Plan kursu drużynowych zuchowych_1.doc

(60 KB) Pobierz
1
PLAN PRACY KURSU DRUŻYNOWYCH

GROMAD ZUCHOWYCH

 

1)    ORGANIZATOR:

Organizatorem kursu jest Namiestnictwo Zuchowe Hufca ZHP;

2)    TERMIN:

Kurs odbywać się będzie w okresie od …………. do ………. Zajęcia prowadzone będą w systemie weekendowym. 

3)    MIEJSCE:

………………………………….

4)    UCZESTNICY:

     Kurs adresowany jest do harcerzy starszych pełniących funkcje w gromadach 

zuchowych (drużynowych i przybocznych), którzy nie ukończyli dotychczas      takiego kursu, jak również dla tych którzy funkcje drużynowego obejmą po ukończeniu kursu.

5)    KADRA KURSU:

Komendant:

Instruktorzy:

oraz instruktorzy realizujący wymagania na próby.

6)    CEL KURSU:

Celem kursu jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia gromady zuchowej.

7)    BUDOWA KURSU:

>> Większość zajęć kursowych rozpoczynać się będzie od zbiórki zuchowej    prowadzonej przez kadrę kursu w gromadzie kursowej;

>> Zajęcia metodyczne prowadzone będą o przeżyte zbiórki;

8)    PUZUB:

F   Wiedzieć w jaki sposób można zorganizować gromadę zuchową;

F   Wiedzieć w jaki sposób radzić sobie z kłopotami i trudnościami wynikającymi z pracy z zuchami i wiedzieć gdzie szukać pomocy;

F   Znać zasadę ciągu wychowawczego w ZHP i wiedzieć w jaki sposób ją realizować;

F   Umieć zaplanować zbiórki I miesiąca;

F   Umieć napisać roczny plan pracy gromady;

F   Umieć przygotować worek z tworzywem do cyklu sprawnościowego oraz rozpisać ten cykl;

F   Umieć prowadzić dokumentację gromady zuchowej;

F   Umieć przygotować i przeprowadzić zbiórkę zuchową zgodnie                        z zasadami dobrej zbiórki; 

F   Umieć sporządzać kartę próby na kolejny stopień harcerski lub instruktorski;

F   Umieć sporządzić pełną dokumentację biwaku;

F   Umieć wykazać różnice pomiędzy metodyką zuchową, harcerską                   i starszoharcerską;

F   Umieć opracować zadania z gwiazdek zuchowych dla konkretnego zucha;

F   Umieć napisać plan pracy kolonii;

F   Umieć stosować Harcerską Metodę Wychowawczą w codziennej pracy gromady zuchowej;

9)    OBRZĘDOWOŚĆ KURSU:

Obrzędowość będzie związana z nazwą „Wyprawa przez .....”. Podczas kursu będą funkcjonować następujące elementy obrzędowości: totem, buława, okrzyk, piosenka. Ponadto kursanci na pierwszych zajęciach wykonają: listę spraw, kronikę, skrzynię skarbów, wymyślą nazwy i okrzyki szóstek                   w których będą pracować.

10)                        FABUŁA:

Kiedy w podróż wypłynął Kapitan Władysław Wagner na swoim jachcie „Zjawa” nie było wiadomo jak długa będzie to podróż. Wiadomy był tylko cel: opłynięcie całego świata. Kiedy tak podczas podróży poznawał jej trudy, uczył się przebywać sam na sam z własnymi myślami, poszukiwał kolejnego celu swojej podróży. My też chcemy wyruszyć w podobną wyprawę. Długą, ciężką i trudną. Będziemy odkrywać kolejne lądy na oceanie zwanym Metodyką Zuchową. Będziemy poszukiwać tak długo, aż nie odnajdziemy skarbu .................. wszystkich tajników Metodyki Zuchowej, ale o tym na razie sza.   

11)                        ZALICZENIE:

Obecność na przynajmniej 80% zajęć.

Podczas zajęć kursowych uczestnik wykaże się n/w umiejętnościami:

·        zaplanowaniem rocznej pracy gromady;

·        zaplanowaniem cyklu sprawnościowego;

·        napisaniem konspektu pojedynczej zbiórki;

·        wykonaniem książeczki obrzędowości;

·        zaplanowaniem i rozliczeniem biwaku;

·        zaplanowaniem zbiórek 1-go miesiąca;

·        opracowaniem zadań gwiazdek zuchowych;

·        opracowaniem karty próby na stopień harcerski/instruktorski;

·        poprowadzeniem ćwiczebnej dokumentacji gromady;

·        pozytywnym zaliczeniem na koniec kursu;

·        napisaniem planu pracy kolonii;

 

 

RAMOWY PLAN  KURSU

 

….. r. – „Początek Wyprawy”

ü   zabawy integracyjne;

ü   I zbiórka w gromadzie kursowej;

 

 

 

….. r. „Ląd świadomości”

 

…… r.

Popołudnie:

ü   Rozwój psychofizyczny dzieci w wieku zuchowym;

Wieczór:

ü   „Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie” – kominek;

 

…… r.

Rano:

ü   Harcerska Metoda Wychowawcza w pracy z gromadą zuchową;

ü   Porównanie metodyk;

Popołudniu:

ü   Rozwój drużynowego;

ü   Cechy dobrego drużynowego;

Wieczór:

ü   Style kierowania zespołem;

 

…… r.

Rano:

ü   Historia ZHP;

ü   Struktura ZHP;

 

 

……… r. „Ląd zuchowych umiejętności”

 

…… r.

Popołudnie:

ü   Zbiórka zuchowa, a co to właściwie jest;

Wieczór:

ü   Tworzenie nowej gromady zuchowej;

 

…… r.

Rano:

ü   Zuchowe Znaki Zwyczaje Obrzędy i Tajemnice;

ü   Zbiórki pierwszego miesiąca – jak je zaplanować – bank pomysłów;

Popołudniu:

ü   Zbiórka Zuchowa i 7 Głównych Zasad Dobrej Zbiórki ;

ü   Prawo i Obietnica Zucha i zawarte w nim treść;

Wieczór:

ü   Obietnica Zuchowa (przykład);

 

…… r.

Rano:

ü   Plan pracy gromady;

……………. r. „Ląd zuchowych umiejętności”

 

…… r.

Popołudnie:

ü   Zwiad;

ü   Majsterka;

Wieczór:

ü   Gwiazdki zuchowe;

 

………… r.

Rano:

ü   A co to jest sprawność zespołowa?;

ü   Jak zaplanować cykl zbiórek na ten sam temat (cykl sprawnościowy);

Popołudniu:

ü   Sprawności indywidualne;

ü   Gry i ćwiczenia;

Wieczór:

ü   Zuchowy teatr;

 

……… r.

Rano:

ü   Piosenki i pląsy;

ü   Rola przybocznego w gromadzie zuchowej;

 

 

……………. r. „Ląd zuchowych umiejętności”

 

………….. r.

Popołudniu:

ü   Zabawa tematyczna;

Wieczór:

ü   Gawęda;

 

……………. r.

Rano:

ü   Zabawa tematyczna;

ü   Pożyteczne prace;

Popołudniu:

ü   Zuchowe formy pracy w pigułce;

ü   Przygotowania do „Andrzejkowego Balu u Posejdona”;

  Wieczór:

ü   „Andrzejkowy Bal u Posejdona”;

 

………… r.

Rano:

ü   Zasady bezpiecznego prowadzenia zajęć z dziećmi;

ü   Przekazanie zuchów do drużyny harcerskiej;

 

 

…………… r. „Ląd wiedzy”

 

…………… r.

Popołudniu:

ü   Dokumentacja gromady;

Wieczór:

ü   Ja i moja gromada w społeczności lokalnej oraz hufcu, chorągwi          i Związku;

 

……… r.

Rano:

ü   Przygotowanie do „Matury”;

ü   „Matura”;

Popołudniu:

ü   Kolonia zuchowa od A – Z;

ü   Plan biwaku, wycieczki;

Wieczór:

ü   Pożegnalny kominek;

 

………….. r.

Rano:

ü   Programy ZHP po co są;

ü   Hufiec jako wspólnota;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

październik – grudzień 2003

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin