Otto von Habsburg - Monarchia czy Republika.pdf

(97 KB) Pobierz
Monarchia czy Republika.
Artykuł Otto v. Habsburga
Próbując uzasadnić, który z ustrojów państwowych jest lepszy - monarchia czy republika przeważnie
ulegamy emocjom, argumenty racjonalne spychając na dalszy plan. W debatach na ten temat używa się
argumentów ad hominem. Wymienia się kilku niegodnych właścicieli tronów królewskich i przedstawia się ich
potem jako typowe przykłady dla monarchii jako takiej.
Obrońcy monarchii wcale nie są lepsi. Wskazują na zepsutych zawodowych polityków, których rzeczywiście
nie brakuje i twierdzą, iż stanowią oni konieczną konsekwencję konstytucji republikańskiej. Żaden z
powyższych argumentów nie jest argumentem racjonalnym. Bywały dobre i złe monarchie - dobre republiki
( jak np. Szwajcaria) oraz pozostałe, którym daleko do tego szwajcarskiego standardu.
Każda ludzka instytucja ma swoje dobre i złe strony. Dopóki ziemię zamieszkiwać będą ludzie, a nie anioły,
zbrodnie i błędy będą się stale powtarzać. Republikanie z upodobania twierdzą, że reżimy monarchiczny
oznacza rządy arystokracji. Monarchiści natomiast wskazują na trudności ekonomiczne, obciążenia
podatkowe, wtrącanie się państwa republikańskiego w prywatne życie obywateli i przeciwstawiają takie
państwo wolności gospodarczemu rozkwitowi w monarchiach sprzed 1914 roku.
Oba te argumenty nie są przekonujące. Sięgają one po stary propagandowy trick, polegający na
porównywaniu wyników spowodowanych przez zupełnie odmienne przyczyny. Każdy uczciwy człowiek
będzie porównywał dzisiejsze monarchie z dzisiejszymi republikami. Dzięki temu okaże się, że arystokracja
nie zajmuje większej ilości wiodących stanowisk w monarchiach, niż w republikach, jak również, że wszystkie
państwa, bez względu na ich formę rządu są w równym stopniu podatne na poważne problemy dnia
dzisiejszego.
Ponadto republikanie często twierdzą, że monarchia to forma rządu, z którą mieliśmy do czynienia w
przeszłości, natomiast republikanizm jest przyszłościowy. Choćby najlichsza znajomość historii wystarczy do
tego, aby obalić takie twierdzenie. Obie formy istniały od najwcześniejszych czasów (chociaż okresy
monarchiczne zwykle trwały znacznie dłużej niż republikańskie). W każdym razie mylącym jest nazwanie
instytucji, którą znamy ze starożytnej Grecji, Rzymu czy Kartaginy, przyszłościową formą rządu.
W każdej celowej dyskusji potrzeba również nadać temu pytaniu właściwe miejsce w naszej hierarchii
wartości. Nie przypadkiem bowiem mówimy o "formie" rządu. Istnieje ogromna różnicą między "formą" a
"treścią" - lub celem - państwa. To ostatnie jest jego niezbędnym raison d'etre, jego duszą. Pierwsze
natomiast odnosi sie do cielesnej formy żyjącego organizmu. Jedno bez drugiego oczywiście istnieć nie
może, jednakże w każdej zdrowej hierarchii dusza znajduje wyższe miejsce niż ciało.
Zasadniczy cel państwa, jego "treść", zakorzeniony jest w prawie naturalnym. Państwo nie jest celem
samym w sobie; istnieje dla dobra jego obywateli. Dlatego też nie jest ono źródłem wszelkiego prawa, ani też
nie jest wszechpotężne. Jego władza ograniczona jest przez prawa obywateli. Władza państwa nie może
ograniczać wolnej inicjatywy własnych obywateli. Państwo zawsze ma służyć prawu naturalnemu. Jego
zadaniem jest nadać temu prawu praktyczny wymiar; nic więcej.
Jeśli misją państwa jest praktyczna realizacja prawa naturalnego, to forma rządu jest sposobem, poprzez
który społeczeństwo próbuje ten cel osiągnąć. Forma nie jest więc celem samym w sobie. To wyjaśnia
relatywnie podrzędną wagę całej tej kwestii Niewątpliwie natomiast ważnym jest wybór odpowiedniego
środka, jako, że wybór ten będzie miał wpływa na to, czy cel zostanie osiągnięty. W życiu politycznym trwałą
wartością jest jedynie prawo naturalne. Próba realizacji tego prawa w praktyce zawsze będzie musiała brać
pod uwagę aktualne warunki. Twierdzenie, iż istnieje jedna wiecznie uzasadniona forma rządu, słuszna w
każdych okolicznościach, wykazuje ignorancję i bezczelność. Stąd wynikałoby, iż bezowocnym staje się
próba ustalenia - przeważnie oparta na mylnych przesłankach filozoficznych obiektywnej wartości jednej lub
drugiej formy rządów. Dyskusja stanie się owocna, gdy pamiętać będziemy o celu, jakiemu każda forma
rządu ma służyć. Dlatego nie chodzi o to jaką wartość przedstawiają monarchie lub republiki jako takie.
Musimy sobie natomiast zadać pytanie, która z tych form oferuje najlepsze szanse ochrony prawa
naturalnego w warunkach dnia dzisiejszego.
Kiedy wyjaśniliśmy już tę sprawę, możemy teraz przejść do dwóch następnych problemów o których już
wspomnieliśmy w tej dyskusji, a które straszą zatruciem całej atmosfery. Istnieje ciągły spór co do relacji
pomiędzy monarchizmem, republikanizmem i demokracją, I znów w tym miejscu napotykamy na
nieporozumienia tak charakterystyczne w naszych czasach sloganów i propagandy. Pojęcie demokracji stało
się dziś nieskończenie elastyczne. W Rosji demokracja polegała na masowych likwidacjach ludności, na
tajnej policji i obozach pracy. Z drugiej strony, w Ameryce - jak również czasami w Europie - nawet
politolodzy często nie mogą poradzić sobie z rozróżnieniem pomiędzy republikanizmem a demokracją. Co
więcej, tych terminów używa się do określania pojęć i cech, które wychodzą poza dziedzinę polityki, a nalezą
do sfery ekonomicznej lub socjologicznej. Dlatego należy jasno powiedzieć, że ogólnie mówiąc, demokracja
oznacza prawo ludzi do uczestniczenia w określaniu ich własnego rozwoju i przyszłości.
Jeśli przyjmiemy tę definicję, to zobaczymy, że żadna z tych dwóch klasycznych form rządu z natury nie jest
związana z demokracją. Demokracja może istnieć pod obiema formami, tak jak istnieją autorytarne republiki i
monarchie. Monarchiści jednakże często uważają, że demokracja funkcjonuje lepiej w monarchii, aniżeli pod
rządami republikańskimi. Jeśli przyjrzyjmy się współczesnej Europie, to przyznamy, iż jest w tym argumencie
nieco prawdy, jednak jego zasadność może być ograniczona w czasie i przestrzeni. Równocześnie trzeba
koniecznie podkreślić, że w małych państwach, silnie zakorzenionych w swojej tradycji takich jak Szwajcaria,
demokracja i republikanizm mogą skutecznie współistnieć.
Więcej emocji wywołuje jednak kwestia monarchizmu i socjalizmu, oraz republikanizmu i socjalizmu. Dzieje
się tak dlatego, że w niemieckojęzycznych krajach zdecydowano większość oficjalnych partii
socjalistycznych ma poglądy republikańskie. Stąd niektórzy wierzą, że socjalizm i monarchizm są nie do
pogodzenia. Przekonanie to wynika z podstawowego nieporozumienia. Socjalizm - przynajmniej w czasach
współczesnych - to zasadniczo program gospodarczy i społeczny. Nie ma on nic wspólnego z formą rządu.
Republikanizm niektórych partii socjalistycznych nie wyłania się z właściwego programu, a wynika z
osobistych przekonań ich liderów.
Ukazuje tę prawdę fakt, iż większość naprawdę potężnych europejskich partii socjalistycznych nie jest
republikańska ale monarchiczna. Tak jest w Wielkiej Brytanii, w Skandynawii i w Holandii. We wszystkich
tych krajach nie tylko można zauważyć doskonałe relacje pomiędzy koroną a socjalistami, ale również nie
można oprzeć się wrażeniu, że monarchia stanowi lepszą glebę dla partii klasy pracującej niż republika. W
każdym razie doświadczenie wykazuje, że socjalizm panuje dłużej monarchii niż pod rządami republiki.
Jeden z wybitnych przywódców brytyjskich Partii Pracy wyjaśnił ten fenomen łagodzącym i zrównoważonym
wpływem Korony, co umożliwiło socjalistom przeprowadzenie swojego programu wolnej, bardziej racjonalnie,
a przez to z większym powodzeniem. Przy tym władca, stojący ponad partiami, był wystarczającym
zabezpieczeniem dla opozycji, aby nie było potrzeby odwoływania się do nadzwyczajnych środków w celu
odzyskania władzy.
Czy jest to prawdą, czy nie, fakty dowodzą, iż nie uprawnionym jest przeprowadzać sztuczną linię podziału
pomiędzy monarchizmem, a socjalizmem oraz pomiędzy monarchizmem, a klasyczną demokracją. To samo
odnosi się do republikanizmu. O jednym trzeba jeszcze wspomnieć. Ludzie, którzy nie są biegli w nauce
politycznej, często mylą monarchię, jako formę rządu, z konkretną dynastią monarchistyczną, innymi słowy
mylą monarchizm i legitymizmem.
Legitymizm, specyficzna więź z jedną osobą lub jedną dynastią, jest czymś, o czym trudno w ogóle
dyskutować, używając rozsądnych i obiektywnych pojęć. To jest sprawa subiektywnego odczucia i dlatego
używa się tu argumentów ad hominem.Dlatego w każdej racjonalnej dyskusji dotyczących aktualnych
problemów trzeba w sposób jasny rozróżniać monarchizm i dynastyczny legitymizm.
Forma rządów w państwie jest problemem politycznym. Dlatego też dyskusja na jej temat musi być
prowadzona niezależnie od rodziny, czy osoby, która stoi, lub stała na czele państwa. Nawet w monarchiach
mamy do czynienia ze zmianami dynastycznymi. Niemniej jednak sama instytucja jest znacznie ważniejsza
niż jej reprezentant, który jest śmiertelny, podczas gdy instytucja, mówiąc historycznie, jest nieśmiertelna.
Próba oceny formy rządu jedynie pod względem tego, kto ten rząd reprezentuje,, doprowadziła by nas do
groteskowych wyników. Republiki w takim razie, tez musielibyśmy oceniać nie pod względem politycznym
ale pod względem charakterów ich prezydentów. To byłoby oczywiście niesprawiedliwe.
Należy tu dodać, iż wśród protagonistów monarchizmu w republikańskiej Europie, niewielu jest legitymistów.
Król Hiszpanii Alfons XIII zauważył kiedyś, że legitymizm nie przetrwa dłużej, niż jedno pokolenie.
Legitymizm jest nieoceniony tam, gdzie istnieje ustabilizowana, tradycyjna forma rządów, gdzie większość
jest zadowolona. Jedynie z takim rodzajem legitymizmu mamy do czynienia zarówno w republikach jak i w
monarchiach.
Równie dobrze można mówić o republikańskim legitymizmie w Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych, jak o
monarchistycznym legitymizmie w Wielkiej Brytanii i Holandii. Oczywiście w większości krajów europejskich
dokonały się tak głębokie zmiany na przestrzeni wieków, że dziś w zasadzie nie mamy do czynienia z
legitymizmem. Biorąc pod uwagę takie warunki szczególnie niebezpiecznym byłoby uciekać się do
argumentów emocjonalnych.
Teraz możemy wreszcie określić co rozumiemy przez monarchię i republikę. Monarchia jest formą rządu , w
której głowa państwa nie jest obieralna, zasadza się bowiem na wyższym prawie, które mówi, iż wszelka
władza pochodzi od źródła transcendentalnego. W republice najwyższy urzędnik państwowy jest wybieralny,
i stąd jego władza pochodzi od wyborców, a dokładnie od konkretnej grupy ludzi która go wybrała.
Pozostawiając na uboczu rozważania emocjonalne, przyjmujemy, iż istnieją dobre argumenty za obiema tymi
formami rządów. Najważniejsze argumenty na rzecz republikanizmu są następujące: republiki, z niewielkimi
wyjątkami są świeckie. Nie wymagają odwoływania się do Boga w celu usprawiedliwienia władzy. Ich
suwerenność, źródło ich władzy , pochodzi od ludzi.
W naszych czasach, które coraz bardziej oddalają się od pojęć religijnych, a co najwyżej odnoszą je do
świata metafizyki, świeckie pojęcie konstytucyjne oraz świecka forma rządu są łatwiejsze do
zaakceptowania, niż forma ostatecznie zakorzeniona i w ideach teokratycznych. Dlatego też republice
łatwiej przyjąć świecką wersję Praw Człowieka. Plusem tej formy rządów jest więc to, iż bliższa jest ona
duchowi naszych czasów.
W dodatku wybór głowy państwa nie zależy od urodzenia, ale od woli ludzi lub też elity. Czas urzędowanie
prezydenta jest ograniczony. Można go odsunąć od władzy, a jeśli nie jest zdolny do rządzenia, można go
wymienić. Jako iż jest zwykłym obywatelem bliżej mu do świata rzeczywistego. Istnieje też nadzieja, iż wraz
z rozwojem edukacji, masy będą wybierać odpowiednich ludzi.
W monarchii natomiast, kiedy na tron wstąpi zły władca, usunięcie go staje się bardzo trudne i może
doprowadzić do przewrócenia całego porządku. W końcu twierdzi się, że w związku z tym, iż każdy
obywatel, przynajmniej teoretycznie, może zostać prezydentem, rośnie w społeczeństwie polityczna
odpowiedzialność i dojrzałość. Z drugiej strony, patrialchalny charakter monarchii, doprowadza do tego, że
obywatele polegają na swoim władcy i całą polityczną odpowiedzialność zrzucają na jego barki.
Argumenty za monarchią są natomiast następujące: doświadczenie wykazuje, że przeważnie królowie
rządzą lepiej od prezydentów. Jest ku temu praktyczny powód. król rodzi się aby w przyszłości rządzić.
Dorasta z tą myślą. Jest więc, w najlepszym tego słowa znaczeniu, "profesjonalistą", ekspertem w dziedzinie
rządzenia krajem. We wszystkich dziedzinach życia cenimy wyżej profesjonalistów od amatorów, nawet
niezwykle utalentowanych. Szczególnie w tej trudnej, technicznej dziedzinie - a cóż może być trudniejszego
od rządzenia współczesnym państwem? - wiedza i doświadczenie przeważają nad czystym talentem.
Oczywiście istnieje niebezpieczeństwo, że na tron wstąpić może osoba niekompetentna.
Czy jednak w wyborach demokratycznych nie wybrano Hitlera, czy prezydentem nie został wybrany Warren
Harding? W klasycznych monarchiach średniowiecznych niemalże zawsze możliwym było zastąpienie
niezdolnego do rządzenia sukcesora trony bardziej odpowiednią osobą. Dopiero w czasach dekadencji
monarchizmu, w wieku despotyzmu, stało się to trudniejsze. We współczesnej monarchii niezwykle
potrzebną byłaby instytucja trybunału sadowego, który - gdyby to było konieczne - miałby wpływ na porządek
sukcesji.
Jeszcze ważniejszym od "profesjonalnych" kwalifikacji króla jest to, że nie jest on związany z żadną partią.
Nie zawdzięcza on swej pozycji wyborcom lub wsparciu możnych sił interesu. Prezydent natomiast zawsze
jest komuś dłużny. Wybory są drogie i wymagają ogromnego wysiłku, aby je zwyciężyć. Bez ogromnych
nakładów finansowych i masowych organizacji bardzo trudno zostać głową państwa republikańskiego.
Wsparcia finansowego i organizacji jednakże nie otrzymuje się za darmo. Głowa państwa pozostaje zależna
od tych, którzy pomogli mu zdobyć stanowisko.
Z tego wynika, że prezydent przeważnie nie jest prezydentem wszystkich obywateli a jedynie tych grup które
pomogły mu w zdobyciu rządu. Tym sposobem partie polityczne czy tez grupy ekonomicznych interesów,
przejmują najwyższe stanowiska w państwie, które nie należą już tym samym do całego społeczeństwa, ale -
czasowo lub na stałe - stają się uprzywilejowaną domeną takiej czy innej grupy obywateli. Z tego powodu
istnieje niebezpieczeństwo, iż republika przestanie być stróżem praw wszystkich obywateli.
To, jak z naciskiem podkreślają monarchiści, jest rzeczą szczególnie niebezpieczną w obecnych czasach.
Dziś prawa jednostki i grup mniejszości są w większym niebezpieczeństwie, niż kiedykolwiek wcześniej.
Potęga finansowa, skoncentrowane i ogromne, potężne organizacja generalnie są wszędzie, zagrażając
"małemu człowiekowi". szczególnie w demokracji niezwykle trudnym staje się dla takich grup wyrażenie
własnego zdania, ponieważ nie potrafią się zorganizować i nie stanowią wielkiej wagi ekonomicznej. Nawet
jeśli odda się najwyższy szczyt władzy partiom politycznym, nie będzie nikogo, do kogo słabi mogliby się
zwrócić.
Władca monarchistyczny jest niezależny, a przez to jest oddany wszystkim obywatelom w równym stopniu.
Jego ręce nie są związane przez możnych i dzięki temu może on chronić praw słabych. Szczególnie w
czasach głębokich gospodarczych i społecznych przemian postulat, aby głowa państwa stała ponad
partiami, nabiera niezwykłej wagi.
I w końcu, Korona przyczynia się do stabilności, bez której nie można rozwiązać żadnych poważnych
problemów. W republice o takiej stabilności nie ma mowy. Ktokolwiek rządzi musi odnieść sukces jak
najszybciej jak to tylko możliwe, inaczej nie zostanie wybrany ponownie. Prowadzi to do polityki
krótkoterminowej, która nie pozwala rozwiązywać najtrudniejszych problemów społeczno-gospodarczych.
Zanim odpowiemy sobie na pytanie, która z form rządu najlepiej będzie służyła społeczeństwu w przyszłości,
musimy jeszcze rozważyć jedną kwestię. Ogólnie mówiąc, demokratyczne republiki reprezentują sposób
rządu zdominowanych przez zgromadzenie ustawodawcze, podczas gdy rządy autorytarne zdominowane są
przez egzekutywę. Władza sądownicza przez długi czas nie była najważniejsza, jak wykazaliśmy to powyżej.
Wcześniej miała znaczenie w monarchiach chrześcijańskich. Często zapomina się o tym, iż prawdziwy
władca był zawsze strażnikiem prawa i sprawiedliwości.
Najdawniejsi monarchowie - królowie biblijni - wyłonili sie z szeregów sędziów. Święty Ludwik, król Francji,
uważał wymierzenie sprawiedliwości za swoje najszlachetniejsze zadanie. Tę samą zasadę widzimy w wielu
niemieckich "palatynatach", ponieważ hrabia Palatyn (Palatinus) był z ramienia Króla-Cesarza strażnikiem
prawa i sprawiedliwości.
Historia wspaniałych średniowiecznych monarchii ukazuje, ze władza ustawodawcza króla - nawet tak
potężnego władcy, jakim był Karol V - była mocno ograniczana przez władze lokalne. Dotyczy to również
funkcji wykonawczej panującego. Król nie był w pierwszym rzędzie dawcą prawa, czy głową władzy
wykonawczej; był przede wszystkim sędzią. Pozostałe wszystkie funkcje miały znaczenie podrzędne, a ich
sprawowanie ograniczało się do tego, co konieczne do utrzymania efektywności funkcji sędziowskiej.
Sędzia musi interpretować znaczenie prawa i sprawiedliwości, ażeby to czynić musi być niezależny. Rzeczą
podstawowa więc jest to, iż nie powinien zawdzięczać swej pozycji, swej funkcji, żadnemu człowiekowi. Na
tym stanowisku powinien stać najwyższy sędzia. Jest to możliwe jedynie w monarchii. W republice nawet
najwyższy stróż prawa zawdzięcza swą pozycję jakiemuś innemu źródłu, wobec którego jest
odpowiedzialny i od którego w jakimś stopniu pozostaje zależny. Nie jest to sytuacja pożądana.
Najważniejszym zadaniem najwyższego sędziego nie jest rozstrzygnięcie każdej spornej sprawy, ale stanie
na straży celu państwa i prawa naturalnego. Ponadto jego powinnością jest pilnowanie, aby każde
uchwalane prawo było zgodne z fundamentalnymi zasadami państwa, to znaczy z prawem naturalnym.
Prawo monarchy do zawetowania ustawy uchwalonej przez parlament jest pozostałością tej jego starożytnej
funkcji.
Przyszła forma państwa będzie czymś zupełnie nowym, wiecznie ważne zasady w kształcie odpowiednim
dla przyszłości bez błędów przeszłości.
Dziedziczny charakter funkcji monarchistycznej nie znajduje usprawiedliwienia jedynie w "profesjonalnym"
wychowaniu następcy tronu, czy kontynuacji na szczycie politycznej hierarchii, choć ta jest bardzo
pożądana, jeśli chodzi o kwestię planowania na przyszłość. Najgłębsze usprawiedliwienie dla tego typu
monarchii zasadza się na fakcie iż władca dziedziczny zawdzięcza swą pozycję nie jakiejś grupie społecznej,
a jedynie Woli Bożej.
To jest prawdziwe znaczenie często źle rozumianych słów "z łaski Bożej", które zawsze oznaczają służbę i
zadanie. Błądziłby taki władca z łaski Bożej, który uważałby, że jest istotą wyjątkową. Przeciwnie "z łaski
Bożej" powinny mu przypominać, że nie zawdzięcza swej pozycji własnym zaletom ale że musi dowieść swej
przydatności poprzez nieprzerwane wysiłki na rzecz sprawiedliwości.
W dziedzicznym przekazywaniu najwyższej władzy w państwie jest również jedna poważna wada, o której
już wspominaliśmy. Jeśli sukcesja następuje automatycznie pojawia się możliwość, że na tronie zasiądzie
osoba niekompetentna. jest to największe niebezpieczeństwo systemu monarchistycznego. Z drugiej strony
z takim niebezpieczeństwem mieliśmy do czynienie dopiero od czasów, kiedy nastąpił sztywny legitymizm
Wersalu, a znikły zabezpieczenia obecne w takiej lub innych form w większości klasycznych monarchii.
Dlatego owe zabezpieczenia będą musiały powstać w każdej przyszłej konstytucji monarchistycznej.
Byłoby błędem oddać to zadanie ciałom politycznym, ponieważ to otworzyłoby drzwi prywatnym interesom.
Decyzję powinno pozostawić sie Trybunałowi sądowemu. Król, jako najwyższy konstytucyjny sędzia państwa
nie może wykonywać swej funkcji w próżni. Będzie potrzebował pomocy organu reprezentującego najwyższy
autorytet sędziowski, którego on sam był głowa. To właśnie ten organ powinien wypowiadać się czy prawo
lub regulacja jest zgodna z konstytucją, to znaczy, czy zgadza się z celem państwa. Gdy władca umiera
pozostali sędziowie pozostają na urzędzie. Ich powinnością powinno być rozstrzygnięcie co do predyspozycji
przypuszczalnego dziedzica oraz byłoby to konieczne, zamienienia go na następnego z kolei sukcesora.
Działalność głowy państwa nie ograniczałaby się oczywiście do roli sędziowskiej. Musiałby on mieć kontrolę
nad organami wykonawczymi ponieważ jego obowiązkiem byłoby dopilnować, aby decyzje władzy
sądowniczej były realizowane w praktyce. Niemniej jednak, wszystkie te zadania pozostają drugorzędnej
wagi. Najważniejsza funkcją przyszłego monarchy będzie funkcja sędziowska.
Otto von Habsburg
Arcyksiążę Otto von Habsburg (ur. 1912r) jest synem ostatniego władcy cesarsko-królewskich Austro-Węgier
bł. Karola I i Zyty Marii do Bourbon Parma. Jest głowa głową domu Habsbursko-Lotaryńskiego. Z
wykształcenia doktor filozofii (Uniwersytet w Louvain).Ożeniony z księżniczka Reginą Heleną von Saschen-
Meiningen, mają 7 dzieci i 22 wnucząt. 23 marca 2006 roku został honorowym obywatelem Sarajewa.
Artykuł jest wyjątkiem z jednego z rozdziału książki autorstwa Arcyksięcia.
Tłumaczenie: Jan Adam Świedziński
Zgłoś jeśli naruszono regulamin