Ćwiczenia stosowane na zajęciach wyrównawczych w nauczaniu zintegrowanym
Ćwiczenia usprawniające analizę i syntezę wzrokową.Ćwiczenia na materiale geometrycznym:1. Odróżnianie jednakowych figur, rozpoznawanie jednakowych kształtów:* różnicowanie figur geometrycznych pod względem kształtu, wielkości i koloru* rozpoznawanie figur geometrycznych* dobieranie odpowiedniego rysunku do wzoru2. Prawidłowe wyróżnianie figur narysowanych:* rysowanie prostych kształtów figur* łączenie kropek* obrysowywanie konturów prostych figur* odrysowywanie przez kalkę* loteryjka geometryczna3. Wyróżnianie i odtwarzanie układu kształtów figur:* układanki mozaikowe* rysunkowe abstrakcje* domino graficzne* loteryjka z figurami* odtwarzanie z pamięci uprzednio widzianych wzorów* rysowanie wzorów i szlaczków na gładkim papierze, w linię , w kratkę4. Umiejętność składania figur z części:*zabawy prostymi składankami jedno i wielobarwnymi po uprzednim rozcięciu* układanie na wzorze* układanie wg pomysłu dziecka.Ćwiczenia na materiale obrazkowym:1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach:* loteryjki obrazkowe* układanie obrazków wg zasady podobieństwa* domino obrazkowe* rozpoznawanie obrazków opisanych słownie* zabawy: ,, kto zmienił miejsce? ”, ,, co zostało schowane? ”* wyszukiwanie różnic i podobieństw* łączenie w pary* określanie znaczeń przedmiotów2. Rozpoznawanie czynności przedstawianej na obrazkach:* dobieranie obrazków do określonej czynności* nazywanie czynności* szukanie obrazków przedstawiających czynności* pokazywanie ruchem przedstawionej na obrazku czynności3. Rozumienie przedstawionej sytuacji:* wyszukiwanie obrazków opisywanych słownie* odgrywanie przedstawionej na obrazku akcji* układanie z obrazków prostego opowiadania nauczyciela4. Rozpoznawanie przebiegu zdarzeń przedstawianych na obrazkach:* porządkowanie historyjek obrazkowych * dobieranie dobrych i złych obrazków do podanego opisu* opowiadanie historyjki obrazkowej* dobieranie par obrazków* układanie zakończenia podanej historyjki obrazkowej5. Dokonywanie syntezy sytuacji przedstawionej na obrazkach:* układanie pociętych obrazków np. pocztówekĆwiczenia usprawniające analizę i syntezę słuchową.1. Odtwarzanie struktur dźwiękowych:* różnicowanie liczby dźwięków* odtwarzanie rytmu* graficzne odtwarzanie słyszanego układu dźwięków2. Różnicowanie sygnałów dźwiękowych:* rozpoznawanie różnych głosów w przyrodzie i za oknem* rozpoznawanie głosów wydawanych przez różne instrumenty i przedmioty* określanie strony, z której dochodzi dźwięk* zastosowanie poleceń słownych przez sygnały dźwiękowe np. śpiew3. Wyróżnianie wyrazów:* wyodrębnianie wyrazów w zdaniach* budowanie zdań z podanym wyrazem* podział zdania na wyrazy* kończenie przez dziecko rozpoczętego zdania* rozróżnianie zdań* graficzne układanie zdania ( pocięte paski papieru)4. Wyróżnianie sylab:* podział wyrazu na sylaby* podział wyrazu na sylaby ze słuchu* zabawa w kończenie słów* zabawa w,,telegram”* loteryjki obrazkowe* wyodrębnianie podanej sylaby w wyrazach* liczenie sylab* ćwiczenie z instrumentem muzycznym5. Wyróżnianie głosek:*ćwiczenia na syntezę głoskową* wybieranie, których nazwa rozpoczyna się bądź kończy daną głoską* ćwiczenia na analizę głoskową* szukanie głoski, która leży w środku wyrazu* rozpoznawanie głosek powtarzających się w wyrazie* różnicowanie wyrazów podobnych fonetycznie ( bat-but, las- lis)* zabawa w ,, łańcuszek słów”6. Czytanie:* odczytywanie sylab, wyrazów, części zdania i całego zdania* czytanie głośne oraz ciche , indywidualne i grupowe* czytanie z odpowiednią intonacją* czytanie ze zrozumieniem* czytanie z podziałem na roleĆwiczenia usprawniające mowę i myślenie.1.Ćwiczenia oddechowe:* dmuchanie w wiatraczek, gwizdek, balonik, na watkę, piórko* zdmuchiwanie piłeczki ping-pong, kulki papieru, bibułki* wąchanie kwiatów* gaszenie płonącej świecy* wdech z unoszeniem ramion do góry i wydech z opadanie ramion* wydech połączony z artykulacją głoski ,,w”, ,, f”’* długie wymawianie głoski ,, s ‘’* na wdechu wypowiadanie wyrazów lub zdań* zatrzymanie oddechu
2. Ćwiczenia słuchowe:* rozpoznawanie tego samego dźwięku wśród innych* rozpoznawanie długości trwania dźwięku* rozpoznawanie wysokości dźwięku* próba odtworzenia słyszanego dźwięku poprzez grę na bębenku 3. Ćwiczenia usprawniające myślenie i mowę wiązaną:* rozumienie pojęć ogólnych* wzbogacanie słownictwa* wyszukiwanie wyrazów przeciwstawnych* rozumienie realności przedmiotów i zjawisk* swobodne i samorzutne wypowiedzi ucznia* układanie odpowiedzi na zadane pytania* układanie treści do podanego zadania4. Ćwiczenia usprawniające mowę pod względem gramatycznym:* stosowanie prawidłowych końcówek rzeczowników* stosowanie prawidłowej wymowy czasowników* prawidłowe formy czasu przeszłego i przyszłego* stosowanie odpowiednich form fleksyjnych5. Doskonalenie form wypowiedzi:* rozumienie pojęcia pojedynczych wyrazów* rozumienie pojęcia zdanie* słuchanie treści opowiadań i próba ich opowiedzenia* nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów* układanie zdań* samodzielne opowiadanie obrazków, historyjek obrazkowych* układanie zakończenia historyjki, bajki* nadawanie tytułów obrazkom* tworzenie rymowanek, zagadek, wierszy* recytacja wierzy* tworzenie scenek scenek życia codziennego* zrozumiałe wypowiadanie się Ćwiczenia na koordynację wzrokowo- ruchową.1. Polepszenie ogólnej koordynacji ruchowej:* ćwiczenia w marszu, biegu, na równoważni* ćwiczenia polegające na wymijaniu i pokonywaniu przeszkód* zabawa woreczkami ( rzuty i chwyty) * różne zabawy skoczne* wyścigi z klockiem lub woreczkiem na głowie2. Usprawnianie manipulacji przedmiotami:* zabawy z piłka lub balonem ( toczenie, odbijanie, przerzucanie)* zgniecenie kulek z papieru i rzucanie nimi do celu* rzucanie krążków na patyk* rozpoznawanie przedmiotów z zamkniętymi oczami- dotykiem* dopasowywanie elementów tych samych kształtów3. Kojarzenie doznań ruchowych z obrazami graficznymi:* kreślenie dużych, płynnych linii w powietrzu, na piasku, na tablicy, pędzlem na arkuszu papieru4. Przyzwyczajanie do kontroli wykonywanego ruchu graficznego:* obrysowywanie plastikowych figur* kalkowanie przez kalkę maszynową i techniczną* rysowanie po konturach* kolorowanie płaszczyzn* łączenie kropek* labirynty, graficzne zagadki5. Usprawnienie celowych ruchów rąk:* wydzieranki, wycinanki, lepienie z plasteliny, zabawy konstrukcyjne* układanie puzzli, układanek* kropkowanie, kreskowanie itp. podanych płaszczyzn* nawlekanie korali na nitkę* pisanie szlaczków, liter na papierze w linię,kratkęĆwiczenia usprawniające orientację przestrzenną.
1. Wyrabianie orientacji na schemacie własnego ciała:* różnicowanie ręki i strony ciała prawej i lewej* odtwarzanie prostych układów pokazywanych przez nauczyciela* wykonywanie układów pod dyktando ( podnieś rękę prawą)2. Łączenie ruchów z obrazami wzrokowymi:* układanie na stoliku przedmiotów zgodnie z poleceniem* rysowanie figur pod dyktando* rysowanie drogi zgodnie z poleceniem ( idź w lewo, prosto)* drogi w labiryntach3. Ćwiczenia umiejętności prawidłowego różnicowania układów asymetrycznych:* określanie położenia przedmiotów względem siebie* rysowanie kółek* układanie na polecenie: wyżej, niżej* układanki obrazkowe4. Kierowanie się w działaniu schematami przestrzennymi:* wycinanki przestrzenne* szlaczki z figur geometrycznych* składanki geometryczne i obrazkowe* utrwalanie kierunku od prawej do lewej itp. Ćwiczenia usprawniające technikę pisania i opracowywania tekstów:1. Pisanie:* odwzorowywanie wyrazów, zdań, tekstów* uzupełnianie tekstu z lukami* podpisywanie wyrazami lub zdaniami obrazków* układanie i przepisywanie tekstów z rozsypanek wyrazowych, zdaniowych, sylabowych* doskonalenie płynności, czytelności, tempa, estetyki pisma* pisanie wzorów, elementów literopodobnych i liter, cyfr 2. Opracowywanie tekstów:* ilustrowanie treści czytanych tekstów w formach plastycznych, muzycznych, ruchowych* odszukiwanie fragmentów tekstu na podany temat* ustalanie bohaterów* ustalanie kolejności wydarzeń i powiązań między nimi.
6
aggaw