ARCHICAD.DOC

(884 KB) Pobierz
MULTIPLYZaczniemy nasz kurs od przedstawienia Państwu narzędzia bardzo przydatnego w codziennej pracy, ułatwiającego i skracaj

MULTIPLY
Zaczniemy nasz kurs od przedstawienia Państwu narzędzia bardzo przydatnego w codziennej pracy, ułatwiającego i skracającego jej czas. Komenda Multiply jak sama nazwa wskazuje służy do powielania elementów.
Po zaznaczeniu odpowiedniego elementu bądź elementów, wybieramy komendę bezpośrednio z paska narzędziowego, bądź jeśli mamy standardowo ustawione skróty poprzez komendę Ctrl+F.
UWAGA!!! czynność tę możemy również wykonać za pomocą podręcznej mini-paletki ukazującej się po zaznaczeniu elementu

 



DRAG INCREMENT
Komenda ta służy do najprostszego kopiowania.
Zaznaczamy dany element, wybieramy Multiply, następnie zaznaczamy Drag i podkomendę Increment, wpisujemy żądaną ilość kopii Number of copies, ich ewentualne wznoszenie się Vertical displacement, zakańczamy czynność - OK. Następnie łapiemy za żądany punkt aktywny i ustalamy kierunek kopiowania.
 

 



DRAG SPREAD...
Komenda służąca kopiowaniu elementów w określonej odległości od siebie.
Tak jak poprzednio zaznaczamy dany element, wybieramy Multiply, następnie zaznaczamy Drag i podkomendę Spread..., w okienko Spacing wpisujemy żądaną odległość między kopiowanymi elementami, ich ewentualne wznoszenie się Vertical displacement, zakańczamy czynność - OK. Następnie łapiemy żądany punkt aktywny i ustalamy kierunek kopiowania, kolejne kopie pojawiają się w zadanej odległości.

 



DRAG DISTRIBUTE -1
To bardzo pomocna funkcja do kopiowania elementów, najłatwiej można ją opisać jako powielanie -1, tak jak poprzednio wybieramy Multiply, następnie Drag i podkomendę Distribute -1, w okienku Number of copies ilość kopii, ich ewentualne wznoszenie się Vertical displacement, zakańczamy czynność - OK.
Teraz trochę o samej funkcji - linia pomocnicza po której kopiujemy nasze elementy ma długość jakbyśmy kopiowali o jeden element więcej niż wybrana przez nas liczba, a jest go zawsze -1. Ma to znaczenie przy wstawianiu kopii kiedy elementy trzeba rozłożyć, tak aby kończyły się na przykład przed ścianą, zawsze mamy wtedy zachowany dystans.

 



ROTATE
Funkcja służąca kopiowaniu elementów po okręgu, bardzo przydatna choćby w tak prostej czynności jak powielenie krzeseł wokół okrągłego stołu.
Parametry jakimi dysponujemy to możliwość ustawienia ilości kopii, wznoszenie, ustawienie kątą żądanego łuku po którym będą kopiowane elementy.
Tak jak poprzednio, wybieramy narzędzie Multiply, następnie Rotate i odpowiednia komendę do kopiowania co jeden element Increment, do rozłożenia równomiernego Distribute lub w zadanym kącie Spread... wtedy w okienku Spacing wpisujemy jego wartość w stopniach.

 



MATRIX
Tę bardzo popularną ostatnio nazwę znajdziemy również w ArchiCad'zie.
Matrix, czyli Macierz służy do powielania elementów, możemy wybierać ilość kopii w kolumnach i rzędach Number of copies, wznoszenie Vertical displacement, a po zaznaczeniu podopcji Spread konkretne odległości między elementami w kolumnach i rzędach.

 

MINI PALETY - Pet Palettes
Tym razem coś z nowości, postaram się Państwu przybliżyć nowe mini palety pomocnicze pojawiające się w momencie rysowania lub edycji elementów, które absolutnie rewolucjonizują komfort i czas naszej pracy. Dotychczas nie wszystkie elementy miały tę mozliwość. Należy podkreślić pomocne funkcje przy rysowaniu i edycji na przykład, ścian - od teraz możemy dodawać nowe punkty w ścianie lub zmodyfikować z prostej na trapezową.


 

 



MINI PALETA - DRAG (Przesunięcie)
Komenda służąca presuwaniu elementów znana dotychczas pod skrótem Ctrl+D.
Teraz bez konieczności wpisywania skrótu bądź szukania tego narzędzia w pasku - możemy po prostu chwycić za punkt aktywny i przestawić element w żądane miejsce. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



MINI PALETA - ROTATE (Obrót)
Rotate daje możliwość szybkiego obracania elementów - swobodnie lub o zadany kąt. Komendę używaną dotychczas przez skrót Ctrl+E mamy jak na dłoni wprost na ekranie, oczywiście jedynie w czasie kiedy jest nam potrzebna. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



MINI PALETA - MIRROR (Odbicie lustrzane)
Funkcja dostępna pod skrótem Ctrl+M teraz także na paletce pomocniczej. Po zaznaczeniu danego elementu, wybieramy opcję Mirror, chwytamy za punkt aktywny i ustalamy oś odbicia - dziecinnie proste, a jakże praktyczne. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



MINI PALETA - ELEVATE (Podniesienie lub Obniżenie)
Modyfikacja dająca możliwość precyzyjnej zmiany wysokości, na której znajduje się nasz obiekt. Po wyborze opcji Elevate, poprzez paletkę lub tak jak dotychczasowo poprzez pasek narzędziowy, na ekranie pojawia się okienko do którego wpisujemy wartość podniesienia lub obniżenia (wartość ujemna). Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



MINI PALETA - PUNKT CHARAKTERYSTYCZNY
Opcja ta daje możliwość edycji m.in. linii, okręgów, krzywych. Po narysowaniu danych elementów możemy je modyfikować chwytając po prostu za punkty aktywne. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



MINI PALETA - STRETCH (Rozciągnięcie)
Ta modyfikacja to ogromne ułatwienie gdy musimy coś dopasować w konkretne miejsce. Nie trzeba już zmieniać parametrów na przykład obiektu bibliotecznego, żeby w końcu zmieścił się, chociażby między ścianami. Zaznaczony element rozciągamy po prostu do żądanych rozmiarów, jeśli przytrzymamy przy tym klawisz Shift i będziemy ciągnąć za punkt narożny elementu jego wielkość zmieni się proporcjonalnie. Skrót poprzez komendę Ctrl+H. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 

MINI PALETY - ciąg dalszy...
Tak jak wspominaliśmy w Lekcji 2 w wersji 8.0 ArchiCada pojawiły się nowe możliwości modyfikacji ścian. Możemy dodawać nowe punkty charakterystyczne, załamywać istniejące ściany, zaokrąglać je, wycinać w nich kształty itd...




 

 



DODAWANIE PUNKTÓW CHARAKTERYSTYCZNYCH
Dzięki tej funkcji możemy, 'ciągnąc' ścianę za jeden z punktów charakterystycznych, zmieniać jej kształt w żądanym kształcie prostokreślnym. Jednym słowem ze ściany prostej w bardzo szybki i prosty sposób możemy zrobić zyg- zag. Po zastosowaniu tej funkcji otrzymujemy poliścianę, czyli zbiór odcinków, które można osobno edytować, jeśli chcemy scalić te odcinki w jedną konstrukcję wystarczy je Zgrupować skrót Ctrl+G. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



WYOKRĄGLANIE
Niezwykle interesująca funkcja, po zaznaczeniu ściany możemy ją dowolnie zaokraglić! Po złapaniu za punkt aktywny przeciągamy tak długo, aż ściana uzyska żądany promień, można go oczywiście określić w sposób precyzyjny, wpisując daną w pasku narzedziowym pod opcją delta 'r'. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



MODYFIKACJA PROSTOKĄTNA
Funkcja ta służy do pracy nad ścianami o swobodnych kształtach. Zaznaczamy określoną ścianę, łapiemy za punkt aktywny po środku danego boku i przesuwając prostopadle możemy zwiekszać lub zmniejszać gabaryty ściany w danym kierunku. Nie trzeba na przykład ściany docinać specjalną prostą równoległa do boku. Przedstawiona opcja bardzo ułatwia modyfikowanie ścian. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



ROZCIĄGANIE PROMIENIEM
Po zaznaczeniu ściany klikamy poza nią i wybieramy punkt, który będzie środkiem promieni do dalszego modyfikowania. Najlepiej samemu sprawdzić możliwości tej funkcji, ponieważ jest ona bardzo prosta w użyciu, a opisywanie jej dość skomplikowane. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



ROZCIĄGANIE SWOBODNE
Łapiemy po prostu za punkt ściany i przeciągamy go w dane miejsce, w ten sposób ze ściany prostej możemy otrzymac ścianę swobodną. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



PRZEŁĄCZANIE PALET
Ostatnie z ikonek na każdej z mini paletek służy do nawigacji pomiędzy innymi paletkami. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



ZAOKRĄGLANIE
W bardzo prosty sposób możemy zaokrąglić na przykład stropy, co może się niejednokrotnie przydać w opracowaniach urbanistycznych przy wyznaczaniu promieni skrętu. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



SKALOWANIE
Szalenie pomocna opcja, można za jej pomocą dowolnie powiększać lub pomniejszać - ściany swobodne lub stropy itd... Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



DODAWANIE POWIERZCHNI
Opcja tym różni się od skalowania, że dane powierzchnie ścian swobodnych czy stropów powiększamy dodając po obrysie. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 



ODEJMOWANIE POWIERZCHNI
Tutaj sytuacja jest odwrotna. Odejmujemy powierzchnię wrysowując dany kształt wewnątrz, na przykład ściany swobodnej. Szczegóły na rysunku pomocniczym.

 

PROFILER
Tym razem chcę Państwu przedstawić dodatek do ArchiCada dzięki któremu można bardzo szybko i sprawnie zrobić elementy biblioteczne, na przykład skomplikowane profile detali architektonicznych - prostokreślne, wytyczone po zadanej ścieżce czy okręgu.

 



ŁADOWANIE DODATKU
Jako, że Profiler nie jest narzędziem zintegrowanym z ArchiCadem przed pracą należy go załadować.
W pasku narzędziowym wybieramy opcję Narzędzia, a następnie Ładuj dodatek...
Profilera należy załadować za pomocą ścieżki
Teczka ArchiCada\Przydatne narzędzia\Profiler\Dodatek

 



PROFIL I GRUPOWANIE
Kiedy Profiler jest już załadowany, rysujemy profil który ma być przedmiotem całej operacji.
W oknie rzutu kreślimy liniami, okręgami, krzywymi, widok przekrojowy naszego profilu. Następnie wybierając z paska narzędziowego opcję Narzędzia i dalej Grupuj, grupujemy zbiór linii tworzących widok profilu.

 



USTAWIENIA
Kiedy linie są już zgrupowane wybieramy narzędzie Profiler.
Okienko edycji ma kilka opcji, możemy tworzyć powierzchnie prostokreślne lub obrotowe. Wybieramy wysokość wzniesienia, rodzaj linii, jej kolor, wypełnienie i w końcu materiał z którego domyślnie ma być profil. Opcja Punkt odniesienia pozwala na określenie osi elementu, a Kliknij na rzucie aby wstawić na rysowanie profilu w określonym odsunięciu.

 



PROFIL
Polecenie zakańczamy OK i już możemy rysować określony kształt prostokreślny o zadanym wcześniej profilu.
Po narysowaniu program automatycznie uruchomi procedurę zapisu obiektu jako elementu bibliotecznego. ArchiCad domyślnie wybiera miejsce zapisu obiektu w katalogu ostatnio aktywnej biblioteki, oczywiście miejsce to można dowolnie zmieniać i najlepiej po prostu zapisać obiekt w jednym katalogu z naszym projektem bądź innym.

 



WAŻNE
Należy zwrócić szczególną uwagę na miejsce w którym zapisujemy nasz obiekt. Raczej nie zalecałabym wybierania Biblioteki ArchiCada, bo w przypadku przeinstalowywania programu utworzone przez nas elementy biblioteczne zostaną bezpowrotnie utracone. Warto pamiętać wcześniej o wyborze innego miejsca do tego celu. Najlepiej stworzyć specjalny katalog, w którym będziemy zapisywać wszystkie nasze obiekty.

 



EFEKT KOŃCOWY
Po zapisaniu obiektu jest on od razu domyślnie ustawiony i załadowany, co znaczy że po wybraniu okienka elementu bibliotecznego od razu mamy podgląd naszego profilu. Możemy go oczywiście dalej edytować: wymiary, wzniesienie, materiał, możemy zmieniać kierunek, włączać lub wyłączać wypełnienie, a także ustalać kąt odcięcia.

 





ŚCIEŻKA
Profiler daje także możliwość tworzenia kształtu po zadanej ścieżce.
Oprócz wykreślenia i zgrupowania profilu należy narysować żadaną ścieżkę, następnie zaznaczyć widok i ścieżkę, wybrać narzędzie Profiler, OK i dodatek automatycznie stworzy kształt po zadanej linii. Potem zapisujemy obiekt i gotowe.

 















PO OKRĘGU..
Drugą opcja to tworzenie profili po okręgu. Wszystko dzieje się podobnie jak wcześniej, zmiana dotyczy możliwości edytowania elementu bibliotecznego, a mianowicie oprócz zmiany wymiarów, materiału, wypełnienia możemy jeszcze zmieniać kąt obrotu naszego obiektu - przetłumaczony tutaj niefortunnie z angielskiego jako Kanciasty odstęp.

 

PASEK NARZĘDZIOWY
Lekcję piątą poświęcimy kolejnemu dodatkowi, tym razem nie trzeba nic ładować, Wall Accessories... znajdziemy na pasku narzędziowym w zakładce Extras.

 



RODZAJE MODYFIKACJI
Dodatek ten daje możliwość operacji na już istniejących ścianach jak i na tworzenie nowych elementów.
Modyfikacje jakim możemy poddawać ścianę to: dodawanie trapezowego cokołu, dodawanie paneli i cokołów, konstrukcja kanadyjska, ściana pochyła.



 

 

















PARAMETRY
Każda z opcji ma bardzo wiele parametrów.
Trapezowy cokół: można ustawić jego dolny i górny dystans od lica ściany, górną i dolną odległość od krawędzi ściany, czyli mówiąc jaśniej wysokość cokołu, kąt nachylenia. Kąt odcięcia narożników, przycięcie ściany.
Dodawanie paneli i cokołów: możliwość wyboru spośród kilkunastu profili trzech cokołów, zmiany ich materiałów, wysokości, dodawanie paneli, zmianę ich materiałów i grubości.
Konstrukcja kanadyjska: ustawienia wszelkich parametrów konstrukcji, odległości między nimi, rodzaju narożników, materiałów, przycięcie ściany.
Ściana pochyła: jej szerokość, kąt nachylenia, wypełnienie do ściany pierwotnej.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin