Konspekt zbiórki harcerskiej_28.doc

(41 KB) Pobierz
Temat zbiórki:

Temat zbiórki:  STANDARDOWA GRA PO PARKU

 

Cele:

-          Umożliwienie harcerzom przeżycia kolejnej przygody, zachęcenie ich do pozostania w drużynie

-          nauka współpracy w małych grupach (przyszłych zastępach)

Formy pracy:

-          zwyczaje, obrzędy

-          gra terenowa

-          gra

-          ćwiczenia

-          łamigłówki logiczne

-          twórcze rozwiązywanie problemów

Czas trwania: ok. 2 h

Przebieg:

1.       Podział na zespoły

2.       Wytłumaczenie zasad gry - Zastępy otrzymują mapę pobliskiego parku z zaznaczanymi placówkami. W ciągu najbliższej godziny musza dotrzeć do jak największej ich ilości i wykonać czekające na nich zadania. Za każde zadanie zdobywają od 0 do 10 pkt. Zastęp, który zdobędzie najwięcej punktów, wygrywa.

3.       Standardowa gra po parku J; przykładowe zadania:

-          strzelanie z łuku

-          przejście po moście linowym

-          państwa miasta (harcerze dostają tabelkę z czterema kategoriami – np. państwa, miasta, sławny człowiek, tytuł – oraz pięcioma przykładowymi literami; starają się uzupełnić kategorie wyrazami na dana literę; za każde dwa hasła otrzymują 1 pkt.)

-          tor przeszkód po placu zabaw

-          zawody rowerowe w miasteczku ruchu drogowego

-          20 pytań (prowadzący wymyśla sobie jeden wyraz z wybranej kategorii – ludzie, przedmioty, zwierzęta, itd. – harcerze poprzez zadawanie pytań, na które prowadzący może odpowiedzieć tak lub nie, muszą zgadnąć co ów prowadzący miał na myśli ; na początku harcerze otrzymują 10 punktów, za każde 2 zadane pytania tracą jeden punkt)

-          skojarzenia (harcerze muszą stworzyć ciąg skojarzeń od dwóch pozornie nie mających ze sobą nic wspólnego słów, np. łopata i biedronka – przykład ciągu – łopata, kopanie, ziemia, robale, biedronka)

-          kalambury (wybrana osoba z zastępu otrzymuje zestaw 10 haseł; ma 2 minuty na przekazanie za pomocą gestów jak największej ilości z nich; za każde odgadnięte hasło – 1 pkt.)

-          zapamiętywanie (każdy zastęp przez dwie minuty patrzy na 20 przedmiotów porozkładanych przez prowadzącego; następnie prowadzący zasłania owe przedmioty i harcerze wypisują te, które zapamiętali; za każde wypisane dwa przedmioty – 1 pkt. )

-          rozpoznawanie po dotyku – (harcerze z zamkniętymi oczami starają się rozpoznać po dotyku 10 przedmiotów; za każdą odgadniętą rzecz otrzymują 1 pkt.)

-          przebijanie balonów – (jedna osoba z grupy ma zamknięte oczy i dostaje do ręki szpilkę; jej zadaniem jest przebicie w ciągu wyznaczonego czasu jak największej ilości balonów porozwieszanych po terenie; reszta zastępu słownie podaje jej instrukcję, gdzie ma iść; za każdy przebity balon zastęp otrzymuje 1 pkt.)

4.       Podsumowanie gry – wyłonienie zwycięzców

5.       Podsumowanie zbiórki („Jaki był ten dzień”, obrzędowa świeca)

6.       Krąg (nauka „Bratniego słowa” dla tych, którzy dopiero przyszli do drużyny)

 

Materiały:

·         mapa parku

·         materiały na placówki:

-          łuki

-          liny

-          tabelka do „państwa miasta”

-          tor przeszkód – piłka, badminton, sznurek, balony

-          rower

-          hasła do kalambur

-          przedmioty do zapamiętywania i rozpoznawania po dotyku

Załączniki:

·         Państwa miasta:

Tabela do wypełnienia

LITERA

PAŃSTWO

MIASTO

ZWIERZĘ

ROŚLINA

G

 

 

 

 

 

M

 

 

 

 

 

N

 

 

 

 

 

S

 

 

 

 

 

K

 

 

 

 

 

 

Przykładowe odpowiedzi

LITERA

PAŃSTWO

MIASTO 

ZWIERZĘ

ROŚLINA

G

Grecja

Gdańsk

Gołąb

Grusza

M

Mongolia

Moskwa

Motyl

Malina

N

Niemcy

Nowy Sącz

Niedźwiedź

Niezapominajka

S

Szwajcaria

Sieradz

Słoń

Stokrotka

K

Kanada

Kraków

Krokodyl

Kalafior

 

·         Przykładowe hasła do kalambur

-          niedźwiedź

-          nauczyciel

-          motyl

-          miotła

-          bandaż

-          hulajnoga

-          śpiewanie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin