Mloda Polska izmy - Markiewicz.doc

(75 KB) Pobierz
Młoda Polska i <<izmy>>

Młoda Polska i „izmy”

 

1.       1890 – długo epoka pozostawała bezimienna.

- brak głośnych manifestów literackich aż do powstania „Życia”.

- wcześniejsze sformułowania programowe, unikały nazw – haseł, np. Zamiast wstępu do Szkiców M. Konopnickiej.

- ogólne terminy występujące w omówieniach ówczesnej poezji: pesymizm, podmiotowość, mistycyzm, indywidualizm, powrotna fala uczuciowości romantycznej w literaturze.

- do Polski docierają dzięki informacji publicystycznej pojęcia i terminy używane dla określenia analogicznych zjawisk lit. na Zachodzie (dekadentyzm, symbolizm, impresjonizm, egotyzm, dyletantyzm, neoromantyzm, neochrześcijanizm, neoklasycyzm, spirytualizm, okultyzm, wagneryzm, prerafaelizm, estetyzm, etycyzm…)

 

            DEKADENTYZM i DEKADENCJA

- oba terminy dotyczyły określonego stanu kultury i psychologii społeczeństwa.

- początkowo termin dekadencja miał wartość ujemną, przewartościowania dokonał Baudelaire.

- w Polsce – szkic literacki Stanisława Rzewuskiego o Bourgecie z 1885 był jednym z pierwszych polskich głosów o dekadencji.

 

DEKADENCJĄ – nazywamy stan społeczeństwa, w którym znajduje się zbyt wielka liczba jednostek niezdolnych do pracy ogólnej. […] Społeczeństwo zbliża się ku schyłkowi, jak tylko życie indywidualne dosięgło, pod wpływem dobrobytu i dziedziczności, pewnego rodzaju.[Rzewuski].

 

– delikatny sceptycyzm, wyłączne zajęcie się pracą umysłową, niechęć do militaryzmu, wyrafinowane korzystanie ze wszystkich namiętności i ogólna skłonność do dyletantyzmu. Stan kultury i psychiki współczesnej.

 

- wkrótce potem dekadenci i dekadentyzm pojawiają się w związku z powstaniem nowej francuskiej szkoły poetyckiej. (krytykowani)

 

- przedstawiciele: Baudelaire, Huysmans, Nietzsche.

 

- w Polsce krytykowano dekadentów.

 

- Trzecia faza przyswojenia wyrazu dekadentyzm (wcześniejsze były krytyczne i pobłażliwe) następuje w czasie ofensywy konserwatywnej przeciw objawom „rozkładu w życiu i literaturze” w latach 1893 – 96.

Znaczenie terminu przesuwa się głównie na zjawiska psychologiczne i społeczno – obyczajowe, zbliża się do „degeneracji”.

 

- w 1893 Zofia Daszyńska – Golińska broni dekadentyzm.

 

- w 1897 Maciej Szukiewicz podejmuje próbę zużytkowania terminu dekadentyzm jako nazwy prądu literackiego, oraz rozszerzenia jego zakresu i zrehabilitowania wartości, przedstawiając czytelnikom polskim twórczość Stanisława Przybyszewskiego.

 

- Zasadnicze cechy dekadentyzmu jako prądu literackiego (wg Szukiewicza)

·         stwierdzenie bankructwa pozytywizmu

·         zerwanie z materialistycznym światopoglądem,

·         rozmiłowanie się w najsubtelniejszych, najmniej uchwytnych stanach psychicznych,

·         nowe środki artystyczne,

·         działanie aluzją.

 

- Za ojca dekadentyzmu współczesnego Szukiewicz uważał NIETZSCHEGO. (potem Wagnera, Chopina, Poego, Maeterlincka, Schlafa i Przybyszewskiego).

 

            Recepcji dekadentyzmu towarzyszyły w publicystyce polskiej terminy: fin de siecle, impresjonizm, symbolizm, modernizm, neoromantyzm.

 

FIN DE SIECLEpol. koniec wieku, schyłek wieku.
Miał zasięg kulturalny i psychologiczno – obyczajowy, rzadziej stosowano go do samej literatury.

 

Dzieła:

·         Matuszewski „Szekspir fin de siecle’u” (o Maeterlincku)

·         Gabriela Zapolska „Fin-de-siecleistka” (1896) – jako przedmiot drwin.

 

SYMBOLIZM

·         i wyrazy pochodne służyły prezentacji francuskiej, a potem i belgijskiej szkoły poetyckiej.

·         zaznaczano, że symbolizm w szerszym znaczeniu jest powszechną właściwością poezji.

·         „nie ma poezji bez symbolu, każdy poeta jest mniej lub więcej symbolistą. Na wskroś symboliczna będzie każda poezja mistyczna i metafizyczna”.

 

-> Próby sprecyzowania pojęcia symbolu (cechy symbolu):

 

·         [Miriam] – samoistność estetyczna „obrazu konkretnego”, jego organiczny związek ze „znaczeniem wewnętrznym”.

 

·         [J. Żuławski] – „treść transcendentna”, uwydatniając wieloznaczność.

 

·         [Weyssenhoff] – symbol – jako zastępczy obraz słowny.

 

·         [Zahorska] – symbol psychologiczno – nastrojowy jest jednoznaczny, symbol metafizyczno religijny – wieloznaczny.

 

DWOJAKIE POJMOWANIE SYMBOLIZMU – METAFIZYCZNE I NASTROJOWE.

 

- Przewóski wyrażał się o nich bardzo sarkastycznie.

 

W POCZĄTKOWYM OKRESIE TERMINY DEKADENCI I SYMBOLIŚCI UŻYWANE SĄ WYMIENNIE JAKO NAZWY OKREŚLONEJ SZKOŁY POEZJI FRANCUSKIEJ.

 

- Józef Weyssenhoff – dekadentyzm jest pojęciem odnoszącym się przede wszystkim do twórczości literackiej, ale szerszym od szkoły symbolistów.

 

IMPRESJONIZM

·         wg Langego jest synonimem poezji nastrojowej (podobnie uważa Weyssenhoff)

·         ówczesna krytyka posługuje się tym terminem tylko przygodnie, obok poezji nastrojowej oznacza nim także subiektywne przedstawienie rzeczywistości, współzawodniczące z malarstwem.

 

NEOROMANTYZM

·         pojawia się sporadycznie już w roku 1887, używa go Maria Szeliga z myślą o symbolice brzmieniowej.

·         termin ten częściej pojawia się od roku 1895 niekiedy w związku z nazwą „neoidealizm”, oznaczającą szerszy krąg zjawisk kulturalnych.

 

- [Przewóski] „nie może być mowy o całkowitym powrocie do romantyzmu, rzecz jednak pewna, iż wraca ta sama fala, tylko w innych warunkach czasu i miejsca.”

 

- nie wiadomo skąd przyszedł do nas neoromantyzm, bo we Francji był dopiero w 1903 a w Niemczech w roku 1900.

 

MODERNIZM

 

·         [Lange] „Modernizm jest to sztuka nowożytna, sztuka dnia dzisiejszego, sztuka chwili, sztuka nie malująca tego, co jest w człowieku stałym i wiecznym, ale to co jest w nim zewnętrznym, chwilowym, szczególnym, czego już jutro nie będzie […]”

 

·         na rozpowszechnienie się tego terminu miała wpływ lit. niemiecka.

 

·         w Polsce terminu „modernizm” używano przede wszystkim pisząc o nowych prądach w literaturze niemieckiej. Współistnienie naturalizmu i symbolizmu.

 

„pewien znajomy mój, człowiek wielce wykształcony, z umysłem krytycznym, pesymista, sceptyk, wielbiciel Baudelaire’a, Catulle Mendesa, po trosze Zoli także, a Ibsena i wszelkich Skandynawów najbardziej, zwykł mawiać o sobie: „ja, modernista!” albo „my, moderniści!”, i wiesz? imponuje to ludziom ogromnie.”

 

2.       Terminologia krytycznoliteracka w Polsce (1891 r.)

 

2.1. Dekadentyzm (początkowo także symbolizm) przedstawiony został w ujęciu tak niechętnym, a nawet wrogim, że publicyści polscy aż do schyłku lat 90 najpierw przewidywali, a potem stwierdzali, że prąd ten w literaturze polskiej nie znajdzie lub znajduje tylko nielicznych zwolenników.

 

- coraz więcej pisano jednak o dekadentyzmie jako rozpowszechniającym się zjawisku psychologiczno – obyczajowym.

 

- Szmula Rokoszewski w swojej broszurze stwierdza, że „od pewnego czasu w czasopismach warszawskich zaczęły się ukazywać poezje noszące wyraźne cechy dekadentyzmu”

 

- Jako przedstawicieli Rokoszewski wymienia:

·         Antoniego Langego,

·         Zenona Przesmyckiego (Miriam)

·         Wacława Wolskiego

·         El – kę (Ludwikę Kalenkiewiczową)

·         Wincentego Ślepowrona – Ronisza (nie wiadomo kto to i czy to nie żart, mizernie pisał).

 

- Rokoszewski uznaje dekadentyzm za określoną poetykę (zerwanie z zasadą, że ilość i jakość włożonego w utwór poetycki uczucia decyduje przeważnie o jego wartości).

 

- polscy poeci nie naśladują określonych wzorów francuskich są raczej „eklektykami dekadentyzmu”.

 

- Rydel uważa, że Miriam jest pionierem polskiego dekadentyzmu, wolnego od skrajności dekadentyzmu francuskiego.

 

- Szukiewicz sympatyzował z dekadentami,

- M. Konopnicka napisała wiersz przeciw Dekadentom (1897)

- dekadentów bronił zaś Bogusław Butrymowicz.

 

- PRASA:

„Życie” NIE było pismem dekadentów,

Jaske – Choiński zarzucił „Chimerze”, że pod jej flagą rozpoczyna kampanię dekadentyzm, redakcja odrzucała te insynuacje.

 

2.2. MODERNIZM

·         Wg. rzecznika Ignacego Matuszewskiego termin ten brzmiał „barbarzyńsko”.

·         Orzeszkowej i Malwinie Posner – Garfein też ten termin się nie podobał („budzi nieufność”, „moderniści lekceważą wszelkie piękna i dobra moralne”).

·         nazwa modernizm – uwydatniała mocno nowatorstwo objętych nią zjawisk literackich, podkreślała, że chodzi o „twórczość z współczesnego ducha płynącą”, o „piętno nowoczesności”.

 

- ODŁAMY MODERNIZMU wg:

 

·         [Posner – Garfein] – dekadenci i sataniści, czyli neomistycy.

 

·         [Stanisław Słoński] – modernizm – synteza symbolizmu i impresjonizmu.

 

Akcentuje się także silne wewnętrzne zindywidualizowanie modernizmu.

 

·         Modernizm to tylko nazwa pokolenia, ci którzy określają się tym mianem nie należą do jednolitej organizacji, która w poszczególnych indywidualnościach różnymi drogami i różnymi środkami wypowiada dziwne znamiona czasu.

 

·         nie chciano dać się zamknąć. Pisarze niechętni byli wszystkim „izmom”.

·         Miarami oświadczył, że w kraju nie było żadnych grup, szkół, haseł, i że podział na szkoły, kierunki, epoki zawsze był sztuczny, i nie ma co wmawiać go tym, którzy zawsze go odrzucali.

·         krytycy zarzucali pojęciu „modernizm” brak jasno określonej treści.

·         (próbowano określić nowy nurt jako symbolizm, albo neoromantyzm – ale też się nie przyjęło.)

 

3.       MŁODA POLSKA

- propozycje nazewnicze przychodziły przeważne z zewnątrz, z samego środowiska literackiego wyszła nazwa MŁODA POLSKA.

 

- wzory są liczne a prehistoria długa (Francja, Niemcy itp.)

 

- w Polsce nazwa pojawiła się ponownie w czasopiśmie postępowej krakowskiej młodzieży akademickiej „Ognisko” w 1889 r. „Naszą Ojczyzną jest młoda Polska”. (tu nie była jeszcze użyta jako pojęcie literackie).

 

- w kontekście literackim nazwy „Młoda Polska” użył WACŁAW ROLICZ – LIEDER w referacie patetycznego wiersza: Jam jest (1891).

 

- nazwą tą posłużył się także Władysław Rabski w odczycie O najnowszych prądach poezji polskiej 1892.

 

- w 1894 w Poznaniu powstaje grupa inteligencji o zapatrywaniach antyugodowych i demokratycznych (W. Rabski, B. Chrzanowski…) także o nazwie Młoda Polska. Jej organem stał się „Przegląd Poznański”.

 

- do spopularyzowania nazwy przyczyniła się także antologia Czesława Jankowskiego Młoda Polska w pieśni.

 

- zwycięstwo nazwy Młoda Polska i wyraźne powiązanie jej z literaturą modernistyczną dokonuje się na łamach krakowskiego „Życia” 1898 – 1899. Największa rolę odegrał tu manifest Artura Górskiego pod tym właśnie tytułem.

 

- dla czytelników „Życia” nazwa Młoda polska, musiała kojarzyć się przede wszystkim z programem i twórczością Stanisława Przybyszewskiego. (Potem walczono by oddzielić Młodą Polskę od przybyszewszczyzny).

 

4.       PIERWSZE SYNTEZY.

 

- pierwsze syntezy nowej literatury przypadają na lata 1901 – 02.

- dokonuje się znamienna repartycja użytych terminów:

 

warszawianie (Chmielowski, Matuszewski – zajmowali się głównie poezją) – wybierają termin MODERNIZM.

krakowianie (Mazanowski i Feldman – zajmowali się całą literaturą) – decydują się na MŁODĄ POLSKĘ.

 

- w latach 1902 – 1910 zwycięża zdecydowanie „Młoda Polska”, w znaczeniu szerokim jako nazwa całej lit. pokolenia.

(Przyczynili się do tego przedstawiciele krytyki aprobatywnej – Feldman, Lorentowicz, Potocki).

 

- Mazanowski i Feldman dostrzegali w literaturze Młodej Polski przejawy realistyczne i naturalistyczne (obce modernizmowi).

 

- podzielono prozaików na:

·         naturalistów (Reymont, Żeromski, Sieroszewski)

i

·         modernistów (Przybyszewski).

 

- Podział poetów wg Chmielowskiego:

 

·         „poeci szukający nowych haseł społecznych” (Konopnicka, Kasprowicz, Niemojewski)

·         „piewcy pesymizmu” (Tetmajer)

·         „wyznawcy sztuki czystej” – tych podzielił na:

1. symbolistów i wirtuozów słowa (Przesmycki, Lange).

2. intuicjonistów i nastrojowców (Żuławski, Sterling, Butrymowicz.

·         „indywidualistów krańcowych” (Przybyszewski)

 

- Podział poetów wg Dramatu polskiego doby najnowszej

·         kierunek alegoryczno – symboliczny

·         realizm psychologiczny

 

4.1. MODERNIZM A ROMANTYZM.

 

CHMIELNICKI - uznaje termin „neoromantyzm” za niewłaściwy, gdyż „nigdy w dziejach nie powtarzają się zjawiska, które tymiż samymi nazwać można”. Odmienność modernizmu w stosunku do romantyzmu wynika z wpływów okresu poprzedniego (pozytywizm, realizm, naturalizm).

 

IGNACY MATUSZEWSKI - decydując się na nazwę „modernizm” stwierdza, że „modernizm” zasługuje na miano neoromantyzmu, ponieważ (wspólne cechy):

 

·         krańcowy indywidualizm,

·         pogarda rzeczywistości,

·         skłonność do marzycielstwa,

·         nadzwyczajna doskonałość,

·         subtelność, oryginalność formy,

·         nastrojowość,

·         mistycyzm + symbolizm.

 

(minusy):

 

·         dziedzictwo poprzedniego okresu: pod jego wpływem „modernizm” pomimo całej swobody, liczy się więcej niżeli romantyzm z naturą i prawdą obiektywną: bada, obserwuje i analizuje.

 

FELDMAN – gubi się i nie definiuje niczego wyraźnie, przez co popada w sprzeczności.

 

„na wyżynach modernizmu” Tetmajer,

„na szczytach dekadentyzmu” – Przybyszewski,

„na wyżynach neoromantyzmu” – Wyspiański,

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin