Ojciec Pio i dar języków.txt

(8 KB) Pobierz
Ojciec Pio i dar j�zyk�w
 
 Pi��dziesi�tnica, kt�rej w spektakularny spos�b zosta�a objawiona przez Dzieje Apostolskie, trwa nadal w Ko�ciele, najwyra�niej uobecniaj�c si� w �yciu �wi�tych. Przynios�a ona m.in. dar j�zyk�w. Czy do wyr�nionych tym charyzmatem nale�a� r�wnie� Ojciec Pio?
 
W teologii duchowo�ci rozr�niamy dwa rodzaje daru j�zyk�w. Pierwszy, najbardziej powszechny, to glosolalia � rodzaj modlitewnej wokalizy, kt�ra stanowi modlitw� bezpoj�ciow�, spotykan� wsp�cze�nie w grupach modlitewnych Odnowy w Duchu �wi�tym. Drugi to tzw. ksenoglosja, b�d�ca nadzwyczajnym darem Ducha �wi�tego, kt�rego B�g udziela nie tylko dla rozumienia nieznanych j�zyk�w, ale do pos�ugiwania si� nimi w mowie i pi�mie bez wcze�niejszego ich studiowania. Duch �wi�ty ofiarowuje go cz�owiekowi po to, aby przy jego pomocy m�g� lepiej s�u�y� innym w ich drodze do �wi�to�ci. 
 
Anielski poliglota
 
W ca�ym procesie nauczania, czy to w szkole w Pietrelcinie, czy te� w kolegium serafickim prowadzonym przez kapucyn�w z prowincji Foggia, nie ma ani jednej wzmianki o tym, by ucze�, a p�niej kleryk Francesco Forgione pobiera� lekcje z j�zyka francuskiego i greki. Wiadomo natomiast, �e u�ywa� ksi��ek, przechowywanych przez jego kuzynk� Pi� Forgione z Pennelli. By�y to: �Nowa metoda teoretyczno-praktyczna w uczeniu si� j�zyka francuskiego metod� Ahna� pod redakcj� G. Arnauda, gramatyka grecka Curtiusa i s�ownik j�zyka greckiego. Nie wiadomo jednak, czy na pewno uczy� si� tych j�zyk�w samodzielnie. Mo�na natomiast stwierdzi� z ca�� pewno�ci�, �e w latach 1912-1915 ojciec Agostino z San Marco in Lamis pisa� do niego listy zar�wno po francusku (37), jak i po grecku (3). Ojciec Pio rozumia� ich tre��, a nawet na niekt�re odpisa� poprawn� francuszczyzn� (26 sierpnia i 4-5 wrze�nia 1912 roku). W sumie napisa� po francusku dwie kartki pocztowe i trzy listy, zawieraj�ce po kilka zda� wtr�conych we w�oski tekst.
 
Ojciec Agostino w jednym z list�w chwali (po �acinie: Gaudeo quoque quod linguam gallicam etiam cognoscere coepisti. Optime!) swego duchowego syna za doskona�� znajomo�� j�zyka francuskiego, po czym w nast�pnym li�cie mocno zdumiony pyta: Kto ci� nauczy� francuskiego? Zapewne odpowied�, jak� otrzyma� od Ojca Pio, musia�a go zaskoczy� nie mniej ni� sam fakt dobrej znajomo�ci przez niego �lingua gallica�, brzmia�a bowiem nast�puj�co: [�] zadanie mojego Anio�a Str�a jest na pewno wi�ksze od czasu, gdy ma wobec mnie tak�e obowi�zek nauczyciela � t�umacza z innych j�zyk�w. Czy�by to Anio� Str� mia� sta� si� jego nauczycielem i t�umaczem s�u��cym pomoc� w zrozumieniu tekst�w napisanych po francusku oraz w innych j�zykach? Zdaje si� to potwierdza� �wiadectwo ksi�dza kanonika Salvatore Pannullo, kt�remu Ojciec Pio bez wi�kszych trudno�ci poda� dok�adn� tre�� listu napisanego do niego po grecku przez ojca Agostina: Pietrelcina, 25 sierpnia 1919. Ja, ni�ej podpisany, zeznaj� pod �wi�t� przysi�g�, �e Ojciec Pio po otrzymaniu tego listu przekaza� mi dos�ownie jego tre��. Zapytany przeze mnie, jak m�g� go przeczyta� i zrozumie�, nie znaj�c nawet alfabetu greckiego, odpowiedzia�: �Wiesz, to Anio� Str� wyja�ni� mi wszystko�. 
 
Inne �wiadectwo potwierdzaj�ce znajomo�� j�zyka niemieckiego przez Ojca Pio znajduje si� w �Dzienniku� ojca Agostina z San Marco in Lamis, a dotyczy wizyty pewnego szwajcarskiego ksi�dza w San Giovanni Rotondo w 1940 lub 1941 roku. Kap�an ten spotka� si� z Ojcem Pio i rozmawia� z nim po �acinie. Kiedy odchodzi�, poleci� jego modlitwie pewn� chor� kobiet�. Na jego pro�b� Stygmatyk opowiedzia� po niemiecku: Ich werde sie an die g�ttliche Barmherzigkeit empfehlen, co znaczy: Powierz� j� Bo�emu mi�osierdziu. Wywo�a� tym ogromne zdumienie szwajcarskiego kap�ana. 
 
Rodzi si� jednak pytanie: czy tego zwrotu Ojciec Pio nie nauczy� si� przy jakiej� okazji, czy te� by� on przejawem daru ksenoglosji? Trudno to dzi� jednoznacznie rozstrzygn��. Z pewno�ci� logiczne jego zastosowanie w poprawnej formie gramatycznej �wiadczy bardziej o �wiadomym u�yciu frazy ni� znajomo�ci j�zyka niemieckiego. Dlaczego bowiem nie otrzyma� tego daru na czas trwania ca�ej rozmowy?
 
Przytoczone tu �wiadectwa sk�aniaj� do przypisania temu fenomenowi pochodzenia nadprzyrodzonego. Sprawno�� czytania, pisania i rozumienia obcych j�zyk�w przez Ojca Pio nie by�a w ka�dym z tych przypadk�w wyuczona, przynajmniej nie mamy na to pewnych dowod�w, ale mog�a stanowi� dar od Boga, kt�ry przychodzi� mu z pomoc� za po�rednictwem Anio�a Str�a. Czy zatem ten dar mo�emy nazwa� charyzmatem Ducha �wi�tego? Czy na pewno chodzi o ksenoglosj�?  
 
Konfesjona� bez barier
 
W konfesjonale Ojciec Pio bez znajomo�ci j�zyka angielskiego, francuskiego i niemieckiego prowadzi� dialogi ze swymi zagranicznymi penitentami, kt�rzy z kolei nie posiadali znajomo�ci j�zyka w�oskiego. Nie by�y to ju� pojedyncze zwroty czy kr�tkie �yczenia, ale trudne rozmowy dotycz�ce �ycia duchowego. Tak�e u�ywanie przez niego dialektu czy slangu upowa�nia nas do stwierdzenia, �e tego fenomenu nie da si� wyt�umaczy� w spos�b naturalny. Uprawnione jest zatem m�wienie o posiadaniu przez Ojca Pio duchowego daru, jakim jest ksenoglosja. Oto kilka �wiadectw. 
 
Pod koniec II wojny �wiatowej do San Giovanni Rotondo zacz�li przyje�d�a� angielscy i ameryka�scy �o�nierze. Najliczniejsze ich grupy wraz z oficerami dotar�y tu na �wi�ta Bo�ego Narodzenia 1943 roku. Ojciec Costantino dwukrotnie odnotowa� ten fakt w klasztornej kronice, podaj�c, �e w tym czasie wielu uczestniczy�o w Mszach �wi�tych i przyst�powa�o do sakramentu spowiedzi. O tym duchowym wydarzeniu napisa�a tak�e Dorothy Gaudiose, przyjaci�ka Mary Pyle, c�rki duchowej Ojca Pio, kt�ra opowiedzia�a jej o licznych spowiedziach angloj�zycznych �o�nierzy u Stygmatyka: Wielu �o�nierzy [ameryka�skich] sz�o spowiada� si� u Ojca Pio. Mo�na zapyta�: jak to mo�liwe, skoro tylko nieliczni m�wili po w�osku, a Ojciec Pio nie zna� angielskiego. Kiedy wi�c Mary zapyta�a powracaj�cych ze spowiedzi: �Jak mogli�cie si� wyspowiada�, skoro Ojciec Pio nie m�wi po angielsku?�, oni odpowiadali: �To jest jego sprawa. On powiedzia� nam to, co powinni�my wiedzie�.
 
W tym samym czasie mia�o miejsce podobne zdarzenie. W�r�d aliant�w przebywaj�cych w San Giovanni Rotondo podczas Bo�ego Narodzenia 1943 roku by� pewien czarnosk�ry �o�nierz ameryka�ski. Tak�e on postanowi� przyst�pi� do kratek konfesjona�u. By� wielce zaskoczony spowiedzi�, kt�r� odby� u Ojca Pio. Jego zdumienie wywo�a�a �wietna znajomo�� przez Zakonnika slangu, jakiego u�ywa si� w Bronksie. Pyta� p�niej innych, gdzie Ojciec Pio tak dobrze nauczy� si� nim pos�ugiwa�.  
 
We W�oszech, cho� istnieje jeden j�zyk narodowy, to ka�dy region, a nieraz i wioska, posiada w�asny dialekt, kt�rym pos�uguje si� na co dzie�. Co wi�cej, r�nice pomi�dzy dialektami s� niekiedy tak du�e, �e wydaje si�, jakby by�y one r�nymi j�zykami. Pewnego razu z malutkiej wioski San Mauro Pascoli przyjecha�a do San Giovanni Rotondo staruszka. Chcia�a si� wyspowiada� u Ojca Pio, ale mia�a obawy, �eby to uczyni�, poniewa� absolutnie nie zna�a w�oskiego. Po d�u�szym namy�le i przygotowaniu uda�a si� jednak do konfesjona�u. Gdy tylko ukl�kn�a, zaraz us�ysza�a pytanie skierowane do niej w jej rodzimym dialekcie: Quand chle� che tan ti cunfes? (Od jak dawna si� nie spowiada�a�?). Wielce zdziwiona, zacz�a si� zastanawia� nad tym, czy kap�anem siedz�cym w konfesjonale na pewno jest Ojciec Pio. Z niedowierzaniem ods�oni�a zas�onk� zakrywaj�c� kratki konfesjona�u, by to sprawdzi�. Wtedy ponownie us�ysza�a pytanie w tym samym dialekcie, cho� brzmi�ce du�o surowiej: Sa fet� bus, bus, invece ad cunfset? (Co robisz� przysz�a� popatrze� czy si� wyspowiada�?). Przera�ona wyspowiada�a si� wi�c tak jak przed w�asnym proboszczem. Zakonnik wys�ucha� jej, udzieli� kilku rad i rozgrzeszy�. A wszystko to uczyni� w jej rodzimym dialekcie. 
 
�wiadectwa te sk�aniaj� do postawienia raz jeszcze pytania: Sk�d u Ojca Pio ta znajomo�� angielskiego, slangu z Bronksu czy dialektu z San Mauro Pascoli? Nie b�dzie chyba zatem b��dem, naiwno�ci� lub pochopnym stwierdzeniem uznanie, �e by� to w�a�nie dar j�zyk�w.
 
�ycie Ojca Pio by�o kierowane przez Ducha �wi�tego. Jego szczeg�lna asystencja najwyra�niej uobecnia�a si� podczas sprawowania sakramentu spowiedzi. Duch �wi�ty, kt�ry zamieszkiwa� kap�a�skie serce Ojca Pio, b�d�c �r�d�em jedno�ci i komunii, sprawia�, �e �ludzie z ka�dego j�zyka i narodu� mogli gromadzi� si� wok� charyzmatycznego spowiednika, by otrzyma� dar mi�o�ci przebaczaj�cej. Dar j�zyk�w, ksenoglosja, kt�rym s�u�y� Ko�cio�owi i w Ko�ciele, by� potwierdzeniem obecno�ci Ducha �wi�tego w jego �wi�tym �yciu. 
 
o. B�a�ej Strzechmi�ski OFMCap
Zgłoś jeśli naruszono regulamin