i w duchu poszanowania godnoœci dziecka.
107
33475936.011.png 33475936.012.png 33475936.013.png 33475936.014.png
ZASADY BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA W SZKOLE
Artyku³ 29: Cele edukacji
Edukacja powinna rozwijaæ osobowoœæ dziecka i jego talenty, przygotowywaæ do odpowiedzialnego doros³ego ¿ycia,
rozwijaæ szacunek dla praw cz³owieka jak i kulturowych i narodowych wartoœci kraju dziecka jak i innych krajów.
Artyku³ 30: Dzieci pochodzenia rdzennego i nale¿¹ce do mniejszoœci
Prawo dziecka pochodzenia rdzennego lub nale¿¹cego do mniejszoœci do korzystania z w³asnej kultury, do u¿ywania swo-
jego jêzyka.
Artyku³ 31: Zabawa i wypoczynek
Prawo dziecka do uczestniczenia w zabawach, zajêciach rekreacyjnych i w ¿yciu kulturalnym i artystycznym.
Artyku³ 32: Zakaz wyzysku ekonomicznego
Prawo dziecka do ochrony przed niebezpiecznymi formami pracy i przeciwko wyzyskowi.
Artyku³ 33: Œrodki narkotyczne i substancje psychotropowe
Ochrona dziecka przed u¿ywaniem zakazanych œrodków narkotycznych i psychotropowych i wykorzystywaniem dziecka
do ich produkcji i dystrybucji.
Artyku³ 34: Wyzysk seksualny
Ochrona dziecka przed wyzyskiem seksualnym obejmuj¹cym m.in. prostytucjê i wykorzystywanie dzieci w materia³ach
pornograficznych.
Artyku³ 35: Uprowadzenie, sprzeda¿ i handel
Obowi¹zek Pañstwa do przeciwdzia³ania uprowadzeniom, sprzeda¿y i handlowi dzieæmi.
Artyku³ 36: Obowi¹zek Pañstwa do przeciwdzia³ania wszelkim innym formom wyzysku.
Artyku³ 37: Tortury, kara œmierci, pozbawienie wolnoœci
¯adne dziecko nie mo¿e byæ pozbawione wolnoœci w sposób bezprawny lub arbitralny, nie mo¿e byæ torturowane, nie-
ludzko traktowane b¹dŸ karane.
Artyku³ 38: Konflikty zbrojne
Dzieci poni¿ej 15 lat nie mog¹ braæ bezpoœredniego udzia³u w dzia³aniach zbrojnych. Nie wolno rekrutowaæ do wojska
dzieci poni¿ej 15 roku ¿ycia.
Artyku³ 39: Rehabilitacja i reintegracja
Pañstwo ma obowi¹zek zapewnienia reedukacji i spo³ecznej reintegracji dzieci - ofiar wyzysku, tortur lub konfliktów zbrojnych.
Artyku³ 40: Prawo nieletnich
Traktowanie dziecka oskar¿onego o naruszenie prawa karnego bêdzie mia³o na wzglêdzie poszanowanie godnoœci dziecka.
Artyku³ 41: Prawa dziecka w innych dokumentach
Artyku³ 42: Rozpowszechnianie Konwencji
Obowi¹zek Pañstw do rozpowszechniania Konwencji wœród doros³ych i dzieci.
Artyku³ 43 - 54: Realizacja
Te paragrafy zobowi¹zuj¹ Komitet Praw Dziecka do nadzorowania realizacji zobowi¹zañ przewidzianych w Konwencji.
Tytu³y artyku³ów maj¹ u³atwiæ pracê z dokumentem. Nie stanowi¹ one czêœci oryginalnego tekstu.
WYKAZ PRAW ZAWARTYCH W KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA
• Dzieci maj¹ prawo byæ ze swoj¹ rodzin¹ lub z tymi, którzy zaopiekuj¹ siê nimi najlepiej.
• Dzieci maj¹ prawo do wystarczaj¹cej iloœci po¿ywienia i czystej wody.
• Dzieci maj¹ prawo do odpowiedniego standardu ¿ycia.
• Dzieci maj¹ prawo do opieki zdrowotnej.
• Dzieci niepe³nosprawne maj¹ prawo do specjalnej opieki i rehabilitacji.
• Dzieci maj¹ prawo do zabawy.
• Dzieci maj¹ prawo do bezp³atnej edukacji.
• Dzieci maj¹ prawo do bezpieczeñstwa i do nie krzywdzenia ich i zaniedbywania.
• Dzieci nie wolno wykorzystywaæ jako taniej si³y roboczej i jako ¿o³nierzy.
• Dzieci musz¹ mieæ prawo do mówienia w ich w³asnym jêzyku, wyznawania swojej religii i korzystania z dóbr kultury.
• Dzieci maj¹ prawo do wyra¿ania swoich opinii i do wspólnego spotykania siê i wyra¿ania swoich pogl¹dów.
108
33475936.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin