Zbiórka 1
Temat: Urodziny Płatka Śniegu
Cele:
– wprowadzenie do obrzędowości „Eskimosa”,
– zapoznanie z postacią Eskimosa
Przebieg:
1.Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki
2. Apel zuchowy
3. Gawęda: Rodzinny Kraj Płatka Śniegu – u Eskimosów
4. Pląs – pingwinek
1. Ach jak przyjemnie i jak wesoło
W pingwina bawić
2. się, się, się
3. Raz nóżka prawa raz nóżka lewa
4. Do przodu,
5. do tyłu
6.I raz dwa trzy
1. zuchy maszerują gęsiego
2. wszyscy wykonują 3 podskoki
3. cały ogonek staje a zuchy pokazują wskazana nogę
4. zuchy wykonują skok do przodu
5. zuchy wykonują skok do tyłu
6. i ponownie 3 skoki do przodu
i zabawa zaczyna się od nowa J można przyśpieszyć J
5. Majsterka: Ozdabianie świeczek, które palą się w długie eskimoskie noce
6. Gawęda -Zuchy otrzymują kopertę od Płatka Śniegu zamrożoną przez zimę(wiadomość jest napisana woskiem) którą z pomocą drużynowego trzeba ogrzać za pomocą naszych świeczek.
7. Gra -Poszukiwania Płatka Śniegu po szkole, po śladach
Gry i ćwiczenia:
o Chodzenie po kartonowych śladach(wyścigi w szóstkach)
o Nauka wyznaczania stron świata za pomocą mapy nieba
Krzyżówka płatka śniegu – odnalezienie go –
8. przyjęcie urodzinowe płatka – ponieważ rozwiązaliśmy wszystkie zadania płatek śniegu częstuje nas swoim tortem urodzinowym i cieszy się, że tak daleko od domu nie spędzi urodzin sam.
10. Pląs gromady
11. Krąg Rady
12. Obrzędowe zakończenie zbiórki
Zbiórka 2
Temat: Dlaczego Eskimosi mają małe ręce?
Cel:
– zapoznanie z warunkami życia Eskimosów i ich obyczajami.
1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki
2. Apel
3. Gawęda: o życiu Eskimosa
5. Układamy okrzyk Eskimosów
7. Zabawa z gwizdkiem – zuchy mają zasłonięte oczy i muszą znaleźć osobę z gwizdkiem – bo przecież Eskimosi musza sobie radzić w ciemnościach,
8. Okrzyk na cześć zwycięzców- wcześniej ułożony
7. Majsterka: rysunki pastą do zębów Arktyki oraz zwierząt tam żyjących
8. Zabawy
· Noc i dzień polarny – noc goni dzień, ale na hasło: zorza role się odwracają
· Wyścigi pingwinów z piłką między nogami
9. Gry i ćwiczenia: zagadki w szóstkach np. czy śnieg grzeje? Dlaczego Eskimosi mają małe ręce?
10. Pląs – pingwinek
Zbiórka 3
Temat: W rodzinie Eskimosów (przed dniem Babci i Dziadka)
1. Obrzędowe rozpoczęcie
3. Gawęda: przygody babci Eskimoski
4. Pląs – la pik, la czok – tak rozgrzewają się Eskimosi
1.La pik,
2.la czaok,
3.la pika lika zano,
4.nanana
1. na na
2. na na
3. na na
4. na hej!
Zuchy stoją w kręgu, łapią się za ramiona i podskakują:
1. do przodu
2. do tyłu
3. w prawo
4. w lewo
następnie powtarzamy przyspieszając
5. Majsterka: Budujemy igloo z krzesełek i materiałów (chyba, że za oknem jest wystarczająco dużo śniegu – to możemy spróbować wybudować)
· Ozdabiamy
· Malujemy herb
6. Przesyłanie wiadomości (w szóstkach) z igloo do ostatniej osoby, która musi ją odszyfrować.
7. Gra: ciepło – zimno
8. Majsterka: upominki dla Babci lub Dziadka – szafeczki na drobiazgi z pudełek po zapałkach
9. Pląs – dzielny zuch – bo zuchy są dzielne jak Eskimosi
10. Krąg Rady
11.Obrzędowe zakończenie zbiórki
Zbiórka 4
Temat: Polarni przyjaciele Eskimosa, czyli zwierzęta
– podsumowanie cyklu,
– zwrócenie uwagi na faunę i florę Arktyki
2. Gawęda: opowieść o małym, polarnym niedźwiadku
3. Teatrzyk samorodny -jak niedźwiadek przemierzył cały świat
4. Pląs – niedźwiadek
5. Majsterka: wykonywanie zwierzątek z wełny
6. Gry i ćwiczenia: Tor przeszkód – czy uda nam się pokonać przeszkody tak jak udało się to niedźwiadkowi
7. Majsterka - Makieta obrazująca Antarktydę
8. Gry i ćwiczenia -Kalambury – sprawdzenie wiadomości na temat Eskimosów
9. Krąg Rady – podjęcie decyzji o przyznaniu sprawności
10. Apel zuchowy – uroczyste wręczenie sprawności
11. Obrzędowe zakończenie zbiórki
Wymagania cyklu:
Uwagi:
1. Zbudowaliśmy igloo.
2. Spędziliśmy dzień w eskimoskiej wiosce.
3. Braliśmy udział w polowaniu na foki lub wieloryby.
4. Braliśmy udział w wyprawie po żywność ukrytą w lodowych kryjówkach.
5. Byliśmy z wizytą w polarnej stacji badawczej.
6. Zorganizowaliśmy wyprawę na biegun.
7. Obchodziliśmy święto powracającego dnia.
8. Zorganizowaliśmy zawody psich zaprzęgów.
9. Zorganizowaliśmy kulig.
10. Urządziliśmy konkurs na najładniejszą rzeźbę śnieżną.
UWAGI
• Sprawność„Eskimos" można zdobywać tylko w zimie. Stwarza wiele możliwości przeżycia ciekawych przygód. Pozwala na wyrobienie sprawności fizycznej, wytrwałości, hartu, pracowitości. Poprzez zapoznanie się z warunkami życia Eskimosów i ich obyczajami zuchy rozwijają swoje zainteresowania geograficzna, wzbogacają swoją wiedzę.
• Na zbiórkach należy przyzwyczaić zuchy do właściwego organizowania zabaw na śniegu, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny. Drużynowy musi zwracać uwagę na to, jak ubrane są dzieci. „Eskimosi" nie mogą bawić się w Sali. Konieczny jest śnieg i dużo miejsca na organizowanie zabaw, gier i ćwiczeń.
BIBLIOGRAFIA
1. Centkiewicz Cz., Anaruk, chłopiec z Grenlandii.
2. Centkiewicz Cz., Biała foka.
3. Centkiewicz Cz., Wyspa mgieł i wichrów.
4. Centkiewiczowie A. i Cz., Na białym szlaku.
5. Centkiewiczowie A i Cz., Odrapi, syn Egigwy.
6. Centkiewiczowie A. i Cz., Fridtif, co z ciebie wyrośnie.
7. Forley M., Przekleństwo Wikinga.
8. Makarewicz T, Trechiński R., Halo, Spitsbergen.
9. Niekrasz N., Gdzie Polska, gdzie Sralbard.
10. Sempołowska S., Na ratunek.
11. Zimiński M., 100 dni pod biegunem.
12. „Zuchowe Wieści" nr 4/1982, 1/1993
zuch_harcerz