KONSPEKT ZAJĘĆ
PRZEDMIOT: Przepisy ruchu drogowego
TEMAT: Podmioty upoważnione do wydawania poleceń lub sygnałów dla uczestników ruchu lub innej osobie znajdującej się na drodze.
CELE:
a. poznawcze – zaznajomienie słuchaczy z przepisami obowiązującymi w przypadku kierowania ruchem przez osoby do tego uprawnioneb. kształcące – nabycie umiejętności odczytywania sygnałów wydawanych przez osoby kierujące ruchem
c. wychowawcze – wytworzenie właściwej postawy wobec osób kierujących ruchem drogowym
FORMA ZAJĘĆ: zbiorowa
RODZAJ LEKCJI: mieszana (podająco-eksponująca)
METODA: wykład, pogadanka, prezentacja filmu prezentującego postawy kierującego ruchem
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: prezentacja, komputer, rzutnik, podręcznik, plansze poglądowe, fragment filmu „Sygnały na drodze”, tablica, pisaki
MIEJSCE: sala wykładowa
CZAS: 45 minut
PROWADZĄCY: ……………………………………………
OGNIWO LEKCJI
TREŚĆ
CZAS
Część przygotowawcza
1. Przywitanie grupy.
2. Sprawdzenie obecności.
3. Przedstawienie tematu zajęć.
5 min.
Część podstawowa
1. Przypomnienie hierarchii ważności znaków na drodze – pytania kontrolne do grupy z komentarzem prowadzącego.
I. polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem
II. sygnały świetlne
III. znaki drogowe
IV. normy zawarte w przepisach o ruchu drogowym
2. Skrótowa prezentacja podmiotów upoważnionych do kierowania ruchem:
Policja, Straż Miejska, Żandarmeria Wojskowa, Straż Graniczna, ITD, służby celne
3. Sytuacje, w których ruch kierowany jest przez osobę upoważnioną.
pogadanka – pytania do grupy, wspólne zastanowienie się nad tym, w jakich sytuacjach się to zdarza
awaria sygnalizacji świetlnej, duże natężenie ruchu, zmniejszenie przepustowości trasy, wypadek, itp.
4. Znaczenie sygnałów i poleceń wydawanych przez kierującego ruchem.
prezentacja filmu wraz z komentarzem, a następnie przedstawienie poszczególnych sygnałów na planszach poglądowych
5. Osoby uprawnione do kierowania ruchem, ich umundurowanie i wyposażenie.
· policjant
· żołnierz Żandarmerii Wojskowej lub wojskowego organu porządkowego, zabezpieczający przemarsz lub przejazd kolumny wojskowej albo w razie akcji związanej z ratowaniem życia lub mienia
· funkcjonariusz Straży Granicznej
· inspektor Inspekcji Transportu Drogowego
· umundurowany inspektor kontroli skarbowej lub funkcjonariusz celny
· strażnik gminny (miejski)
· pracownik kolejowy na przejeździe kolejowym
· osoba działająca w imieniu zarządcy drogi lub osoba wykonująca roboty na drodze na zlecenie lub za zgodą zarządcy drogi
· osoba nadzorująca bezpieczne przejście dzieci przez jezdnie, w wyznaczonym miejscu
· kierujący autobusem szkolnym w miejscach postoju związanych z wsiadaniem lub wysiadaniem dzieci
· strażnik leśny lub funkcjonariusz Straży Parku- na terenie lasu lub parku narodowego
· strażak Państwowej Straży Pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej
· członek ochotniczej straży pożarnej podczas wykonywania czynności związanych z prowadzeniem akcji ratowniczej
6. Informacje uzupełniające:
· dodatkowe przyrządy stosowane w kierowaniu ruchem (latarki, tarcze itp.)
· wyjątkowe sytuacje (np. nieumundurowany policjant w obszarze zabudowanym lub kierowca autobusu szkolnego nadający sygnał bez wysiadania z pojazdu)
30 min.
Część końcowa
1. Podsumowanie najważniejszych informacji, pytania kontrolne do uczestników zajęć.
2. Czas na pytania słuchaczy.
3. Zalecenia dotyczące pracy domowej – lektura odpowiedniego rozdziału z podręcznika.
4. Zasygnalizowanie tematu następnych zajęć.
10 min.
dziewanna2