PRZEDMIOTOWY PLAN WYCHOWANIA Z RELIGII w klasie IVw roku szkolnym 2007/2008opracowany na podstawie materiałów katechetycznychZaproszeni przez Boga z serii Drogi przymierzaSEMESTR I
Tytuł działu
Cele pracy wychowawczej
Przewidywane efekty wychowania
Termin realizacji
1.Poszukiwanie szczęścia i wspólnoty
1. Wspomaganie adaptacji ucznia w nowej rzeczywistości edukacyjno-katechetycznej.2. Formowanie postawy wierności Bogu w sytuacjach szczęścia i nieszczęścia.3. Usprawnianie osobistego zaangażowania ucznia w budowanie wspólnoty z innymi, ze szczególnym wyeksponowaniem wspólnoty eucharystycznej.4. Budzenie odpowiedzialności ucznia za tworzenie pozytywnych warunków szczęścia we współpracy z Bogiem i innymi.5. Nabywanie umiejętności przyjaźni i odpowiedzialności za jej rozwój.6. Wzmacnianie motywacji ucznia w przyjęciu znaków obecności Boga.7. Formowanie wdzięczności ucznia, szczególnie za dar zbawienia.8. Rozwijanie relacji z Bogiem i ludźmi jako podstawowego uwarunkowania szczęścia.
Uczeń:Pokonuje bariery związane z nowym etapem edukacji. Odkrywa nowych przyjaciół, koleżanki, kolegów, czuje się współgospodarzem w nowej wspólnocie. Zauważa osoby życzliwe i kochające; okazuje im wdzięczność.Okazuje wierność Bogu, weryfikowaną szczególnie w sytuacjach problemowych, prosi Boga o błogosławieństwo, podejmuje dobre postanowienia.Troszczy się o prawdziwą wspólnotę z Bogiem i ludźmi, szczególnie podczas Eucharystii, zauważa wartość słowa Bożego w życiu.Korzysta z darów sakramentalnych, rozumie wartość Kościoła. Przyjmuje zbawienie ofiarowane przez Jezusa.Rozpoznaje bogactwo wspólnoty, szczęścia, przyjaźni, okazuje szacunek Bogu, sobie i bliźnim.
Wrzesień
2.Bóg objawia swoją tajemnicę
1. Rozwijanie umiejętności dostrzegania Boga w stworzeniu.2. Kształtowanie postawy wiary w możliwość spotkania z Bogiem w znakach Kościoła.3. Rozpoznawanie Boga bliskiego i przyjaznego człowiekowi.4. Motywowanie ucznia do osobistego zaangażowania w poznawanie Boga objawiającego się na kartach Biblii.5. Zachęcanie do samodzielnego czytania Biblii.6. Wspieranie samodzielnego odkrywania tajemnicy Boga.
Uczeń:Dostrzega wielkość i bliskość Boga w dziele stwórczym; uwielbia Boga w stworzeniu.Rozpoznaje możliwości spotkania człowieka z Bogiem; okazuje wdzięczność Bogu.Poszukuje właściwego obrazu Boga; pogłębia osobistą relację z Nim.Zna wartość Biblii, poznaje jej treść w kontekście kształtowania własnego życia.Doskonali umiejętność czytania Biblii, próbuje modlić się tekstami Biblii.Poznaje Boga zatroskanego o człowieka.
Październik
3.Kim Ty jesteś, Panie Boże?
1. Zachęcanie uczniów do poznawania Boga, rozwijania wiary i modlitwy.2. Formowanie odpowiedzialności za dotrzymywanie obietnic złożonych Bogu i ludziom.3. Rozumienie ważności zbawczego pośrednictwa Jezusa.4. Wychowywanie do szukania oparcia w Jezusie Chrystusie.5. Formowanie czci i szacunku wobec Boga.6. Rozpoznawanie potrzeby zawierzenia Bogu i ludziom.7. Wspomaganie umiejętności wdzięczności Bogu i ludziom.8. Chrześcijańskie przeżywanie Adwentu.
Uczeń: Jest otwarty na Bożą rzeczywistość, rozmawia z Bogiem.Rozumie znaczenie obietnic; dotrzymuje danego słowa.Dziękuje za włączenie we wspólnotę wierzących podczas chrztu świętego.Przyjmuje pomoc Boga do pokonywania grzechu.Okazuje Bogu i ludziom należny im szacunek, uczestniczy w ofierze eucharystycznej.Roztropnie ufa ludziom; docenia możliwość niezawodnego zaufania Bogu.Wyraża wdzięczność Bogu i ludziom.Uczestniczy w nabożeństwach adwentowych, pełni uczynki miłosierdzia, trwa w adwentowym oczekiwaniu.
Listopad
4.Bóg naszym Stworzycielem.
1. Uznanie Bożego pochodzenia świata i przyjęcie darów Boga.2. Odkrywanie dobra, piękna i celowości stworzonych dzieł.3. Rozeznawanie odpowiedzialności człowieka za siebie i cały świat.4. Motywowanie wdzięczności Bogu za dary stworzenia.5. Uświadamianie szczególnej roli człowieka w świecie stworzonym.6. Promowanie miłości Boga i bliźniego jako podstawowej zasady życia we wspólnocie.7. Ukazanie, że przez grzech człowiek rezygnuje z rozwijania siebie i świata oraz sprowadza zło.8. Rozwijanie zaangażowania ucznia w procesie poszanowania i rozwijania dzieł Boga.
Uczeń:Rozpoznaje Stwórcę, dziękuje za wszelkie dary.Uwielbia Boga w dziełach stwórczych.Rozwija dzieło stworzone oraz dba o własny rozwój.Dziękuje Bogu za dzieła stwórcze podczas Eucharystii. Szanuje stworzenie.Jest odpowiedzialny za uzdolnienia, które otrzymał; rozwija je.Wypełnia przykazanie miłości Boga i bliźniego. Żałuje za grzechy, przeprasza za zło.Uświadamia sobie własną grzeszność, naprawia zło.Włącza się w dzieło stwórcze Boga poprzez rozwijanie własnych zdolności i umiejętności.
GrudzieńStyczeń
5.Dlaczego zło, smutek i cierpienie?
1. Kształtowanie wiary uczniów zdolnej do właściwej oceny przeżywanych doświadczeń.2. Wspomaganie ucznia w formowaniu otwartości na prawdę i wrażliwości na zło. 3. Rozpoznawanie mechanizmu grzechu.4. Rozeznawanie zagrożeń pychy.5. Ukazanie skutków grzechu i możliwości ich naprawienia dzięki darom sakramentalnym.
Uczeń:Rozpoznaje wartość poddania się bez wahania zamiarom Stwórcy.Uświadamia sobie własną skłonność do grzechu.Przyjmuje uzdrowienie i umocnienie w sakramencie pokuty i pojednania.Prosi Boga o pomoc w budowaniu jedności w swoim środowisku, eliminuje pychę z własnego życia.Wzmacnia się darami sakramentalnymi.
Luty
6.Bóg pragnie naszego szczęścia.
1. Usprawnianie współpracy z Bogiem, który wychodzi z inicjatywą do człowieka.2. Ukazanie troski Boga o człowieka oraz kształtowanie postawy wierności wobec Boga.3. Formowanie w uczniach Bożej nadziei, by pozostali wierni Bogu nawet wówczas, gdy przeżywają trudności.4. Rozbudzanie potrzeby współpracy ucznia z Jezusem w składaniu ofiary Bogu.5. Otwieranie ucznia na Boże miłosierdzie.6. Wspomaganie ucznia w podejmowaniu czynów pokutnych z motywów naprawy relacji z Bogiem, samym sobą i bliźnimi.7. Wzmacnianie więzi z Bogiem, który pragnie szczęścia człowieka.
Uczeń:Reflektuje nad swoim postępowaniem, jest otwarty na współdziałanie z Bogiem.Rozumie, że poza Bogiem nie ma ratunku dla człowieka.Rozwiązuje problemy własnego życia według chrześcijańskiego ideału życia; ofiaruje je Bogu w Eucharystii.Reflektuje nad własnym życiem, uznaje swoją grzeszność, żałuje za zło, korzysta z darów sakramentu pojednania i pokuty.Podejmuje praktykę modlitwy, postu, jałmużny.Okazuje Bogu wdzięczność za Jego troskę o szczęście człowieka.
Marzec
7.Bóg zawsze wierny swojemu przymierzu.
1. Wspomaganie ucznia w dostrzeżeniu wiary i jej rozwoju jako najważniejszej wartości życiu człowieka.2. Motywowanie postawy ufności Bogu i poddania się planom Bożej Opatrzności.3. Rozpoznawanie wierności Boga nawet w sytuacji niewierności ludzi.4. Wzmacnianie miłości Boga i bliźniego.5. Uświadamianie nieustannej obecności Boga w życiu człowieka.6. Doskonalenie odpowiedzi ucznia na warunki przymierza zawartego w czasie chrztu świętego.
Uczeń:Rozwija postawę ufności i wiary wobec Boga.Ufa Bogu.Dostrzega troskę Boga o człowieka w życiu własnym i innych ludzi.Miłuje Boga.Kocha bliźniego.Okazuje wierność woli Boga zawartej w przykazaniach.Jest wierny bliźnim.Rozwija postawę wierności Bogu.
Kwiecień
8.Jezusowe znaki wierności Boga.
1. Rozpoznawanie wymowy pustego grobu dla życia chrześcijańskiego.2. Formowanie szacunku wobec krzyża jako znaku wiary i odkupienia ludzkości.3. Odkrywanie treści Wieczernika i znaczenia udziału w Eucharystii.4. Uświadamianie powszechnego powołania do świętości.
Uczeń:Ma nadzieję zmartwychwstania i życia wiecznego.Rozwiązuje trudności własnego życia na wzór Jezusa.Oddaje cześć Jezusowi w Eucharystii.Jest wierny zobowiązaniom chrztu świętego.
Maj
9.Wybrani przez Boga.
1. Rozpoznawanie konieczności właściwych wyborów i odpowiedzialności za nie.2. Motywowanie zaangażowania w czynienie dobra i przeciwstawiania się złu.3. Ukazywanie Jezusa - Mesjasza, który uzdrawia, uwalnia od złego ducha, daje wiarę.4. Wzmacnianie postawy pokory przed Bogiem.5. Wspieranie katechizowanego w poznawaniu słowa Bożego.6. Ukazanie integralności zewnętrznych znaków religijności i świadectwa wiary.7. Pogłębianie wdzięczności Bogu za ojcowską miłość.
Uczeń:Jest świadomy wybrania przez Boga i wynikającej stąd konieczności chrześcijańskiego stylu życia.Stara się walczyć o dobro.Wierzy w Jezusa - Mesjasza.Odwołuje się do Bożego miłosierdzia.Słucha słowa Bożego.Poznaje, co jest dobre, a co złe.Oddaje cześć Bogu w autentycznych postawach wiary i gestach religijnych.Jest świadomy Bożej obecności i pochodzącego od Boga wszelkiego dobra.Ufa Bogu.
Czerwiec
Ecce_Ego