DYDAKTYKA TWÓRCZOŚCI – ĆWCZENIA – 5.04.2009
Pomoc w tworzeniu jako główna zasada wychowania do twórczości
Pojęcie „pomocy w tworzeniu zostało wprowadzone przez Korniłowicza. Pomoc w tworzeniu była przez niego rozumiana jako planowe, systematyczne oddziaływanie wychowawcze, dynamizujące rozwój wychowanków przez:
· Inspirowanie
· Aktywizowanie
· Wyrabianie postawy twórczej
Celem było ukształtowanie jednostki posiadającej kreatywna postawę do życia – postawę twórczą.
Sposoby:
· Postawienie człowieka w warunkach niezwykłych i przeniesienie go do innego środowiska niż to, w którym pracuje osoba amatorska
· Połączenie działań rozbudzających aktywność twórczą z równoczesnym kształtowaniem określonych umiejętności
· Organizowanie w czasie wolnym zajęć twórczych dla osób pracujących amatorsko – mogą przyczynić się do rozwoju ogólnego, dorobku nauki.
A zatem pomagać w tworzeniu to:
· Budować
· Ożywiać
· Domagać
· Tworzyć warunki pomyślnego rozwoju kreatywności.
POMOC W TWORZENIU
INSPIROWANIE USUWANIE ROZWIJANIE
· Budzenie które hamują aktywność niezbędnych
· Ożywianie potencjalnych twórczą w twórczym myśleniu
zdolności twórczych i działaniu
wychowanków
1. Specyficzne wyodrębnione nauczanie twórczości
2. Ogólne nauczanie twórczości.
Edward Nęcka wyróżnia dwa rodzaje oddziaływań w edukacji dla twórczości:
· Pierwszy polega na usuwaniu przeszkód, barier i bloków, które hamują twórczą aktywność ucznia
· Przekazywaniu wiedzy o twórczości i na ćwiczeniu sprawności poznawczych, niezbędnych w myśleniu twórczym.
CECHY MODEL MODEL
ELIMINOWANIA STYMULOWANIA
TWÓRCZOŚCI TWÓRCZYCH
założenia wszystkich ludzi, ale jest nie są w naturalny
hamowana przez liczne sposób zdolni do
przeszkody myślenia twórczego.
Trzeba ich tego
Dzieci są twórcze, ale nauczyć
nie potrafią przełamać
bloków poznawczych
i emocjonalnych hamujących
twórczą aktywność
Główna Pomoc w tworzeniu polega na Pomoc w tworzeniu
zasada eliminowaniu wyuczonych polega na
przeszkód stymulowaniu
zdolności myślenia
twórczego
Podstawowy „Odejmowanie” przeszkód „Dodawanie”
cel hamujących naturalną wychowankom
twórczość zdolności
i umiejętności
twórczych
Charakter zajęć psychoedukacja, trening twórczości,
twórczych arteterapia, trening twórczego
trening psychologiczny rozwiązywania problemu
Oba te modele powinny współgrać ze sobą w dobrym programie.
IMAMAE