Socjologia - wykłady.doc

(578 KB) Pobierz
Socjologia – wykłady Żyromskiego

Socjologia – wykłady Żyromskiego

 

Socjologia :

-          młoda dyscyplina badawcza

-          termin po raz 1 1838 – A. Comte ( filozof ) – 6 tomowe dzieło – „Filozofia pozytywna”, w 4 tomie użył pojęcia socjolog

-          A. Comte – nieczytelny klasyk – wypada o nim wiedzieć ale nie należy go czytać

-          socius                 +             logos          =     SOCJOLOGIA ( nauka o społeczeństwie )

obywatel,                          prawo, nauka

przedstawiciel społ.          dyscyplina badawcza

-          początki – starożytność

 

Socjologia jako nauka – 4 etapy ( rewolucje ) -  Szacki

 

1)       okres Grecji klasycznej  V – IVw. p.n.e.

-          największy rozkwit greckiej kultury, cywilizacji

-          wyodrębnienie refleksji o człowieku, społeczeństwie + inne zainteresowania

-          Platon, Arystoteles

 

2)       okres wieków XVI – XVII

-          kształtowanie się państw narodowych

-          Anglia – I nowożytne państwo narodowe po wojnie 30-letniej, król Henryk VII, po nim Henryk VIII

-          odróżnienie refleksji – państwo, społeczeństwo

-          pojawiają się myśliciele zainteresowani tylko państwem lub tylko społeczeństwem

 

3)       ukształtowanie się socjologii jako dyscypliny badawczej

 

4)     rewolucja przyszłości

-     ma polegać na unaukowieniu refleksji nad społeczeństwem

 

Wady socjologii ( i innych nauk społ. )

1)       Metody badawcze

-          trzeba mieć co badać

-          trzeba mieć narzędzia

-          trzeba wiedzieć jak ich użyć ( jak badać )

-          nie można stosować wszystkich metod np. z nauk ścisłych – doświadczeń, eksperymentów

-          metody podstawowe ( Comte ) -     obserwacja – musi być ukierunkowana ( musimy mieć co

                                                               obserwować )

     -      metody porównawcze – należy porównywać zjawiska

                                                               porównywalne

 

2)       Prognozowanie

-          wszystkie nauki społ. sprowadzają się do badania ludzi, ich postępowania

-          postępowania, zachowania są nieprzewidywalne

 

Przedmiot badań socjologii :

1)       instytucje społeczne

-          np. socjologia rodziny, wojska itp. ( tzw. subdyscypliny )

 

2)       badania zbiorowości

-          terytorialnych ( miast, wsi, osiedli, grup )

-          oparte na zasadach klasowych ( klasy, warstwy społeczne, kasty )

 

3)       badanie procesów społecznych ( ruchliwość społeczna )

-          migracje, emigracje itp.

-          badanie procesów dezintegracji społ.

-          kultura masowa ( media, procesy, wpływy na tworzenie się kultury masowej )

 

Podział nauki wynika z nagromadzenia wiedzy, informacji →tracimy z pola widzenia całość, to działa też w drugą stronę → proces integracji  → socjologia ogólna

 

Zadania socjologii ogólnej ( relacje z subdyscyplinami )

-          zbiera informacje, osiągnięcia subdyscyplin

-          tworzy teorie

-          tworzy 2 najważniejsze metody badawcze

1)                   teorie struktury

-          podział społeczeństwa na grupy, części itd.

-          ma charakter statyczny ( obraz społeczeństwa w danej chwili )

 

2)                   teoria rozwoju

-          nacisk na przemianę, rozwój, zmianę społeczną

 

Teorie te uzupełniają się

 

Teorie socjologii ( już niestosowane )

1)       PSYCHOLOGIZM – kierunek teoretyczny, ścisłe powiązanie socjologii z psychologią, cała socjologie można sprowadzić do badanie przeżyć, doznań psychicznych

 

2)       BEHAWIORYZM – ortodoksyjny kierunek teoretyczny – wszystkie zainteresowania socjologii można sprowadzić do reakcji międzyludzkich, wzajemnego oddziaływania → bodziec – reakcji

 

3)       SOCJOLOGIZM – Emil Durkheim

-          socjologii nie można ograniczyć do badania przeżyć psychicznych, badania ekonomii ( marksizm )

-          socjologia powinna badać wyobrażenia zbiorowe – dzieła, twory społeczeństwa jako całości – badanie religii, mody, języka, obyczajów itp.

-          Durkheim badał samobójstwa ( ale nie jako przypadki jednostek tylko w sensie więcej samobójstw popełniają kobiety niż mężczyźni )

 

Przyczyny zainteresowania naukami społecznymi :

-          przyspieszenie cywilizacyjne

-          globalizacja

 

Charles W. Mills – Wyobraźnia socjologiczna

-          każdy socjolog ma mieć taką wyobraźnię

-          NS wpływają na badaną przez siebie rzeczywistość

-          wyobraźnia socjologiczna – należy zawsze poszukiwać szerszego kontekstu zjawisk, szerszych powiązań ( nie jeden ćpun ale zagadnienie narkomanii )

 

FUNKCJONOWIANIE CZŁOWIEKA JAKO ISTOTY SPOŁECZNEJ

 

3 grupy czynników – podstaw życia społecznego

 

1.  BIOLOGICZNE

-          cechy dziedziczne – wpływają, warunkują nasze funkcjonowanie w społeczeństwie, mamy ich 8

1)                               wyprostowana postawa ciała – uwolnienie kończyn przednich

2)                               chwytne ręce

3)                               wzrok skierowany do przodu

4)                               złożony układ nerwowy + duży mózg

5)                               mechanizm głosowy – możliwość mowy

6)                               długa zależność dzieci od rodziców – możliwość przekazywania doświadczeń

7)                               plastyczność wrodzonych popędów, potrzeb

8)                               trwałość popędu seksualnego – możliwość ukształtowania się instytucji rodziny

 

-          te cechy nie są aksjomatami

-          wiek XIX – teoria rasowa – A.Gobeineau, H. S. Chamberlain → ludzie nie tylko różnią się pod względem rasowym, rasę trudno zmienić, cechy rasowe przekładają się na inteligencje, moralność, skłonność do przestępstw



przetrwały długo → nazizm

 

-    Deficyt skumulowany – niekorzystne czynniki nakładające się i funkcjonujące w określonym okresie

 

-    Współczesne koncepcje rasistowskie bazują na 3 argumentach

1)                               genetyczny – inteligencja dziedziczna

2)                               psychologiczny – samospełniające się proroctwo

3)                               historyczny – wszystkie cywilizacje  - dziełem białych ( zapomina się o Chińczykach itp.)

 

-          podział na rasy – charakter obiektywny, wyróżniamy 3 główne rasy

1)                   kaukazka – biała

2)                   negroidalna- czarna

3)                   mongoidalna – żółta

 

2. GEOGRAFICZNE

-          zasoby środowiska naturalnego, bogactwa naturalne, wody, lasy, rośliny, zwierzęta

-          determinizm geograficzny – nasze życie społeczne jest zdeterminowane ( b. mocno określone ) przez cechy środowiska



Monteskiusz – jego zdaniem szczególnie klimat wpływa na życie społeczne

-          w klimacie zimnym – zbyt duże zużycie energii na utrzymanie temperatury ciała

-          w klimacie ciepłym – nic nikomu się nie chce

-          najkorzystniejszy klimat umiarkowany

-          starał się powiązać wielkość państwa z jego ustrojem – dla państw dużych nie nadaje się demokracja

 

-          znaczenie tych czynników zmniejsza się wraz ze wzrostem postępu cywilizacyjnego

-          zależność między czynnikami geograficznymi a ustrojem państwa – demokracja rozwinęła się najpierw w krajach o obronnych granicach naturalnych

 

3.       DEMOGRAFICZNE

-          przyrost naturalny, gęstość zaludnienia

-          tendencje – ciągłe przyspieszenie wzrostu demograficznego

-          Malthus – wiek XVIII – ziemi grozi przeludnienie, śmierć głodowa

-          przyrost żywność – przyrost arytmetyczny

-          przyrost ludności – przyrost geometryczny

-          zielona rewolucja – lata 60. i 70. XX wieku ( np. sadzenie ryżu i kukurydzy gdzie się da )

-          nierównomierność wzrostu demograficznego – 2 wymiary

1)                   przestrzenny – geograficzny – ludność Europy się starzeje, coraz chętniej przyjmowane są osoby spoza granic, największy przyrost dem. notowany w krajach rozwijających się

2)                   czasowy – historyczny – zjawisko tzw. „falowania dem.” – występowanie na przemian wyżu i niżu dem.

-          tworzenie wielkich miast

-          trudności dużych miast gł. ekonomiczne ( niektóre bankrutują ),+ problemy zanieczyszczenia środowiska, przestępczość

-          miasto tworzy własny układ społeczny ( stratyfikacja -  STRATUM = warstwa )

-          pojawiają się dzielnice lepsze i gorsze

-          również w układzie pionowym ( we Włoszech najwyższe piętra są najdroższe )

 

te czynniki 1,2,3 tworzą ramy naszego życia

 

PROCES KSZTAŁTOWANIA SIĘ WIĘZI SPOŁECZNYCH

 

-          poprzez kolejne etapy dochodzi się do ukształtowania się więzi społ.

 

1)       etap = styczność przestrzenna – zauważamy inną osobę, codzienne czynności

-          czasami  więź społeczna może mieć charakter pośredni - bez osobistego poznania, kontaktu – ogłoszenia prasowe

2)       etap = styczność psychiczna – interesujemy się cechami psychiki innej osoby, najczęściej charakter wzajemny

3)       etap = styczność społeczna - wymiana wartości

4)       etap = wzajemne oddziaływanie – INTERAKCJE – nasze postępowanie jest obserwowane przez druga stronę, ta druga strona reaguje na nasze zachowanie, postępowanie co zmusza nas do reakcji itd.

 

-          symboliczny interakcjonizm – występowanie interakcji na poziomie gestów, symboli



E. Goffmann → „ Człowiek w teatrze życia codziennego” → wg niego cały czas gramy, nigdy nie jesteśmy spontaniczni, dom = teatr, życie = spektakl

 

-          intarakcja kieruje się zasadami

1)                   trwałości – musi trwać

2)                   powinniśmy jak najlepiej się przedstawić, zaprezentować, ukrywając wady, eksponu...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin