Cykl sprawnościowy DEDEKTYW
Zuchy podczas zajęć zdobędą umiejętności jakie powinien mieć każdy detektyw:
· Stworzą portret pamięciowy korzystając z jej opisu
· Wytropią osobę po zostawionych śladach
· Rozpoznają osobę po opisie
· Rozwiążą kilka zagadek logicznych
Zbiórka 1 wprowadzająca zuchy w obrzędowość sprawności
1. Gawęda – Zuchy spotykają małą dziewczynkę, która ma bardzo duży problem, gdyż ktoś porwał jej ukochanego misia. Porywacz zażądał okupu - podwieczorków wszystkich zuchów. Dziewczynka jednak wpada na inny pomysł skoro zuchów jest tak dużo to może uda się znaleźć kryjówkę porywacza i odzyskać misia. (10min)
2. Majsterka – Zuchy uczą się pierwszej umiejętności która niezbędna jest dobremu detektywów, a mianowicie rysowania portretów pamięciowych. Zuchy w grupie dostają duży karton złożony na parę części jedna osoba czyta opis porywacza zaczynając od głowy jak zuchy skończą rysować zaginają kartkę tak żeby nie było widać rysunku i podają dalej. W ten sposób rysują resztę portretu. (30min)
3. Gra – Zuchy zaczynają tropić porywacza idąc po jego śladach. (65min)
· GiĆ – Po drodze zuchy znajdują koperty w których ukryte są różne zagadki logiczne za każdą rozwiązaną zagadkę dostają fragment hasła.
· GiĆ – W trakcie gry w lesie ukryte będą portrety różnych ludzi (w tym jeden porywacza) zadaniem zuchów będzie odnalezienie porywacza przy którym znajdować się będą wskazówki jak dojść do jego kryjówki (wskazówki przy innych osobach będą kierować dalej na trasę gry).
4. Zuchy znajdują kryjówkę porywacza, żeby uwolnić misia muszą podać prawidłowe hasło które wychodziło z zagadek logicznych. Dziewczynka jest szczęśliwa J. Podsumowanie. (15min)
DETEKTYW
Nr
GAWĘDA
ZAM. POZNAWCZE
ZAM. WYCHOWAWCZE
PRZEBIEG
1.
Rozmowa o tym kto to jest detektyw i czym się zajmuje - nawiązanie do kradzieży naszej kroniki. Pragniemy odnaleźć zgubę. Żeby dobrze przygotowanym wyruszyć na poszukiwania zapisujemy się do szkoły detektywów.
Zapoznanie dzieci z postacią Sherlocka Holmesa.
Zachęcanie do głośnego wyrażania przez dzieci własnych opinii.
- odgadywanie zagadek detektywistycznych- nauka tańca detekty- wów (taniec saperów)- nauka pisania listów gończych i tworzenie ich- być detektywem to widzieć to czego nie widać i słyszeć to czego nie słychać - zabawy na spostrzegawczość, refleks, słuch
2.
List od Sherlocka Holmesa, w którym ostrzega nas przed Zdzisławem Złodziejaszkiem. Czy to on ukradł naszą kronikę?
Zapoznanie się z technikami zbierania odcisków palców, oraz z metodami tworzenia portretów pamięciowych.
Rozwijanie umiejętności twórczej pracy w grupie.
Ćwiczymy się dalej w detektywistycznej pracy:- nadawanie tajnych kryptonimów- pląs "Szpieg"-zapoznawanie z technikami zbierania odcisków palców, oraz praktyczne ich zastosowanie-zabawa "Morderca"- rysowanie portretów pamięciowych
3.
W szkole detektywów bardzo istotne są również zajęcia związane ze zdrowiem i sprawnością fizyczną, tak potrzebną w pracy młodemu detektywowi.
Nauka nowych gier i zabaw.
Rozwijanie koleżeńskości podczas zabawy w grupie oraz pozytywnych postaw podczas rywalizacji.
- Wielki turniej ćwiczeń fizycznych, poprawiających kondycję fizyczną u detektywów
4.
Quiz - " Czy jesteś dobrym detektywem?"
Zaznajomienie z zagrożeniami czyhającymi ze strony świata przestępczego.
Wdrażanie zasad fair - play podczas gry.
-zabawa "kto jest naszym przestępcą"gra planszowa - niebezpieczeństwa jakie czyhają na detektywa podczas pościgu
5.
Fragment książki "Wakacje z Sherlockiem Holmesem"
Przypomnienie szyfrów czekoladka i GADERYPOLUKI
Wdrażanie oceny własnego działania i wyciągania z niego wniosków.
- Gra typu bieg po kole: zuchy zbierają za różne zadania dowody w sprawie Zdzisława Złodziejaszka typu: włos, odciski palców, fragment ubrania, portret pamięciowy.
6.
Otrzymujemy anonimowy list z informacją na temat miejsca pobytu naszej kroniki - mapką z zaznaczonymi miejscami.
Zapoznanie zuchów z wyglądem kartoteki i jej rolą.
Integracja gromady poprzez wykonywanie wspólnych zadań.
- wyruszamy z mapą na poszukiwanie kroniki gromady- odnalezienie kroniki- wykonanie karty z kartoteki zuchowej Zdzisława Złodziejaszka
1. Odwiedziliśmy agencję detektywistyczną lub komisariat policji i poznaliśmy zasady pracy detektywa.
2. Spotkaliśmy Sherloka Holmesa lub innego detektywa, który zdradził nam sekrety skutecznego śledztwa. Ułożyliśmy kodeks etyki dobrego detektywa.
3. Uczestniczyliśmy w zajęciach szkoły detektywów, gdzie ćwiczyliśmy metody pracy śledczej, sprawdzaliśmy nasze umysły, doskonaliliśmy naszą sprawność fizyczną, zorganizowaliśmy salę treningową.
4. Wykonaliśmy przedmioty niezbędne w pracy detektywa - lupę, znak agencji detektywów. Mamy własny tajny system porozumiewania się.
5. Bawiliśmy się w Zuchowe Biuro Detektywistyczne, Agencję Nic Nam Się Nie Ukryje, Związek Tajnych Inspektorów lub Brygadę RR.
6. Założyliśmy kartotekę, w której trzymaliśmy akta prowadzonych przez nas spraw z zabezpieczonymi dowodami. Ze statusem „Ściśle Tajne" trzymaliśmy tam akta, nasze odciski palców, zdjęcie i krótki opis przebiegu służby.
7. Przeprowadziliśmy akcję według planu naszego biura (zbieraliśmy poszlaki, zdejmowaliśmy odciski palców, tropiliśmy po śladach), Analizowaliśmy zebrane przez nas dowody. Oglądaliśmy pod mikroskopem włosy, nitki itp.
UWAGI
· • Sprawność "Detektyw" ma za zadanie zapoznać zuchy z ciekawą, ale i niebezpieczną pracą detektywa. Jest skierowana do zuchów w każdym wieku, bowiem praca detektywa może zafascynować wszystkich.
· • Sprawność rozwija wszystkie zmysły zuchów i ma duży wpływ na rozwój emocjonalny i rozwój fizyczny. Najważniejsze cechy i umiejętności, jakimi muszą wykazać się zuchy to dokładność, spostrzegawczość, odwaga, utrzymywanie tajemnicy. Zuch detektyw potrafi posługiwać się tajnym pismem. Jest cierpliwy i skoncentrowany.
· • W trakcie zdobywania sprawności „Detektyw" zuchy uczą się tropienia, dyskretnego i cichego zachowania, kojarzenia faktów, spostrzegawczości, zabezpieczania dowodów, ćwiczą umysł, rozwiązują zagadki i łamigłówki.
· • Zdobywając z zuchami tę sprawność drużynowy musi zadbać o to, by tematyka zabaw nie była związana z faktycznym światem przestępczym i nie dotyczyła spraw drastycznych (np. fikcyjne morderstwa). Można tropić np. Podwórkową Szajkę Niszczycieli Trawników.
BIBLIOGRAFIA
1. J. Owadzki, „Gry, zabawy i quizy" 2. S. Szmaglewska, „Czarne stopy" 3. Z. Nienacki, „Pan samochodzik i Templariusze" oraz inne książki z tej serii 4. A. Bahdaj, „Kapelusz za 100 tysięcy" 5. K. Makuszyński, „Szatan z siódmej klasy 6. M. Twain, „Tomek Sawyer detektywem"
sias