026.doc

(160 KB) Pobierz
dtr suwnicy bramowej

Zakład Projektowania

i Doradztwa Technicznego  Bydgoszcz

Instrukcja eksploatacji suwnicy

DTR-SJNE

20/20

 

Systemy Transportu Bliskiego Bydgoszcz

 

85-861 Bydgoszcz              ul.Glinki 144

tel.0048 52 370 71 10                                                                                    e-mail panda@panda.pl             

fax 0048 52 370 71 11                                                                                    www.panda.pl

 

 



 

 

 

 

Nazwa urządzenia : suwnica jednodźwigarowa z napędem

elektrycznym

 

typ                                           SJNE

 

nr fabryczny                            2476

rok prod.                             2010

 

 

 

 

Bydgoszcz,  listopad 2010 r.

 

 

 

 

Spis treści

 

1. Opis budowy i działania.

2. Podstawowe zasady eksploatacji.

3. Instrukcja obsługi.

4. Instrukcja konserwacji.

5. Instrukcje przeglądów i remontów.

6. Instrukcja montażu.

 

Wykaz tablic:

Tab. I Dopuszczalne zużycie i sposób naprawy niektórych elementów suwnicy

Tab.II Usuwanie usterek instalacji elektrycznej.

Załączniki :

1.      Instrukcja eksploatcji wciągnika

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. O p i s  b u d o w y  i  d z i a ł a n i a.

1.1. Przeznaczenie.

Suwnica  jest  przeznaczona do prac transportowych w halach przemysłowych ,magazynach oraz warsztatach remontowych.

1.2    Warunki pracy

Jako normalne warunki otoczenia przyjmuje się temperaturę od -20 do +35 °C przy względnej wilgotności powietrza max 80 %. Suwnice  wyposażone  w urządzenia przeciwwiatrowe mogą być eksploatowane na wolnym powietrzu przy prędkości wiatru do 20 m/min. W czasie silnego wiatru np burzowego suwnica powinna być zakotwiona .

Suwnica nie może pracować w atmosferze żrących związków chemicznych oraz w otoczeniu pyłów i gazów o zagrożeniu wybuchem, pożarem itp.

1.3 Charakterystyka.

Zgodnie z PN-M-45000 suwnica jest zakwalifikowana do suwnic pomostowych  o symbolu SWW 851-21.

1.4              Opis konstrukcji.

Suwnica składa się z konstrukcji nośnej ,mechanizmu jazdy ,wciągnika ,układu sterowania oraz urządzeń zabezpieczających.

1.4.1 Konstrukcja nośna

Konstrukcja składa się z dźwigara i dwóch czołownic . Dźwigar jest podstawowym zespołem nośnym suwnicy i jest wykonany z dwuteownika . Wielkość dźwigara jest zależna od rozpiętości i udźwigu. Dolna półka dźwigara stanowi jezdnię dla wciągników. Dźwigar jest połączony z czołownicami  przy pomocy spawania lub śrub. Dźwigar jest wyposażony w odboje dla ograniczenia jazdy wciągnika

Czołownica jest wykonana jako konstrukcja spawana złożona z dwóch ceowników i blach środnikowych  .Na końcach czołownicy znajdują się zderzaki elastyczne ( np. gumowe) dla ograniczenia siły uderzenia o odbój. Czołownica jest wyposażona w koło nienapędzane i koło napędzane.Mechanizm napędowy jest zamocowany na podbudowie przyspawanej do czołownicy.

 

3



4



5





2





1

rys. 1  Suwnica widok ogólny

1

konstrukcja nośna

2

czołownica

3

wciągnik elektryczny I

4

zasilanie

5

sterowanie radiowe (awaryjnie kaseta podwieszona)

 

1.4.2 Mechanizm jazdy suwnicy.

Suwnica jest wyposażona w 4 koła jezdne w tym dwa napędzane i dwa nienapędzane. Naped każdego koła jest niezależny. Napęd składa się z silnika samohamownego lub silnika i hamulca bębnowego,przekładni zębatej zamkniętej i  przekładni otwartej. Jedno koło zębate przekladni otwartej znajduje się na walku wyjściowym przekładni zamkniętej  a drugie na kole jezdnym .

Koła jezdne są wyposażne w obrzeża.

1.4.3 Zawieszenie przewodów zasilających wciągniki.

Wciagniki są zasilane w energię elektryczną za pomocą przewodu oponowego (giętkich) zawieszonego na prowadnicy za pośrednictwem wózków kablowych  na dźwigarze .


1.4.4 Wciągnik.

W suwnicy zastosowano seryjny wciągnik linowy. Opis budowy wciągnika znajduje się w instrukcji eksploatacji  wciągnika.

1.4.5 Urządzenia bezpieczeństwa.

Suwnica jest wyposażona w następujące urządzenia zabezpieczające:

1.4.5.1  odboje wciągnika - są to elementy stalowe znajdujące się na końcach dźwigara głównego ograniczające ruch wciągarki po dźwigarze . Zastosowano odboje przyspawane  do dolnej półki dźwigara.

1.4.5.2    ogranicznik udźwigu –zabezpiecza suwnicę przez przeciążeniem

1.4.5.3  wyłącznik krańcowy mechanizmu podnoszenia – wyłacznik, którego celem jest zatrzymanie napędu ,gdy zblocze osiągnie górne lub dolne położenie krańcowe. W górnym położeniu odległość między górną krawędzią zblocza a konstrukcją nie powinna być mniejsza niż 100 mm

1.4.5.4  wyłączniki krańcowe mechanizmów jazdy - włączniki dźwigniowe, których celem stosowania jest zmniejszenie predkości jazdy przy dojeździe do odboj lub zatrzymanie zatrzymanie suwnic przed odbojem albo obie funkcje jednocześnie.

1.4.5.5  układ antykolizyjny – wyłącznik fotooptyczny zabezpieczający urządzenia pracujące na wspólnym torze przed zderzeniem

1.4.6. Sterowanie

Suwnica jest sterowna z poziomu roboczego przy pomocy kasety sterowniczej. Kaseta jest przymocowana do wciągnika. Kaseta jest wyposażona w  przyciski po dwa dla każdego mechanizmu i przycisk STOP. Każdy przycisk posiada dwa położenia dla prędkości SZYBKO i WOLNO.Po uruchomieniu przycisku STOP  wszystkie ruchy są zatrzymane  i jego odblokowanie po wciśnięciu jest możliwe poprzez obrót .

Suwnica może być wyposażona w sytem sterowania radiowego. W czasie korzystania z sterowania radiowego sterowanie z kasety podwieszonej nie jest możliwe.Nadajnik sterowanoia radiowego („pilot”) spełnia takie same funkcje jak kaseta podwieszona.

W przypadku suwnic wyposażonych w dwa wciągniki kaseta lub pilot są dodatkowo wyposażone w przełącznik wyboru wciągników ,który umożliwia sterowanie wciagnikiem I lub II albo dwoma wciagnikami jednocześnie.

1.4.7. Wyposażenie elektryczne.

1.4.7.1 Wyposażenie elektryczne  suwnicy stanowi:

-          zbierak prądowy ,

-          aparaty elektryczne ,

-          silniki elektryczne ,

-          kaseta sterownicza

-          zwalniaki hamulcowe elektromagnetyczne,

1.4.7.2 Zasilanie suwnicy.

Suwnica jest zasilana prądem przemiennym o napięciu 400V i częstotliwości 50 Hz Przekazywanie energi odbywa sie przy pomocy szynoprzewodu.Do suwnicy jest zamocowany ślizgowy zbierak prądu Przekroje lini zasilającej powinny być tak dobrane ,aby spadek napięcia nie był większy niż 5 %. Linia zasilająca powinna być wyposażona w wyłacznik dźwignicy odcinający wszystkie obwody elektryczne

1.4.7.3              Zabezpieczenia i blokady .

Układ elektryczny jest zabezpieczony przed skutkami zwarcia bezpiecznikami topikowymi o działaniu opóźnionym oraz wyłącznikami naprądowymi o charakterystyce C.

1.4.8      Przejścia i dojścia w obrębie suwnicy

Nie przewiduje sie stałych przejść i dojść w obrebie suwnicy. Dostęp do mechanizmów i wyposażenia elektrycznego jest możliwy z poziomu roboczego ,przestawnych rusztowań lub ruchomych podestów roboczych

1. 5 . Uwagi końcowe.

1.5.1. Przed przystąpieniem do eksploatacji urządzenie należy zarejestrować w Urzędzie Dozoru Technicznego.

1.5.2. Urządzenie mogą obsługiwać pracownicy posiadający  uprawnienia UDT do obsługi suwnic zpoziomu roboczego.

1,5.3. Urządzenie powinno znajdować się pod stałym nadzorem konserwatora.

 


2. Instrukcja eksploatacji .

 

2.1. Warunki eksploatacji.

Jako zgodne z przeznaczeniem  uważa się:

·         podnoszenie ładunków o znanej masie nie przekraczającej udźwigu,

·         użytkowanie zgodnie z grupą klasyfikacyjną ,

·         obsugiwanie przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje,

 

Jako niezgodne uważa się :

·         przekraczanie dopuszczalnego udźwigu,

·         ukośne ciągnięcie ładunków,

·         wywrywanie utwierdzonych w podłożu przedmiotów,

·         podnoszenie osób,

·         świadome najeżdżanie na wylaczniki krańcowe,

·         załączanie impulsowe,

 

2.2 Konserwacja

Konserwację urządzenia należy wykonywać do 30 dni .

W czasie eksploatacji suwnicy należy prowadzić dziennik konserwacji suwnicy, w którym należy wpisywać na bieżąco przebieg eksploatacji, konserwacji i remontów

 

2.2. Personel obsługujący.

Bezpośrednią obsługę suwnicy wykonuje jeden suwnicowy na zmianę. Osoby wyznaczone do obsługi suwnicy powinny uzyskać uprawnienia do wykonywania swych obowiązków zgodnie z przepisami dozoru technicznego. Wskazane jest, aby w ciągu zmiany suwnicę obsługiwał jeden pracownik.

Bezpośredni nadzór suwnicy powinien spełniać uprawniony przez Dozór Techniczny konserwator.

 

2.3. Obsługa suwnicy.

2.3.1. Przygotowanie do pracy.

Przed uruchomieniem suwnicy przy rozpoczynaniu zmiany należy sprawdzić ogólnie stan mechanizmów, łańcuch ,hak , wyposażenie elektryczne oraz stan zawiesi.

 

2.3.2. Uruchomienie.

Suwnicę należy uruchomić bez obciążenia wykonując po kilka ruchów każdym z mechanizmów dla sprawdzenia ich działania. Po stwierdzeniu prawidłowego działania suwnicy bez obciążenia należy sprawdzić działanie jej mechanizmów pod obciążeniem. Szczególną uwagę należy zwrócić na działanie hamulców i urządzeń zabezpieczających.

Hamulce mechanizmu podnoszenia należy sprawdzić przez podniesienie ciężaru nominalnego na wysokość ok. 50 cm i opuszczenie go na 5 - 10 cm przy czym hamulec nie może wykazywać poślizgu.

 

2.3.3. Sterowanie.

Suwnicą należy tak pracować, aby poszczególne cykle robocze odbywały się przy możliwie najmniejszej ilości włączeń mechanizmów.

Silniki należy odpowiednio wcześnie wyłączyć aby nie dopuścić do zadziałania sprzęgła poślizgowego lub najeżdżania na odboje.

W razie niebezpieczeństwa suwnicowy powinien natychmiast wyłączyć suwnicę (wszystkie mechanizmy) za pomocą przycisku "STOP".

Na podany sygnał "STOP" suwnicowy powinien natychmiast wyłączyć suwnicę bez względu na to przez kogo sygnał został podany.

Mechanizmów nie należy hamować przeciwprądem, z wyjątkiem sytuacji grożących niebezpieczeństwem.

 

2.3.4. Odstawienie suwnicy na postój.

Po zakończeniu pracy suwnicy suwnicowy zobowiązany jest do sprawdzenia stanu technicznego suwnicy ( uwagi o stanie technicznym należy wpisać do dziennika suwnicy) i odstawienia suwnicy na miejsce przeznaczone do postoju.

Odstawiając suwnice na postój należy:

Ø                    zdjąć ciężar i unieść zblocze do góry,

Ø                    zjechać suwnicą na miejsce postoju i założyć kotwice przeciwwatrowe.

Następnie należy wyłączyć zasilanie suwnicy  przy pomocy wyłącznika suwnicy.

 

Przy wyłączeniu suwnicy z ruchu na dłuższy postój powyżej dwu tygodni należy aparaturę elektryczną odpowiednio zakonserwować wazeliną techniczną.

Po zakończeniu pracy wpisać do dziennika suwnicy czas zakończenia pracy i ewentualne niedomagania. Niedomagania należy dodatkowo zgłosić kierownictwu.

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin