Przedszkolak _czysty_i_zdrowy.doc

(170 KB) Pobierz
PROJEKT EDUKACYJNY

 

PROJEKT EDUKACYJNY

 

 

 

 

,,Przedszkolak – czysty i zdrowy”

 

 

 

 

 

„Wychowanie zdrowotne nie musi

być nudne, można je bowiem wiązać

z najgłębszymi motywami postępowania

zważywszy, że partycypuje

ono w  realizacji generalnych celów

wychowania zmierzając do poznania

i rozumienia samego siebie oraz

opanowania najtrudniejszej ze sztuk

- „sztuki życia”

Prof. Maciej Demel

 

Wprowadzenie

 

 

 

Przedszkole ma na celu wszechstronny rozwój dzieci, przygotowanie ich do podjęcia nauki szkole oraz pomoc rodzinie w zapewnieniu im opieki i wychowania. Wychowanie prozdrowotne dzieci nie może być sprawą, którą można pozostawić samą sobie. Jest ono warunkiem wychowania, ale również odwrotnie: wychowanie jest warunkiem zdrowia. Edukacja zdrowotna jest to proces, w którym dzieci nabywają umiejętności dbania o zdrowie własne i społeczności, w której żyją. Jest podstawowym prawem, powinna być obecna na co dzień w  ich życiu i doświadczeniach przez całe życie. Celem edukacji jest ukazanie dzieciom wartości zdrowia jego potencjału, którym dysponują, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie, wyposażenie ich w  wiedzę i umiejętności, kształtowanie odpowiednich postaw i nawyków. Zadania związane z ochroną zdrowia i rozwijaniem sprawności fizycznej zobowiązują nauczyciela przedszkola do tworzenia sprzyjającego zdrowiu środowiska wychowującego, do kształtowania nawyków higienicznych i rozwijania sprawności ruchowej dzieci. Zadania te zobowiązują wychowawcę do tego, aby dziecko było nie tylko przedmiotem zabiegów wychowawczych, lecz także brało w nim czynny udział. Nie wystarcza, aby zdobyło pełną umiejętność i sprawność oraz było przyzwyczajone do ich wykorzystywania. Powinno odczuwać potrzebę ich stosowania, a także zdawać sobie sprawę, że są one konieczne dla utrzymania i pomnożenia jego zdrowia. Do podstawowych celów wychowania zdrowotnego w przedszkolu należy zapewnianie wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka w  warunkach zdrowia, bezpieczeństwa i radosnego dzieciństwa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HARMONOGRAM  DZIAŁAŃ

Data

Zadania

Cele szczegółowe

Odpowiedzialne

8.02

 

1. Przedstawienie o tematyce zdrowotnej „Czystość to zdrowie”

-9:30-10:30 grupy „KRASNOLUDKI”, „PAJACYKI

-10:30-11:30 grupy „MOTYLKI”, „MUCHOMORY”

·          zna zasady higieny: mycie rąk przed posiłkami, po wyjściu z toalety i w sytuacji kiedy ręce są brudne, mycie zębów po posiłkach

·          Potrafi kulturalnie zachować się na różnorodnych uroczystościach

·          Uważnie ogląda przedstawienia teatralne, uroczystości reagując spontanicznie

·          bierze udział  w inscenizacji przedszkolnej „ Czystość to zdrowie”

Anna Kruszewska

9-10.02

1. Konkurs wiedzy o zdrowiu i zdrowym odżywianiu.

- w dniu 09.02 o godzinie 9:30 grupy: „STONOGI” i „MUCHOMORY

·          wspólne oglądanie prezentacji multimedialnej

·          podział dzieci na drużyny (4+5 osobowe) w zależności od obecności dzieci

·          przydział znaczków

·          objaśnienie zasad konkursu i zadań przy poszczególnych stanowiskach

 

 

 

- w dniu 10.02 o godzinie 9:30 grupy: „MOTYLKI” i „PAJACYKI”

·          wspólne oglądanie prezentacji multimedialnej

·          podział dzieci na drużyny (3-4 osobowe) w zależności od obecności dzieci

·          przydział znaczków

·          objaśnienie zasad konkursu i zadań przy poszczególnych stanowiskach

 

 

 

- w dniu 10.02 o godzinie 11:00 grupa „KRASNOLUDKI”

·          wspólne oglądanie prezentacji multimedialnej

·          udział w poszczególnych konkurencjach chętnych dzieci

·          zabawy przy muzyce

·          Stosuje zasady higieny: mycie rąk przed posiłkami, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk i twarzy po przyjściu z podwórka, mycie rąk po skorzystaniu z toalety

·          wyjaśnia znaczenie spożywania produktów mlecznych, warzyw i owoców

·          określa zasady zdrowego trybu życia : codzienne przebywanie na świeżym powietrzu, zdrowe odżywianie, higiena osobista, odpoczynek, kontakt z lekarzem

·          podejmuje próbę małym zespole zgodnie wykonać powierzone zadanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·          Stosuje zasady higieny: mycie rąk przed posiłkami, mycie zębów po posiłkach, mycie rąk i twarzy po przyjściu z podwórka, mycie rąk po skorzystaniu z toalety

·          Próbuje wyjaśnić znaczenie spożywania produktów mlecznych, warzyw i owoców

 

 

 

I stanowisko (układanie puzzli) Magda Trawińska

II stanowisko

(dokończ rymowankę) Daria Ślęzak

III stanowisko

(zabawa pantomimiczna)

Sandra Lewicka

IV stanowisko

(jak to smakuje)

Jolanta Szczecha

V stanowisko

(worek cudów)

Jolanta Marut

VI stanowisko

(zagadki zdrowotne) Agata Bożek

VII stanowisko

(Quiz na wesoło)

Katarzyna Maślanka

Tablica wyników:

Anna Kruszewska

 

I stanowisko (układanie puzzli) Magda Trawińska

II stanowisko

(dokończ rymowankę) Daria Ślęzak

III stanowisko

(zabawa pantomimiczna)

Sandra Lewicka

IV stanowisko

(jak to smakuje)

Jolanta Szczecha

V stanowisko

(worek cudów)

Małgorzata Bandziorowska

 

VI stanowisko

(zagadki zdrowotne) Anna Ignasiak

VII stanowisko

(Quiz na wesoło)

Ewa Beza

Tablica wyników: Anna Kruszewska

 

 

 

Anna Kruszewska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.02

1.Sport to zdrowie -zabawy i konkurencje sportowe na śniegu

- w dniu 11.02. ( w wypadku niesprzyjającej aury)

·          o godzinie 9:30 grupa: „STONOGI”  I „MUCHOMORY”

·          o godzinie 10:30 grupa: „MOTYLKI” I „PAJACYKI”

·          o godzinie 11;30 grupa; „KRASNOLUDKI”

- w dniu 11.02 ( w wypadku sprzyjającej aury)

·          wszystkie grupy spotykają się na placu przedszkolnym o godzinie 10:00

 

 

 

 

 

 

·          aktywnie uczestniczy w zabawach na świeżym powietrzu, na śniegu

·          aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach

 

 

Anna Kruszewska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utworzenie stanowisk. Anna Kruszewska

 

Konkurencja I

„Kręgle na śniegu”

 

Konkurencja II

„Polowanie”

 

Konkurencja III

„Przeskakiwanie rowu- skoczne pingwiny”

 

Konkurencja IV

„Przeciąganie liny”

 

Konkurencja V

„Kule śnieżne”

 

12.02

Ewaluacja projektu –  „ To służy zdrowiu to szkodzi zdrowiu”

- praca  w salach

- spotkanie wszystkich grup na dużej sali

·          uczestniczy w przygotowaniu sałatki warzywnej, koktajlu mlecznego, kolorowych kanapek

·          tworzy plakat techniką kolażu „ To służy zdrowiu, to szkodzi zdrowiu”

 

Nauczycielki w swoich grupach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA O TEMATYCE ZDROWOTNEJ

„Czystość to zdrowie”

Cele ogólne:

·         motywowanie do dbałości o swoje zdrowie

·         budzenie zainteresowania sztuka teatralną

Cele operacyjne:

·         zna zasady higieny: mycie rąk przed posiłkami, po wyjściu z toalety i w sytuacji kiedy ręce są brudne, mycie zębów po posiłkach

·         Potrafi kulturalnie zachować się na różnorodnych uroczystościach

·         Uważnie ogląda przedstawienia teatralne, uroczyst...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin