ekwipunek na wyprawy.doc

(31 KB) Pobierz
Ubrania

Ubrania

2 koszulki z krótkim rękawem

1 lekka bluza z długim rękawem

1 cieplejsza bluza z długim rękawem

1 lekka kurtka odporna na wiatr i deszcz

1-2 krótkie spodenki kolarskie z wkładką

1 długie getry kolarskie, bez wkładki

1 zwykłe krótkie spodenki

1 cieplejsze długie spodnie

2-3 pary skarpetek

2-3 pary bielizny

lekkie klapki pod prysznic

chusta lub czapeczka pod kask

rękawiczki kolarskie bez palców

okulary rowerowe

KASK               Ekwipunek

lekki namiot

śpiwór

karimata

latarka, najlepiej typu "czołówka"

kuchenka turystyczna

paliwo do kuchenki

lekki garnek / zestaw turystyczny

plastikowy pojemnik z przykrywką

łyżka, widelec opcjonalnie

scyzoryk szwajcarski z dobrym nożem

zapalniczka / zapałki

podstawowe przybory kosmetyczne

mała chropowata gąbka do mycia garnków

jak najcieńszy ręcznik lub ściereczka

apteczka

papier toaletowy

kilka pasków parcianych i linek elastycznych

sznurek, np. do suszenia ubrań

zapięcie do roweru

długopis i notatnik

wizytówki i fotki rodziny :)

sprzęt fotograficzny

zapasowe baterie do aparatu, latarki, etc.

mapy, przewodniki               Narzędzia

klucze oczkowe (zazwyczaj 6,7,8,10)

zestaw kluczy imbusowych (sześciokątnych)

2 łyżki do opon

zestaw naprawczy do dętek

śrubokręt

mini kombinerki z możliwością cięcia linek

klucz gwiazdkowy do wolnobiegu

skuwacz do łańcucha

klucz do szprych

dobra pompka rowerowa

 

Części zapasowe

1-2 zapasowe dętki

zapasowa opona (zwijana)

1 długa linka hamulcowa

2 długie linki przerzutkowe

zapasowe klocki hamulcowe

6 zapasowych szprych (2 przód,2 tył lewe, 2 tył prawe)

garść zapasowych śrub, nakrętek i podkładek

pojemniczek ze smarem stałym

smar do łańcucha

taśma izolacyjna

kilka plastikowych pasków zaciskowych

2-3 spinki do łańcucha

Przydatne uwagi:

Wszystkie twoje ubrania muszą być możliwie lekkie i szybkoschnące. Wybieraj tkaniny, które dobrze odprowadzają pot i zapewniają odpowiednią termoregulację. Bawełna niestety wypada w tej roli bardzo kiepsko.

Kurtka przeciwdeszczowa powinna być jak najcieńsza, inaczej ugotujesz się w niej bez względu na zastosowaną membranę. Upewnij się, że krój kurtki nie utrudnia jazdy na rowerze i że nawet w pochylonej pozycji twoje plecy pozostają zasłonięte.

Na wyprawach najlepiej funkcjonuje ubieranie się 'na cebulę'- kiedy robi się chłodniej, nie zmieniasz całkowicie ubrań, a jedynie dokładasz kolejną warstwę do tego, w czym już jesteś. Poszczególne warstwy ubioru muszą dobrze ze sobą współpracować, a więc np. kurtka nie może okazać się zbyt obcisła kiedy założysz pod nią bluzę. Założenie na siebie wszystkich warstw powinno zapewnić ci komfort termiczny w najpodlejszych warunkach, jakich możesz spodziewać się w danej strefie klimatycznej.

Zawsze miej w pogotowiu jeden zestaw suchych ubrań do założenia pod koniec dnia. Jazda w deszczu potrafi być męcząca, ale noc w mokrych ubraniach to już prawdziwy koszmar.

Jeśli twoje ubrania rowerowe z poprzedniego dnia są dalej mokre rano a dzień nie zapowiada się słonecznie, nie daj się skusić na założenie swojego jedynego suchego kompletu. Jeśli i on zmoknie, nie zostanie ci nic suchego do nałożenia wieczorem. Lepiej ruszyć w mokrych ubraniach i rozgrzać się w nich, niż nie mieć nic w zapasie.

Spodenki kolarskie z wkładką potrafią schnąć dość długo. Przy dobrej pogodzie najlepiej przymocować je w przewiewnym miejscu na rowerze do wyschnięcia i przez ten czas jechać w drugiej parze lub w zwykłych spodenkach.

Piankowe klapki nie ważą wiele, a są nieocenione na noclegu, przy korzystaniu z publicznych łazienek i przy kąpielach w jeziorach i potokach o kamienistym dnie.

 

Namiot powinien być jak najlżejszy i mieć konstrukcję pozwalającą na szybkie rozbicie i złożenie. Dodatkowy przedsionek, nawet niewielki, pozwoli na umieszczenie w nim sakw lub przygotowanie posiłku, gdy na zewnątrz pada deszcz.

Śpiwór powinien być dopasowany do przeciętnych temperatur panujących w rejonie, przez który jedziesz. Tanie śpiwory z hipermarketów są albo zbyt duże, albo (w przypadku popularnych 'kilogramówek') nie zapewniają odpowiedniego komfortu, dlatego warto zainwestować w produkt dobrej firmy.

Zdecydowanie najpraktyczniejsze są latarki typu 'czołówka', nie zajmujące naszych rąk przy rozbijaniu namiotu lub nocnym przeglądzie roweru. Latarki oparte na jasnych diodach LED wciąż są stosunkowo drogie, ale zużywają znacznie mniej energii od tradycyjnych przy porównywalnej mocy światła, warto zatem rozważyć ich zakup.

Do wojaży po 'cywilizowanych' terenach Europy wystaczy kuchenka zasilana z kartusza gazowego. Na bardziej ambitne wyprawy warto zaopatrzyć się jednak w dobrej klasy kuchenkę wielopaliwową, która poza gazem potrafi działać także na benzynie, nafcie, a nawet oleju napędowym. Kuchenki takie są co prawda stosunkowo kosztowne, ale odpłacają się super wydajnością i brakiem problemów ze zdobyciem paliwa w najbardziej zapomnianych zakątkach świata.

 

Warto zainwestować w dobrej klasy narzędzia znanej firmy, które nie będą wyrabiały się po kilku użyciach, niszcząc przy okazji śruby w rowerze. Na rynku dostępne są funkcjonalne zestawy, zawierające większość, spośród wymienionych na liście narzędzi.

Jeżeli twój rower posiada jakieś nietypowe śruby (np. tarcza hamulcowa mocowana na klucz Torxa) pamiętaj żeby zabrać do nich odpowiednie narzędzie!

Zestaw naprawczy do dętek i pompka powinny się znaleźć na każdym rowerze biorącym udział w wyprawie, na wypadek odłączenia się uczestnika lub pozostawienia go w tyle z przebitą dętką.

Pamiętaj, że opony w rowerze wyprawowym pracują pod znacznie wyższym ciśnieniem, niż w zwykłym rowerze. Kupując pompkę wybierz taką, która będzie w stanie wytworzyć wymagane ciśnienie. Zwłaszcza małe pompki teleskopowe potrafią mieć z tym problemy.

Smar do łańcucha najlepiej mieć w buteleczce z dozownikiem (np. Finish Line, Rohloff, Lighting, itp.) Smary w spray'u są mało wydajne i zajmują za dużo miejca.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin