wykład 8.pdf

(87 KB) Pobierz
95941012 UNPDF
Historia Literatury Islandii 7.04.2009
c.d. Sagi o Egilu
–można przypuszczać, że królowa siedziała obok lub vis a vis swego męża, dzięki czemu
następuje wymiana zdań;
–królowa bardzo lubiła Thorolfa , który jednak pojął za żonę Asgerdę ;
–w chwili ich ślubu Egil kładzie się do łóżka chory – zachowanie mało typowe dla wikinga;
Milczenie Egila :
· gdy traci kogoś ukochanego:
–wycofanie się po ślubie Asgerdy ;
–po śmierci Thorolfa ( brata ) - dopiero w momencie wyrównania straty → gdy otrzymał
złoty pierścień od króla jako zadośćuczynienie, Egil rozpogadza się;
–utrata synów – Egil postanawia położyć się i umrzeć – ratuje go córka ( podstępem );
· melancholia = awanturowanie się, milczenie, wycofanie się:
–tworzy się na skutek zakłóceń w okresie prenatalnym,
–brak wiary w język = w sytuacji kryzysowej milczy;
–poezja przez nieposłuszeństwo wobec ustabilizowanego języka otwiera człowieka na
wyrażanie i nazywanie afektów;
Egil pisze pieśń na cześć swych synów;
Saga rodu Laxdalu
♠ bardziej skomplikowana niż Saga o Egilu ( ponad 350 postaci );
♠ nie koncentruje się wokół konkretnych osób lecz wokół społeczeństwa;
♠ twierdzi się, że jest to Saga o losach Gudrun – ale nie nazywano sag od imion kobiet;
· można podzielić na II części:
opowieść o księciu z
I II
Gudrun, Kjartan, Bolli
- Olafie Pawiu
opowieść o księciu w
przebraniu ( mimo przebrania
miał przymioty szlachetne, charakterystyczne dla jego pochodzenia );
Konflikty
1) w pierwszym pokoleniu [ Høskuld i Hrut ]
–matka Høskulda po stracie męża wyszła ponownie za mąż za radą krewnych ( czyli
przestrzegając zasad ), w ten sposób zapewniła drugiemu synowi Hrutowi prawo do
spadku;
Høskuld podważał umowę małżeńską uzasadniając to tym, że nie zapytała go o zgodę
( podczas gdy nie musiała );
1 ©
nieprawego łoża
opowieść o trójkącie
95941012.001.png
Hrut walczył o swe prawa w sposób legalny, zgodny z prawem – ale do czasu bo w końcu
zabija bydło swego brata;
–żona Høskulda odciąga go od zamiaru zabicia Hruta ;
Høskuld kupuje niewolnicę ( która okazuje się królewną Irlandzką ), z którą ma syna →
Olafa ;
–nienawiść między kobietami przenosi się na synów;
2) w drugim pokoleniu [ Olaf i Torleik ]
Olaf był rozważny - przyjął syna Torleika na wychowanie – ci którzy przyjmowali kogoś
na wychowanie stali niżej w hierarchii niż ci którzy to dziecko wysyłali = uznanie niższości
wobec brata;
–tym samym pieczętuje los swego własnego syna ( bo Bolli zabije Kjartana – trzecie
pokolenie ) - mimo że wychowali się razem, Kjartan zaczął odwiedzać Gudrun co
wywołało zazdrość u Bolliego ;
Mit „przejścia”:
–harmonia → chaos → nowy porządek;
–od harmonii społeczności funkcjonującej w oparciu o dawne prawo;
–poprzez walkę, konflikt, rozpad więzi;
–do nowego stanu idealnego i nowego porządku;
Metaforyka miecza:
a – rębacz nóg – ciąży na nim klątwa, w rodzie Olafa znalazł się na skutek podstępu = Thurida (?)
zabrała swemu mężowi miecz a podłożyła w to miejsce małą córkę, na skutek czego mąż
rzucił klątwę na miecz;
Kjartan ginie od niego;
syn Gudrun i Bolliego Bolli „junior” - wraca z wyprawy z mieczem ale zmienionym
( stał się jakby mieczem królewskim, namaszczonym );
b Skofnung – magiczny miecz, który jednak traci swą moc;
jest łącznikiem między starą i nową wiarą;
c – dar królewski – Kjartan przywozi z Norwegii od króla Olafa ;
Kobiety w Sagach
H. Kress = zajmuje się badaniami nad przedstawianiem kobiet w Sagach = ich opór przeważnie
skutkował środkami destrukcyjnymi;
Dumne lecz zniewolone?
–kobieta wkracza na obszar będący domeną mężczyzny;
- Bergthora – zatrudnia parobka ( Saga o Nialu )
- Aud – Saga rodu Laxdalu – rozgłaszano, że chodziła w męskim odzieniu
( stanowiło to powód do rozwodu ); uderzała męża mieczem a ten
uznał, że pomściła swoją krzywdę;
–kobieta judzi i przypomina o obowiązku zemsty ( mężów, braci, synów );
–kobieta rzuca czary ( pochodziły z obrzeży ) - czarownicy;
a – królowa Grunhilda ( Saga o Egilu )
b – Flygje ( Saga rodu Laxdalu ) - przed śmiercią Kjartana się pojawiły
manifestacje ucieleśnienia ludzkiej duszy, często
postać kobieca
–niepokojąca piękna kobieta – Hallgerd z Sagi o Nialu;
2 ©
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin