Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.
Cykl tematyczny zbiórek: Zuch nie boi się smoka.
Temat zbiórki: Przygotowania do walki ze smokiem ze Smokolandii.
Etap zbiórki
Cel
Opis czynności
Pomoce
Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki.
Wprowadzenie radosnej atmosfery, zdyscyplinowanie gromady.
1. Zuchy stoją w kręgu wokół kominka.
2. Strażnik Totemu wchodzi z totemem i zajmuje miejsce przy kominku.
3. Dzieci podając sobie skrzyżowane dłonie tworzą Krąg Przyjaźni – uściskiem puszczają kolejno ,, iskierkę” – zuchowe pozdrowienie.
4. Wzniesienie okrzyku gromady:
Krasnal – Dobry !
Krasnal –Śmiały !!
Krasnal – Chce być doskonały !!!
totem,
kominek
Gawęda
Poznanie alternatywy dla walki wręcz – walki za pomocą dobrych słów, eliminowanie agresji fizycznej.
1. Słuchanie opowieści o grzecznym rycerzu, który uprzejmością pokonał złego smoka.
2. Krótka analiza treści opowiadania, wyciąganie wniosków.
ilustracja do opowieści
Gry i ćwiczenia
Rozluźnienie napięcia mięśniowego, ćwiczenia emisyjne, doskonalenie zmysłu równowagi.
1. ,,Smocza gimnastyka” – naśladowanie ruchów smoka i wydawanie z siebie smoczych dźwięków.
2. Wyścig smoków – zabawa ruchowa z pokonywaniem przeszkody wymagającej utrzymania równowagi / według zasady: spiesz się pomału /.
3. Gra ,,złap owieczkę” – dziecko ,,smok” na umówiony sygnał próbuje pochwycić jak najwięcej owieczek podczas trwania fragmentu piosenki z magnetofonu.
ławeczka gimnastyczna,
parasolka
magnetofon,
nakrycie głowy dla smoka
Piosenki i pląsy
Utrwalenie słów i gestów do piosenki.
1. Pląs przy piosence gromady ,,My jesteśmy krasnoludki”.
Majsterka
Przygotowanie rekwizytów do zabawy,
oszczędne gospodarowanie materiałem.
,, Fabryka smoczych czapek”
1. Przydzielenie poszczególnym szóstkom stanowiska pracy i rodzaju czynności
- sklejanie papierowych czapek,
- wycinanie i naklejanie oczu,
- wycinanie i naklejanie smoczych kolców,
- cięcie pasków bibuły i doczepianie smoczego ogona.
2. Wystawa i podziwianie produktów ,,smoczej fabryki”.
arkusze szarego papieru,
klej, nożyczki zszywacze, wycinanki, kolorowa bibuła
Pożyteczne prace
Wyrabianie nawyku utrzymywania czystości w sali
1.Uprzątnięcie miejsc pracy – każda szóstka sprząta swoje stanowisko.
2. Szóstkowi składają raport o zakończeniu pracy.
ściereczki do wycierania stolików
Zrytmizowanie i zdyscyplinowanie grupy, wzmacnianie mięśni ramion, pośladków i ud, utrwalenie zwrotów grzecznościowych.
1. Parada zuchów w czapkach chroniących przed smokami –marsz do rytmu piosenki z magnetofonu.
2. Pokaz siły – ćwiczenia izometryczne.
3. Pokaz uprzejmości – inscenizowanie walki na uprzejme słowa.
wykonane przez dzieci czapki
Krą Rady
Podsumowanie zbiórki, zebranie informacji zwrotnych od dzieci.
1. Zuchy siedzą w kole, Strażnik ponownie trzyma totem. Następuje omówienie zbiórki: co było ciekawe, śmieszne, trudne, nudne.
2. Udzielenie ustnych pochwał zuchom, którzy szczególnie wykazali się pracowitością.
Obrzędowe zakończenia zbiórki
Utrwalenie przebiegu obrzędu.
1. Okrzyk gromady.
2. ,,Iskierka”
3. Odniesienie totemu.
sias