PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC MARZEC 4 - LATKI
TEMATY TYGODNIOWE:
I. WYRUSZAMY NA POSZUKIWANIE WIOSNY
II. ROBIMY WIOSENNE PORZĄDKI
III. TRADYCJE ŚWIĄT WIELKANOCNYCH
IV. ZABAWY KOLORAMI
Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej, projekcie autorskim „Gimnastyka ciała i umysłu” w zakresie kinezjologii edukacyjnej dr Paula Dennisona. Praca z książką dla dzieci „ABC czterolatka” część 2 i 3.
- uczenie dzieci „otwierania oczu” i „nadstawiania uszu” na wszystko, co dzieje się w przyrodzie w okresie nowej pory roku – wiosny;
- poznawanie i nazywanie niektórych zwiastunów wiosny – pierwsze wiosenne kwiaty, pąki na drzewach i krzewach, śpiew ptaków;
- uczestniczenie dzieci w zabawach i zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych;
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny;
- poznawanie i nazywanie niektórych roślin – kwiatów w najbliższym otoczeniu przedszkola oraz w ogrodach;
- wyjaśnienie przysłowia związanego z pogodą marcową „W marcu jak w garncu”;
- poznanie polskich tradycji związanych z obchodami świąt Wielkanocnych – palmy, pisanki, świąteczne wypieki, śmigus – dyngus, zając;
- budzenie zainteresowania zwyczajami panującymi w rodzinie związanymi z świętami wielkanocnymi - palmy, pisanki, świąteczne wypieki, śmigus – dyngus, zajączek i uczestniczenie w przygotowaniach do nich;
- zwrócenie uwagi dzieci na pogodny, serdeczny nastrój panujący w rodzinie w okresie świąt wielkanocnych;
- uczymy się stosowania form grzecznościowych, uprzejmego zachowania się wobec siebie podczas zabaw tematycznych i dydaktycznych;
- rozpoznawanie kolorów podstawowych oraz ich pochodnych; doskonalenie umiejętności mieszania barw trakcie doświadczeń z kolorową wodą.
I WYRUSZAMY NA POSZUKIWANIE WIOSNY
Poniedziałek (3.03.2008)
Witamy marcowe słoneczko.
- zestaw ćwiczeń porannych nr 14 wg K. Wlaźnik;
- wprowadzenie wiersza do nauki na pamięć „Marcowe słoneczko” Cz. Janczarskiego; zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy wiosny; wzbogacenie wiedzy na temat wiosny, rozwijanie wyobraźni; doskonalenie pamięci poprzez powtarzanie treści wiersza z wykorzystaniem gestu i ruchu;
- karta pracy – wypełnianie plasteliną kształtu słońca; spacer wokół przedszkola – obserwacja budzącej się do życia przyrody: drzewa, krzewy, trawa;
- słuchanie piosenki „Wiosna” – zapoznanie z melodią i nastrojem piosenki; rozmowa na temat tekstu z wykorzystaniem ilustracji przedstawiającej wiosenny krajobraz; zabawy rytmiczne przy piosence z równoczesnym klaskaniem, uderzaniem rękami o kolana, stukaniem o podłogę; reagowanie odpowiednim ruchem na dźwięki niskie i wysokie.
Wtorek (4.03.2008)
Kto na spacer wyruszy otwiera oczy i uszy !
- oglądanie książek i czasopism dla dzieci – wyszukiwanie ilustracji i rozpoznawanie oznak wiosennych; zachęcanie do samodzielnych, swobodnych wypowiedzi;
- wiosenny spacer dokoła przedszkola oraz do pobliskiego parku w celu obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie; dostrzeganie zwiastunów wiosny – śpiew ptaków, pierwsze pąki na drzewach lub krzewach oraz pierwsze wiosenne kwiaty;
- zestaw ćwiczeń ruchowych w terenie z wykorzystaniem drzew i krzewów; bezpieczne poruszanie się w terenie zgodnie z poleceniem nauczycielki, sprawne omijanie przeszkód.
Środa (5.03.2008)
Wiosna przebiśniegi i krokusy przyniosła.
- porównywanie liczebności zbiorów na podstawie wiersza B. Formy „Przybycie wiosny” oraz emblematów wiosennych kwiatów - przebiśniegi i krokusy; stosowanie określeń dużo – mało, tyle samo; próba łączenia elementów zbioru w pary; przeliczanie elementów w zakresie liczby 3 poprzez wyliczanki; karta pracy – porównywanie zbiorów: dorysowywanie takiej samej ilości kwiatów; wprowadzenie koloru fioletowego;
- zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Słońce i deszcz” oraz z elementami równowagi „Bociany”
- wysłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „Wiosenny dzwonek” ; zapoznanie dzieci ze skowronkiem, ptakiem zwiastującym nadejście wiosny.
Czwartek (6.03.2008)
W marcu jak w garncu.
- rozmowa kierowana na podstawie wiersza I. Suchorzewskiej „W marcu”; zapoznanie dzieci i wyjaśnienie znanego przysłowia związanego z marcową pogodą „W marcu jak w garncu”- wykorzystanie dużego garnka, w którym gotuje się różna pogoda w postaci symboli; rozwiązanie zagadki z hasłem marzec; ćwiczenia słuchowe - rozpoznawanie i nazywanie słuchanych głosów przyrody z taśmy magnetofonowej i płyty CD;
- zabawy rytmiczne przy muzyce - dostosowanie ruchu do słyszanego akompaniamentu; uważne słuchanie sygnałów muzycznych; osłuchanie się z piosenką „Leci marzec” - muz. Z. Stankiewicz; przypomnienie podstawowego kroku tańca „Galop” oraz wprowadzenie figury tanecznej „okienka”; pożegnanie się piosenką „Wszystkim pięknie dziękujemy..”.
Piątek (7.03.2008)
Czy już przyszła wiosna ?
- zgaduj – zgadula – rozpoznawanie oznak wiosennych (bocian, żaba, rośnięcie kwiatów) na podstawie czynności naśladowczych wykonywanych przez kolegów; wyszukiwanie ilustracji jako odpowiedzi;
- rysowanie kredkami ołówkowymi na temat ‘Wiosna” zainspirowane zabawą, ilustracjami oraz wierszem D. Gellnerowej „Sasanka’; samodzielna interpretacja pracy plastycznej; doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziem malarskim – kredką; zwrócenie uwagi na dobór kolorów;
- zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Słońce i deszcz” oraz z elementami równowagi „Bociany”.
Poniedziałek (10.03.2008)
Wiosenne porządki w przyrodzie.
- zapoznanie dzieci ze zmianami zachodzącymi w świecie roślin i zwierząt wiosną - kwitnienie pierwszych kwiatów rosnących w kępach, budzenie się zwierząt do życia - owadów i zwierząt leśnych, narodziny potomstwa, powroty ptaków - szpaków, żurawi, dzikich gęsi, bocianów, jaskółek;
- na podstawie wiersza S. Karaszewskiego „Zwiastuny wiosny” utrwalenie nazw pierwszych wiosennych kwiatów: pierwiosnek, przebiśnieg, krokus, sasanka, zawilec, przylaszczka, stokrotka; zwrócenie uwagi dzieciom na nie zrywanie kwiatów, które są pod ochroną;
- stemplowanie pieczątkami przedstawiającymi kwiaty - doskonalenie sprawności manualnej; przygotowywanie ręki do pisania;
Wtorek (11.03.2008)
W naszym ogródeczku.
- zestaw ćwiczeń porannych nr 17 wg K. Wlaźnik;
- rozmowa przy ilustracji „W ogrodzie” na temat różnorodnych prac wykonywanych w okresie wiosny: kopanie, grabienie, sadzenie itd.; dostrzeganie zmian w otoczeniu będących wynikiem pracy człowieka; podejmowanie prób samodzielnego wyciągania wniosków; wprowadzenie słów do globalnego czytania: grządka, rabatka, zagonek; karta pracy – rozpoznawanie narzędzi: grabie, łopata;
- zabawy rytmiczno – ruchowe przy akompaniamencie pianina; doskonalenie prawidłowej reakcji na zmianę rytmu i tempa; ćwiczenia słuchowe – rozpoznanie piosenki po usłyszanej melodii; wprowadzenie piosenki „W naszym ogródeczku”; rytmizacja piosenki za pomocą klaskania.
Środa (12.03.2008)
Wiosenne kwiaty.
- utrwalenie wiadomości na temat wiosennych kwiatów, podanie ich nazw i charakterystycznych kolorów; wypełnianie konturów kwiatka plasteliną według podanego wzoru ustawionego na danym stoliku; przypomnienie prawidłowego zastosowania plasteliny podczas tej techniki plastycznej - rozmiękczanie w palcach i rozgniatanie plasteliny na kartce papieru;
- zabawy ruchowe z elementem biegu „Od kwiatka do kwiatka” oraz toczenia „Zabawa z piłkami”;
- zabawy z piłką i bieżne na powietrzu.
Czwartek (13.03.2008)
Sześcienne kostki.
- zapoznanie dzieci z nową figurą geometryczną jaką jest sześcian; pokaz nowej figury przestrzennej, omówienie wyglądu oraz podanie nazwy; przypomnienie nazwy poznanej już figury przestrzennej - kuli; podanie przykładów zastosowania sześcianu w grach logicznych oraz zabawkach dla dzieci, a także do opakowań różnych towarów; zabawy kostką do gry oraz pokaz drewnianych klocków (wyszukiwanie sześcianów); zachęcenie dzieci do gier stolikowych z zastosowaniem kostek sześciennych;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową;
Piątek (14.03.2008)
Suknia dla Wiosny.
- na podstawie wiadomości o zmianach przyrody w czasie wiosny zaprojektowanie materiału na suknie dla wiosny; wykorzystanie gotowych elementów do naklejania na paski papieru, wypowiadanie się dzieci na temat własnych prac,
- zabawy ruchowe z elementem czworakowania „Kotki” i z elementem równowagi „Bociany na łące”;
- wykorzystanie ćwiczeń naprzemiennych wg kinezjologii edukacyjnej w zabawach ruchowych.
Poniedziałek (17.04.2008)
Spotkanie z Wielkanocnym Zajączkiem.
- na podstawie historyjki obrazkowej „Przygoda zajączka” zapoznanie dzieci z tradycją malowania pisanek na święta wielkanocne; zachęcenie dzieci do wypowiedzi na temat świąt w ich domu; wprowadzenie wyrazów: jajko, pisanka, zając, baranek; składanie obrazka w całość (kartki świąteczne); zabawa orientacyjno - porządkowa „Zagubione kurczątko”; praca z książką „ABC czterolatka” cz.2,s. 25 – Zając z czekolady;
- zabawy rytmiczne przy muzyce; odzwierciedlenie ruchem treści piosenki z podziałem na role - dostosowanie sposobu poruszania się do słyszanego akompaniamentu; ćwiczenia i taniec w parach; wprowadzenie piosenki „Pisanki” - nawiązanie do świątecznej tradycji malowania jajek.
Wtorek (18.03.2008)
Kolorowe kraszanki, wesołe pisanki.
- wysłuchanie wiersza H. Szayerowej „Pisanki”;na co przeznaczyła kura swoje jajka? utrwalenie pojęcia zbioru i podzbioru poprzez manipulowanie kolorowymi pisankami na tablicy;
- tworzenie zbiorów według określonej cechy - np. koloru, wielkości; przeliczanie elementów zbioru - utrwalenie liczebników głównych w zakresie 4 i więcej elementów; utrwalenie podstawowych kolorów; wzory pisankowe – praca z książką „ABC czterolatka” s. 27;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową (pomoce - kolorowe laseczki);
Środa (19.03.2008)
Wielkanocna obrzędy i tradycje.
- na podstawie obrazków i ilustracji zapoznanie dzieci z potrawami i ozdobami świąt wielkanocnych: jajko - jako znak nowego życia; sól - chroni przed złem i zepsuciem się; palma - ochrona przed chorobami i zapewnienie dobrych plonów; borowina, bukszpan - jako znak pokoju; pisanki - malowano do zabawy na świątecznym stole; baranek - jako symbol wolności;
- poznanie tradycji związanej z drugim dniem świąt „śmigusem - dyngusem”; wysłuchanie wiersza M. Terlikowskiej pt. „Śmigus-dyngus”;
- zabawy ruchowe z elementem skoku „Zajączki na trawie” oraz orientacyjno-porządkowa z elementem kucania „Kwoka i kurczęta”.
Czwartek (20.03.2008) Wielki Czwartek
Pisanki, pisanki jajka malowane.
- zabawy doskonalące sprawność ruchową - próby szybkiego hamowania ruchu i utrzymanie ciała w całkowitym bezruchu kilka sekund; doskonalenie umiejętności biegania w rozsypce bez potrąceń;
- śpiew piosenki „Pisanki” - nauka dalszych zwrotek i refrenu; wprowadzenie tańca „Trisch Trasch Polka”; zakończenie zajęć zaśpiewaniem życzeń w różnej tonacji i rytmie „wesołych świąt wielkanocnych”;
- słuchanie opowiadania K. Wodnickiej „Mosiężny dzwoneczek”; wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego utworu; doskonalenie mowy powiązanej;
Piątek (21.03.2008) Wielki Piątek
Mazurek – wielkanocne ciasto.
- zapoznanie dzieci z wierszem Cz. Janczarskiego „Piekła myszka mazurki”; wspólne omówienie treści wiersza; wyjaśnienie słowa „mazurek”; aktywizowanie półkul mózgowych poprzez zabawy: maluj motyla, słoń, sowa, pozycja Cook’a.
- wykonanie pracy plastycznej w formie mazurka świątecznego za pomocą wypełniania plasteliną, wyklejanki, kolorowanki; ozdabianie wielkanocnego mazurka według własnego, wcześniej ustalonego projektu; .ozdabianie kolorowym ryżem preparowanym, makiem; poznanie możliwości wykorzystania różnych materiałów do działalności plastycznej; zorganizowanie wystawy dla rodziców ze świątecznymi życzeniami;
- umiejętne relaksowanie się, likwidacja niepokoju i lęku w czasie zabawy „Różowa chmurka”
VI. ZABAWY KOLORAMI
Poniedziałek (24.03.2008)
II Dzień Świąt Wielkanocnych – Lany Poniedziałek
Wtorek (25.03.2008)
Odwiedzamy krainę kolorów.
- opowiadanie „Bajka o Krainie Kolorów”; wprowadzenie dzieci w świat podstawowych kolorów oraz ich pochodnych; zabawy dzieci polegające na wykonywaniu zadań dla mieszkańców odpowiedniej krainy; zabawa z chustą animacyjną „Wesoła kolorowa kraina” - mieszanie wszystkich poznanych kolorów; malowanie farbami pastelowymi bajkowej krainy kolorów;
- zabawy rytmiczne doskonalące umiejętność rytmicznego marszu - chodzenia, biegu, wspinania się na palcach, chodzenia na piętach, utrwalenie zabawy słuchowej „Wysoko, nisko, średnio”; utrwalenie piosenki „Leśne duszki”- śpiew chóralny; wprowadzenie piosenki „Kolorowe kredki”.
Środa (26.03.2008)
Gra w kolory – czerwony.
- utrwalenie poznanych figur geometrycznych płaskich podczas zabawy manipulacyjnej mozaiką geometryczną; wyszukiwanie spośród różnych figur: kwadratu, prostokąta, koła i trójkąta - nazywanie ich oraz określanie wyglądu (podawanie charakterystycznych cech); wyszukiwanie spośród figur wskazanej przez nauczyciela figury np. trójkąt - mały, zielony; kwadrat żółty, niebieski duży; określanie cech za pomocą przymiotników przez dzieci;
- praca zadaniowa - układanie kompozycji na dywanie z wykorzystaniem znanych dzieciom figur oraz innych znajdujących się w mozaice geometrycznej;
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową (pomoce - kolorowe krążki).
Czwartek (27.03.2008)
Gra w kolory – zielona wiosna.
- wyjście na spacer dokoła najbliższego otoczenia przedszkola celem poszukiwania zielonej wiosny; wdrażanie dzieci do dokładnej obserwacji otaczającego nas środowiska przyrodniczego wraz ze słownym komentarzem; budzenie radości wśród dzieci z powodu zmieniającego się krajobrazu, uczenie dostrzegania piękna każdej pory roku;
- po powrocie ze spaceru założenie hodowli gałęzi drzew owocowych; zachęcenie dzieci do codziennej obserwacji, zauważania zmian i wspólnego prowadzenia dzienniczka rozwoju gałązek;
- zabawy ruchowe z elementem biegu „Spiesz się do gniazda” oraz rzutu „Kręgle i piłka”;
Piątek (28.03.2008)
G...
Marusia901