cykl_Marynarz_1.doc

(113 KB) Pobierz
Marynarz

Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.

 


marynarz

Marynarz    

 

Marynarz - w szerszym ujęciu każdy członek załogi jednostki pływającej bez względu na pełnioną funkcję oraz stopień. Pojęcie to dotyczy wtedy jednakowo: marynarki handlowej, marynarki wojennej oraz żeglugi śródlądowej.

Listopad jakiegoś roku. Młody chłopak z Warszawy czeka na swoją pierwszą podróż w nieznane. Walizki spakował już miesiąc temu, ponieważ to był pierwszy termin wylotu na statek handlowy. Jednakże w morzu wszystko jest możliwe, często zdarzają się opóźnienia związane ze sztormami na trasie szlaku handlowego. Ale teraz jest już pewne – pojutrze powinien być w samolocie do Rio de Janeiro. Podróż do najbardziej karnawałowego miasta Brazylii będzie długa i wieloetapowa.
Pożegnał się z rodziną i przyjaciółmi, którzy będą mieli z nim bardzo ograniczony kontakt przez pięć miesięcy kontraktu. Nie ma internetu na statku, co jest spowodowane cięciami wydatków armatora z powodu kryzysu. Można liczyć jedynie na telefony z budki w Houston. Połączenia są bardzo zakłócone, co drugie słowo jest niezrozumiałe. Wiem tylko, że widział wiele egzotycznych zwierząt, był przy pomniku Jezusa w Rio de Janeiro i chodził plażami Copacabany. Moja wyobraźnia zaczyna pracować, jego słowa zmieniają się w obrazy. Te drobne skrawki wspomnień, łączę, by stworzyć pewną całość.
Mimo tej całej nieprzewidywalności, życie na statku ma swój stały rytm. Wykonuje się te same, powtarzalne czynności - prace konserwacyjne na statku, takie jak malowanie, oczyszczanie, drobne remonty, czy wachty. Podczas postoju w portach większość czasu spędza się przy rozładunkach. Tutaj musisz być twardy – dwadzieścia godzin ciężkiej fizycznej pracy i tylko cztery godziny snu. Nie ma najczęściej czasu, aby zagłębić się w tajemnicze uliczki miast. Mimo tego tutaj też możesz odczuć prawdziwy klimat Ameryki Południowej. Jest gorąco, temperatura sięga 35o C. Miejscowi ludzie, którzy pomagają przy wyładunkach, tryskają pozytywną energią. Swoim uśmiechem, pogodą ducha i umiłowaniem życia przyciągają do siebie. Bardzo szybko nawiązują kontakt, mimo, że słabo mówią po angielsku. Czasami trzeba też porozumiewać się na migi.
W okresie karnawału odbywa się wspólna zabawa pod znakiem samby. Każdy zapomina o swoich problemach i włącza się we wspólną zabawę. Dookoła jest bardzo barwnie i radośnie. Mimo tego, że codzienność brazylijska nie jest taka „kolorowa”. Większość ludzi żyje w ogromnej biedzie w slumsach. Jest to kraj wielkich kontrastów. 
                  Ale wróćmy do samego zawodu marynarza. Ludzie morza mówią, że najzdrowszym dla psychiki jest układ – cztery miesiące pływania i cztery miesiące w domu. Najcięższe są kilkumiesięczne rozłąki z rodziną. Tęsknota. Ważne jest, aby mieć zawsze na morzu obok siebie mądrych ludzi, skłonnych do kompromisu. Tutaj nie ma miejsca na nieodpowiedzialne zachowania, stanowi się bowiem jeden zespół. Trzeba budować jeden dobrze działający organizm. Każdy ma swoje zadanie do wykonania…
Marynarze będąc razem po kilka miesięcy w morzu, bardzo zżywają się ze sobą. Nie możesz zmienić członków załogi, dlatego ich akceptujesz, takimi jakimi są. Można znaleźć wspólny język ze wszystkimi ludźmi, tylko trzeba chcieć dążyć do porozumienia.
Innym aspektem socjologicznym jest fakt, że po takim czasie na wodzie, ciężko przyzwyczaić się do zatłoczonych miejsc. - „Kiedy wróciłem do Warszawy, bardzo odczułem zmianę. Ciężko mi było się przyzwyczaić do tłumów w sklepach i innych miejscach publicznych. Człowiek szybko się odzwyczaja i uczy się żyć w izolacji.” – mówi młody marynarz.
Chłopak stwierdza, że jego starsi koledzy, zwani „wilkami morskimi” nie potrafią już żyć na lądzie. Szybko zaczynają się tu nudzić i mają potrzebę wrócić na statek, który jest prawdziwym domem w ich podróży życia. Ci ludzie wybierają często „wyprawy” trwające od sześciu do jedenastu miesięcy.
Specyfika zawodu polega na tym, że trzeba naprawdę kochać morze i statek. Młody mężczyzna przyznaje: „Bez tego ani rusz. W wielu zawodach możesz się jakoś przemęczyć pracując od przysłowiowej dziewiątej do piątej, ale tutaj jesteś potrzebny 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.”
Niesamowite widoki, jakie zapewnia taki rejs rekompensują ciężkie momenty. Przy ładnej pogodzie pod koniec dnia marynarze często stają na rufie i podziwiają zachód słońca: dookoła toń oceanu, a pomarańczowo-żółte słońce zaczyna znikać za horyzontem. Wszędzie panuje względny spokój, więc ma się ochotę zatrzymać tą chwilę na dłużej.
                   Nie zawsze jednak panuje taka cisza na morzu. Czasami zdarzają się sztormy, trwające po kilka dni. Młody marynarz przyznaje, że jest to naprawdę dziwne uczucie. Wiatr huczy i ryczy. Fale bez większego wysiłku unoszą statek.
- „Pamiętam mój pierwszy sztorm, kiedy wyszedłem i nagle duża fala uderzyła o burtę, i rozprysła się dookoła. Byłem cały mokry. Na morzu czujesz dopiero, że na niewiele rzeczy masz wpływ. Siła wody jest tak wielka, że czujesz ogromny szacunek wobec tego żywiołu.”
Po takiej przygodzie chłopak jest pewny, że jeszcze tam wróci. Być może zmieni statek, aby poznać nowe trasy. Morze uzależnia. Człowiek wraca niby ten sam, a jednak inny…

 

 

Temat

Najważniejsze zajęcia

Gawęda

1.      

W krainie marynarzy

·         Obrzędowe Rozpoczęcie

·         Gawęda – Opowieść o krainie marynarzy

·         Krąg Rady – Decyzja o zdobywaniu sprawności

·         Zabawa tematyczna – Szkoła morska gdzie dowiadujemy się kto jest kim i poznajemy oznaczenia.

·         Gry i Ćwiczenia – wyścigi marynarzy

·         Majsterka – Czapka marynarska

·         KRPodsumowanie

·         Obrzęd Zakończenia

Opowieść o tym, gdzie znajduje się kraina marynarzy i kto w niej mieszka.

2.      

W szkole morskiej

·         OR.

·         Gawęda – Odczytanie tajemniczego listu

·         Piosenka - nauka

·         Majsterka – rysujemy flagi

·         Zabawa tematyczna – z wykorzystaniem zrobionych flag układanie wiadomości

·         GiĆ – statek przed wejściem do portu czyli wielkie sprzątanie

·         Krąg Rady – Decyzja o zbudowaniu makiety portu i statków

·         OZ

Zadanie międzyzbiórkowe – Przynieść różne pudełka.

Opowieść o alfabecie Morse;a i kodzie flagowym.

3.      

W szkole morskiej

·         OR

·         Gawęda –. Opowieść o stoczni i różnych statkach

·         Pląs, piosenka

·         Majsterka – budujemy port (makietę) i statki

·         GiĆ – zaprawa marynarska

·         Krąg Rady – Podsumowanie

·         OZ

Opowieść o stoczni i różnych statkach, budowa ich, rodzaje.

4.      

Zabawa w porcie

·         Obrzędowe Rozpoczęcie

·         Gawęda – O przygodzie podczas budowy statku ..

·         Pląs i piosenka

·         Zabawa tematyczna – Jak wygląda życie portu i co kto w nim czyni

·         GiĆ – wyścigi statków i załóg

·         Pożyteczne Umiejętności – nauka węzłów

·         Krąg Rady – Podsumowanie

·         Obrzęd Zakończenia –

Podczas budowy okazało się, że brakuje materiałów do dokończenia budowy statku bo pociąg, który maił dowieść potrzebne rzeczy gdzieś utknął. Sprawę uratował kapitan portu, który pociąg odnalazł i praca została zakończona.

5.      

Wizyta Neptuna

·         Obrzędowe Rozpoczęcie –

·         Gawęda – List od Neptuna

·         GiĆ naprawa sieci, połów ryb, szukanie zaginionego berła Neptuna

·         Piosenka

·         Zabawa tematyczna – Neptun przybywa, Chrzest

·         GiĆ Pląs

·         Krąg Rady – Podsumowanie

·         Obrzęd Zakończenia –

Neptun przybywa ale zuchów nie zastaje i zostawia list w którym prosi o pomoc …

6.      

Morskie manewry

·         Obrzędowe Rozpoczęcie –

·         Gawęda – O dzielnym marynarzu

·         Zabawa tematyczna – Morskie manewry zakończone bitwą

·         Piosenka

·         Majsterka – Malujemy morskie obrazy

·         Krąg Rady – Podsumowanie

·         Obrzęd Zakończenia –

Opowiadanie o tym jak nieprzyjaciel wdarł się na Polskie wody terytorialne i co z tego wynikło.

7.      

Alarm! Statek tonie,

·         Obrzędowe Rozpoczęcie –

·         Gawęda – Alarm! Statek tonie,

·         Gra tematyczna – Pomoc statkowi i poszkodowanym, ewakuacja

·         Piosenka

·         GiĆ marynarskie zabawy

·         Pląs

·         Krąg Rady – Decyzja o przyznaniu sprawności

·         Obrzęd Zakończenia –

Opowieść o dzielnym marynarzu, który podczas rejsu zauważa, że dno statku przecieka i rozpoczyna akcję ratunkową.

 

Perła wszechoceanów

Występują trzy ekipy:

·  "Wilki morskie" - rycerstwo Neptuna, które broni "Perły wszechoceanów", oraz utrudniające dotarcie do niej innym ekipą. Składa się z siedmiu osób (obsługa).

·  "Szatani Głębin" - pragną zdobyć perłę

·  "Błękitni Wojownicy" - pragną zdobyć perłę
Dwie ostatnie ekipy rywalizują między sobą.

Cała gra składa się z trzech etapów.

Etap I
Przebiega na terenie neutralnym, gdzie znajduje się Trójkąt Bermudzki.
Aby zdobyć perłę obie ekipy muszą od...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin