DYDAKTYKA TWÓRCZOŚCI.doc

(33 KB) Pobierz
DYDAKTYKA TWÓRCZOŚCI – ĆWCZENIA – 5

DYDAKTYKA TWÓRCZOŚCI – ĆWCZENIA – 5.04.2009

 

 

 

 

Pomoc w tworzeniu jako główna zasada wychowania do twórczości

 

 

Pojęcie „pomocy w tworzeniu zostało wprowadzone przez Korniłowicza. Pomoc w tworzeniu była przez niego rozumiana jako planowe, systematyczne oddziaływanie wychowawcze, dynamizujące rozwój wychowanków przez:

·         Inspirowanie

·         Aktywizowanie

·         Wyrabianie postawy twórczej

Celem było ukształtowanie jednostki posiadającej kreatywna postawę do życia – postawę twórczą.

Sposoby:

·         Postawienie człowieka w warunkach niezwykłych i przeniesienie go do innego środowiska niż to, w którym pracuje osoba amatorska

·         Połączenie działań rozbudzających aktywność twórczą z równoczesnym kształtowaniem określonych umiejętności

·         Organizowanie w czasie wolnym zajęć twórczych dla osób pracujących amatorsko – mogą przyczynić się do rozwoju ogólnego, dorobku nauki.

A zatem pomagać w tworzeniu to:

·         Budować

·         Ożywiać

·         Domagać

·         Tworzyć warunki pomyślnego rozwoju kreatywności.

 

 

 

 

 

 

 

 

POMOC W TWORZENIU

 

 

 

 

INSPIROWANIE                                     USUWANIE                                ROZWIJANIE

·         Stymulowanie                               różnorodnych barier,                      wiedzy i umiejętności

·         Budzenie                                     które hamują aktywność                          niezbędnych

·         Ożywianie potencjalnych                      twórczą                                  w twórczym myśleniu

          zdolności twórczych                                                                                    i działaniu

          wychowanków

 

 

 

 

 

Modele nauczania twórczości

 

Wśród teoretycznych i praktycznych metod nauczania twórczości wyróżniamy:

1.      Specyficzne wyodrębnione nauczanie twórczości

2.      Ogólne nauczanie twórczości.

 

Edward Nęcka wyróżnia dwa rodzaje oddziaływań w edukacji dla twórczości:

·         Pierwszy polega na usuwaniu przeszkód, barier i bloków, które hamują twórczą aktywność ucznia

·         Przekazywaniu wiedzy o twórczości i na ćwiczeniu sprawności poznawczych, niezbędnych w myśleniu twórczym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CECHY                                                  MODEL                                               MODEL                                                 

                                                        ELIMINOWANIA                              STYMULOWANIA

                                                          INHIBITORÓW                                      ZDOLNOŚCI

                                                           TWÓRCZOŚCI                                      TWÓRCZYCH

 

 

Podstawowe                                     Twórczość jest cechą                               Dzieci i dorośli

założenia                                        wszystkich ludzi, ale jest                          nie są w naturalny

                                                        hamowana przez liczne                            sposób zdolni do

                                                                przeszkody                                   myślenia twórczego.

                                                                                                                          Trzeba ich tego

                                                        Dzieci są twórcze, ale                                      nauczyć

                                                         nie potrafią przełamać

                                                          bloków poznawczych

                                                       i emocjonalnych hamujących

                                                             twórczą aktywność                                 

 

Główna                                          Pomoc w tworzeniu polega na              Pomoc w tworzeniu        

zasada                                                eliminowaniu wyuczonych                       polega na

                                                                       przeszkód                                    stymulowaniu

                                                                                                                        zdolności myślenia

                                                                                                                              twórczego

 

 

Podstawowy                                   „Odejmowanie” przeszkód                           „Dodawanie”       

       cel                                                  hamujących naturalną                             wychowankom

                                                                        twórczość                                           zdolności

                                                                                                                                i umiejętności

                                                                                                                                    twórczych

 

 

 

CECHY                                                  MODEL                                               MODEL                                                 

                                                        ELIMINOWANIA                              STYMULOWANIA

                                                          INHIBITORÓW                                      ZDOLNOŚCI

                                                           TWÓRCZOŚCI                                      TWÓRCZYCH

 

Charakter zajęć                                    psychoedukacja,                            trening twórczości,                     

    twórczych                                           arteterapia,                                   trening twórczego

                                                       trening psychologiczny                  rozwiązywania problemu

 

 

 

Oba te modele powinny współgrać ze sobą w dobrym programie.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin