Marzec, kwiecień.doc

(134 KB) Pobierz
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

PLAN  PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

NA  MIESIĄC  MARZEC    4 - LATKI

 

  TEMATY   TYGODNIOWE:

I.       WYRUSZAMY NA POSZUKIWANIE WIOSNY

II.     ROBIMY WIOSENNE PORZĄDKI

III.    TRADYCJE ŚWIĄT WIELKANOCNYCH

IV.    ZABAWY KOLORAMI

         Praca wychowawczo – dydaktyczna oparta na metodzie innowacyjnej „Sojusz metod” E. Arciszewskiej, projekcie autorskim „Gimnastyka ciała i umysłu” w zakresie kinezjologii edukacyjnej dr Paula Dennisona. Praca z książką dla dzieci „ABC czterolatka” część 2 i 3.           

ZADANIA

-        uczenie dzieci „otwierania oczu” i „nadstawiania uszu” na wszystko, co dzieje się  w przyrodzie w okresie nowej pory roku – wiosny;

-        poznawanie i nazywanie niektórych zwiastunów wiosny – pierwsze wiosenne kwiaty, pąki na drzewach i krzewach, śpiew ptaków;

-        uczestniczenie dzieci w zabawach i zajęciach zmierzających do rozwijania procesów poznawczych;

-        obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny;

-        poznawanie i nazywanie niektórych roślin – kwiatów w najbliższym otoczeniu przedszkola oraz w ogrodach;

-        wyjaśnienie przysłowia związanego z pogodą marcową „W marcu jak w garncu”;

-        poznanie polskich tradycji związanych z obchodami świąt Wielkanocnych – palmy, pisanki, świąteczne wypieki, śmigus – dyngus, zając;

-        budzenie zainteresowania zwyczajami panującymi w rodzinie związanymi z świętami wielkanocnymi - palmy, pisanki, świąteczne wypieki, śmigus – dyngus, zajączek i uczestniczenie w przygotowaniach do nich;

-        zwrócenie uwagi dzieci na pogodny, serdeczny nastrój panujący w rodzinie w okresie świąt wielkanocnych;

-        uczymy się stosowania form grzecznościowych, uprzejmego zachowania się wobec siebie podczas zabaw tematycznych i dydaktycznych;

-        rozpoznawanie kolorów podstawowych oraz ich pochodnych; doskonalenie umiejętności mieszania barw trakcie doświadczeń z kolorową wodą.

 

I       WYRUSZAMY NA POSZUKIWANIE WIOSNY

 

Poniedziałek (3.03.2008)

Witamy marcowe słoneczko.

 

-       zestaw ćwiczeń porannych nr 14 wg K. Wlaźnik;

 

-       wprowadzenie wiersza do nauki na pamięć „Marcowe słoneczko” Cz. Janczarskiego; zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy wiosny; wzbogacenie wiedzy na temat wiosny, rozwijanie wyobraźni; doskonalenie pamięci poprzez powtarzanie treści wiersza  z wykorzystaniem gestu i ruchu;

 

-        karta pracy – wypełnianie plasteliną kształtu słońca; spacer wokół przedszkola – obserwacja budzącej się do życia przyrody: drzewa, krzewy, trawa;

 

-        słuchanie piosenki „Wiosna” – zapoznanie z melodią i nastrojem piosenki; rozmowa na temat tekstu z wykorzystaniem ilustracji przedstawiającej wiosenny krajobraz; zabawy rytmiczne przy piosence z równoczesnym klaskaniem, uderzaniem rękami o kolana, stukaniem o podłogę; reagowanie odpowiednim ruchem na dźwięki niskie i wysokie.

 

 Wtorek (4.03.2008)

Kto na spacer wyruszy otwiera oczy i uszy !  

-        oglądanie książek i czasopism dla dzieci – wyszukiwanie ilustracji i rozpoznawanie oznak wiosennych; zachęcanie do samodzielnych, swobodnych wypowiedzi;

-        wiosenny spacer dokoła przedszkola oraz do pobliskiego parku w celu obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie; dostrzeganie zwiastunów wiosny – śpiew ptaków, pierwsze pąki na drzewach lub krzewach oraz pierwsze wiosenne kwiaty;

-        zestaw ćwiczeń ruchowych w terenie z wykorzystaniem drzew i krzewów; bezpieczne poruszanie się w terenie zgodnie z poleceniem nauczycielki,  sprawne omijanie przeszkód.

 

 

 

Środa (5.03.2008)

Wiosna przebiśniegi i krokusy przyniosła.

-        porównywanie liczebności zbiorów na podstawie wiersza B. Formy „Przybycie wiosny” oraz emblematów wiosennych kwiatów - przebiśniegi i krokusy;  stosowanie określeń dużo – mało, tyle samo;  próba łączenia elementów zbioru w pary; przeliczanie elementów w zakresie  liczby 3 poprzez wyliczanki; karta pracy – porównywanie zbiorów: dorysowywanie takiej  samej ilości kwiatów; wprowadzenie koloru fioletowego;

-        zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Słońce i deszcz” oraz z elementami równowagi „Bociany”

-       wysłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego „Wiosenny dzwonek” ; zapoznanie dzieci ze skowronkiem, ptakiem zwiastującym nadejście wiosny.

 Czwartek (6.03.2008)

W marcu jak w garncu.     

-        rozmowa kierowana na podstawie wiersza I. Suchorzewskiej „W marcu”; zapoznanie dzieci i wyjaśnienie znanego przysłowia związanego z marcową pogodą „W marcu jak w garncu”- wykorzystanie dużego garnka, w którym gotuje się różna pogoda w postaci symboli; rozwiązanie zagadki z hasłem marzec; ćwiczenia słuchowe - rozpoznawanie i nazywanie słuchanych głosów przyrody z taśmy magnetofonowej i płyty CD;

-        zabawy rytmiczne przy muzyce - dostosowanie ruchu do słyszanego akompaniamentu; uważne słuchanie sygnałów muzycznych; osłuchanie się z piosenką „Leci marzec” - muz. Z. Stankiewicz; przypomnienie podstawowego kroku tańca „Galop” oraz wprowadzenie figury tanecznej „okienka”; pożegnanie się piosenką „Wszystkim pięknie dziękujemy..”.

Piątek (7.03.2008)

Czy już przyszła wiosna ?

-        zgaduj – zgadula – rozpoznawanie oznak wiosennych (bocian, żaba, rośnięcie kwiatów) na podstawie  czynności naśladowczych wykonywanych przez kolegów; wyszukiwanie ilustracji jako odpowiedzi;

-        rysowanie kredkami ołówkowymi na temat ‘Wiosna” zainspirowane zabawą, ilustracjami oraz wierszem  D. Gellnerowej „Sasanka’; samodzielna interpretacja pracy plastycznej; doskonalenie umiejętności posługiwania się narzędziem malarskim – kredką; zwrócenie uwagi na dobór kolorów;

-        zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa „Słońce i deszcz” oraz z elementami równowagi „Bociany”.

 

II.   ROBIMY  WIOSENNE  PORZĄDKI

Poniedziałek (10.03.2008)

Wiosenne porządki w przyrodzie.

-        zapoznanie dzieci ze zmianami zachodzącymi w świecie roślin i zwierząt wiosną - kwitnienie pierwszych kwiatów rosnących w kępach, budzenie się zwierząt do życia - owadów i zwierząt leśnych, narodziny potomstwa, powroty ptaków - szpaków, żurawi, dzikich gęsi, bocianów, jaskółek;

-        na podstawie wiersza S. Karaszewskiego „Zwiastuny wiosny” utrwalenie  nazw pierwszych wiosennych kwiatów: pierwiosnek, przebiśnieg, krokus, sasanka, zawilec, przylaszczka, stokrotka; zwrócenie uwagi dzieciom na nie zrywanie kwiatów, które są pod ochroną;

-        stemplowanie pieczątkami przedstawiającymi kwiaty - doskonalenie sprawności manualnej; przygotowywanie ręki do pisania;

Wtorek (11.03.2008)

W naszym ogródeczku.

-        zestaw ćwiczeń porannych nr 17 wg K. Wlaźnik;

-        rozmowa przy ilustracji „W ogrodzie” na temat różnorodnych prac wykonywanych w okresie wiosny: kopanie, grabienie, sadzenie itd.; dostrzeganie zmian w otoczeniu będących wynikiem pracy człowieka; podejmowanie prób samodzielnego wyciągania wniosków; wprowadzenie słów do globalnego czytania: grządka, rabatka, zagonek; karta pracy – rozpoznawanie narzędzi: grabie, łopata;

-        zabawy rytmiczno – ruchowe przy akompaniamencie pianina; doskonalenie prawidłowej reakcji na zmianę rytmu i tempa; ćwiczenia słuchowe – rozpoznanie piosenki po usłyszanej melodii; wprowadzenie piosenki  „W naszym ogródeczku”; rytmizacja piosenki za pomocą klaskania.

Środa (12.03.2008)

Wiosenne kwiaty.

-        utrwalenie wiadomości na temat wiosennych kwiatów, podanie ich nazw i charakterystycznych kolorów; wypełnianie konturów kwiatka plasteliną według podanego wzoru ustawionego na danym stoliku; przypomnienie prawidłowego zastosowania plasteliny podczas tej techniki plastycznej - rozmiękczanie w palcach i rozgniatanie plasteliny na kartce papieru; 

-        zabawy ruchowe z elementem biegu „Od kwiatka do kwiatka” oraz toczenia „Zabawa z piłkami”;

-        zabawy z piłką i bieżne na powietrzu.

Czwartek (13.03.2008)

Sześcienne kostki.

-        zapoznanie dzieci z nową figurą geometryczną jaką jest sześcian; pokaz nowej figury przestrzennej, omówienie wyglądu oraz podanie nazwy; przypomnienie nazwy poznanej już figury przestrzennej - kuli; podanie przykładów zastosowania sześcianu w grach logicznych oraz zabawkach dla dzieci, a także do opakowań różnych towarów; zabawy kostką do gry oraz pokaz drewnianych klocków (wyszukiwanie sześcianów); zachęcenie dzieci do gier stolikowych z zastosowaniem kostek sześciennych;

-        zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową;

Piątek (14.03.2008)

Suknia dla Wiosny.

-        na podstawie wiadomości o zmianach przyrody w czasie wiosny zaprojektowanie materiału na suknie dla wiosny; wykorzystanie gotowych elementów do naklejania na paski papieru, wypowiadanie się dzieci na temat własnych prac,

-        zabawy ruchowe z elementem czworakowania „Kotki” i z elementem równowagi „Bociany na łące”;

-        wykorzystanie ćwiczeń naprzemiennych wg kinezjologii edukacyjnej w zabawach ruchowych.

 

III.  TRADYCJE ŚWIĄT WIELKANOCNYCH

Poniedziałek  (17.04.2008)

Spotkanie z Wielkanocnym Zajączkiem. 

-        na podstawie historyjki obrazkowej „Przygoda zajączka” zapoznanie dzieci z tradycją malowania pisanek na święta wielkanocne; zachęcenie dzieci do wypowiedzi na temat świąt w ich domu; wprowadzenie wyrazów: jajko, pisanka, zając, baranek; składanie obrazka w całość (kartki świąteczne); zabawa orientacyjno - porządkowa „Zagubione kurczątko”; praca z książką „ABC czterolatka” cz.2,s. 25 – Zając z czekolady;

-        zabawy rytmiczne przy muzyce; odzwierciedlenie ruchem treści piosenki z podziałem na role - dostosowanie sposobu poruszania się do słyszanego akompaniamentu; ćwiczenia i taniec  w parach; wprowadzenie piosenki  „Pisanki” - nawiązanie do świątecznej tradycji  malowania jajek.

 

 

Wtorek (18.03.2008)

Kolorowe kraszanki, wesołe pisanki.

-        wysłuchanie wiersza H. Szayerowej „Pisanki”;na co przeznaczyła kura swoje jajka? utrwalenie pojęcia zbioru i podzbioru poprzez manipulowanie kolorowymi pisankami na tablicy;

-        tworzenie zbiorów według określonej cechy - np. koloru, wielkości; przeliczanie elementów zbioru - utrwalenie liczebników głównych w zakresie 4 i więcej elementów; utrwalenie podstawowych kolorów; wzory pisankowe – praca z książką „ABC czterolatka” s. 27;

-        zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową (pomoce - kolorowe laseczki);

Środa (19.03.2008)

Wielkanocna obrzędy i tradycje.

-        na podstawie obrazków i ilustracji zapoznanie dzieci z potrawami i ozdobami świąt wielkanocnych: jajko - jako znak nowego życia; sól - chroni przed złem i zepsuciem się; palma - ochrona przed chorobami i zapewnienie dobrych plonów; borowina, bukszpan - jako znak pokoju; pisanki - malowano do zabawy na świątecznym stole; baranek - jako symbol wolności;

-        poznanie tradycji związanej z drugim dniem świąt „śmigusem - dyngusem”; wysłuchanie wiersza M. Terlikowskiej pt. „Śmigus-dyngus”;

-        zabawy ruchowe z elementem skoku „Zajączki na trawie” oraz orientacyjno-porządkowa z elementem kucania „Kwoka i kurczęta”.

Czwartek (20.03.2008) Wielki Czwartek

Pisanki, pisanki jajka malowane.

-        zabawy doskonalące sprawność ruchową - próby szybkiego hamowania ruchu i utrzymanie ciała w całkowitym bezruchu kilka sekund; doskonalenie umiejętności biegania w rozsypce bez potrąceń;

-        śpiew piosenki „Pisanki” - nauka dalszych zwrotek i refrenu; wprowadzenie tańca „Trisch Trasch Polka”; zakończenie zajęć zaśpiewaniem życzeń w różnej tonacji i rytmie „wesołych świąt wielkanocnych”;

-        słuchanie opowiadania K. Wodnickiej  „Mosiężny dzwoneczek”; wypowiedzi dzieci na temat wysłuchanego utworu; doskonalenie mowy powiązanej;

 

 

Piątek (21.03.2008) Wielki Piątek

Mazurek – wielkanocne ciasto.

-        zapoznanie dzieci z wierszem Cz. Janczarskiego „Piekła myszka mazurki”; wspólne omówienie treści wiersza; wyjaśnienie słowa „mazurek”; aktywizowanie półkul mózgowych poprzez zabawy: maluj motyla, słoń, sowa, pozycja Cook’a.

-        wykonanie pracy plastycznej w formie mazurka świątecznego za pomocą wypełniania  plasteliną, wyklejanki, kolorowanki; ozdabianie wielkanocnego mazurka według własnego, wcześniej ustalonego projektu; .ozdabianie kolorowym ryżem preparowanym, makiem; poznanie możliwości wykorzystania różnych materiałów do działalności plastycznej; zorganizowanie wystawy dla rodziców ze świątecznymi życzeniami;

      umiejętne relaksowanie się, likwidacja niepokoju i lęku w czasie zabawy „Różowa chmurka”

 

VI.    ZABAWY KOLORAMI

Poniedziałek (24.03.2008)

II Dzień Świąt Wielkanocnych – Lany Poniedziałek

Wtorek (25.03.2008)

Odwiedzamy krainę kolorów. 

-        opowiadanie „Bajka o Krainie Kolorów”; wprowadzenie dzieci w świat podstawowych kolorów oraz ich pochodnych; zabawy dzieci  polegające na wykonywaniu zadań dla mieszkańców odpowiedniej krainy; zabawa z chustą animacyjną „Wesoła kolorowa kraina” - mieszanie wszystkich poznanych kolorów; malowanie farbami pastelowymi bajkowej krainy kolorów;

-        zabawy rytmiczne doskonalące umiejętność rytmicznego marszu - chodzenia, biegu, wspinania się na palcach, chodzenia na piętach, utrwalenie zabawy słuchowej „Wysoko, nisko, średnio”; utrwalenie piosenki „Leśne duszki”- śpiew chóralny; wprowadzenie piosenki „Kolorowe kredki”.

Środa (26.03.2008)

Gra w kolory – czerwony.

-        utrwalenie poznanych figur geometrycznych płaskich podczas zabawy manipulacyjnej mozaiką geometryczną; wyszukiwanie spośród różnych figur: kwadratu, prostokąta, koła i trójkąta - nazywanie ich oraz określanie wyglądu (podawanie charakterystycznych cech); wyszukiwanie spośród figur wskazanej przez nauczyciela figury np. trójkąt - mały, zielony; kwadrat żółty, niebieski duży; określanie cech za pomocą przymiotników przez dzieci;

-        praca zadaniowa - układanie kompozycji na dywanie z wykorzystaniem znanych dzieciom figur oraz innych znajdujących się w mozaice geometrycznej;

-        zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową (pomoce - kolorowe krążki).

Czwartek (27.03.2008)

Gra w kolory – zielona wiosna.

-        wyjście na spacer dokoła najbliższego otoczenia przedszkola celem poszukiwania zielonej wiosny; wdrażanie dzieci do dokładnej obserwacji otaczającego nas środowiska przyrodniczego wraz ze słownym komentarzem; budzenie radości wśród dzieci z powodu zmieniającego się krajobrazu, uczenie dostrzegania piękna każdej pory roku;

-        po powrocie ze spaceru założenie hodowli gałęzi drzew owocowych; zachęcenie dzieci do codziennej obserwacji, zauważania zmian i wspólnego prowadzenia dzienniczka rozwoju gałązek;

-        zabawy ruchowe z elementem biegu „Spiesz się do gniazda” oraz rzutu „Kręgle i piłka”;

Piątek (28.03.2008) 

G...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin