npr_caly.pdf

(2820 KB) Pobierz
Microsoft Word - NPR_0-Strona tytułowa-RM-09_05.doc
Projekt
Narodowego Planu Rozwoju
2007-2013
Warszawa, wrzesieĔ 2005
291548975.002.png
Spis treĞci
Wprowadzenie...................................................................................3
Táo spoáeczno-gospodarcze ..............................................................9
Aksjologia, misja, cele
i priorytety strategiczne ..................................................................28
Dziaáania sáuĪące
realizacji priorytetów strategicznych ................................................34
MiĊdzynarodowy, przygraniczny i sąsiedzki wymiar NPR...............61
System realizacyjny.........................................................................72
Propozycje zmian instytucjonalnych
warunkujących realizacjĊ NPR........................................................79
Monitoring i ewaluacja NPR ............................................................92
Polityka spójnoĞci Unii Europejskiej w latach 2007-2013..............102
Aneksy
1. Zarys programów operacyjnych................................................109
2. Instrumenty finansowe..............................................................149
3. Ocena NPR na lata 2007-2013.................................................157
4. Nota metodologiczna dotycząca charakterystyki
i definicji wskaĨników monitorowania NPR
oraz programów operacyjnych..................................................164
2
Narodowy Plan Rozwoju 2007-2013
www.npr.gov.pl
291548975.003.png
Wprowadzenie
Czym jest NPR?
1.
ObecnoĞü w Unii Europejskiej stwarza Polsce ogromną szansĊ zmniejszenia
dystansu do najwyĪej rozwiniĊtych spoáeczeĔstw. DoĞwiadczenie Unii i wsparcie
finansowe oraz moĪliwoĞü integracji gospodarczej, naukowej i kulturalnej z krajami
czáonkowskimi otwierają przed nami nową perspektywĊ rozwojową. . Narodowy
Plan Rozwoju (NPR) jest niezbĊdny, aby Polska mogáa wáaĞciwie
zagospodarowaü swoje czáonkostwo w Unii Europejskiej idobrze
rozdysponowaüĞrodki oferowane przez UniĊ . Obecnie realizujemy Plan (na
lata 2004-2006), który byá tworzony gáównie po to, aby przedstawiü Unii
Europejskiej dokument opisujący dziaáania, które zostaną sfinansowane ze
Ğrodków funduszy strukturalnych. Natomiast NPR na lata 2007-2013, czyli na
kolejny okres budĪetowy UE, spaja wszystkie przedsiĊwziĊcia i dziaáania
o charakterze rozwojowym podejmowane w kraju. To kompleksowy program
rozwoju spoáeczno-gospodarczego, finansowany przy wspóáudziale
Ğrodków unijnych oraz ze Ğrodków krajowych. Takie podejĞcie wynika z przepisów
Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 o Narodowym Planie Rozwoju (Tz.U. Nr 116, poz.
1206 oraz z 2005 Nr 90, poz. 759) zwanej dalej ustawą o Narodowym Planie
Rozwoju.
NPR ma sprzyjaü realizowaniu interesów róĪnych grup ludnoĞci, ukierunkowywaü i
stabilizowaü dziaáanie instytucji publicznych i spoáecznych, zapobiegaü napiĊciom i
rozczarowaniu paĔstwem, tworzyü podstawy do trwaáego i zrównowaĪonego
gospodarowania zasobami przyrodniczymi w interesie przyszáych pokoleĔ. W ten
sposób stanie siĊ narzĊdziem programowania i koordynowania dziaáaĔ podmiotów
publicznych, prywatnych i spoáecznych, szerokiego partnerstwa dla rozwoju Polski.
Podstawy rozwoju
spoáeczno-gospodarczego
2.
Fundamentem rozwoju spoáeczno-gospodarczego Polski w perspektywie
kilkunastu lat musi byü wysokie tempo wzrostu gospodarczego – rzĊdu 5% PKB
rocznie. Wysoki wzrost gospodarczy stwarza podstawĊ dla stopniowego usuwania
barier rozwoju wynikających z negatywnych cech strukturalnych gospodarki oraz z
deficytu kapitaáu ludzkiego i spoáecznego, ale nie eliminuje wszystkich tych
problemów. Wysoka dynamika gospodarcza wywoáuje efekty mnoĪnikowe oraz
z pewnym opóĨnieniem efekty dyfuzyjne, ale mimo to samoczynnie nie spowoduje
pozytywnych skutków rozwojowych w caáej gospodarce, odczuwanych przez
wszystkie grupy spoáeczne. By wyeliminowaü bariery rozwojowe, niezbĊdne są
interwencyjne dziaáania paĔstwa, skoncentrowane na stymulowaniu i utrwalaniu
tendencji rozwojowych. Powinny one wzmocniü konkurencyjnoĞü gospodarki i
zapewniü niezbĊdny poziom spójnoĞci spoáeczeĔstwa. Wzrost-konkurencyjnoĞü-
spójnoĞü – ta triada wyznacza oĞ rozwoju przyjĊtą w NPR.
WielowymiarowoĞü dziaáaĔ
3.
OsiągniĊcie tak ujĊtych celów rozwojowych jest warunkowane harmonizacją
dziaáaĔ podejmowanych równoczeĞnie w trzech wymiarach:
¾ strukturalnym – oddziaáywanie na cechy strukturalne gospodarki,
¾ przestrzennym – oddziaáywanie na zagospodarowanie przestrzeni kraju,
¾ regionalnym – oddziaáywanie na rozwój i konkurencyjnoĞü regionów
(województw).
Ich wyróĪnienie wynika z odrĊbnych, specyficznych funkcji.
4.
Kwestią, której trzeba podoáaü, konstruując i wdraĪając NPR, jest stworzenie
instytucjonalnego ukáadu organów wáadzy paĔstwowej i samorządowej, który
zapewni efektywne wypeánianie tych funkcji i wynikających z nich zadaĔ przez
róĪne podmioty wáadzy publicznej.
Narodowy Plan Rozwoju 2007-2013
www.npr.gov.pl
3
291548975.004.png
Cele rozwojowe
a ukáad instytucjonalny
5. Do tej pory, mimo wysiáków reformatorskich, nie udaáo siĊ w Polsce ustanowiü
takiego ukáadu instytucjonalnego. Nasza zdolnoĞü do skutecznych dziaáaĔ
rozwojowych jest ograniczona. Chaotycznie miotamy siĊ miĊdzy centralizacją i
decentralizacją, podejĞciem sektorowym i horyzontalnym, naciskiem na
resortowoĞü i samorządnoĞü. WĞród obywateli wywoáuje to przekonanie
o „biurokratycznej anarchii”. PaĔstwo – zgodnie z tym odczuciem – staáo siĊ
Ĩródáem nieáadu i rozkáadu wiĊzi spoáecznych. Gwaátownie obniĪa to zaufanie do
instytucji publicznych, przy jednoczesnym rozbudzeniu roszczeniowych postaw w
stosunku do paĔstwa. A w rezultacie roĞnie demokratyczny deficyt.
Przyczyny tego stanu są záoĪone, ale czĊĞü z nich tkwi korzeniami w systemie
paĔstwowego socjalizmu. Przejawia siĊ to zwáaszcza siáą oddziaáywania
branĪowych korporacyjnych interesów, które determinują funkcjonowanie takich
sektorów jak: górnictwo, energetyka, kolejnictwo, drogownictwo, sáuĪba zdrowia
czy oĞwiata. BranĪowe struktury korporacyjne przetrwaáy tam, gdzie nadal
dopuszczona jest jedynie lub pozostaje dominującą wáasnoĞü publiczna, a
centralna administracja rządowa ĞciĞle reguluje i reglamentuje funkcjonowanie
organizacji wchodzących w skáad danego sektora. Prowadzi to do zachowania
resortowego (branĪowego i hierarchicznego) ukáadu zarządzania.
Na pozór umacnia to centralne organy paĔstwa i sprzyja realizacji strategicznych
przedsiĊwziĊü. W rzeczywistoĞci jest inaczej.
Struktury resortowo-korporacyjne dąĪą do utrzymania i poszerzania swych domen,
wykorzystując w tym celu presjĊ spoáeczną (protesty) i polityczne naciski. Sprzyjają
partyjnej penetracji administracji publicznej i zawáaszczaniu paĔstwa przez
partyjno-administracyjno-biznesowe koterie, które skutecznie rozmiĊkczają finanse
publiczne, áamią budĪetową dyscyplinĊ i utrwalają korupcjĊ. To stanowi gáówny
mechanizm ksztaátowania siĊ syndromu „miĊkkiego paĔstwa”.
Dialog spoáeczny nazbyt czĊsto staá siĊ fasadą, za którą ukrywa siĊ
korporatystyczna walka o grupowe interesy. Przy czym promowane są interesy
tylko wybranych, najsilniejszych i politycznie wpáywowych grup. PaĔstwo zamiast
byü arbitrem staje siĊ stroną tych sporów. W tej sytuacji konieczne jest rozwijanie
otwartego dialogu obywatelskiego zapewniającego moĪliwoĞü wyraĪania swych
dąĪeĔ i racji takĪe grupom dotychczas izolowanym. Debata nad NPR 2007-2013
byáa dobrym tego przykáadem.
6. NiezbĊdne jest konsekwentne skonstruowanie takiego systemu organizacji
paĔstwa, który pozwoli na przezwyciĊĪenie syndromu „miĊkkiego paĔstwa”.
Sedno tkwi w urzeczywistnieniu konstytucyjnej zasady pomocniczoĞci
paĔstwa, zgodnie z którą organy wáadzy paĔstwowej tworzą warunki dla
aktywnoĞci innych aktorów sceny publicznej, a nie przejmują ich ról i zadaĔ.
PaĔstwo respektuje autonomiĊ i wspóádziaáanie trzech sektorów: paĔstwa, rynku
oraz spoáeczeĔstwa obywatelskiego. Nie wypiera prywatnej dziaáalnoĞci
gospodarczej i obywatelskiej aktywnoĞci spoáecznej. Ma wyznaczoną, a tym
samym ograniczoną domenĊ.
7. Z tego wynika, iĪ nie da siĊ oddzieliü dwóch procesów: okreĞlenia celów rozwoju
spoáeczno-gospodarczego i zmian w ukáadzie instytucjonalnym wáadzy. Stąd
Narodowy Plan Rozwoju na lata 2007-2013 musi byü takĪe programem
niezbĊdnych zmian instytucjonalnych.
W szczególnoĞci zmiany te mają prowadziü do:
¾ rozwoju instytucji demokratycznych i konsolidacji systemu demokracji
parlamentarnej,
¾ wzmocnienia zdolnoĞci paĔstwa do wypeániania swych podstawowych zadaĔ i
zobowiązaĔ wobec obywateli oraz realizacji strategicznych przedsiĊwziĊü
rozwojowych,
¾ podniesienia sprawnoĞci administracji publicznej i jakoĞci Ğwiadczonych oraz
organizowanych przez nią usáug,
4
Narodowy Plan Rozwoju 2007-2013
www.npr.gov.pl
291548975.005.png
¾ poszerzania domeny spoáeczeĔstwa obywatelskiego i aktywnoĞci sektora
organizacji pozarządowych,
¾ ugruntowania pozycji Polski w ramach UE.
8.
Podstawową kwestią w takim modelu jest wyznaczenie pozycji i roli
województwa oraz jego samorządowych wáadz. Tym samym jednym z
kluczowych zagadnieĔ dotyczących przyszáoĞci Polski jest odpowiedĨ na pytanie:
Co dalej z polskimi regionami?
9. Wzmocnienia wymagają instytucje spoáeczeĔstwa obywatelskiego. Dostarczają
one istotnych dóbr publicznych, zapewniają wyĪszą jakoĞü standardów Īycia
publicznego, dyscyplinując instytucje publiczne i patrząc im na rĊce, wzbogacają
debatĊ publiczną, dbając o róĪnorodnoĞü prezentowanych w niej opinii, wreszcie
tworzą podstawy solidarnoĞci spoáecznej, kapitaáu spoáecznego oraz rozwijają
postawĊ odpowiedzialnoĞci za siebie i swoje otoczenie, a takĪe wystĊpują w
interesie przyszáych pokoleĔ, chronią dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze
naszego kraju. Bez nich nie jest moĪliwe umocnienie spójnoĞci spoáecznej.
10. Konieczne staje siĊ uporządkowanie zasad i mechanizmów udzielania pomocy
publicznej. Zapisy NPR 2007-2013 bĊdą stanowiü podstawĊ okreĞlania priorytetów
i operacyjnych celów pomocy publicznej. Programy pomocowe mają wynikaü
z programów operacyjnych konkretyzujących zapisy NPR. Programy operacyjne
bĊdą budowane przy przyjĊciu zasady niedyskryminacji Īadnego rodzaju
podmiotów ubiegających siĊ o uczestnictwo w ich implementacji. Tym samym
speániona bĊdzie reguáa równego dostĊpu do pomocy publicznej wszystkich
podmiotów prawnie siĊ do niej kwalifikujących.
NPR a strategia integracji z UE
11. Narodowy Plan Rozwoju na lata 2007-2013, wykreĞlając oĞ rozwoju
spoáeczno-gospodarczego Polski, jest zarazem odzwierciedleniem strategicznego
podejĞcia do integracji Polski ze Wspólnotą Europejską. Plan okreĞla pozycjĊ, jaką
Polska ma uzyskaü w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz cele
polityki gospodarczej. Wyznacza równieĪĞrodki sáuĪące osiągniĊciu tej pozycji.
12. Polska strategia integracyjna w peáni respektuje kierunki rozwoju Unii wyznaczane
przez dokumenty programowe, zwáaszcza odnowioną „StrategiĊ LizboĔską” i
powiązaną z nią koncepcjĊ zrównowaĪonego rozwoju zawartą w „Strategii
Goeteborskiej”.
DziĊki przyjĊciu i konsekwentnej realizacji wáasnej strategii Polska bĊdzie
aktywnym, wykazującym inicjatywĊ, wiarygodnym i szanowanym partnerem krajów
czáonkowskich i organów Unii Europejskiej, co powinno jej stopniowo zapewniaü
trwaáą pozycjĊ w grupie krajów nadających kierunek i tempo rozwoju Unii.
13. W okresie realizacji NPR 2007-2013 Polska powinna wejĞü do Unii Gospodarczej i
Walutowej, czyli do „strefy euro”. Sama kwestia konwergencji oraz speánienia
okreĞlających jej poziom kryteriów monetarnych i fiskalnych nie leĪy w zakresie
NPR. Odnoszą siĊ do niej szczegóáowo inne dokumenty rządowe. JednakĪe
powodzenie planu wprowadzenia Polski do „strefy euro” zaleĪy od skutecznego
wdroĪenia NPR. O ile bowiem speánienie kryteriów konwergencji nominalnej
determinuje to, czy do „strefy euro” zostaniemy przyjĊci, to korzyĞci z tego
posuniĊcia i stopieĔ zagroĪeĔ z tym związanych bĊdą warunkowane dynamizmem
i konkurencyjnoĞcią polskiej gospodarki. A wáaĞnie NPR 2007-2013 jest naszym
programem zmian strukturalnych w gospodarce i umacniania jej konkurencyjnoĞci.
Stan prac nad NPR
14. Prace nad Planem zostaáy zainicjowane powoáaniem przez Prezesa Rady
Ministrów w dniu 6 lutego 2004 r. MiĊdzyresortowego Zespoáu do spraw
przygotowania Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007-2013. Zespoáowi
przewodniczyá Wicepremier – Minister Gospodarki i Pracy.
Czáonkami Zespoáu byli przedstawiciele: Rządowego Centrum Studiów
Strategicznych, Ministra Finansów, Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministra
Narodowy Plan Rozwoju 2007-2013
www.npr.gov.pl
5
291548975.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin