kochmanska.pdf

(191 KB) Pobierz
496735756 UNPDF
Magdalena Kochmańska*
BARIERY ROZWOJU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
MAŁYCH I ŚREDNICH FIRM
S TRESZCZENIE
W artykule przedstawiono bariery ograniczające przedsiębiorczość małych i śred
nich firm w oparciu o przeprowadzone badania. Podstawowe bariery rozwoju przed
siębiorczości to: brak środków finansowych firmy, popyt na lokalnym i regionalnym
rynku, wysokość obciążeń podatkowych. Ponadto przedstawiono dwa modele roz
woju przedsiębiorczości małych i średnich firm, tj.: model rozwoju autonomicznego
i model rozwoju wspieranego.
W PROWADZENIE
W ramach rozwoju przedsiębiorczości terytorialnej podejmowane są przez samo
rządy lokalne i regionalne działania w zakresie wspierania małych i średnich przedsię
biorstw. Wspieranie przedsiębiorców przyczynia się do rozwoju całej jednostki samo
rządowej, wskutek czego poprawia się jakość życia mieszkańców, którym przedsiębior
cy mogą oferować lepsze bądź tańsze towary i usługi.
Wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw przez samorządy lokal
ne i regionalne wynika z prowadzonej przez nie polityki regionalnej. Projekt Narodowej
Strategii Rozwoju Regionalnego na lata 20072013 określa uwarunkowania rozwoju re
gionalnego Polski. Najważniejsze z nich to:
– utrzymanie wysokiej dynamiki wzrostu gospodarczego przy dokonywaniu ko
rzystnych zmian strukturalnych w gospodarce polegających na zwiększeniu
udziału gałęzi i branż o wysokim poziomie zaawansowania technologicznego
i konkurencyjności eksportowej;
– zwiększenie zatrudnienia przez tworzenie miejsc pracy i wykorzystywanie ak
tywnych form walki z bezrobociem;
– zwiększenie innowacyjności polskiej gospodarki w wyniku intensyfikacji i racjona
lizacji badań naukowych oraz szerszego wykorzystywania przez przedsiębiorstwa;
– przygotowanie kadr dla gospodarki opartej na wiedzy i wysiłek edukacyjny
na rzecz wzmacniania społeczeństwa informacyjnego;
* Mgr, doktorantka IV r. studiów doktoranckich Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
59
496735756.004.png
Magdalena Kochmańska – Działalność gospodarcza gminy środkiem rozwoju przedsiębiorczości lokalnej
– zapewnienie większej spójności kraju na poziomach: międzynarodowym, ogól
nokrajowym, wewnątrzregionalnym i lokalnym, przede wszystkim poprzez roz
wijanie infrastruktury transportowej i telekomunikacyjnej.
Rola małych i średnich przedsiębiorstw w rozwoju otoczenia, w jakim działają
jest ogromna. Literatura naukowa stwierdza, że są one podstawą gospodarki rynko
wej i stanowią bazę demokratycznego porządku społecznoekonomicznego. Obok
funkcji gospodarczej podkreśla również funkcję społeczną, ekonomiczną i eko
logiczną. Analizowanie znaczenia małych i średnich przedsiębiorstw pod kątem
efektów obejmuje głównie wymiar jakościowy, lecz zawiera także charakterystyki
ilościowe.
W literaturze przedmiotu rola małych i średnich przedsiębiorstw rozpatrywana
jest z punktu widzenia efektów zatrudnienia, produkcji, innowacyjności, regional
nej decentralizacji, możliwości kapitału ekologicznego, stabilizującego i transfor
macyjnego 1 .
B ARIERY OGRANICZAJĄCE PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ MAŁYCH I ŚREDNICH
PRZEDSIĘBIORSTW
Ustalenie barier hamujących przedsiębiorczość małych i średnich firm jest dzia
łaniem koniecznym w celu określenia dróg prowadzących do rozwoju tej przed
siębiorczości. Literatura przedmiotu podaje przykłady badań dotyczących ogra
niczeń hamujących przedsiębiorczość w różnych okresach i w poszczególnych
regionach kraju 2 .
W celu określenia barier rozwoju przedsiębiorczości małych i średnich przedsię
biorstw w województwie małopolskim przeprowadzono badania ankietowe w 230
firmach. Wstępne badania pilotażowe przeprowadzono przez ankieterów w 15 ma
łych zakładach. Wyniki tych badań stanowiły podstawę do korekty pytań zawar
tych w kwestionariuszu ankiety. Zestawienie barier ograniczających przedsiębior
czość małych i średnich firm przedstawiono w tabeli 1.
1 E. Małecka, Znaczenie małych rm w okresie transformacji, „Gospodarka w Teorii i Praktyce” 1(4)/1999, Łódź, s. 66;
J. Janiuk, Strategiczne dostosowanie polskich małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencji europejskiej, Warszawa
2004, s. 157163; K. San, Zarządzanie małą rmą, Wrocław 2003, s. 4860.
2 K. San, Zarządzanie małą..., ibidem, s. 175185; M. Chrzanowski, Wspieranie przedsiębiorczości w działal
ności gospodarczej małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, [w:] „Przedsiębiorczość w teorii i praktyce”, pod.
red. M. Strużyckiego, Warszawa 2006, s. 169185; W. Jastrzebska, D. BobreckaJamro, Otoczenie instytucjonalne
a innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw. Przykład woj. podkarpackiego, Prace Akademii Ekonomicznej
we Wrocławiu, 2004, nr 1030, s. 179187; R. Gabryszak, Bariery dla przedsiębiorczości, „Athenaeum, Political,
Science” vol. 16/2006, s. 200207; Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 1998
1999, Polska Fundacja Promocji i Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Warszawa 2000, s. 238; J. Janiuk,
Strategiczne dostosowania polskich małych i średnich…, ibidem, s. 149169.
60
496735756.005.png 496735756.006.png
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas
Tabela 1. Bariery ograniczające przedsiębiorczość małych i średnich przedsiębiorstw
Lp.
Nazwa bariery
Wartość ceny
1.
Brak środków finansowych
3,91
2.
Popyt na lokalnym i regionalnym rynku
3,28
3.
Wysokość obciążeń podatkowych
2,95
4.
Uwarunkowania organizacyjnoprawne
2,44
5.
Bariery innowacyjnotechniczne
2,24
6.
Dostęp do informacji gospodarczej
2,12
7.
Brak wykwalifikowanych pracowników na rynku pracy
2,10
6NDODSU]\MW\FKXZDJRGEUDNZSá\ZXGR±EDUG]RGX*\ZSá\Z
Źródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań
Analizując otrzymane wyniki można zaobserwować trzy podstawowe czynniki
warunkujące (w opinii badanych przedsiębiorców) działalność ich przedsiębiorstw.
Należą do nich: brak środków finansowych przedsiębiorstwa, popyt na lokalnym i re
gionalnym rynku oraz wysokość obciążeń podatkowych.
Faktem jest, że nowe technologie, nowoczesna technika wytwarzania, wprowadzanie no
wych produktów wymagają nakładów finansowych. Dotyczy to małych i średnich przed
siębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych oraz o różnym zasięgu działania.
Brak środków finansowych jest poważną barierą w zarządzaniu przez przedsiębiorczość.
Wiąże się to z wysokim oprocentowaniem kredytów przez banki komercyjne. Do innych
ograniczeń utrudniających korzystanie z usług bankowych należą skomplikowane przepisy
i procedury bankowe oraz wysokie prowizje i opłaty bankowe. Należy podkreślić, że nieroz
wiązany pozostaje problem ograniczonego dostępu do niezbędnych środków na finanso
wanie działalności. Od dawna bowiem największym problemem w fazie wstępnej procesu
działalności gospodarczej jest pozyskiwanie źródeł finansowania. Mimo wielu teoretycz
nych możliwości: kredyty i pożyczki bankowe, leasing, faktoring, gwarancje i poręczenia,
fundusze inwestycyjne typu „venture capital” lub dostępne od dwóch lat fundusze unijne,
małe i średnie przedsiębiorstwa muszą często znajdować prywatne źródła finansowania,
ponieważ dostęp do kredytów bankowych okazuje się dla nich za trudny. Przyczyny, dla
których banki nie chcą udzielać tym przedsiębiorstwom kredytów są różne, zależne od ist
niejących uwarunkowań. Podstawowe są trzy przyczyny, dla których małe i średnie przed
siębiorstwa są dla banków mało atrakcyjnymi klientami:
– wielu z nich brakuje aktywów niezbędnych do zabezpieczenia pożyczek;
– często nie mogą udokumentować relatywnie „długiej historii” firmy i jawią się
bankom jako obcy;
– ich właścicielom i menadżerom często brak umiejętności, by poprawnie opraco
wać złożony wniosek o kredyt, czy przygotować projekt biznes planu.
W sferze legislacji oraz polityki rządu wobec przedsiębiorstw już w 2004 roku zaszły
pewne korzystne zmiany. Do tych najbardziej korzystnych zmian można zaliczyć: ob
niżenie stawki CIT do 19 proc., dzięki czemu wprowadzony w Polsce od początku 2004
roku podatek dochodowy od osób prawnych (CIT) należy do najniższych w Europie.
61
496735756.007.png
Magdalena Kochmańska – Działalność gospodarcza gminy środkiem rozwoju przedsiębiorczości lokalnej
Nie oznacza to jednak, że od razu zniknęły wszelkie obciążenia fiskalne. W polskim
prawie podatkowym występują różne „dziury”, które umożliwiają różną interpretację.
Dodatkowo występuje nadmierna częstotliwość rozliczeń podatkowych, nieregularna
aktualizacja wyceny środków trwałych, uciążliwe regulacje związane z podatkiem VAT i po
datkiem akcyzowym oraz zasada odprowadzania podatku dochodowego przed faktycznym
uzyskaniem dochodów. Do wyżej omówionych barier hamujących rozwój małych i śred
nich przedsiębiorstw w naszym kraju należy dodać szybko rosnące koszty pracy. Należy
zauważyć, że pracownicy zarabiają stosunkowo mało, natomiast ogólne koszty zatrudnie
nia są bardzo wysokie. Skala pozapłacowych kosztów, różnego rodzaju narzutów, składek
na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a przede wszyst
kim na ZUS jest tak duża (zwłaszcza, jeśli dodać opłacane święta, dni wolne itp.), że praco
dawcy na ogół nie stać na godziwe wynagrodzenie. Wprawdzie Polska nadal charakteryzuje
się relatywnie niskimi kosztami pracy w porównaniu z UE, to jednak wysoce niekorzystna
jest struktura kosztów. Koszty płacowe (wynagrodzenie netto, podatek dochodowy, ubez
pieczenia społeczne) stanowią około 70 proc. kosztów związanych z zatrudnieniem, koszty
pozapłacowe stanowią ponad 30 proc.
Inną barierą w rozwoju małych i średnich firm jest bariera innowacyjnotech
nologiczna, związana z przestarzałym parkiem maszynowym i trudnością dostę
pu do nowych technologii, zarządzania – związane głównie z szerokim zakresem
obowiązków i niskim stopniem specjalizacji kadry kierowniczej. Szczególna rola
w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw przypada przedsiębiorcy jako osobie,
która organizuje przedsięwzięcia rynkowe i kieruje ich realizacją, podejmując ry
zyko w nadziei na sukces.
Bariery wynikające ze sposobu stanowienia prawa to:
– niestabilność regulacji prawnych. Utrudnieniem dla przedsiębiorców są zmiany prze
pisów, które uniemożliwiają przewidywanie i planowanie działalności;
– niejasność regulacji prawnych. Częste nowelizacje aktów prawnych oraz późniejsze
zmiany dokonywane przez organy uprawnione do wydawania aktów wykonawczych
są przyczyną nawarstwiania się zmian, zwykle stają się niejasne, a ich interpretacja
wymaga angażowania specjalistów, doradców itp., co wpływa na koszty prowadzenia
działalności gospodarczej;
– rozwiązania prawne często wchodzą w życie z mocą wsteczną. Pozostawiony jest zbyt
krótki okres prawodawcy na zapoznanie się z nowymi rozwiązaniami prawnymi
– dotyczy to głównie aktów rangi podstawowej;
– ograniczenia administracyjne związane z podejmowaniem działalności gospodarczej,
niezgodnie z obowiązującą w UE swobodą podejmowania działalności gospodarczej.
Przejawia się zwykle we wprowadzaniu koncesji i licencji na nowsze dziedziny dzia
łalności gospodarczej.
Prawo powinno być tak skonstruowane, ażeby możliwe było zapewnienie właści
wych warunków funkcjonowania i rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Należy przestrzegać podstawowe zasady stanowienia i funkcjonowania prawa takich
jak: stabilność, jasność, odpowiednio długi okres vacatio legis, nie działanie prawa
wstecz i jednolita wykładnia prawa podatkowego.
Ważnym problemem jest ograniczenie liczby istniejących ograniczeń administra
cyjnych związanych z podejmowaniem działalności gospodarczej. Koncesje i zezwole
nia duszą w zarodku nowe pomysły. Niezbędnym jest przestrzeganie zasady równości
62
496735756.001.png
Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas
wobec prawa w znaczeniu szans przetrwania, rozwoju i możliwości sprostania przez
przedsiębiorstwa wymogom stawianym przez regulacje prawne 3 .
Barierą negatywnie wpływającą na rozwój przedsiębiorczości małych i średnich
przedsiębiorstw jest brak dostępu do informacji gospodarczych. Przedsiębiorców naj
częściej interesują następujące lokalne informacje gospodarcze:
– wykaz nieruchomości na cele rozwoju przedsiębiorczości;
– wykaz rezerw majątku trwałego w sferze produkcyjnej;
– strategia rozwoju gospodarczego i przestrzennego gminy;
– analiza możliwości inwestycyjnych w sferze biznesu;
– spis firm działających w gminie, wraz z oceną możliwości kooperacji z nimi lub
między nimi;
– analiza rynku lokalnego;
– analiza rynku zewnętrznego;
– lista instytucji otoczenia biznesu działających w gminie, z zaznaczeniem ich roli
i zadań we wspieraniu przedsiębiorczości;
– analiza możliwości dostępu do kredytów;
– analiza sposobów pozyskania środków z funduszy pomocowych;
– stawki podatków i opłat lokalnych oraz zasady stosowania ulg lub zwolnień w sto
sunku do firm;
– system taryf i opłat za usługi komunalne;
– propozycje gminy, dotyczące wprowadzania nowych form usług komunalnych
i socjalnych;
– lista zamówień publicznych;
– system szkoleń i doradztwa dla przedsiębiorstw, organizowanych przez instytucje
wspomagające rozwój przedsiębiorczości w gminie 4 .
Tak szeroki zakres informacji lokalnej wymaga systematycznego uaktualnienia,
jak i zapewnienia podmiotom lokalnym możliwości szybkiego, stosunkowo łatwe
go dostępu do nich. Szczególnie przydatnym (dla władz samorządowych) do speł
nienia tych wymagań może być wykorzystanie Internetu. Informacja lokalna, ofe
rowana przez instytucje i władze samorządowe, wykorzystywana zaś przez małe
i średnie przedsiębiorstwa ma wpływ na rozwój ich przedsiębiorczości. Kraje Unii
Europejskiej przywiązują duże znaczenie dla rozwoju i udostępniania informacji
dla małych i średnich przedsiębiorstw, zwłaszcza dla informacji na temat rynków
eksportowych. W obliczu rosnącej konkurencji dostęp do informacji na temat
rynków zagranicznych jest dla tych przedsiębiorstw ogromnie ważny. Większość
rządów poprawia dostęp do informacji, zwłaszcza na temat rynków zagranicz
nych. Na przykład Niemcy i Wielka Brytania przekazują informacje na temat fe
deralnych instrumentów wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw za po
średnictwem Internetu 5 .
3 J. Chudzik, Czynniki stymulujące rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, [w:] „Podstawowe determinanty rozwo
ju przedsiębiorczości w latach 20022003”, Zeszyt Naukowy SGH, pod red. prof. dr. hab. Janusza Ostaszewskiego,
Warszawa 2003, s. 249253.
4 M. Krakowiak, Informacja lokalna jako uwarunkowanie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, Prace Naukowe
Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu 2004, nr 1030, s. 217218.
5 Ibidem, s. 219.
63
496735756.002.png 496735756.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin