pisanie listów i e-maili służbowych w języku angielskim cała książka.pdf

(16862 KB) Pobierz
707918303 UNPDF
Pisanie listów i e-maili
s³u¿bowych w jêzyku
angielskim
Autor: Sheryl Lindsell-Roberts
T³umaczenie: Seweryn Godlewski,
Kinga Pater, Katarzyna Sadziñska
ISBN: 978-83-246-0076-2
Format: A5, stron: 376
Napisz to… po angielsku!
Profesjonalne pisma handlowe i marketingowe
Skuteczne poszukiwanie pracy — listy motywacyjne i CV
Zaproszenia, zawiadomienia, podziêkowania
Ta ksi¹¿ka to cenne Ÿród³o wiedzy dla wszystkich, którym zdarza siê prowadziæ
korespondencjê w jêzyku angielskim. Zawiera ona setki przyk³adowych listów i e-maili
uporz¹dkowanych wed³ug grup tematycznych. Sheryl Lindsell-Roberts, znana specjalistka
w dziedzinie pisania dokumentów s³u¿bowych, umieœci³a tu doskona³e pisma, które
sama napisa³a lub otrzyma³a od innych osób.
Autorka zdawa³a sobie sprawê z tego, ¿e przelewanie myœli na papier mo¿e sprawiaæ
trudnoœæ, opracowa³a wiêc „procedurê szeœciu kroków” pomagaj¹c¹ usprawniæ proces
tworzenia formalnych dokumentów listowych. Uzupe³ni³a j¹ o dodatki zawieraj¹ce
praktyczne porady na temat interpunkcji, gramatyki, czêsto mylonych s³ów, skrótów
oraz form zwracania siê do adresata.
Dowiedz siê, jak rozpocz¹æ pracê nad listem urzêdowym.
Zadbaj o odpowiedni¹ stronê graficzn¹.
Zapoznaj siê z etykiet¹ e-mailow¹.
Poznaj sekrety marketingu elektronicznego.
707918303.099.png 707918303.108.png 707918303.115.png 707918303.121.png 707918303.001.png 707918303.007.png
Spis treści
O autorce 6
Podziękowania 7
Wstęp 9
CZĘŚĆ I Pozostawianie swojego śladu w świecie biznesu 11
Rozdział 1. Wspomaganie swojej kariery 12
Rozdział 2. ABC pism służbowych 18
CZĘŚĆ II Pisanie własnych pism 33
Rozdział 3. Rozpoczęcie procesu pisania 34
Rozdział 4. Dostrajanie wiadomości 50
CZĘŚĆ III Pisanie pism zorientowanych na wyniki 77
Rozdział 5. Sprzedaż i marketing z charakterem 78
Rozdział 6. Udane poszukiwanie pracy i sprawy związane z zatrudnieniem 113
Rozdział 7. Relacje z klientami 149
Rozdział 8. Kredyty i ściąganie należności 172
Rozdział 9. Serdecznie zapraszamy 195
Rozdział 10. Składanie i przyjmowanie zamówień 208
Rozdział 11. Prywatne i biznesowe listy okolicznościowe 216
Rozdział 12. Relacje z mediami 230
Rozdział 13. Zawodowe potpourri 250
CZĘŚĆ IV Zastosowania e-mailowego
oraz e-marketingowego „know-how” 285
Rozdział 14. Wiadomości e-mailowe, które wołają: przeczytaj mnie! 286
Rozdział 15. Etykieta e-mailowa 297
Rozdział 16. E-marketing dla wyników 306
Dodatki 333
A Zasady interpunkcji 334
B Gramatyka wcale nie musi być męcząca 345
C Wyrazy kłopotliwe 354
D Skróty 360
E Poprawne formy adresowania 366
5
707918303.015.png 707918303.023.png 707918303.029.png 707918303.035.png 707918303.041.png 707918303.048.png 707918303.057.png 707918303.063.png 707918303.069.png 707918303.080.png 707918303.081.png 707918303.082.png 707918303.083.png 707918303.084.png 707918303.085.png 707918303.086.png 707918303.087.png 707918303.088.png 707918303.089.png 707918303.090.png 707918303.091.png 707918303.092.png 707918303.093.png 707918303.094.png 707918303.095.png 707918303.096.png 707918303.097.png 707918303.098.png 707918303.100.png 707918303.101.png
Jedynym miejscem, gdzie „osiągnięcie”
występuje przed „pracą”, jest słownik.
— VIDAL SASSOON
ROZDZIAŁ 6.
Udane poszukiwanie pracy
i sprawy związane
z zatrudnieniem
muje całą gamę pism — od listów mo-
tywacyjnych i CV po wypowiedzenia
umów o pracę w celu podjęcia nowego zajęcia.
Czy byłbyś przygotowany, gdyby ogłoszenie
o Twojej wymarzonej pracy pojawiło się już
jutro w lokalnej gazecie lub w internecie? Być
może poniższe stanowisko nie jest Twoją wyma-
rzoną pracą, ale prędzej czy później znajdziesz
taką, która nią będzie. Upewnij się, że będziesz
głównym kandydatem.
W TYM ROZDZIALE ZNAJDZIESZ
OMÓWIENIE NASTĘPUJĄCYCH
ZAGADNIEŃ:
Od czego rozpocząć poszukiwanie
pracy.
Pisanie listu motywacyjnego i CV.
Zmiana biegów.
Pisanie listu będącego połączeniem
listu motywacyjnego i CV.
Pisanie listu do znajomych z prośbą
o pomoc w znalezieniu pracy.
Wysyłanie listu z podziękowaniem.
Pisanie wypowiedzenia umowy o pracę.
Potwierdzanie otrzymania doku-
mentów aplikacyjnych.
Odrzucanie prośby o zorganizowanie
rozmowy kwalifikacyjnej.
Składanie oficjalnej propozycji pracy.
Wystawianie referencji.
Przedstawianie nowego pracownika.
WANTED: LION TAMER
No experience needed. Must be able to use
a whip and run fast, and must love cats.
Great medical coverage, but no death
benefits. (The premiums would kill us .)
If interested, call Leo Lyons at
800-555-LION
113
K orespondencja związana z pracą obej-
707918303.102.png 707918303.103.png 707918303.104.png 707918303.105.png 707918303.106.png 707918303.107.png 707918303.109.png 707918303.110.png 707918303.111.png 707918303.112.png 707918303.113.png 707918303.114.png 707918303.116.png 707918303.117.png 707918303.118.png 707918303.119.png 707918303.120.png 707918303.122.png 707918303.123.png 707918303.124.png 707918303.125.png 707918303.126.png 707918303.002.png 707918303.003.png 707918303.004.png 707918303.005.png 707918303.006.png 707918303.008.png 707918303.009.png 707918303.010.png
Czasy myślenia typu: „od kołyski aż po grób”, kiedy pracownik pracował w tej samej
rmie przez całe życie, już dawno minęły. To było pokolenie naszych rodziców i dziadków.
Statystyki pokazują, że obecnie Amerykanie w ciągu swojego życia pracują na dwóch
lub trzech stanowiskach, zmieniając pracę co jakiś czas. Dlatego Ty też powinieneś mieć
w zanadrzu cały asortyment listów motywacyjnych i CV. Ten rozdział zawiera listy zwią-
zane z pracą, wysyłane zarówno przez szukającego pracy, jak i przez pracodawcę.
Od czego rozpocząć poszukiwanie pracy
Przed napisaniem efektywnego listu motywacyjnego czy CV musisz zgromadzić dane,
które zainteresują potencjalnego pracodawcę. Oto niektóre informacje, które możesz
uwzględnić w fazie gromadzenia materiałów przed poszukiwaniem pracy:
główne umiejętności związane z pracą:
umiejętności, które wykorzystywałeś na poprzednich stanowiskach, pewne
cechy określonych stanowisk,
• funkcjonalne umiejętności, które możesz wykorzystać na innych stanowiskach,
doświadczenie zawodowe wyniesione z każdej rmy, w której byłeś
zatrudniony, odnośnie:
stanowisk i obowiązków,
głównychosiągnięć,
• korzyści dla każdego pracodawcy, z jak największą ilością przytoczonych kwot
i procentów, aby dodać kwali kacjom rumieńców,
wykształcenie:
tytuły naukowe i dyplomy,
• świadectwa i wyróżnienia,
ostudiowane przedmioty mające związek z danym stanowiskiem, jeśli
niedawno ukończyłeś naukę,
języki obce, które przydadzą się na danym stanowisku,
działalność dodatkowa (np. związana z pracą społeczną itp.):
organizacje,
• obowiązki,
nabyteumiejętności,
• cennespostrzeżenia.
114
Część III. Pisanie pism zorientowanych na wyniki
707918303.011.png 707918303.012.png 707918303.013.png 707918303.014.png 707918303.016.png 707918303.017.png 707918303.018.png 707918303.019.png 707918303.020.png 707918303.021.png 707918303.022.png 707918303.024.png 707918303.025.png 707918303.026.png 707918303.027.png 707918303.028.png 707918303.030.png 707918303.031.png 707918303.032.png 707918303.033.png 707918303.034.png 707918303.036.png 707918303.037.png 707918303.038.png 707918303.039.png 707918303.040.png 707918303.042.png 707918303.043.png 707918303.044.png 707918303.045.png
Pisanie listu motywacyjnego i CV
List motywacyjny (zwany również listem aplikacyjnym) powinien być częścią Twoje-
go arsenału, ponieważ musisz dołączyć go do każdego CV — w wersji papierowej lub
elektronicznej. Pomimo tego, że możesz powtórzyć wiele ze zwrotów zawartych w swo-
im poprzednim liście, dostosowanie go do danej oferty daje Ci dużo większe szanse na
otrzymanie pozytywnej odpowiedzi.
Dobrze napisany list motywacyjny może skutkować zaproszeniem na rozmowę kwa-
li kacyjną, a przez to określić kierunek Twojej kariery zawodowej. Aby napisać świetny
list motywacyjny, potrzeba wielu przemyśleń i planów, ale efekty, które to przyniesie,
będą warte zainwestowanego czasu. Poniżej znajduje się kilka wskazówek pomocnych
przy pisaniu listu motywacyjnego:
Jeśli to tylko możliwe, skieruj swój list do konkretnej osoby, podając jej
imię, nazwisko i stanowisko. Jest wiele źródeł, które pomogą Ci znaleźć te
informacje. Możesz zacząć poszukiwania od internetu lub recepcji rmy.
Nie rozpisuj się. Na ogół trzy akapity w zupełności wystarczają.
Wyróżnij te punkty i kwali kacje, które najlepiej Cię „zareklamują”.
Nie powtarzaj wszystkich informacji zawartych w CV.
Napisz swój list z nastawieniem na wyniki.
Połóż nacisk na wkład, jaki możesz wnieść do rmy.
Wspomnij, że życiorys został dołączony do dokumentów.
Niektórzy doradcy twierdzą, że list przyciągnie więcej uwagi, jeśli wyślesz go tydzień
po ukazaniu się ogłoszenia. W ten sposób Twoja aplikacja dojdzie po początkowym na-
pływie odpowiedzi. Jeśli jednak chodzi o specy czne stanowisko (podaż takich specjali-
stów jest mała), możesz rozważyć szybką odpowiedź.
Pisanie pierwszego akapitu
Pierwszy akapit powinien być interesujący i mówić o tym, w jaki sposób dowiedziałeś
się o ofercie lub o rmie. Ten akapit musi przykuć uwagę czytającego, ponieważ nie masz
wiele czasu na zrobienie pierwszego wrażenia.
• Jeśli odpowiadasz na ogłoszenie, w którym są użyte słowa reliable ( godny
zaufania ), creative ( kreatywny , profesjonalny ) lub tym podobne, opisz siebie
w liście dokładnie tymi samymi słowami.
• Jeśli nie odpowiadasz na ogłoszenie, wspomnij o swoim doświadczeniu
lub o osobie znanej adresatowi, na którą możesz się powołać.
Rozdział 6. Udane poszukiwanie pracy i sprawy związane z zatrudnieniem
115
707918303.046.png 707918303.047.png 707918303.049.png 707918303.050.png 707918303.051.png 707918303.052.png 707918303.053.png 707918303.054.png 707918303.055.png 707918303.056.png 707918303.058.png 707918303.059.png 707918303.060.png 707918303.061.png 707918303.062.png 707918303.064.png 707918303.065.png 707918303.066.png 707918303.067.png 707918303.068.png 707918303.070.png 707918303.071.png 707918303.072.png 707918303.073.png 707918303.074.png 707918303.075.png 707918303.076.png 707918303.077.png 707918303.078.png 707918303.079.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin