SPRZEDAWCA
1. Byliśmy w domu towarowym, hurtowni, sklepie, obserwowaliśmy pracę zatrudnionych tam osób, rozmawialiśmy z nimi.
2. Bawiliśmy się w karawanę wędrownych kupców lub zorganizowaliśmy słowiańskie targi.
3. Urządziliśmy zuchowy dom towarowy.
4. Zorganizowaliśmy wyprawę do hurtowni po towary do naszego sklepu.
5. Bawiliśmy się w sklep, targ, dom towarowy.
6. Zorganizowaliśmy kiermasz książek lub własnych wyrobów połączony z loterią.
7. Uczestniczyliśmy konkursie na najlepszego sprzedawcę.
8. Urządziliśmy międzynarodowe targi zuchowe.
9. Zorganizowaliśmy konkurs na najładniejsza wystawę sklepowa.
10. Prowadziliśmy agencję reklamy.
SPRAWNOŚCI INDYWIDUALNE ZDOBYWANE PRZEZ ZUCHY:
1. Grosik
2. Samodzielny/Zosia Samosia
3. Mistrz liczb
4. Plastyk
5. Dekorator
6. Sobieradek
WYKORZYSTYWANE WYMAGANIA Z PROGRAMÓW GWIAZDEK:
1. Stale pomagam w pracach domowych* / Wykonałem (-am) pożyteczną pracę dla domu rodzinnego.**
2. Zorganizowałem (-am) wraz z gromadą akcję gospodarczą, która przyczyniła się do wzbogacenia majątku gromady.***
Sprzedawca –zbiórka 1
Czas trwania: 1,5 godz.
Cele:
· wprowadzenie sprawności sprzedawcy
· promowanie postawy ofiarności, pomocy innym
· kształcenie samodzielności zuchów
· promowanie oszczędności wśród zuchów
Przebieg zbiórki:
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki –wprowadzenie nowego okrzyku (5 min.)
2. Gawęda –list z Zucholandii (5 min.)
3. Tworzenie nazw szóstek i cennika (15 min.)
4. Pląsy (5 min.)
5. Majsterka –przygotowanie „zucholi” i banku” (20 min.)
6. Zwiad –Jakie sklepy znajdują się w okolicy (25 min.)
7. Podsumowanie zwiadu (5 min.)
8. Kolanko –co możemy kupić…? (5 min.)
9. Krąg Rady: (10 min.)
· podjęcie decyzji o otwarciu sprawności
· obrzędowe otwarcie sprawności
· przyznanie zucholi
· podjęcie decyzji o wykonywaniu zadań międzyzbiórkowych
10. Obrzędowe zakończenie zbiórki
Potrzebne:
· 1 osoba dorosła na szóstkę podczas zwiadu
· list od zucha
· materiały plastyczne –kartki, kredki, farby, nożyczki, karton, bibuła, papier kolorowy, klej
· karty zwiadu +długopisy
· piłka
· elementy obrzędowe: świeca, maskotka itd.
Sprzedawca –zbiórka 2
· kształcenie samodzielności w codziennych sytuacjach
· kształcenie postawy odpowiedzialności
· rozwój plastyczny, manualny zuchów
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki – (5 min.)
2. Gawęda – Co powinien umieć sprzedawca? Podejmujemy decyzję o wstąpieniu do Szkoły Kupieckiej (5 min.)
3. Co można kupić… (10min.)
4. „Kaczka Dziwaczka” –znajdujemy „kacze błędy”(10min.)
5. piosenka –„Kaczka Dziwaczka”
6. Do banku! (5 min.)
7. Zagadki matematyczne (15 min.)
8. Pląsy (5 min.)
9. Majsterka –przygotowanie zabawek na zuchowy targ (15 min.)
10. W sklepie –teatrzyk samorodny
11. Krąg Rady: (10 min.)
12. Obrzędowe zakończenie zbiórki
· Teksty „Kaczki Dziwaczki”
· Piłki, bank, skakanki
· Zagadki matematyczne
· Materiały plastyczne: kartki, kredki, mazaki, bibuła, klej, taśma, nożyczki, folia aluminiowa, wstążeczki, sznurek, gazety, patyczki,
· Zuchole, elementy obrzędowe: świeca, maskotka itd.
Sprzedawca –zbiórka 3
· Kształcenie kreatywności zuchów
· Zrozumienie sposobu działania reklamy
· Wykształcenie postawy krytycznej wobec reklam
2. Gawęda – Co to jest reklama? Czy zawsze mówi prawdę? –rozmowa (5 min.)
3. Poszukiwanie zagubionych reklam +rozszyfrowanie informacji (15 min.)
4. Reklamy telewizyjne naszych zabawek (15 min.)
5. majsterka –robimy billboardy i logo szóstki, (15 min.)
6. pląsy (5 min.)
7. Jak działa reklama? –praca szóstek z gazetami, wypełniamy tabelkę (20 min.)
8. Krąg Rady: (10 min.)
· Omówienie ćwiczenia –Jak działa reklama (podsumowanie zbiórki)
9. Obrzędowe zakończenie zbiórki
· Gazety z reklamami
· Zaszyfrowane informacje o rodzajach reklam
· Farby, kartony, folie malarskie, kubeczki
· Tabelki –jak działa reklama
· Zuchole
Sprzedawca –zbiórka 4
· przypomnienie umiejętności i wiadomości zdobytych w czasie ostatnich zbiórek
· wykształcenie umiejętności współzawodnictwa
· ćwiczenie kreatywności
· kształcenie umiejętności plastycznych i manualnychPrzebieg zbiórki:
2. Gawęda – Już dziś egzamin! –rozmowa (5 min.)
3. Bieg sprzedawców.(30 min.)
4. Przygotowanie produktów do sprzedaży w sklepikach (15 min.)
5. Do banku!(5 min.)
6. Quiz sprzedawców
7. pląsy
· podsumowanie zbiórki
· Zadania do biegu sprzedawców
· Materiały plastyczne (wszelakie, w zależności od inwencji zuchów)
· Bank, piłki, skakanki
· Pytania do quizu
Sprzedawca –zbiórka 5
· Kształcenie samodzielności, umiejętności zachowania się w sklepie
· Kształcenie kreatywności
· Rozwój umiejętności matematycznych zuchów
2. Gawęda –Zapraszamy do udziału w targu (5 min.)
3. przygotowanie stoisk (20 min.)
4. przedstawienie reklam (5 min.)
5. Wielki Zuchowy Targ: (30 min.)
· ustalenie cen, sprzedaż, podsumowanie zebranych pieniędzy,
6. w przerwach pląsy i piosenka „Kaczka Dziwaczka”(5 min.)
7. Krąg Rady: (20 min.)
· podsumowanie zarobionych zucholi
· podsumowanie zarobionych zucholi, decyzja o przekazaniu ich do Zucholandii
· obrzędowe przyznanie sprawności
8. Obrzędowe zakończenie zbiórki
· Billboardy, logo, zabawki, wszystko, co zuchy sprzedawały na sprzedaż,
· Bank z zucholami
· Znaczki sprawności
· Materiały plastyczne
WOREK Z TWORZYWEM:
1. GAWĘDY:
· Zuch potrzebuje naszej pomocy –gromada otrzymuje list z zucholandii.
· Co to jest reklama? Czy zawsze mówi prawdę? –rozmowa
· Co powinien umieć sprzedawca –podejmujemy decyzję o wstąpieniu do szkoły kupieckiej
· Już dziś egzamin! –zuchy dowiadują się, że są gotowe do egzaminu, podsumowujemy, czego się dotychczas uczyliśmy.
· Zapraszamy do udziału w targu! –każda szóstka zaprasza inne zuchy na swoje stoisko
2. GiĆ:
· Szyfry –poznajemy różne rodzaje reklam
· Poszukiwanie zagubionych reklam ( szukamy zagubionych informacji o reklamach)
· Quiz wiedzy kupieckiej
· Co można kupić… (na litry, kilogramy, sztuki, metry itd…) -wyścigi szóstek
· Do banku! –zabawa ruchowa
· Co można kupić w (sklepie spożywczym, mięsnym, pasmanterii, na poczcie itd.) –gra w „kolanko”
·...
sias