III Krąg tematyczny.doc

(65 KB) Pobierz
III Krąg tematyczny: Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór

III Krąg tematyczny: Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór.

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

·         Zachęcanie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian i pogłębianie wiedzy dzieci z zakresu ornitologii.

·         Doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych.

·         Utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych.

·         Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.

Działania dzieci

Co poznaję, co umiem, co czuję

Środki dydaktyczne; metody, formy pracy

Realizowane obszary podstawy programowej

- „Wróbelki” – zabawa naśladowcza.

- „Przyloty” – prezentacja ptaków, które powróciły z Południa, zapoznanie dzieci z wyglądem najbardziej znanych i charakterystycznych ptaków (np. bocian, jaskółka, szpak, kukułka).

- „Powrót z ciepłych krajów” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych; opowieść ruchowa.

 

- „Kwoka” – wysłuchanie wiersza Jana Brzechwy, ocena zachowania tytułowej bohaterki.

 

- „Wiosenna pobudka” – opowieść ruchowa przy muzyce.

 

- „Czy to ptak, czy to ssak?” – zabawa dydaktyczna; rozróżnianie gatunków zwierząt, podział na ptaki i ssaki; wyróżnienie cech charakterystycznych dla obydwu gromad (skrzydła, pióra, dzioby itp.).

 

 

- „Ptaszki w gniazdach” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

- „Ptasie jaja” – oglądanie okazów ptasich jaj, porównywanie wielkości, barwy skorupek itp.

 

- „Jaja w gniazdach” – liczenie jaj w gniazdach: których jest więcej, których jest mniej, a których jest tyle samo? Rozszerzenie zakresu liczenia na podstawie scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.

- Nauka piosenki „Wesoły koncert”.

 

- „Bocianie gniazda” – zabawa rytmiczna.

 

- „Czyje to mieszkanie?” – oglądanie fotografii i ilustracji przedstawiających gniazda różnych ptaków (bocianie gniazdo, szpacza budka, gniazdo jaskółki itp.); rozmowa kierowana na temat ich różnorodności.

- „Kukułka” – zapoznanie dzieci ze zwyczajem lęgowym kukułki, ćwiczenie aparatu artykulacyjnego.

 

- „Ptaszki” – zabawa ruchowa.

 

- „Budka dla szpaka” – układanie szpaczej budki z figur geometrycznych (trójkąt, prostokąt, koło, kwadrat); przyklejanie na kartki papieru.

 

- „Podglądamy ptaki” – praca z „Kajecikiem”, wypowiedzi dzieci na temat obserwacji przyrody, wyklejanie naklejek według instrukcji.

- „Wiosenna wycieczka” – spacer do lasu, do ogrodu; aktywne obserwacje przyrodnicze, rozpoznawanie śpiewu i odgłosów ptaków.

 

- „Słońce świeci – deszczyk pada” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

- „Ptasie jajka” – ćwiczenie grafomotoryczne; rysowanie owalu na kartce papieru, porównywanie z kształtem koła, dostrzeżenie różnicy.

 

- „Głosy ptaków” – zabawa naśladowcza z wykorzystaniem instrumentów.

 

- „Czyj to głos?” – ćwiczenia ortofoniczne; naśladowanie głosów ptaków (ćwir, kuku, klekle itp.).

- „Wesoły koncert” – utrwalenie piosenki, układanie do piosenki akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych.

 

- „Ptasie radio” – wysłuchanie wiersza Juliana Tuwima z płyty CD, rozmowa na temat treści, wyszukanie bohaterów na ilustracji w „Książce”.

- „Kto tak pięknie śpiewa?” – słuchanie i rozpoznawanie odgłosów ptaków z płyty CD.

- „Małe ptaszki” – zabawa naśladowcza.

 

- „Łabędź” – improwizacja ruchowa do muzyki poważnej.

 

 

 

„Spłoszone ptaki” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

- „Wronka” – wysłuchanie wiersza Lucyny Krzemienieckiej; rozmowa na temat piór ptaków – koloru, kształtu, budowy.

 

- „Pióra i piórka” – oglądanie i porównywanie zgromadzonych w sali ptasich piór, ze szczególnym uwzględnieniem pawiego pióra.

- „Lot ptaków” – praca z „Kajecikiem”, rozpoznawanie i nazywanie znanych ptaków, rysowanie linii lotu ptaka.

- „Pawie oczko” – praca plastyczna, wykonanie z kolorowych kółek pawich oczek i komponowanie pawiego ogona.

- „Wesoły koncert” – zabawa rytmiczna przy piosence.

 

- „Piórka” – ćwiczenia oddechowe; dmuchanie z różnym nasileniem na piórka, doskonalenie prawidłowego oddechu.

 

 

– ćwiczę podskoki,

– poznaję ptaki, które przylatują wiosną do Polski,

 

 

– ćwiczę sprawność fizyczną,

 

 

– uważnie słucham wiersza,

– oceniam zachowanie kwoki,

 

– bez przygotowania przedstawiam ruch do muzyki,

 

– odróżniam ptaki i ssaki,

– odróżniam ptaki od innych zwierząt.

 

 

 

 

– czerpię radość z uczestnictwa w zabawach ruchowych,

– poznaję wygląd jaj różnych ptaków,

– wymieniam różnice i podobieństwa,

 

– liczę i ustalam, ile jest przedmiotów,

 

 

 

 

– poznaję słowa i melodię piosenki,

 

– reaguję na przerwę w muzyce,

– powtarzam dany rytm,

– poznaję gniazda niektórych ptaków,

– wypowiadam się na podany temat,

 

 

 

– poznaję nowe ptaki,

– naśladuję głos kukułki.

 

 

– odpowiednio reaguję na umówione hasło,

– dowiaduję się, jak wygląda budka szpaka,

– układam budkę z dostępnych figur geometrycznych,

- znam określenie miejsca: nad, na.

 

 

– rozpoznaję głosy ptaków nagrane w naturalnym środowisku,

– obserwuję przyrodę podczas spaceru,

– czerpię radość z uczestnictwa w zabawach ruchowych,

– kreślę owal, rozróżniam koło i owal,

– wyszukuję w najbliższym otoczeniu znane mi kształty.

 

– naśladuję głosy ptaków, wykorzystując różne instrumenty,

 

– naśladuję odgłosy ptaków,

 

 

– układam akompaniament do piosenki,

– melodyjnie śpiewam piosenkę,

 

– uważnie słucham wiersza,

– pokazuję na ilustracji ptaki występujące w wierszu,

– rozpoznaję głosy ptaków nagrane w naturalnym środowisku,

– naśladuję sposób poruszania się małych ptaszków,

– przedstawiam ruchem utwór muzyczny.

 

 

 

– biegam bez potrącania innych dzieci,

– uważnie słucham utworu literackiego,

– wypowiadam się na temat wyglądu ptasich piór,

– poznaję budowę ptasiego pióra,

– rozpoznaję pawie pióro,

 

- ćwiczę sprawność motoryczną,

 

 

– dokładnie wykonuję pracę plastyczną,

 

– wykonuję rytm piosenki za pomocą gestodźwięków,

– wesoło bawię się przy piosence,

– ćwiczę prawidłowy oddech.

 

 

trójkąt

zdjęcia bociana, szpaka, kukułki, jaskółki, sylwety ptaków, mapa świata, kredki

szarfy, obręcze

 

 

J. Brzechwa „Kwoka”

 

 

CD Utwory... cz.1 – „Poranek” E. Griega (nr 14)

sylwety, obrazki, fotografie przedstawicieli ptaków i ssaków z najbliższego otoczenia

 

 

 

 

okazy jaj, obrazki, fotografie, albumy przyrodnicze

krążki – gniazda, kulki – jaja (liczmany)

 

 

 

CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Wesoły koncert” (nr 13)

kołatka, koła hula-hoop

 

fotografie, ilustracje w książkach przyrodniczych

 

 

 

zdjęcie kukułki

 

 

 

trójkąt, małe kółka lub szarfy

figury geometryczne do ułożenia budek, klej, karton

 

„Kajecik” cz. 2, s. 18

 

 

CD Utwory... cz. 2 – „Odgłosy ptaków” (nr 29)

 

 

 

 

kartony, kredki, przedmioty owalne i w kształcie koła

 

klawesy, kołatka, trójkąt, flet podłużny, dzwonki

 

obrazki przedstawiające popularne, znane dzieciom ptaki

CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Wesoły koncert” (nr 13), instrumenty perkusyjne

„Książka” s. 56–57, CD z utworami z „Książki”

CD Utwory... cz. 2 – „Odgłosy ptaków” (nr 29)

 

 

 

CD Utwory... cz. 1 – „Łabędź” C. Saint-Saënsa (nr 8)

 

 

 

 

L. Krzemieniecka, „Wronka”

 

 

pióra

 

 

„Kajecik” cz. 2, s. 19, zielone i niebieskie kredki

 

Koła o różnej średnicy z kolorowego papieru

 

CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Wesoły koncert” (nr 13)

 

piórka do ćwiczeń oddechowych

5.4

12.3

 

 

 

5.3

 

 

14.5

 

 

7.2

 

 

12.2

 

 

 

 

 

5.4

 

12.1

 

 

13.2

 

 

 

 

8.1

 

8.2

 

12.1

 

 

 

 

12.1

 

 

 

5.4

 

10.1

 

 

 

13.4

 

 

12.1

 

 

 

5.4

 

 

13.4

 

 

8.3

 

 

5.1

 

 

8.3

 

 

 

14.2

 

8.4

 

 

5.4

 

8.3

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin