Joshua Porter serwisy społecznościowe. projektowanie ebook.pdf

(18223 KB) Pobierz
709884561 UNPDF
Serwisy spo³ecznoœciowe.
Projektowanie
Autor: Joshua Porter
ISBN: 978-83-246-1965-8
(Voices That Matter)
Format: 170x230, stron: 200
Poznaj si³ê spo³ecznoœci!
Jak skonstruowaæ przyjazny system rejestracji?
Jak zwiêkszyæ zaanga¿owanie u¿ytkowników serwisu?
Jak zachêciæ ludzi do wspó³pracy?
Jeszcze niedawno, aby stworzyæ witrynê skupiaj¹c¹ jak¹œ spo³ecznoœæ, a do tego
têtni¹c¹ ¿yciem, wystarczy³o za³o¿yæ proste forum. Te czasy ju¿ siê skoñczy³y. W chwili
obecnej projektanci przeœcigaj¹ siê w pomys³ach maj¹cych jeden cel – zdobycie jak
najwiêkszej liczby u¿ytkowników, aktywnie uczestnicz¹cych w ¿yciu serwisu WWW.
Co ciekawe, ci¹gle udaje im siê zaskoczyæ internautów nowymi rozwi¹zaniami. Mo¿e
i Ty masz szansê zbudowaæ stronê, która zdobêdzie popularnoœæ i stanie siê miejscem
spotkañ oraz dyskusji dla wielu osób?
Prawda, ¿e to kusz¹ce? Jednak najpierw musisz odpowiedzieæ sobie na wiele pytañ
odnoœnie funkcjonowania tego typu serwisów. W tej ksi¹¿ce znajdziesz wszystkie
niezbêdne informacje na temat cyklu ¿ycia aplikacji oraz zasad projektowania serwisów
spo³ecznoœciowych. Nauczysz siê tak¿e identyfikowaæ obiekty spo³eczne. Ponadto
dowiesz siê, jak stworzyæ przyjazny system rejestracji, który nie bêdzie odstrasza³
u¿ytkowników, oraz odkryjesz narzêdzia pozwalaj¹ce na analizê statystyk Twojego
serwisu. Ta ksi¹¿ka udziela odpowiedzi na jedno z najistotniejszych pytañ:
Jak utrzymaæ zadowolenie i zaanga¿owanie u¿ytkowników przez d³u¿szy czas? .
Ty tak¿e poznaj odpowiedŸ!
Etapy cyklu ¿ycia aplikacji
Cechy charakterystyczne sieci spo³ecznej
Rodzaje komunikacji
Zasady projektowania serwisów spo³ecznoœciowych
Sposoby identyfikacji obiektów spo³ecznych
Istota komunikacji w serwisie WWW
Zasady prowadzenia rejestracji u¿ytkowników
Utrzymywanie i zwiêkszanie zaanga¿owania internautów
Zachêcanie ludzi do wspó³pracy
Systemy adaptacyjne
Sposoby tworzenia opcji umo¿liwiaj¹cych dzielenie siê informacjami
Analiza wykorzystania serwisu
Zbuduj prawdziw¹ spo³ecznoœæ dooko³a swojej witryny!
709884561.005.png 709884561.006.png
Spis treści
Wstęp
7
Powrótdopołączenia............................................................................................................. 7
Częściowoprojektowanieinterfejsu,częściowopsychologia................................. 8
Coznajdujesięwtejksiążce................................................................................................ 9
Jedencel:lepszyprojekt..................................................................................................... 12
Rozdział 1. Powstanie sieci społecznej
1
EfektAmazon.......................................................................................................................... 14
Siećspołeczna........................................................................................................................ 17
Wnioski...................................................................................................................................... 32
Rozdział 2. Szablon do projektowania serwisów
społecznościowych
MetodaAOF............................................................................................................................ 35
SkupsięnanajważniejszejAktywności......................................................................... 36
Zidentyikujobiektyspołeczne........................................................................................ 43
Wybierzzestawnajważniejszychopcji.......................................................................... 46
Wnioski...................................................................................................................................... 52
Rozdział . Prawdziwa komunikacja
Rosnącaalienacja.................................................................................................................. 55
Jakmogłotowyglądać?..................................................................................................... 56
Wartośćprawdziwejkomunikacji.................................................................................... 58
Postanowienierozpoczęciaprawdziwejkomunikacji............................................. 61
Przyciągnijuwagęprzezskupieniesięnakonkretnejspołeczności................... 65
Utrzymujuwagę,pozytywniereagującnanegatywneinformacjezwrotne......... 69
Dellmasiędobrze................................................................................................................. 74
Caveatvenditor...................................................................................................................... 75
Wnioski...................................................................................................................................... 76
Rozdział . Projektowanie rejestracji
77
Oczymonimyślą?................................................................................................................ 78
Rejestracja................................................................................................................................ 78
Zachowajprostotę:technikadziennikarska................................................................ 81
709884561.007.png
Minimalizujproblemyprzyrejestracji.........................................................................104
Wnioski....................................................................................................................................106
107
Dlaczegoludziesięangażują?........................................................................................109
Pozwólzarządzaćtożsamością.......................................................................................110
Podkreślajunikalnośćosoby...........................................................................................117
Wykorzystaniewzajemności...........................................................................................119
Pozwólbudowaćreputację.............................................................................................121
Promowaniewrażeniaspełnienia.................................................................................126
Dajpoczuciekontroli.........................................................................................................128
Dajwposiadanie.................................................................................................................131
Pokażpożądanezachowania..........................................................................................132
Przynależnośćdogrupy....................................................................................................134
Wnioski....................................................................................................................................136
17
Złożonesystemyadaptacyjne........................................................................................139
Pierwszedziałanie...............................................................................................................142
Wyświetlanietreści.............................................................................................................146
Sprzężeniezwrotne............................................................................................................151
Punktypodparcia................................................................................................................152
Wnioski....................................................................................................................................154
1
Dwasposobydzieleniasię...............................................................................................157
Dzieleniesię..........................................................................................................................160
Wnioski....................................................................................................................................174
17
Perspektywalejka...............................................................................................................176
Analiza.....................................................................................................................................177
Trudności,naktóretrzebazwrócićuwagę.................................................................183
Znaczącewskaźniki............................................................................................................186
Wnioski....................................................................................................................................189
Skorowidz
191
Rozdział . Projektowanie dla ciągłego korzystania
Rozdział . Projektowanie dla inteligencji zbiorowej
Rozdział 7. Projektowanie dla udostępniania
Rozdział 8. Analiza lejka zmian
709884561.008.png
113
1
Powstaniesiecispołecznej
Społeczneiekonomicznezmiany,
któredopierosięrozpoczęły
„Sieć jest bardziej tworem społecznym niż technicznym.
Zaprojektowałem ją dla uzyskania efektu społecznego — by pomóc
ludziom współpracować ze sobą — a nie jako techniczną zabawkę.
Najważniejszym celem Sieci jest wspieranie i ulepszanie naszego
sieciowego istnienia w świecie. Jesteśmy częścią rodzin, związków
i rm. Budujemy zaufanie na mile i nieufność wobec tego, co jest
za rogiem. Wszystko, w co wierzymy, co popieramy, z czym się
zgadzamy i od czego zależymy, jest reprezentowalne i coraz częściej
reprezentowane w Sieci. Musimy się upewnić, że społeczność,
jaką stworzymy w Sieci, jest dokładnie taka, jak chcemy”.
— T IM B ERNERS -L EE , W EAVING THE W EB 1
1 http://www.w3.org/People/Berners-Lee/Weaving/
709884561.001.png 709884561.002.png 709884561.003.png
14
serwisy społecznościowe. projektowanie
Efekt Amazon
Jeśli kiedykolwiek miałeś okazję obserwować kogoś robiącego zakupy
w Amazonie, mogłeś być świadkiem wystąpienia Efektu Amazon.
Po raz pierwszy zobaczyłem Efekt Amazon podczas badania użyteczności
witryn internetowych kilka lat temu. Obserwowałem osobę kupującą apa-
rat cyfrowy polecony jej przez przyjaciela. W ramach procedury testowej
poprosiłem kupującego o wejście na stronę CircuitCity.com i próbę zakupu
aparatu. Zaczął on wpisywać adres i zatrzymał się.
Kupujący:   Czy mogę najpierw wejść na Amazon?
Ja:  Nie.
Kupujący  (krzywiąc się): Ale ja zawsze najpierw wchodzę na Amazon. Uwielbiam 
Amazon.
Niestety, metodologia naszych testów nie pozwalała na to. Nie mogliśmy
pozwolić ludziom kupować gdziekolwiek. Testowaliśmy konkretne serwisy
na zlecenie naszego klienta. Choć testowaliśmy też Amazon, nie robiliśmy
tego z tym kupującym.
Ja:  Przepraszam. Nie mogę pozwolić ci wejść tam w tej chwili. Mam jednak pytanie: 
dlaczego chcesz wejść na Amazon? 
Do tego momentu spotkaliśmy się już z kilkoma ludźmi pytającymi o moż-
liwość odwiedzenia witryny Amazon w teście i zakładaliśmy, że dopytują
o to, ponieważ mają tam założone konto. Wywnioskowaliśmy, że wcześniej
robili oni tam zakupy i mają doświadczenie, stworzyli listę życzeń, mają
tam historię zakupów i generalnie bardziej komfortowo czują się, robiąc
zakupy w znanym środowisku. Założyliśmy, że to znajomość Amazonu była
tym, co skłaniało ich do powrotu.
Ale tak jak wiele założeń, było ono błędne.
Kupujący:   Wchodzę na Amazon, żeby zebrać informacje o produkcie, który kupuję, 
nawet jeśli zamierzam kupić go na innej stronie. 
Ja:   Nawet gdy planujesz coś kupić w innym serwisie?
Kupujący:  Oczywiście.
Wow! Nie tego się spodziewaliśmy. Ludzie tak bardzo chcieli przejść do
witryny Amazon, żeby zebrać informacje o produkcie , a nie dlatego, że
mieli tam konto. Magnetyczne przyciąganie przez Amazon, które lubię
nazywać Efektem Amazon , było czymś zupełnie innym, niż się tego spo-
dziewaliśmy.
709884561.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin