ekonomia wzystko.doc

(96 KB) Pobierz
1

1.      Wybór racjonalny w przedsiębiorstwie obejmować może decyzje o:
a) poziomie zatrudnienia,
b) wyborze partnerów w biznesie,
c) zakupie odpowiednich maszyn,
d) wszystkie powyższe.

D

2. Określ, które z poniższych twierdzeń jest prawdziwe (odpowiedź uzasadnij).
I. Kontynuowanie produkcji tradycyjnych slipek męskich stwarza rosnące koszty alternatywne w warunkach obserwowanego wzrostu zapotrzebowania na slipki ekstrawaganckie.
II. Jeżeli wzrasta zainteresowanie klientów samochodami typu mini van, to spada koszt alternatywny produkcji innych typów dużych samochodów.
a) tylko I,
b) tylko II,
c) I i II,
d) żadne.

A

3. Homo economicus G.S.Beckera to osoba:
a) maksymalizująca swoją użyteczność,
b) prowadząca zimny rachunek ekonomiczny przy wszystkich zachowaniach,
c) kierująca się racjonalnością selektywną.

AB

4. Wybrana kombinacja dóbr znajdująca się na krzywej możliwości produkcyjnych, jest odzwierciedleniem:
a) dostępnych zasobów,
b) kosztu alternatywnego,
c) preferencji społeczeństwa,
d) dostępnej technologii.

C

5. Społeczna gospodarka rynkowa cechuje się tym , że:
a) występuje w niej mechanizm wyrównywania poziomu życia poszczególnych jednostek społeczeństwa,
b) zaspokajane są potrzeby wszystkich jednostek,
c) występuje w niej równorzędność sfery gospodarczej i sfery społecznej,
d) ma miejsce w niej priorytet interwencjonizmu państwowego w stosunku do rynku.

C

6. Gdy funkcja popytu jest wyrażona względem ceny, to które z poniższych twierdzeń jest ilustracją prawa popytu:
a) ilość popytu na napoje chłodzące wzrasta w okresie letnim z powodu ciepła,
b) w wyniku spadku cen gramofonów wielkość popytu na nie wzrosła,
c) popyt maleje, gdy wzrastają dochody konsumentów,
d) ilość pobytu na truskawki maleje, gdy cena ich rośnie.

BD

7. Jeżeli popyt wyrażony jest względem ceny, to który z wymienionych czynników nie może wywołać wzrostu popytu na programy satelitarne telewizji:
a) wzrost zainteresowania oglądaniem filmów z kaset magnetowidowych,
b) postęp techniczny w tej dziedzinie,
c) spadek opłat abonamentowych za oglądanie programów satelitarnych,
d) wzrost cen opłat telewizyjnych.

C

8. Które czynniki naruszają zasadę ceteris paribus dla prawa popytu na dżemy krajowe:
a) spadek cen dżemów,
b) spadek cen miodu,
c) wzrost cen cukru,
d) zwiększony import dżemów z zagranicy,
e) nasilona reklama zalet zdrowotnych dżemów.

BDE

9. Które z poniższych zdań jest ilustracją prawa podaży:
a) wzrost podatku dochodowego od osób prawnych spowodował spadek podaży skuterów wodnych,
b) wzrost cen ropy naftowej na rynkach światowych spowodował zdecydowany wzrost ilości wydobywanej ropy przy ceteris paribus,
c) blokady rolnicze spowodowały spadek podaży zboża,
d) import tanich płyt CD z Azji dalekowschodniej spowodował wzrost ich podaży na rynku krajowym.

B

10. Gdy rośnie podaż mleka, to:
a) popyt na ser twarogowy wzrasta,
b) obniża się podaż sera twarogowego,
c) rośnie cena sera twarogowego,
d) rośnie podaż sera twarogowego.

D

11. Efekt substytucyjny ma miejsce wówczas, gdy:
a) po wzroście dochodów konsumentów rośnie popyt na pralki automatyczne, a spada na wirnikowe,
b) po spadku dochodów konsumentów spada zapotrzebowanie na masło, a rośnie na margarynę,
c) pomimo stałego wzrostu cen akcji firm komputerowych rośnie popyt na nie,
d) pod koniec sezonu narciarskiego spada zapotrzebowanie na sprzęt narciarski, bo konsumenci oczekują obniżki cen.

AB

12. Paradoks Giffena obserwujemy , gdy po:
a) spadku cen przetworów mącznych spada na nie zapotrzebowanie,
b) wzroście cen futer z szynszyli wzrasta na nie zapotrzebowanie,
c) wzroście dochodów spada popyt na dobra niższego rzędu,
d) wzroście cen kuchenek elektrycznych Amica następuje zwiększenie ich zakupów.

A

13. Paradoks Veblena polega na tym, że:
a) mimo wzrostu cen ekskluzywnych piór wiecznych sklepy odnotowują zwiększenie ich sprzedaży,
b) na skutek przewidywań wzrostu cen surowców producenci zwiększają zapasy materiałowe,
c) wprowadzenie cen maksymalnych na alkohol zwiększy jego spożycie,
d) spadek cen tabletek przeciwbólowych powoduje ograniczenie popytu na nie.

A

14. Który z poniższych przypadków stanowi odzwierciedlenie pozytywnej zależności między ceną a wielkością popytu na dane dobro:
a) w okresie wiosennym obserwuje się wzmożony zakup kostiumów z lekkiej drogiej tkaniny, pomimo wzrostu ich cen,
b) na rynku jubilerskim odnotowuje się nasilone zakupy obrączek ślubnych przed Świętami Wielkanocnymi,
c) pomimo ogólnego wzrostu cen artykułów spożywczych odnotowano wzrost zakupu pieczywa i kasz,
d) w warunkach spadku dochodów realnych ludności (na skutek inflacji) ma miejsce wzrost zakupów podstawowych artykułów żywnościowych.

AC

15. Cena zaporowa to:
a) cena hurtowa + VAT,
b) cena redukująca popyt do zera,
c) cena redukująca podaż do zera,
d) cena korzystna dla konsumentów,
e) cena zapewniająca producentowi minimalny zysk.

B

16. Spadek stawek celnych na produkty rolne spowoduje:
a) spadek ceny równowagi i wzrost ilości równowagi,
b) wzrost ceny równowagi i wzrost ilości równowagi,
c) spadek ceny równowagi, co do ilości brak pewności,
d) wzrost ceny równowagi, ilość pozostanie bez zmian.

A

17. Jak zmieni się popyt na długopisy, jeżeli cena wkładów do długopisów wzrośnie:
a) popyt na długopisy pozostanie bez zmian,
b) popyt na długopisy wzrośnie,
c) popyt na długopisy spadnie,
d) wielkość popytu na długopisy spadnie.

C

18. Wprowadzenie zakazu importu żelatyny do Polski spowodowało:
a) wzrost podaży żelatyny,
b) spadek podaży żelatyny,
c) wzrost popytu na żelatynę krajową,
d) spadek ceny równowagi,
e) wzrost ceny równowagi.

BCE

19. Badania cen i ilości popytu wskazują, iż popyt na odkurzacze cha-rakteryzuje się współczynnikiem elastyczności cenowej równym minus 1,4. Jaką strategię względem cenową powinien zastosować sklep aby zwiększyć przychody:
a) podnieść ceny,
b) stabilizować ceny,
c) obniżać ceny,
d) selekcyjnie podwyższać i obniżać ceny.

C

20. Gdy wskaźnik elastyczności popytu na buty wynosi 0,6 a cena na nie wzrośnie o 5%, to może wystąpić:
a) spadek ilości popytu o około 3 %,
b) wzrost popytu o więcej niż 6%,
c) wzrost popytu o około 3 %,
d) spadek ilości popytu o mniej niż 5%.

A

21. Jeżeli dochodowa elastyczność popytu na buty wynosi 0,8 to wielkość popytu na nie zmienia się:
a) w tym samym kierunku co dochód, ale w większym stopniu,
b) w tym samym kierunku co dochód, ale w mniejszym stopniu,
c) w odwrotnym kierunku niż dochód,
d) w tym samym stopniu co dochód.

B

22. Jeżeli wskaźnik elastyczności dochodowej popytu na kakao Eyd wynosi 1,4 , to:
a) popyt na kakao jest odwrotnie elastyczny,
b) kakao jest dobrem Giffena,
c) zachodzi tzw. efekt dochodowy,
d) popyt na kakao jest elastyczny względem dochodu.

D

23. Właściciel hurtowni spożywczej sprzedaje średnio tygodniowo ok. 800 kg mąki, w cenie 1 zł/kg. Ile mąki będzie sprzedawał hurtownik, jeżeli podniósł cenę do 1,2zł/kg wiedząc, że popyt na jego produkt jest proporcjonalny względem ceny:
a) ok. 640 kg,
b) ok. 800 kg,
c) ok. 960 kg,
d) ok. 1000 kg.

A

24. Z powodu wzrostu ceny o 5% wielkość podaży rośnie o 7%. Określ czy podaż jest:
a) względnie elastyczna,
b) jednostkowa,
c) sztywna,
d) względnie nieelastyczna.

A

25. Użyteczność całkowita to:
a) miara przydatności danego dobra,
b) funkcja określająca zależność między ilością danego dobra a korzyściami z jego stosowania,
c) miara zadowolenia wynikająca z użytkowania dóbr i usług,
d) żadna z powyższych.

D

26. Użyteczność krańcowa dobra to:
a) użyteczność całkowita z krańcowej jednostki dóbr,
b) przyrost użyteczności całkowitej z krańcowej jednostki dobra,
c) najniższy poziom użyteczności z konsumowanych dóbr,
d) najwyższy przyrost użyteczności całkowitej z określonej jednostki dobra.

B

27. Gdy funkcja użyteczności całkowitej rośnie to użyteczność marginalna:
a) rośnie i maleje,
b) rośnie,
c) maleje,
d) maleje i rośnie.

C

28. Prawo malejącej użyteczności krańcowej:
a) opisuje zmieniające się zadowolenie konsumenta,
b) pokazuje maksymalny poziom satysfakcji,
c) opisuje optymalny koszyk dóbr,
d) przedstawia zmniejszającą się użyteczność krańcową.

AD

29. Nadwyżka konsumenta to:
a) stosunek użyteczności całkowitej nabywanych dóbr do poniesionych wydatków,
b) różnica między użytecznością całkowitą dobra a całkowitym wydatkiem poniesionym na jego zakup,
c) różnica między użytecznością krańcową poszczególnych jednostek dobra a jego ceną,
d) suma wydatków na dane dobro pomniejszona o satysfakcję z ich nabycia.

B

30. Linię budżetu można wykreślić na podstawie:
a) wartości użyteczności krańcowej dóbr,
b) wielkości dochodu konsumenta,
c) wielkości dochodu nominalnego i poziomu cen analizowanych dóbr,
d) wysokości cen urzędowych.

C

31. Położenia linii budżetu nie zmienią:
a) zmiana cen usług,
b) zmiana preferencji konsumenta,
c) zmiana dochodów konsumenta,
d) zmiana upodobań konsumenta.

BD

32. Teoria krańcowej użyteczności przyjmuje, że konsument spożywa racjonalną strukturę dóbr i usług, gdy:
a) dwa dobra mają dla niego takie same znaczenie,
b) uzyskuje z ich konsumpcji takie same użyteczności całkowite,
c) uzyskuje takie same relacje użyteczności krańcowych do cen z konsumowanych dóbr,
d) uzyskuje takie same relacje cen do użyteczności krańcowych konsumowanych dóbr.

C

33. Krzywa Engla dla dóbr normalnych:
a) ma nachylenie dodatnie,
b) ma nachylenie ujemne,
c) jest pionowa,
d) żadna z odpowiedzi nie jest poprawna.

A

34. Które z twierdzeń jest właściwe dla prawa Engla:
a) jeżeli rośnie cena dobra, to spada ilość nabywanych przez konsumentów dóbr,
b) wraz ze wzrostem dochodów rośnie procentowy udział wydatków na żywność w całości wydatków konsumpcyjnych,
c) wraz ze wzrostem dochodów spada procentowy udział wydatków na żywność w całości wydatków konsumpcyjnych,
d) jeżeli rosną dochody konsumentów, to spada ilość nabywanych przez nich dóbr konsumpcyjnych.

C

35. Krzywe Tornquista opisują zależności między:
a) cenami a dochodami,
b) wydatkami na określony rodzaj dobra lub usługi a dochodami konsumenta,
c) wydatkami a ilością nabywanych dóbr,
d) dochodem a ilością najbardziej potrzebnych dóbr.

B

36. Marginalny koszt oznacza:
a) koszt występujący wówczas, gdy firma nie wytwarza produkcji,
b) wzrost kosztu wytwarzania ponad poziom normalny z powodu pojawienia się nieprzewidzianych trudności w firmie,
c) różnicę między faktycznym całkowitym kosztem wytwarzania a kosztem zaplanowanym,
d) zmianę kosztu całkowitego w następstwie zmiany wielkości produkcji o dodatkową jednostkę.

D

37. Dla jakiego rodzaju kosztów spośród wymienionych krzywa kosztu przeciętnego jest tylko malejąca:
a) całkowitych,
b) stałych,
c) zmiennych,
d) marginalnych.

B

38. Przeciętne koszty zmienne w firmie:
a) są ilorazem kosztów całkowitych i wielkości produkcji,
b) są ilorazem kosztów całkowitych i wielkości czynników produkcji,
c) są dochodem ze sprzedaży jednej jednostki produktu,
d) są ilorazem kosztów całkowitych zmiennych i wielkości produkcji.

D

39. Produkcyjność firmy to:
a) maksymalna wielkość produkcji, możliwa do osiągnięcia przy danych nakładach czynników wytwórczych,
b) minimalna wielkość produkcji, przy danych nakładach czynników wytwórczych,
c) wielkość produkcji skutkująca maksymalnym zyskiem,
d) decyzje podażowe firmy w zależności od koniunktury.

A

40. Produkt marginalny rośnie, gdy:
a) firma zwiększa poziom zatrudnienia,
b) firma zwiększa poziom produkcji,
c) wzrost produkcji jest mniej niż proporcjonalny aniżeli wzrost kosztów produkcji,
d) wzrost produkcji jest więcej niż proporcjonalny w stosunku do ponoszonych nakładów zmiennych czynników wytwórczych.

D

41. Które z poniższych twierdzeń, dotyczących zysku ekonomicznego, jest prawdziwe:
a) zysk ekonomiczny i zysk księgowy to pojęcia tożsame,
b) zysk ekonomiczny to różnica pomiędzy przychodami ze sprzedaży a kosztami ekonomicznymi,
c) zysk ekonomiczny jest zawsze większy od zysku księgowego,
d) do kalkulacji zysku ekonomicznego potrzebna jest znajomość wyłącznie kosztów ukrytych (ekonomicznych).

B

42. Strata ekonomiczna:
a) jest odpowiednikiem straty księgowej,
b) stanowi nadwyżkę całkowitych kosztów nad całkowitymi dochodami,
c) w praktyce nigdy nie występuje,
d) stanowi nadwyżkę TC, kosztów ryzyka i alternatywnych nad TR.

D

43. Korzyści skali produkcji występują wówczas, gdy:
a) długookresowe koszty przeciętne rosną wraz ze wzrostem produkcji,
b) długookresowa krzywa kosztów przeciętnych jest malejąca, przy wzroście rozmiarów firmy,
c) długookresowe koszty przeciętne rosną wraz ze spadkiem produkcji,
d) długookresowe koszty przeciętne maleją wraz ze wzrostem wielkości produkcji.

D

44. Proces globalizacji powiązany jest z następującym ekonomicznym twierdzeniem:
a) prawo malejących przychodów,
b) ścieżka ekspansji cenowej,
c) efekt skali produkcji,
d) dodatni zysk ekonomiczny.

C

45. Liberalizacja usług telekomunikacyjnych w Polsce spowoduje:
a) wzrost zysku TP S.A.,
b) wzrost liczby konkurentów TP S.A.,
c) spadek cen usług telekomunikacyjnych,
d) wszystkie powyższe.

B C

46. Funkcja podaży firmy kształtowana jest przez:
a) funkcję kosztu przeciętnego na prawo powyżej krzywej kosztów marginalnych,
b) część krzywej kosztów marginalnych na prawo powyżej punktu rentowności firmy,
c) krzywą kosztów marginalnych na prawo powyżej przeciętnych kosztów zmiennych firmy,
d) krzywą przeciętnych kosztów zmiennych.

C

47. Próg rentowności oznacza taki poziom produkcji, przy którym:
a) występuje minimalny poziom kosztów całkowitych,
b) firma realizuje maksymalny zysk (występuje największy dystans między TR i TC),
c) całkowite przychody ze sprzedaży są równe całkowitym kosztom produkcji,
d) MC=MR.

C

48. Celem analizy marginalnej jest określenie:
a) wielkości produkcji minimalizującej koszt przeciętny,
b) progu rentowności przedsiębiorstwa,
c) optimum produkcji firmy dającej zysk maksymalny,
d) maksymalnego zysku jednostkowego,
e) maksymalnego utargu całkowitego.

C

49. Cena monopolowa wyznaczana jest przez punkt przecięcia się:
a) krzywej popytu z krzywą przeciętnego kosztu zmiennego,
b) krzywej popytu z wielkością produkcji maksymalizującej zysk,
c) krzywej popytu z krzywą przeciętnego kosztu całkowitego,
d) krzywej popytu z krzywą kosztu marginalnego.

B

50. Przedsiębiorstwo monopolistyczne osiąga zysk, wówczas gdy cena monopolowa jest:
a) wyższa aniżeli przeciętny koszt zmienny,
b) niższa aniżeli przeciętny koszt całkowity,
c) wyższa aniżeli przeciętny koszt całkowity,
d) wyższa aniżeli koszt marginalny.

C

51. Jeżeli jedno z przedsiębiorstw w oligopolistycznej strukturze rynku obniży cenę na sprzedawany produkt, to jakie korzyści osiągnie w dłuższym okresie:
a) zwiększy zyski,
b) zwiększy udziału w rynku,
c) wzrośnie jego popyt,
d) korzyści mogą być niewielkie.

D

52. Pozytywny efekt działania konkurencji monopolistycznej powstaje dzięki:
a) istnieniu barier uniemożliwiających wejście firm z "nowościami rynkowymi",
b) dostarczaniu towarów zróżnicowanych, które lepiej zaspokajają zróżnicowane gusty konsumentów,
c) produkowaniu wyrobów zapewniających firmie maksymalny zysk,
d) zapewnieniu niskich cen towarów.

B

53. Źródłem występowania trwałego zysku ekonomicznego w gałęziach zoligopolizowanych jest:
a) naturalna skłonność oligopolistów do obniżania cen,
b) wojny cenowe,
c) pojawienie się liderów cenowych,
d) naturalna skłonność do porozumień oligopolistycznych.

D

54. Na rynku oligopolu lider cenowy:
a) szacuje krzywą popytu, produkuje w punkcie, dla którego MR=MC i pobiera najwyższe ceny, na jakie pozwala popyt rynkowy,
b) wycenia swój produkt dla TP na poziomie optimum technicznego,
c) ustala cenę odpowiadającą minimum ATC,
d) zazwyczaj posiada mały procentowy udział w sprzedaży danej gałęzi.

A

55. Konsorcjum jest to:
a) inna nazwa korporacji,
b) długookresowe porozumienie firm w celu wspólnych działań produkcyjnych,
c) firma państwowa, która współpracuje z firmami prywatnymi,
d) wspólne przedsięwzięcie różnych firm o przejściowym charakterze.

D

56. Recesja gospodarcza spowodowała zmniejszenie popytu na nowe samochody osobowe, co wywołało w sferze zatrudnienia przemysłu motoryzacyjnego:
a) zmniejszenie podaży pracy,
b) zmniejszenie popytu na pracę,
c) wzrost płac w tym przemyśle,
d) zwiększenie popytu na pracę.

B

57. Krzywa podaży pracy określana jest przez:
a) wartość produktu krańcowego pracy,
b) koszty przeciętne zatrudnienia czynnika ludzkiego,
c) koszty krańcowe zatrudnienia czynnika ludzkiego,
d) związek funkcyjny między wydajnością czynnika a wysokością płacy.

C

58. Wzrost podaży pracy spowoduje:
a) spadek stawek płac i wzrost poziomu zatrudnienia,
b) wzrost ilości ofert pracy,
c) zwiększenie zatrudnienia,
d) wzrost stawek płac i wzrost poziomu zatrudnienia.

ABC
59. Czynnik wytwórczy powinien być zatrudniany wówczas, gdy ma miejsce:
a) zmiana zysku firmy na skutek zwiększenia ilości czynnika wytwórczego,
b) wzrost kosztów na skutek zwiększenia ilości czynnika,
c) wzrost wielkości produkcji na skutek zwiększenia czynnika,
d) wartość produktu krańcowego przekracza jego wynagrodzenie.

D

60. Jeżeli wzrostowi płac towarzyszy spadek ilości podaży pracy, wówczas:
a) na rynku pracy pojawi się niedobór,
b) rząd dokona interwencji poprzez ustanowienie płac minimalnych,
c) substytucyjny efekt wzrostu płac zacznie przewyższać efekt dochodowy wzrostu płac,
d) dochodowy efekt wzrostu płac zacznie przewyższać substytucyjny efekt wzrostu płac.

D

61. Nadwyżka na rynku pracy oznacza:
a) przewagę ilości ofert pracy nad liczbą osób chętnych do pracy,
b) przewagę liczby osób chętnych do pracy nad popytem na pracę,
c) nadwyżkę popytu na pracę nad podażą pracy,
d) wszystkie powyższe.

B

62. Od stycznia 2000 roku rząd podniósł poziom płacy minimalnej. Skutkiem tego będzie:
a) wzrost popytu na pracę,
b) spadek popytu na pracę,
c) spadek wielkości popytu na pracę,
d) wzrost wielkości popytu na pracę,
e) pogłębienie nierównowagi na rynku pracy,
f) wzrost bezrobocia.

C

63. Płaca realna, to płaca nominalna skorygowana o:
a) wskaźnik inflacji,
b) podatek dochodowy,
c) stawki ZUS,
d) premie i nagrody.

A

64. Mnożnikowy efekt wzrostu wynagrodzeń oznacza:
a) wzrost wynagrodzeń za uzyskane kwalifikacje,
b) wzrost funduszu płac ze względu na nowo zatrudnionych,
c) szybszy wzrost funduszu płac niż poziomu zatrudnienia,
d) wpływ związków zawodowych na wzrost płac.

C

65. Przedsiębiorstwo w sytuacji monopsonu na rynku pracy będzie zwiększać zatrudnienie tak długo, dopóki:
a) płace pracowników nie zrównają się z ceną kapitału,
b) produkt marginalny pracy nie zrówna się z produktem marginalnym kapitału,
c) przedsiębiorstwo ma wolne miejsca pracy,
d) wartość produktu krańcowego pracy (MVPL) przewyższa koszt krańcowy zatrudnienia kolejnego pracownika.

D


66. W przetargowym modelu kontraktu między związkiem zawodowym a przedsiębiorstwem obie strony starają się uwzględniać preferencje partnera. Jeżeli w tym przetargu siła ekonomiczna związku zawodowego jest większa to:
a) przedsiębiorstwo może tracić możliwości rozwoju,
b) może zachodzić konieczność ograniczania udziału przedsiębiorstwa w rynku,
c) kontrakt między przedsiębiorstwem a związkiem zawodowym zostaje zawarty w śro...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin