Magdalena Kułak
WSH TWP ET rok II grupa I
NAZWA METODY
ISTOTA METODY
ZALETY
WADY
NAJCZĘŚCIEJ STOSOWANE TECHNIKI
EKSPERYMENT NAUKOWY
Metoda badań określonego wycinka rzeczywistości wychowawczej polegająca na wywołaniu bądź zmienieniu przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich nowego czynnika i obserwowaniu zmian. Jest on (eksp.) szczególnym rodzajem obserwacji ale różni się od niej złożoną strukturą i większą ilością narzędzi (długopis, ankieta, itp. ) badawczych.
Eksperyment jest metodą naukowego badania określonego wycinka rzeczywistości (wychowawczej), polegającą na wywołaniu lub tylko zmienianiu przebiegu procesów przez wprowadzenie do nich jakiegoś nowego czynnika i obserwowaniu zmian powstałych pod jego wpływem. Metoda ta polega na wprowadzeniu do wybranego układu – zbiorowości społecznej, zespołu zdarzeń, zjawiska lub procesu – specjalnie przez nas wybranego czynnika w celu uzyskania pożądanych zmian układu lub w celu sprawdzenia jakie zmiany w obserwowanym układzie zajdą pod wpływem owego nowego czynnika zw. zmienną niezależną.
- starannie opracowywany zamysł badawczy,
- posługiwanie się dużą i różnorodną ilością narzędzi badawczych,
- dostarcza wiedzy o skuteczności poszczególnych działań, o efektach podejmowanych inicjatyw wychowawczych, dydaktycznych, o wartości nowych metod nauczania
- może być stosowany w dowolnym czasie
- daje możliwość izolacji badanego zjawiska od innych wpływów,
- rzadko stosowana w praktyce wychowawczej ze względu na wątpliwości metodologiczne i etyczne,
- według Kotarbińskiego metoda ta prowadzi do cennych domysłów, nawet do cennych uogólnień lecz na ogół bywa słusznie krytykowana jako naiwna i mało wydajna.
- wątpliwość funkcji poznawczej a nawet rzetelności naukowej
- niedostateczna kontrola zmiennych zależnych i niezależnych w trakcie badań
- brak właściwych układów odniesienia do rzetelnego orzekania o wynikach eksperymentalnych
- technika jednej grupy;
- grup równoległych; technika rotacji.
- obserwacja,
- badanie w laboratorium
MONOGRAFIA PEDAGOGICZNA
met. która prowadzi do opisu instytucji wychowawczych, placówek (domu dziecka, kultury) w celu gruntownego rozpoznania ich struktury, instytucji, zasad i efektywności działań oraz do opracowania koncepcji ulepszeń i prognoz rozwojowych.
mono=1; grafia –opis
O tym aby uznać daną metodę za metode monograficzną decydują dwa czynniki:
1. przedmiot badań (instytucja wychowawcza)
2. sposób badania (w bad mon dąży się do sięgniecia wgłąb danej instytucji i gruntownego wejrzenia w jej funkcjoowanie.
- istnieje możliwość lepszego poznania uwarunkowań i złożoności danych zjawisk
- łatwość realizacji,
- metoda monograficzna prowadzi do rozpoznania struktury i efektywności działań wychowawczych, do postawienia diagnozy określonych niedomogów i opracowania koncepcji ewentualnych ulepszeń w odniesieniu do badanej instytucji,
- będąc dość łatwa w realizacji, nadaje się do systematycznej weryfikacji funkcji założonych danej instytucji, planowania ulepszeń i kontroli ich funkcjonowania,
- różnorodność technik badawczych
- istnieje niebezpieczeństwo uproszczenia wniosków
- metoda pracochłonna i zarazem trudna, wymagająca specjalnych umiejętności i cech osobowych
- badanie dokumentacji,
- ankieta,
- wywiad,
METODA INDYWIDUALNYCH PRZYPADKÓW
Jest sposobem badań polegającym na analizie jednostkowych losów ludzkich uwikłanych w określone sytuacje wychowawcze, lub na analizie konkretnych zjawisk natury wychowawczej poprzez pryzmat jednostkowych biografii ludzkich z nastawieniem na opracowanie diagnozy przypadku lub zjawiska w celu podjęcia działań terapeutycznych.
- bogaty materiał badawczy,
- badanie małych grup i pojedynczych przypadków pełni funkcję terapeutyczna, która polega na wykrywaniu i niwelowaniu zagrożeń i niebezpieczeństw losu ludzkiego
- trudności w odizolowaniu się badajacego do badanej tresci, co powoduje brak obiektywnej oceny,
- niebezpieczeństwo pochopnej generalizacji.
- analiza dokumentów osobistych
- techniki projekcyjne,
- testy
SONDAŻ DIAGNOSTYCZNY
to sposób gromadzenia wiedzy o atrybutach strukturalnych i funkcjonalnych zjawisk wych. instytucjonalnie nie zlokalizowanych (np. przestępczość) na podstawie badań specjalnie dobranej grupy reprezentującej populację ogólną, w której zjawisko badane występuje. (zjawisko narkomanii, przestępczości). Badania sondażowe obejmują zjawiska społeczne o znaczeniu istotnym dla wychowania, ponadto stany świadomości społecznej, opinie, poglądy określonych zbiorowości, procesy, narastania badanych zjawisk, ich tendencje i nasilenia.
- metoda szybka i efektywna co przejawia się w możliwości objęcia badaniem wielu osób na dosć rozległym terenie,
- trafnośc, rzetelnosć,
- zastosowanie anonimowości często wskazuje na szczerosć odpowiedzi,
- precyzyjne okreslenie problemu badawczego
- dosć wysokie koszty zwiazane z przeprowadzeniem badania,
- proces dość długi i czasochłonny,
- możliwość pojawienia się zafałszowanych odpowiedzi
- zbyt słaba motywacja ludzi do uczestniczenia w badaniu powodujaca zahamowanie i spłycenie procesu badawczego.
Typowa technika badawcza to badanie ankietowe lub wywiad (jego narzędziem jest kwestionariusz)
- techniki statystyczne
- obserwacja uczestniczaca.
Piffony