KODEKS PRZEDSZKOLAKA
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA:
PODSTAWA PRAWNA
· Deklaracja Praw Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1959 r.
· Konwencja o Prawach Dziecka
Dziecko ze względu na swoją niedojrzałość psychofizyczną i niezaradność wymaga specjalnej ochrony i opieki. Ma ono niepodważalne prawo do życia, nazwiska, narodowości, do życia w rodzinie. Specjalne uprawnienia przyznana dziecku przez prawo mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości ,a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.
CHCEMY:
· Bawić się zgodnie
· Pomagać sobie nawzajem
· Być uprzejmi
· Szanować i tolerować inność
· Słuchać poleceń dorosłych
· Dbać o książki i zabawki
· Dbać o czystość i porządek w sali i łazience
· Szanować pracę innych
· Okazywać uczucia
· Wyrażać własne potrzeby
NIE MOŻEMY:
· Wyrządzać krzywdy innym
· Wyśmiewać się z innych
· Przezywać innych
· Przeszkadzać innym w zabawie
· Niszczyć wytworów pracy innych
· Krzyczeć, hałasować
· Biegać w sali zajęć, niszczyć zabawek i innych przedmiotów
PRZEDSZKOLAK MA PRAWO:
· Mieć i wyrażać swoje zdanie
· Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego
· Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
· Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole
· Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo
· Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw
· Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować
· Do indywidualnego tempa rozwoju
· Popełniać błędy i zmieniać zdanie
· Odnosić sukcesy
· Do swojej prywatności, samotności i niezależności
· Do nienaruszalności cielesnej
· Do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje
· Do jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione
· Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego
· Znać swoje prawa i korzystać z nich
Z prawami idą w parze obowiązki na miarę możliwości wiekowych dziecka
Przedszkolnego. Dziecko musi zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej nie polega tylko na braniu od innych, ale także na dawaniu czegoś z siebie drugiej osobie.
PRZEDSZLKOLAK MA OBOWIĄZEK:
· Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
· Stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych
· Dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów
· Przestrzegać zasad obowiązujących w grupie
· Respektować polecenia nauczyciela
· Utrzymywać porządek wokół siebie
· Sprzątać zabawki po skończonej zabawie
· Nie przeszkadzać innym w zabawie
· Dbać o swój wygląd
· Wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków
· Nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom
· Szanować godność i wolność drugiego człowieka
· Informować nauczyciela o problemach
SYSTEM NAGRÓD I KAR
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno.
Opracowując „Kodeks postępowania” musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad , jak również konsekwentnie egzekwować go.
Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały.
Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka.
Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
FORMY NAGRADZANIA:
· Pochwała indywidualna
· Pochwała wobec grupy
· Pochwała przed rodzicami
· Dostęp do atrakcyjnej zabawki
· Dyplom uznania
· Drobne nagrody rzeczowe, np. emblematy uznania, znaczki
NAGRADZAMY ZA:
· Stosowanie ustalonych zasad i umów
· Wysiłek włożony w wykonaną pracę
· Wywiązanie się z podjętych obowiązków
· Bezinteresowną pomoc innym
· Aktywny udział w pracach na rzecz grupy i przedszkola
Po ustaleniu norm postępowania należy również ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.
FORMY KARANIA:
· Upomnienie słowne indywidualne
· Upomnienie słowne wobec grupy
· Poinformowanie rodziców o przewinieniu
· Odsunięcie od zabawy
· Zastosowanie aktywności mającej na celu rozładowanie negatywnych emocji
· Rozmowa z dyrektorem
KARY STOSUJEMY ZA:
· Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
· Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
· Zachowania agresywne
· Niszczenie wytworów pracy innych , ich własności
· Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków
Pragniemy poinformować, że cały personel naszego przedszkola czyni wszystko, aby rozpoczęcie edukacji przedszkolnej było dla dziecka bezstresowe i radosne. Dlatego chcemy poznać Wasze Dziecko, jego upodobania i potrzeby. Prosimy o wypełnienie poniższej ankiety i zapewniamy, że wszystkie uwagi Państwa zostaną uwzględnione przy planowaniu pracy przedszkola.
1. Imię i nazwisko dziecka................................................................................
2. Jak dziecko lubi, żeby się do niego zwracać?...............................................
3. Data urodzenia..............................................................................................
4. Który rok uczęszcza dziecko do przedszkola, żłobka...................................
5. Rodzeństwo (wiek, płeć)...............................................................................
.......................................................................................................................
6. Czy łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami?...........................................
7. Czy dziecko jest w domu nadpobudliwe?.....................................................
8. Przebyte choroby...........................................................................................
9. Dziecko jest uczulone na...............................................................................
10. Czy dziecko na ogół jada (proszę podkreślić właściwą odpowiedź):
a). często – mniejsze ilości pożywienia
b). rzadziej, ale za to obficie
c). różnie, zależnie od apetytu
11. Nielubiane potrawy..........................................................................................................
12. Sprawność motoryczna (proszę podkreślić właściwą odpowiedź):
a). dobra b). przeciętna c). słaba
13. Ustalone zasady postępowania z dzieckiem..................................................
14. Czy dziecko chętnie wykonuje polecenia dorosłych (proszę podkreślić
właściwą odpowiedź):
a). tak b). nie c). niekiedy
15. W jaki sposób dziecko jest nagradzane (proszę podkreślić właściwą odpowiedź):
a). pochwała słowna
b). pochwala bezsłowna (uśmiech, przytulenie, gest)
c). nagroda rzeczowa (zabawka, słodycze, książeczka)
d). inne (jakie?).............................................................................................................
16. Jakie kary są stosowane w odniesieniu do dziecka (proszę podkreślić właściwą odpowiedź):
a). cielesne b). pozbawienie przyjemności c). nagana
17. Komunikowanie się dziecka (proszę podkreślić właściwą odpowiedź):
a). posługuje się mową komunikatywną w kontaktach z rodzicami,
z innymi dorosłymi, z rówieśnikami
b). ograniczony kontakt słowny poprzez.......................................................
c). brak kontaktu słownego
18. Ile czasu dziecko spędza na zabawie.............................................................
19. W co i z kim dziecko bawi się najchętniej....................................................
20. Czy po zabawie dziecko sprząta zabawki.....................................................
21. Ile czasu dziecko spędza przed telewizorem.................................................
22. Ulubiony film, bohater, bajka.......................................................................
23. Ulubiona książka, zabawka, przedmiot........................................................
24. Ulubiony kolega............................................................................................
25. Dziecko jest (proszę podkreślić właściwą odpowiedź):
a). wdrażane do samodzielności
b). wyręczane przez rodziców
c). samodzielnie wykonuje czynności (wymienić jakie)...............................
26. Dziecko jest szczęśliwe, kiedy......................................................................
27. Dziecko oczekuje czułości, kiedy? Jakiej? .................................................
28. Dziecko denerwuje się, gdy.........................................................................
29. Dziecko cieszy się, gdy................................................................................
30. Dziecko nie lubi, gdy...................................................................................
31. Czego oczekują państwo od przedszkola?...................................................
- pod względem opiekuńczym?……………………………………………………………………………...………………………………………………...
agawa18