005.doc

(601 KB) Pobierz
ZAKłAD PROJEKTOWANIA DŻWIGNIC BYDGOSZCZ

S.T.B. „PANDA” Sp. z o.o.

ul. Glinki 144

85-861 Bydgoszcz

STEROWANIE RADIOWE SUWNIC NR 1745 I NR 2248 INDYWIDUALNIE I W SYSTEMIE TANDEM

Instrukcja obsługi

2 / 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

Sterowanie radiowe suwnic

nr fabr. 1745 oraz 2248 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bydgoszcz, marzec 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści:

 

 

 

 

 

1.              Informacje ogólne              3

2.              Obsługa suwnicy.              3

3.              Dokumenty zawierające wytyczne do obsługi.              3

4.              Przełączanie pomiędzy systemami sterowania              3

5.              Równoległa praca wciągarek              4

6.              Sterowanie jazdą mostu              4

7.              Sterowanie radiowe              4

8.              Opis obsługi nadajnika.              6

9.              Rozpoczynanie pracy.              8

10.              Praca suwnicami.              8

11.              Kończenie pracy.              8

12.              Czynności zabronione.              8

13.              Działanie w przypadku stwierdzenia uszkodzeń.              9

14.              Praca niesprawnym urządzeniem.              9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.      Informacje ogólne

 

Instrukcja dotyczy sterowania suwnic o nr fabr. 1745 oraz 2248 wykorzystywanych do przenoszenia konstrukcji żelbetowych. Suwnice te są wyposażone w dwa systemy sterowania:

- sterowanie radiowe – jest ono sterowaniem podstawowym

- przy pomocy podwieszonej kasety sterowniczej – traktowane jako sterowanie awaryjne.

Sposób przełączania pomiędzy systemami opisano w punkcie 4.

Suwnice mogą pracować indywidualnie lub w tandemie (równoległa praca dwóch suwnic). Indywidualna praca suwnic możliwa jest przy wykorzystaniu zarówno sterowania radiowego jak i kasety podwieszonej. Sterowanie w systemie tandem możliwe jest tylko przy użyciu sterowania radiowego. Szczegółowe informacje odnośnie obsługi sterowania radiowego zawarte są w punktach 7 oraz 8 niniejszej instrukcji.

 

2.       Obsługa suwnicy.

 

Suwnice mogą obsługiwać wyłącznie pracownicy posiadający uprawnienia do obsługi tego typu urządzeń wydane przez organ Urzędu Dozoru Technicznego.

 

3.       Dokumenty zawierające wytyczne do obsługi.

 

Osoby obsługujące suwnice powinny stosować się do przepisów BHP, przepisów zakładowych oraz przepisów niniejszej instrukcji.

 

4.      Przełączanie pomiędzy systemami sterowania

 

W celu zmiany systemu sterowania należy (w stanie beznapięciowym) z gniazda sterowniczego umiejscowionego na głównej szafie sterowniczej (oznaczonego X521) wypiąć używany system i wpiąć sterowanie, które będzie użyte (w przypadku korzystania ze sterowania przy pomocy kasety, należy również wpiąć przewód zwisowy z kasetą w końcowy wózek kablowy oznaczony X512 podwieszony na prowadnicy – patrz  poniższy rysunek

 

 

 

 

 

Taki system zmiany sterowania eliminuje możliwość dublowania sygnałów sterowniczych z dwóch systemów.

Sposób sterowania przy pomocy kasety sterowniczej opisany jest w oddzielnej instrukcji.

 

5.      Równoległa praca wciągarek

 

Możliwe są następujące kombinacje równoległej pracy wciągarek:

- równoległa praca wciągarek na jednej suwnicy – możliwa także przy wykorzystaniu sterowania z kasety

- równoległa praca dwóch wciągarek na suwnicach pracujących w tandemie

- praca czterech wciągarek na suwnicach pracujących w tandemie

 

a)                Każda z suwnic posiada dwie wciągarki. Na suwnicy nr 1745 zainstalowano system ważący typ „NovaMaster”, który nie dopuszcza do przekroczenia nominalnego udźwigu suwnicy przy pracy obydwu wciągarek jednocześnie. Suwnica nr 2248 posiada indywidualny mechaniczny system przeciążeniowy dla każdej z wciągarek. W związku z powyższym należy zwracać uwagę czy w trakcie pracy w tandemie wszystkie wciągarki podnoszą ciężar równo.

 

b)               Zastosowane wciągarki posiadają identyczne prędkości podnoszenia i jazdy, co w przypadku jednoczesnej pracy powoduje równoległe przemieszczanie haków. W szczególnych przypadkach, takich jak:

- podnoszenie ładunków o nierównomiernie rozłożonym środku ciężkości

- zużycie hamulców lub przekładni w trakcie normalnej eksploatacji

może nastąpić pewne rozminięcie haków. W powyższym przypadku należy wybrać (przy pomocy przełącznika S2 dla nadajnika SLAVE oraz S9 dla nadajnika MASTER) dowolną wciągarkę i na wolnym biegu skorygować położenie jej haka.

 

UWAGA!

W trakcie pracy suwnicami szczególną uwagę należy zwrócić na prawidłową pracę wciągarek.

 

6.      Sterowanie jazdą mostu

 

Ponieważ suwnice mogą pracować w tandemie oraz indywidualnie, to w celu zapewnienia bezpieczeństwa pracy w każdym przypadku zainstalowano łączniki krańcowe oraz zbliżeniowe. Wyłączniki krańcowe na końcu toru jezdnego suwnic działają identycznie dla obu trybów pracy. Przełączenie wyłącznika zwalniającego na szybkim biegu spowoduje zatrzymanie suwnicy. Dojechanie suwnicą do wyłącznika zatrzymującego możliwe jest tylko po załączeniu biegu wolnego.

Pomiędzy suwnicami zainstalowany został fotooptyczny układ antykolizyjny. Efekty jego działania są takie same jak wyłączników krańcowych. Po zadziałaniu fotoczujnika biegu szybkiego następuje zatrzymanie suwnicy. Dojechanie do drugiej suwnicy jest możliwe tylko na wolnym biegu do momentu przełączenia fotoczujnika zatrzymania.

W przypadku przełączenia na system tandem następuje zablokowanie czujników zbliżeniowych i załączony zostaje czujnik utrzymujący suwnice w równej odległości od siebie. Wyłączniki krańcowe jazdy mostu zatrzymują wówczas obie suwnice jednocześnie.

 

7.      Sterowanie radiowe

 

Sterowanie radiowe składa się z dwóch kompletów nadajnik-odbiornik. Jeden z nich nazwano MASTER, ponieważ nadajnik sterujący pełni rolę nadrzędną. Używając go można sterować suwnicą z odbiornikiem MASTER, suwnicą z odbiornikiem SLAVE oraz obiema suwnicami na raz w systemie tandem. Nadajnik MASTER jest na stałe zalogowany pod odbiornikiem MASTER, a odbiornik SLAVE jest logowany czasowo i po zakończeniu pracy należy go wylogować.

Drugi z nich to zestaw SLAVE, gdzie nadajnik służy tylko i wyłącznie do obsługi odbiornika SLAVE i w razie potrzeby przekazania odbiornika SLAVE pod nadajnik MASTER należy go czasowo wylogować spod nadajnika SLAVE.

Poniższe rysunki przedstawiają nadajnik typu MASTER oraz nadajnik typu SLAVE.

 

 

Ø      Nadajnik MASTER

 

 

Oznaczenia:

 

S0 – przycisk bezpieczeństwa „STOP”,

Q1 – łącznik kluczykowy nadajnika,

S1 – przycisk „START” / SYGNAŁ DŹWIĘKOWY,

S2 – przycisk wylogowania nadajnika master z odbiornika slave,

S3 - przełącznik wyboru pracy suwnicy (1 – sterowanie pierwszą suwnicą; 1+2 – sterowanie obydwoma suwnicami; 2 – sterowanie drugą suwnicą),

S4 DK27/18 – joystic jazdy wózka „LEWO”,

S4 DK28/22 – joystic jazdy wózka „PRAWO”,

S4 DK30/19 – joystic jazdy suwnicy „PRZÓD”,

S4 DK29/19 – joystic jazdy suwnicy „TYŁ”,...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin