start-up-bez-pieniedzy.pdf

(616 KB) Pobierz
982141682.005.png
SŁOWO WST PNE
Wszyscy mi mówili, •e na napisanie słowa wstžpnego do mojej
ksi¤•ki powinienem namówi¥ jak¤¦ „grub¤ rybž”. Okazało siž, •e
moja ksi¤•ka jest odrobinž zbyt kontrowersyjna, odrobinž zbyt bezpo-
¦rednia i mo•e zawiera¥ pewn¤ dozž „łazienkowego” humoru – inny-
mi słowy, nie ma słowa wstžpnego.
Ja jestem jednak Toaletowym Przedsižbiorc¤ ( Toilet Paper Entre-
preneur – TPE). Doprowadzam robotž do ko¯ca. Dlatego sam napi-
sałem słowo wstžpne, które jest przyspieszonym kursem zdobywania
atrybutów Toaletowego Przedsižbiorcy – którym musisz siž sta¥, aby
odnie¦¥ sukces w biznesie.
Oto osiem najwa•niejszych atrybutów Toaletowego Przedsižbiorcy.
1. Toaletowy Przedsi biorca rozwija mocne fundamenty wiary
– wie, •e sukces jest niemal w stu procentach zdeterminowany
przez jego przekonania, a nie wykształcenie, ¦rodki ani okoliczno-
¦ci. Kiedy Toaletowi Przedsižbiorcy wierz¤, •e co¦ osi¤gn¤, a na-
stžpnie wspieraj¤ to nieugižtym, zdecydowanym działaniem – do-
konaj¤ tego.
ODWA SI MARZY
I 7
 
2. Toaletowy Przedsibiorca ma pasj – zawsze działa w obszarze
swoich pasji. Pasja mo•e nie by¥ widoczna ani oczywista dla osób
z zewn¤trz, ale jest taka dla niego.
3. Toaletowy Przedsibiorca skłania si do przedwczesnego
działania – zawsze podejmuje działanie, nie siedzi bez ruchu.
Przedwczesne podjžcie działania mo•e sprawi¥, •e Toaletowi
Przedsižbiorcy sparz¤ siž, ale w wižkszo¦ci przypadków s¤ jednak
nagradzani za to, •e działaj¤ raczej zbyt wcze¦nie ni• za pó°no.
4. Toaletowy Przedsi biorca jest wyj tkowo dobry w wyj tkowo
niewielu dziedzinach – potrafi rozpozna¥ niewielk¤ liczbž zalet,
które posiada, i doszczžtnie je wykorzysta¥. Wszystko, w czym jest
kiepski, zlecane jest komu¦ innemu.
5. Toaletowy Przedsibiorca wykorzystuje pomysłowo• zamiast
pieni dzy – pieni¤dze mog¤ by¥ jak narkotyk, który tymczasowo
ukrywa przed Tob¤ Twoje problemy. Pieni¤dze pozwalaj¤ na robie-
nie głupich rzeczy bez bolesnych konsekwencji; podtrzymuj¤ Twoj¤
głupotž. Toaletowy Przedsižbiorca wie, •e mistrzostwo w przedsiž-
biorczo¦ci osi¤ga siž dzižki pomysłowo¦ci i perfekcyjnej koncentracji.
6. Toaletowy Przedsibiorca opanowuje nisz – wybiera rynek, na
którym konkurencja jest słaba lub nie oferuje szerokiego wachlarza
produktów, usług czy warto¦ci, które on mo•e zaoferowa¥. Wtedy
przejmuje panowanie nad t¤ nisz¤.
7. Toaletowy Przedsibiorca łczy długoterminow koncentracj
z krótkoterminowym działaniem – ma absolutn¤ pewno¦¥, gdzie
znajduje siž jego punkt docelowy, ale nie ma szczegółowego planu,
który opisuje krok po kroku, jak tam dotrze¥. Zamiast tego podej-
muje działanie krótkoterminowe (w 90-dniowych okresach), dziž-
ki któremu osi¤ga znaczne postžpy. Wtedy ponownie ocenia swoje
cele, tworzy plany na kolejne 90 dni i wprowadza je w •ycie.
8. Toaletowy Przedsibiorca NIE jest normalny – to ryzykant. Toa-
letowi Przedsižbiorcy s¤ odrobinž dziwni i by¥ mo•e trochž szaleni.
Definitywnie inni. Nie przestrzegaj¤ zasad ani norm społecznych
i dokonuj¤ zmiany status quo .
Czy widzisz w tym wszystkim siebie? Je¦li tak, albo je¦li chciałby¦
siž w tym zobaczy¥, ta ksi¤•ka wstrz¤¦nie Twoim ¦wiatem.
8
I START-UP BEZ PIENI DZY
982141682.006.png
WPROWADZENIE
Świat jest bardziej
plastyczny, niż Ci się wydaje
i oczekuje, aż wydobędziesz
z niego kształt.
Bono
The world is more malleable
than you think and it’s waiting
for you to hammer it into
shape.
Bono
ODWA SI MARZY
I 9
982141682.007.png 982141682.001.png 982141682.002.png 982141682.003.png
Jestem zmžczony… Zmžczony setkami, o ile nie tysi¤cami ksi¤•ek
biznesowych, które s¤ jedynie tytułami i nie zawieraj¤ tre¦ci. Wižk-
szo¦¥ z tych ksi¤•ek nale•ałoby skondensowa¥ do jednej lub dwóch
stron warto¦ciowej tre¦ci. Pozostałych powinno siž u•ywa¥ do podcie-
rania tyłka.
Nie umiem Wam nawet powiedzie¥, jak wiele ksi¤•ek zaczynałem
analizowa¥, aby po kilku minutach zmusza¥ siž do ich dalszego czyta-
nia, a ostatecznie da¥ za wygran¤. Od deski do deski przeczyta¥ warto
jedynie kilka wybranych ksi¤•ek biznesowych.
„Start-up bez pieniždzy” ma by¥ z zało•enia publikacj¤ inn¤
i o wiele lepsz¤ ni• tradycyjne ksi¤•ki biznesowe oraz przestarzałe
akademickie nauki – od pierwszego, do ostatniego słowa. Nie znaj-
dziecie tu nieaktualnych koncepcji ani „zoptymalizowanej metodyki
przedsižbiorczego działania”. Mój tekst przychodzi wprost „z oko-
pów”. Cały wysiłek, do¦wiadczenie i wszystkie swoje zasoby wło•yłem
w to, aby „Start-up bez pieniždzy” stał siž jedn¤ z najlepszych ksi¤•ek.
Zdecydujcie sami, czy ni¤ jest.
Ta ksi¤•ka ma sprowadzi¥ Was na ziemiž, pomóc w przegnaniu
sceptyków i da¥ Wam kopniaka w tyłek tak, by¦cie siž ruszyli i zaczžli
działa¥.
Im mniej posiadasz czego¦, co jest Ci niezbždne, tym wa•niejsze siž
to dla Ciebie staje i tym m¤drzej z tego korzystasz. Prawda ta dotyczy
wszystkiego – miło¦ci, jedzenia, pieniždzy, a nawet (lub zwłaszcza) pa-
pieru toaletowego.
Czy kiedykolwiek „załatwiałe¦ interes” ze spodniami wokół kostek
i kiedy byłe¦ gotowy doko¯czy¥, okazywało siž, •e zabraknie papie-
ru toaletowego? Nie zaprzeczaj! Dobrze wiesz, o czym mówiž. Trzy
naddarte listki papieru, które zdaj¤ siž z Ciebie drwi¥, zawieszone na
krawždzi tekturowej tuby.
Niezbyt dobrze jest znale°¥ siž w tak gównianej sytuacji (gra słów
zamierzona). Masz wtedy tylko dwie lub trzy opcje. Mo•esz zawoła¥
o pomoc, co jest STANOWCZO zbyt upokarzaj¤ce, ale jest jakim¦ wyj-
¦ciem. Mógłby¦ te•, szuraj¤c w poni•eniu nogami, uda¥ siž na poszu-
kiwanie nowej rolki. To straszne, ale równie• jest jakim¦ wyj¦ciem.
Ostatni¤ opcj¤, i zazwyczaj najlepsz¤, jest zadowolenie siž tym, co jest.
A kiedy zaprzžgniesz do pracy swój przedsižbiorczy umysł, u¦wiado-
10
I START-UP BEZ PIENI DZY
982141682.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin