Biuletyn Europy Środkowej i Wschodniej - Puls Regionu nr. 2, 2012.pdf

(1228 KB) Pobierz
1
891320974.001.png
Czechy i Słowacja dwie strategie na czas kryzysu w Europie
Jakub Groszkowski
Mija dwadzieścia lat od spotka, podczas których ustalane byy warunki rozpadu
Czechosowacji Pomimo różnych modeli transformacji gospodarek,
jakie
niepodlege Czechy i Sowacja wybray kraje te wciąż ączy wiele podobiestw Oba
pastwa mają dość silne otwarte ale uzależnione od eksportu gospodarki
i relatywnie zdrowe systemy bankowe Oba byy silnie dotknięte przez kryzys
w 2009 roku mimo to ich dug publiczny utrzymuje się poniżej 50% PKB a deficyt
sektora finansów publicznych w przyszym roku
Strategie przetrwania
prawdopodobnie spadnie poniżej 3% PKB
Jednocześnie w obu krajach niektóre problemy
w czasie kryzysu
strukturalne wciąż pozostają nierozwiązane nie
stosowane przez rządy
zagrażają one jednak stabilności finansów
w Bratysławie i Pradze
publicznych. Dobra kondycja gospodarcza obu
nie są nie tylko efektem
krajów pozwala im na dużą samodzielność
decyzji obecnie
w wyborze ścieżki konsolidacji finansów
rządzących gabinetów
publicznych. Niewielki rozmiar gospodarek nie
pozwala im jednak realnie wpywać na ksztat
ale również
mechanizmów antykryzysowych w strefie euro,
konsekwencją ścieżek
ani
projekty zmian instytucjonalnych które
wybranych przez
w UE są przyjmowane przy okazji walki
poprzednie rządy”
z kryzysem W rezultacie rządy Czech i Sowacji
mogą jedynie godzić się lub nie na warunki
dalszej integracji uzgodnione przez liderów największych pastw czonkowskich
Decyzje rządów w Pradze i Bratysawie z ostatnich miesięcy wyraźnie wskazują
dwie diametralnie inne strategie funkcjonowania w UE O ile Czechy przywiązane
do obecnego stopnia integracji europejskiej krytycznie podchodzą do pomysów
2
891320974.002.png
pogębiania integracji polityk gospodarczych o tyle Sowacja jest w stanie zgodzić się
na wiele byle tylko nie znaleźć się poza jądrem europejskiej integracji Strategie
przetrwania w czasie kryzysu stosowane przez rządy w Bratysawie i Pradze nie są
nie tylko efektem decyzji obecnie rządzących gabinetów ale również konsekwencją
ścieżek wybranych przez poprzednie rządy Kurs na peną integrację ze strukturami
euroatlantyckimi wyznaczony przez gabinety Mikuláša Dzurindy i podtrzymany
przez rząd jego następcy Roberta Ficy, wprowadzi Sowację do strefy euro w 2009
roku Gabinet Ivety Radičovej zdecydowa się na bardziej asertywną politykę
europejską co skutkowao rezygnacją Sowacji z udziau w pożyczce dla Grecji
i brakiem zgody na reformę Europejskiego Instrumentu Stabilności Finansowej
(EFSF) Przejęcie wadzy przez lewicę z Robertem Ficą na czele oznaczao powrót do
polityki europejskiej zmierzającej do zacieśniania integracji
Inaczej wygląda sytuacja w Czechach Lewica która sprawowaa rządy
w pierwszych latach czonkostwa Czech w UE nie traktowaa polityki europejskiej
priorytetowo ale bliższa bya idei rozwoju integracji europejskiej Dla
centroprawicowych gabinetów premiera Mirka Topolánka (2006-2009) i obecnego,
premiera Petra Nečasa (od 2010) polityka europejska staa się jednym
z najtrudniejszych tematów negocjacji koalicyjnych 1 . W obu przypadkach jednak,
premierzy z ramienia Obywatelskiej Partii Demokratycznej przyjęli pozycje
sceptyczne wobec pogębiania integracji europejskiej stojąc na stanowisku że
kondycji gospodarczej krajów czonkowskich UE bardziej przysuży się dalsza
liberalizacja wspólnego rynku niż przenoszenie kompetencji z poziomu narodowego
na wspólnotowy W rezultacie obecny gabinet zrezygnowa z uczestnictwa Czech
1 Po upadku rządu Mirka Topolánka w 2009 do przedterminowych wyborów w 2010 roku wadzę
w Czechach sprawowa techniczny rząd Jana Fischera który jednak nie prowadzi aktywnej
polityki europejskiej.
3
w Pakcie Euro Plus (marzec 2011) oraz w Pakcie Fiskalnym 2 (stycze 2012) Niemay
wpyw na czeskie postrzeganie UE ma również prezydent Václav Klaus który jak
sam to określa przyją w UE rolę dysydenta kontestującego obecny sposób
funkcjonowania UE.
Ambicją tego tekstu nie jest ocena która strategia polityki europejskiej jest lepsza
ponieważ to zależy od interesów narodowych każdego z pastw i sposobu ich
definiowania jak również od
trudnego
do
przewidzenia
rozwoju
sytuacji
gospodarczej strefy euro Kwestią dyskusyjną jest również to na ile deklaracje
polityczne przyjmowane przez unijnych przywódców na kolejnych szczytach
ostatniej szansy” przeożą się na trwae zmiany instytucjonalne w UE Zakadając
jednak że przynajmniej część zobowiąza do ściślejszej koordynacji krajowych
polityk gospodarczych zostanie wdrożona i rozwinięta decyzje podejmowane
obecnie przez europejskie rządy będą miay dugofalowe skutki W przypadku
krajów Europy Środkowej mogą one rzutować na spójność dziaa Grupy
Wyszehradzkiej na forum UE. Choćby z tego powodu warto prześledzić jakie są
przyczyny i możliwe konsekwencje wybranych przez Sowację i Czechy strategii
europejskich.
Słowacja
Dojście do wadzy lewicy w wyniku przedterminowych wyborów parlamentarnych
z marca 2012 roku byo możliwe dzięki umiejętnemu rozegraniu przez Roberta Ficę
różnic w podejściu rządzących ugrupowa centroprawicowych do polityki
europejskiej. Ówczesna koalicja nie bya w stanie uzgodnić wspólnego stanowiska
2 Oficjalna nazwa to Traktat o stabilności koordynacji i zarządzaniu w Unii Gospodarczej
i Walutowej
4
w sprawie reformy Europejskiego Instrumentu Stabilności Finansowej (EFSF). W tej
sytuacji Fico który popiera wzmocnienie EFSF postawi rządowi warunek:
kierowana przez niego opozycyjna partia Smer-SD poprze reformę EFSF jedynie
wówczas gdy premier Radičová zgodzi się na przedterminowe wybory
Jeszcze przed upadkiem gabinetu Radičovej Fico dawa jasno do zrozumienia że
zupenie inaczej niż rząd postrzega politykę europejską Przekonywa że rolą rządu
powinno być zagwarantowanie Sowacji miejsca wśród najbardziej zintegrowanych
krajów Europy W jego opinii ścise więzy gospodarcze między Sowacją a resztą
strefy euro wymuszają równie silne powiązanie polityczne Zdaniem Ficy jedynym
wyjściem jest więc podążanie za Niemcami i Francją w staraniach na rzecz ratowania
strefy euro a każdy kto się temu sprzeciwia występuje przeciwko interesom
Sowacji 3
Problemem dla Ficy nie jest przekazywanie kompetencji z poziomu
krajowego na poziom wspólnotowy jak twierdzi bez tego UE nie osiągnie
stabilności finansowej i nie podniesie swojej konkurencyjności Ujednolicanie polityk
fiskalnych w strefie euro, w opinii Ficy, musi więc prowadzić również do powstania
organów wykonawczych
Po ponownym objęciu urzędu premiera w marcu 2012 roku poglądy Roberta Ficy nie
zmieniy się przesunęy się jedynie niektóre akcenty Sowacki premier nie ukrywa,
na przykad że blisko mu do pomysów lewicowego prezydenta Francji Francois
Hollanda kiedy ten postuluje silniejsze wsparcie mechanizmów pobudzających
wzrost gospodarczy i zatrudnienie w UE, czy wprowadzenie podatku od transakcji
finansowych. Niemniej jednak szef sowackiego rządu broni się przed
jednoznacznymi deklaracjami po której stronie opowiada się w przypadku sporów
francusko-niemieckich.
3 Len tí čo budú hrať hru s Nemcami a Francúzmi budú v zóne perspektívnych EurActivsk
30.08.2011; http://www.euractiv.sk/verzia-pre-tlac/interview/len-ti-co-budu-hrat-hru-s-nemcami-a-
francuzmi-budu-v-zone-perspektivnych-017730
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin