Temat 11 Plan pracy wychowawcy klasy
Każdy wychowawca klasowy powinien rozpocząć pracę od stworzenia własnego planu pracy, zgodnego z programem wychowawczym i profilaktycznym szkoły i dostosowanym do warunków szkoły
ORGANIZACJA ZESPOŁU KLASOWEGO: 1. Wybór samorządu klasowego (wrzesień)2. Przypomnienie norm i zasad regulujących stosunki koleżeńskie (wrzesień) oraz zasad kulturalnego zachowania wobec wszystkich pracowników szkoły.3. Zapoznanie uczniów z wewnątrzszkolnym systemem oceniania4. Zapoznanie ze statutem i regulaminem szkoły. 5. Przydział obowiązków – dyżury w klasie. 6. Planowanie imprez klasowych i wycieczek szkolnych. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI: 1. Wybór klasowej Rady rodziców (wrzesień) 2. Zebrania z rodzicami poświęcone problemom osiągnięć w nauce i problemów wychowawczych. 3. Przedstawienie rodzicom planu pracy na bieżący rok szkolny. 4. Przedstawienie listy nauczycieli uczących w klasie 5. Ustalenie sposobu kontaktowania się z rodzicami6. Angażowanie rodziców w organizację imprez klasowych i wycieczek7. Pomoc rodziców w kształtowaniu właściwych postaw i właściwego stosunku do nauki. TROSKA O WŁAŚCIWY STOSUNEK UCZNIA DO NAUKI: 1. Interesowanie się postępami uczniów w nauce, analizowanie przyczyn niepowodzeń i podejmowanie środków zaradczych. 2. Przekazywanie na bieżąco, informacji do rodziców ucznia o jego postępach w nauce i zachowaniu w szkole. 3. Stymulowanie uczniów do podnoszenia wyników w nauce. 4. Dbanie o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły, egzekwowanie usprawiedliwień i godzin opuszczonych. 5. Pobudzanie uczniów do aktywnego udziału w pracach pozalekcyjnych i pozaszkolnych; zachęcanie do korzystania z kół zainteresowań i zespołów dydaktyczno – wyrównawczych. TROSKA O WYCHOWANIE MORALNO – SPOŁECZNE UCZNIÓW: 1. Okazywanie szacunku rodzicom, kolegom, pracownikom szkoły. 2. Wzbudzanie odpowiedzialności za własne postępowanie. 3. Kultura współżycia – tolerancja wobec innych. 4. Kultura języka wobec osób dorosłych, pracowników szkoły, wobec siebie. 5. Grudzień miesiącem obdarowywania – Mikołajki. (grudzień) 6. Poznajemy i kultywujemy polskie tradycje – klasowy wieczór wigilijny.7. Upominki dla koleżanek z okazji Dnia Kobiet. (marzec) 8. Zwyczaje ludowe – wieczór wróżb andrzejkowych. (listopad) 9. Koleżeńska pomoc uczniom chorującym, mającym kłopoty ze zrozumieniem materiału. 10. Wyrabianie u uczniów odpowiedzialności za wizerunek szkoły – godne reprezentowanie szkoły w konkursach, zawodach i innych imprezach rejonowych. 11. Rozwijanie społecznej aktywności uczniów na terenie klasy, szkoły, internatu12. Tworzenie atmosfery życzliwości i przyjaźni oraz ustalanie jednolitych norm i ocen postępowania. 13. Wdrażanie uczniów do przejmowania odpowiedzialności za mienie szkolne i prywatne. 14. Kształtowanie u ucznia nawyków rzetelnej pracy. 15. Badanie przyczyn niewłaściwego zachowania się ucznia, udzielanie rad i wskazówek uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach. 16. Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i kolegów. WYCHOWANIE PROEKOLOGICZNE: 1. Ochrona najbliższego środowiska i dbanie o jego czystość (przykłady miejsc w najbliższym środowisku, w których obserwuje się korzystne i niekorzystne zmiany w środowisku przyrodniczym) 2. Kształtowanie postaw i zachowań proekologicznych (degradacja śrdowiska – jej przyczyny i skutki). 3. Udział w konkursach o tematyce zdrowotnej i ekologicznej. DBANIE O HIGIENĘ ZDROWOTNĄ UCZNIÓW: 1. Aktywność ruchowa – praca i wypoczynek – sport jako forma wypoczynku. 2. Dbamy o swoje zdrowie i bezpieczeństwo w różnych sytuacjach i miejscach. Zagrożenia dla zdrowia związane z ruchem drogowym, wodą, urządzeniami technicznymi i chemicznymi w domu.3. Ubieramy się odpowiednio do pogody. 4. Uświadamianie uczniom zagrożeń związanych z nałogami (szkodliwość palenia papierosów, zażywania narkotyków, picia alkoholu)5. Promowanie zdrowego stylu życia na lekcjach, imprezach i wycieczkach szkolnych; prawidłowa postawa i aktywny wypoczynek.OPIEKA I POMOC MATERIALNA DLA UCZNIÓW: 1. Współpraca z Radą Rodziców, samorządem szkolnym i klasowym. 2. Inne formy pomocy organizowane w miarę możlwości materialnych. EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA: 1. Kontakt z biblioteką szkolną i gminną. Analiza czytelnictwa uczniów. 2. Utrwalanie nawyków korzystania z encyklopedii, słowników, zasobów internetu. 3. Propagowanie czytelnictwa literatury pięknej i czasopism młodzieżowych. 4. Zachęcanie uczniów do kontaktu ze sztuką w telewizji, teatrze, kinie. EDUKACJA EUROPEJSKA: 1. Prawa człowieka. 2. Duchowy aspekt wspólnoty europejskiej. 3. Wskazywanie form i możliwości współpracy młodzieżowej oraz uczestnictwa w życiu publicznym zintegrowanej Europy. 4. Ukazywanie procesu integracji europejskiej jako środka prowadzącego do długofalowego rozwoju kraju. WDRAŻANIE DO POSZANOWANIA TRADYCJI NARODOWYCH: 1. Udział w imprezach okolicznościowych. 2. Kształtowanie postaw patriotycznych. 3. Znaczenie prawa – rola konstytucji. 4. Kształtowanie postaw obywatelskich.
migotka1313