GROMAD ZUCHOWYCH
1) ORGANIZATOR:
Organizatorem kursu jest Namiestnictwo Zuchowe Hufca ZHP;
2) TERMIN:
Kurs odbywać się będzie w okresie od …………. do ………. Zajęcia prowadzone będą w systemie weekendowym.
3) MIEJSCE:
………………………………….
4) UCZESTNICY:
zuchowych (drużynowych i przybocznych), którzy nie ukończyli dotychczas takiego kursu, jak również dla tych którzy funkcje drużynowego obejmą po ukończeniu kursu.
5) KADRA KURSU:
Instruktorzy:
oraz instruktorzy realizujący wymagania na próby.
6) CEL KURSU:
Celem kursu jest wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia gromady zuchowej.
7) BUDOWA KURSU:
>> Większość zajęć kursowych rozpoczynać się będzie od zbiórki zuchowej prowadzonej przez kadrę kursu w gromadzie kursowej;
>> Zajęcia metodyczne prowadzone będą o przeżyte zbiórki;
8) PUZUB:
F Wiedzieć w jaki sposób można zorganizować gromadę zuchową;
F Wiedzieć w jaki sposób radzić sobie z kłopotami i trudnościami wynikającymi z pracy z zuchami i wiedzieć gdzie szukać pomocy;
F Znać zasadę ciągu wychowawczego w ZHP i wiedzieć w jaki sposób ją realizować;
F Umieć zaplanować zbiórki I miesiąca;
F Umieć napisać roczny plan pracy gromady;
F Umieć przygotować worek z tworzywem do cyklu sprawnościowego oraz rozpisać ten cykl;
F Umieć prowadzić dokumentację gromady zuchowej;
F Umieć przygotować i przeprowadzić zbiórkę zuchową zgodnie z zasadami dobrej zbiórki;
F Umieć sporządzać kartę próby na kolejny stopień harcerski lub instruktorski;
F Umieć sporządzić pełną dokumentację biwaku;
F Umieć wykazać różnice pomiędzy metodyką zuchową, harcerską i starszoharcerską;
F Umieć opracować zadania z gwiazdek zuchowych dla konkretnego zucha;
F Umieć napisać plan pracy kolonii;
F Umieć stosować Harcerską Metodę Wychowawczą w codziennej pracy gromady zuchowej;
9) OBRZĘDOWOŚĆ KURSU:
Obrzędowość będzie związana z nazwą „Wyprawa przez .....”. Podczas kursu będą funkcjonować następujące elementy obrzędowości: totem, buława, okrzyk, piosenka. Ponadto kursanci na pierwszych zajęciach wykonają: listę spraw, kronikę, skrzynię skarbów, wymyślą nazwy i okrzyki szóstek w których będą pracować.
10) FABUŁA:
Kiedy w podróż wypłynął Kapitan Władysław Wagner na swoim jachcie „Zjawa” nie było wiadomo jak długa będzie to podróż. Wiadomy był tylko cel: opłynięcie całego świata. Kiedy tak podczas podróży poznawał jej trudy, uczył się przebywać sam na sam z własnymi myślami, poszukiwał kolejnego celu swojej podróży. My też chcemy wyruszyć w podobną wyprawę. Długą, ciężką i trudną. Będziemy odkrywać kolejne lądy na oceanie zwanym Metodyką Zuchową. Będziemy poszukiwać tak długo, aż nie odnajdziemy skarbu .................. wszystkich tajników Metodyki Zuchowej, ale o tym na razie sza.
11) ZALICZENIE:
Obecność na przynajmniej 80% zajęć.
Podczas zajęć kursowych uczestnik wykaże się n/w umiejętnościami:
· zaplanowaniem rocznej pracy gromady;
· zaplanowaniem cyklu sprawnościowego;
· napisaniem konspektu pojedynczej zbiórki;
· wykonaniem książeczki obrzędowości;
· zaplanowaniem i rozliczeniem biwaku;
· zaplanowaniem zbiórek 1-go miesiąca;
· opracowaniem zadań gwiazdek zuchowych;
· opracowaniem karty próby na stopień harcerski/instruktorski;
· poprowadzeniem ćwiczebnej dokumentacji gromady;
· pozytywnym zaliczeniem na koniec kursu;
· napisaniem planu pracy kolonii;
….. r. – „Początek Wyprawy”
ü zabawy integracyjne;
ü I zbiórka w gromadzie kursowej;
….. r. „Ląd świadomości”
…… r.
Popołudnie:
ü Rozwój psychofizyczny dzieci w wieku zuchowym;
Wieczór:
ü „Prawo i Przyrzeczenie Harcerskie” – kominek;
Rano:
ü Harcerska Metoda Wychowawcza w pracy z gromadą zuchową;
ü Porównanie metodyk;
Popołudniu:
ü Rozwój drużynowego;
ü Cechy dobrego drużynowego;
ü Style kierowania zespołem;
ü Historia ZHP;
ü Struktura ZHP;
……… r. „Ląd zuchowych umiejętności”
ü Zbiórka zuchowa, a co to właściwie jest;
ü Tworzenie nowej gromady zuchowej;
ü Zuchowe Znaki Zwyczaje Obrzędy i Tajemnice;
ü Zbiórki pierwszego miesiąca – jak je zaplanować – bank pomysłów;
ü Zbiórka Zuchowa i 7 Głównych Zasad Dobrej Zbiórki ;
ü Prawo i Obietnica Zucha i zawarte w nim treść;
ü Obietnica Zuchowa (przykład);
ü Plan pracy gromady;
……………. r. „Ląd zuchowych umiejętności”
ü Zwiad;
ü Majsterka;
ü Gwiazdki zuchowe;
………… r.
ü A co to jest sprawność zespołowa?;
ü Jak zaplanować cykl zbiórek na ten sam temat (cykl sprawnościowy);
ü Sprawności indywidualne;
ü Gry i ćwiczenia;
ü Zuchowy teatr;
……… r.
ü Piosenki i pląsy;
ü Rola przybocznego w gromadzie zuchowej;
………….. r.
ü Zabawa tematyczna;
ü Gawęda;
……………. r.
ü Pożyteczne prace;
ü Zuchowe formy pracy w pigułce;
ü Przygotowania do „Andrzejkowego Balu u Posejdona”;
ü „Andrzejkowy Bal u Posejdona”;
ü Zasady bezpiecznego prowadzenia zajęć z dziećmi;
ü Przekazanie zuchów do drużyny harcerskiej;
…………… r. „Ląd wiedzy”
…………… r.
ü Dokumentacja gromady;
ü Ja i moja gromada w społeczności lokalnej oraz hufcu, chorągwi i Związku;
ü Przygotowanie do „Matury”;
ü „Matura”;
ü Kolonia zuchowa od A – Z;
ü Plan biwaku, wycieczki;
ü Pożegnalny kominek;
ü Programy ZHP po co są;
ü Hufiec jako wspólnota;
październik – grudzień 2003
sias