III Krąg tematyczny: Słychać śpiew wśród drzew i chmur, to artystów ptasich chór.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
· Zachęcanie do systematycznej obserwacji świata przyrody, dostrzeganie bieżących zmian i pogłębianie wiedzy dzieci z zakresu ornitologii.
· Doskonalenie funkcjonowania narządów artykulacyjnych.
· Utrwalenie kształtu i nazw figur geometrycznych.
· Kształtowanie umiejętności oceny zachowania bohaterów utworów literackich.
Działania dzieci
Co poznaję, co umiem, co czuję
Środki dydaktyczne; metody, formy pracy
Realizowane obszary podstawy programowej
- „Wróbelki” – zabawa naśladowcza.
- „Przyloty” – prezentacja ptaków, które powróciły z Południa, zapoznanie dzieci z wyglądem najbardziej znanych i charakterystycznych ptaków (np. bocian, jaskółka, szpak, kukułka).
- „Powrót z ciepłych krajów” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych; opowieść ruchowa.
- „Kwoka” – wysłuchanie wiersza Jana Brzechwy, ocena zachowania tytułowej bohaterki.
- „Wiosenna pobudka” – opowieść ruchowa przy muzyce.
- „Czy to ptak, czy to ssak?” – zabawa dydaktyczna; rozróżnianie gatunków zwierząt, podział na ptaki i ssaki; wyróżnienie cech charakterystycznych dla obydwu gromad (skrzydła, pióra, dzioby itp.).
- „Ptaszki w gniazdach” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- „Ptasie jaja” – oglądanie okazów ptasich jaj, porównywanie wielkości, barwy skorupek itp.
- „Jaja w gniazdach” – liczenie jaj w gniazdach: których jest więcej, których jest mniej, a których jest tyle samo? Rozszerzenie zakresu liczenia na podstawie scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.
- Nauka piosenki „Wesoły koncert”.
- „Bocianie gniazda” – zabawa rytmiczna.
- „Czyje to mieszkanie?” – oglądanie fotografii i ilustracji przedstawiających gniazda różnych ptaków (bocianie gniazdo, szpacza budka, gniazdo jaskółki itp.); rozmowa kierowana na temat ich różnorodności.
- „Kukułka” – zapoznanie dzieci ze zwyczajem lęgowym kukułki, ćwiczenie aparatu artykulacyjnego.
- „Ptaszki” – zabawa ruchowa.
- „Budka dla szpaka” – układanie szpaczej budki z figur geometrycznych (trójkąt, prostokąt, koło, kwadrat); przyklejanie na kartki papieru.
- „Podglądamy ptaki” – praca z „Kajecikiem”, wypowiedzi dzieci na temat obserwacji przyrody, wyklejanie naklejek według instrukcji.
- „Wiosenna wycieczka” – spacer do lasu, do ogrodu; aktywne obserwacje przyrodnicze, rozpoznawanie śpiewu i odgłosów ptaków.
- „Słońce świeci – deszczyk pada” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- „Ptasie jajka” – ćwiczenie grafomotoryczne; rysowanie owalu na kartce papieru, porównywanie z kształtem koła, dostrzeżenie różnicy.
- „Głosy ptaków” – zabawa naśladowcza z wykorzystaniem instrumentów.
- „Czyj to głos?” – ćwiczenia ortofoniczne; naśladowanie głosów ptaków (ćwir, kuku, klekle itp.).
- „Wesoły koncert” – utrwalenie piosenki, układanie do piosenki akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych.
- „Ptasie radio” – wysłuchanie wiersza Juliana Tuwima z płyty CD, rozmowa na temat treści, wyszukanie bohaterów na ilustracji w „Książce”.
- „Kto tak pięknie śpiewa?” – słuchanie i rozpoznawanie odgłosów ptaków z płyty CD.
- „Małe ptaszki” – zabawa naśladowcza.
- „Łabędź” – improwizacja ruchowa do muzyki poważnej.
„Spłoszone ptaki” – zabawa orientacyjno-porządkowa.
- „Wronka” – wysłuchanie wiersza Lucyny Krzemienieckiej; rozmowa na temat piór ptaków – koloru, kształtu, budowy.
- „Pióra i piórka” – oglądanie i porównywanie zgromadzonych w sali ptasich piór, ze szczególnym uwzględnieniem pawiego pióra.
- „Lot ptaków” – praca z „Kajecikiem”, rozpoznawanie i nazywanie znanych ptaków, rysowanie linii lotu ptaka.
- „Pawie oczko” – praca plastyczna, wykonanie z kolorowych kółek pawich oczek i komponowanie pawiego ogona.
- „Wesoły koncert” – zabawa rytmiczna przy piosence.
- „Piórka” – ćwiczenia oddechowe; dmuchanie z różnym nasileniem na piórka, doskonalenie prawidłowego oddechu.
– ćwiczę podskoki,
– poznaję ptaki, które przylatują wiosną do Polski,
– ćwiczę sprawność fizyczną,
– uważnie słucham wiersza,
– oceniam zachowanie kwoki,
– bez przygotowania przedstawiam ruch do muzyki,
– odróżniam ptaki i ssaki,
– odróżniam ptaki od innych zwierząt.
– czerpię radość z uczestnictwa w zabawach ruchowych,
– poznaję wygląd jaj różnych ptaków,
– wymieniam różnice i podobieństwa,
– liczę i ustalam, ile jest przedmiotów,
– poznaję słowa i melodię piosenki,
– reaguję na przerwę w muzyce,
– powtarzam dany rytm,
– poznaję gniazda niektórych ptaków,
– wypowiadam się na podany temat,
– poznaję nowe ptaki,
– naśladuję głos kukułki.
– odpowiednio reaguję na umówione hasło,
– dowiaduję się, jak wygląda budka szpaka,
– układam budkę z dostępnych figur geometrycznych,
- znam określenie miejsca: nad, na.
– rozpoznaję głosy ptaków nagrane w naturalnym środowisku,
– obserwuję przyrodę podczas spaceru,
– kreślę owal, rozróżniam koło i owal,
– wyszukuję w najbliższym otoczeniu znane mi kształty.
– naśladuję głosy ptaków, wykorzystując różne instrumenty,
– naśladuję odgłosy ptaków,
– układam akompaniament do piosenki,
– melodyjnie śpiewam piosenkę,
– pokazuję na ilustracji ptaki występujące w wierszu,
– naśladuję sposób poruszania się małych ptaszków,
– przedstawiam ruchem utwór muzyczny.
– biegam bez potrącania innych dzieci,
– uważnie słucham utworu literackiego,
– wypowiadam się na temat wyglądu ptasich piór,
– poznaję budowę ptasiego pióra,
– rozpoznaję pawie pióro,
- ćwiczę sprawność motoryczną,
– dokładnie wykonuję pracę plastyczną,
– wykonuję rytm piosenki za pomocą gestodźwięków,
– wesoło bawię się przy piosence,
– ćwiczę prawidłowy oddech.
trójkąt
zdjęcia bociana, szpaka, kukułki, jaskółki, sylwety ptaków, mapa świata, kredki
szarfy, obręcze
J. Brzechwa „Kwoka”
CD Utwory... cz.1 – „Poranek” E. Griega (nr 14)
sylwety, obrazki, fotografie przedstawicieli ptaków i ssaków z najbliższego otoczenia
okazy jaj, obrazki, fotografie, albumy przyrodnicze
krążki – gniazda, kulki – jaja (liczmany)
CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Wesoły koncert” (nr 13)
kołatka, koła hula-hoop
fotografie, ilustracje w książkach przyrodniczych
zdjęcie kukułki
trójkąt, małe kółka lub szarfy
figury geometryczne do ułożenia budek, klej, karton
„Kajecik” cz. 2, s. 18
CD Utwory... cz. 2 – „Odgłosy ptaków” (nr 29)
kartony, kredki, przedmioty owalne i w kształcie koła
klawesy, kołatka, trójkąt, flet podłużny, dzwonki
obrazki przedstawiające popularne, znane dzieciom ptaki
CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Wesoły koncert” (nr 13), instrumenty perkusyjne
„Książka” s. 56–57, CD z utworami z „Książki”
CD Utwory... cz. 1 – „Łabędź” C. Saint-Saënsa (nr 8)
L. Krzemieniecka, „Wronka”
pióra
„Kajecik” cz. 2, s. 19, zielone i niebieskie kredki
Koła o różnej średnicy z kolorowego papieru
piórka do ćwiczeń oddechowych
5.4
12.3
5.3
14.5
7.2
12.2
12.1
13.2
8.1
8.2
10.1
13.4
8.3
5.1
14.2
8.4
...
i_zaa1