II Krąg tematyczny.doc

(68 KB) Pobierz
II Krąg tematyczny: Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie

II Krąg tematyczny: Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie.

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

·         Rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin.

·         Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną i wiązanie tych zjawisk z aktualną porą roku.

·         Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych, bogacenie słownictwa.

·         Ćwiczenia rozwijające sprawność fizyczną i aparatu oddechowego.

Działania dzieci

Co poznaję, co umiem, co czuję

Środki dydaktyczne; metody, formy pracy

Realizowane obszary podstawy programowej

- „W marcu jak w garncu” – zabawa rytmiczna (echo rytmiczne).

- „Idzie wiosna” – na podstawie „Książki”, rozmowa na temat ilustracji i pór roku na nich przedstawionych.

- „Wiosna, lato, jesień, zima” – przypomnienie i utrwalenie nazw czterech pór roku.

 

- „Śniegowa dziewczynka” – wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek; rozmowa kierowana na temat utworu.

- „Dlaczego topnieje?” – przeprowadzanie prostych doświadczeń ze śniegiem i lodem, wyciąganie wniosków na podstawie obserwacji.

 

- „Pożegnanie bałwanka” – zabawa ruchowa relaksująco-wyciszająca.

 

- „Kałuża” – ćwiczenia grafomotoryczne; zakreślanie na kartce wokół małego punktu coraz większych kręgów (powiększająca się „kałuża”).

- „Koty przez błoto” – zabawa ruchowa z czworakowaniem.

 

- „Co to za kolor?” – ćwiczenie doskonalące percepcję wzrokową i wzbogacające słownik czynny dzieci. Odnajdywanie i nazywanie kolorów pochodnych i złamanych, np. jasnozielony, bladoróżowy, ciemnoniebieski, żółtozielony itp.

- „Marcowy pejzaż” – malowanie farbami wodnymi na dużych formatach, doświadczenia z łączeniem się, zlewaniem się farb itp. – własna twórcza interpretacja przysłowia – W marcu, jak w garncu.

- „Witaj wiosenko” – zabawa muzyczno-ruchowa.

- „Chlap – plusk – kap” – ćwiczenia ortofoniczne; naśladowanie odgłosów topniejącego śniegu, ćwiczenia narządów mowy.

 

- „Powitanie słońca” – zabawa muzyczno-ruchowa.

 

 

 

- „Co widać i słychać za oknem?” – dzielenie się spostrzeżeniami, dotyczącymi zmian zachodzących w przyrodzie – zmiana temperatury, zachowanie zwierząt itp. – zachęcenie do dalszych obserwacji.

- „Śpiący miś” – nauka piosenki; zabawy przy piosence.

 

- „Słonko świeci – deszczyk pada” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.

- „Śnieg z deszczem” – układanie rytmów według podanego przez nauczyciela schematu z wykorzystaniem kartoników/sylwet śnieżynek i kropli deszczu.

 

- „Rozkwitają pączki kwiatów” – zabawa muzyczno-ruchowa.

 

 

- „Pączki” – oglądanie przyniesionych gałązek z krzewów i drzew, porównywanie wyglądu, wielkości, zgadywanie skąd pochodzą – wypowiedzi dzieci na temat różnicy wyglądu i znaczenia między pączkami roślinnymi, a tymi do jedzenia – zwrócenie uwagi na różne znaczenia tego samego słowa. Wstawienie gałązek do wazonu, w celu dalszej obserwacji.

- „Marcowe koty” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą stacyjną.

- „Śpiący miś” – utrwalenie piosenki, zabawy przy piosence.

 

 

- „Widzące paluszki” – rozpoznawanie dotykiem materiałów i przedmiotów o różnej fakturze, opisywanie wrażeń, stosowanie określeń typu: gładki, szorstki, delikatny itp.; doskonalenie percepcji zmysłowej.

 

- „Słońce, deszcz, burza” – zabawa muzyczno-ruchowa.

- „Zielony kącik” – przygotowania do założenia hodowli w sali – przegląd cebulek do posadzenia, nasion do wysiania, wybór pojemników, doniczek.

- „Nasza zielona hodowla” – wysiew nasion rzeżuchy, owsa do pojemniczków, posadzenie cebuli w doniczkach, założenie hydro-hodowli fasoli w szklanych naczyniach itp. – praca w zespołach zadaniowych.

- Codzienna obserwacja zachodzących zmian, założenie ilustrowanego dziennika obserwacji.

- „Wiosenny ogródek” – praca z „Kajecikiem” – odnajdywanie brakujących elementów i przyklejanie ich we właściwym miejscu, nazywanie wiosennych kwiatów.

- „Omiń kałuże!” – zabawa ruchowa równoważna.

- „Ślimak i biedronki” – wykonanie papierowej zabawki według instrukcji z „Wycinanek-składanek”.

 

 

– z pomocą nauczyciela rytmicznie mówię tekst,

– rozpoznaję pory roku na obrazku,

 

 

– wyliczam pory roku,

– pamiętam nazwy pór roku,

 

– wypowiadam się na temat utworu literackiego,

 

– przeprowadzam proste doświadczenia ze śniegiem i lodem,

– wyciągam wnioski na podstawie obserwacji,

– odpowiednio reaguję na sygnały muzyczne,

 

– doskonalę sprawność ręki.

 

 

– czerpię radość z uczestnictwa w zabawach ruchowych,

 

– odróżniam kolory i potrafię je nazwać,

 

 

 

– maluję farbami wodnymi,

– rozwijam wyobraźnię,

 

 

– ilustruję ruchem utwór muzyczny,

 

– ćwiczę narządy mowy.

 

 

– odpowiednio reaguję na przerwę w muzyce,

– przedstawiam bez przygotowania ruch do muzyki,

– dzielę się z innymi swoimi obserwacjami,

– mówię, co widzę i co słyszę,

 

– poznaję słowa i melodię piosenki,

– pokazuję ruchem treść piosenki,

 

– czerpię radość z uczestnictwa w zabawach ruchowych,

– układam podane rytmy.

 

 

 

 

– odpowiednio reaguję na sygnały muzyczne,

– bez przygotowania przedstawiam ruch do muzyki,

– rozpoznaję wygląd pączków roślin,

– rozpoznaję wygląd pączków do jedzenia,

– dostrzegam zasadnicze różnice między pączkami na gałęziach i z cukierni,

 

 

– ćwiczę sprawność ruchową,

 

– melodyjnie śpiewam piosenkę,

– gram na instrumentach perkusyjnych,

 

– rozpoznaję za pomocą dotyku różne materiały,

– określam cechy materiałów.

 

 

 

– odpowiednio reaguję na zmiany tempa i dynamiki,

– przygotowuję rzeczy potrzebne do założenia hodowli roślin w sali,

 

– biorę udział w zakładaniu hodowli roślin w ziemi i w wodzie,

– zgodnie współpracuję w grupie,

 

 

– obserwuję założoną hodowlę,

 

- odnajduję brakujące elementy i naklejam je na obrazku

 

 

– czerpię radość ze wspólnej zabawy,

– konstruuję ślimaka z papieru.

 

 

 

 

„Książka” s. 54–55

 

obrazki z symbolami pór roku (płatek śniegu, jesienny liść itp.)

 

A. Frączek, „Śniegowa dziewczynka”

 

śnieg, lód, szklane naczynia umożliwiające obserwacje, sól, suszarka

 

tamburyn

 

kartki, ołówki, zakraplacz z wodą

 

 

krążki, kółka, dwie skakanki

 

kartoniki w różnych kolorach

 

 

 

CD Utwory... cz. 2 – „Jak się budzi wiosna” (nr 22), kartony, farby wodne, pędzle

CD Utwory... cz. 2 – odgłosy wiosny (nr 23), koła hula-hoop

 

 

CD Utwory... cz. 2 – „Le basque” M. Maraisa (nr 4), trójkąt

 

 

 

 

 

CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Śpiący miś” (nr 11)

 

 

 

kartoniki/sylwety śnieżynek i kropli deszczu (po kilka sztuk dla każdego dziecka)

 

CD Utwory... cz. 2 – odgłosy wiosny (nr 23), szyfonowe chustki, trójkąt

 

pączki, gałązki drzew i krzewów z pączkami

 

 

 

 

 

 

obręcze, szarfy, krążki, piłeczki

CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Śpiący miś” (nr 11), trójkąty, talerze, bębenki, grzechotki

materiały o różnej fakturze, chustka na oczy

 

 

 

 

bębenek

 

cebule, nasiona, ziemia, pojemniki

 

cebule, nasiona, ziemia, pojemniki, gaza, gumki recepturki

 

 

 

 

„Kajecik” cz.2 s. 17

 

 

 

skakanki

„Wycinanki-składanki” cz. 2, s. 7 (instrukcja), s. 29 (projekt), druciki kreatywne, ołówek, klej

 

3.2

 

14.2

 

13.6

 

 

 

14.5

 

 

4.1

 

 

 

5.4

 

14.3

 

 

 

5.4

 

 

14.2

 

 

 

 

9.2

 

 

 

8.2

 

 

3.2

 

8.2

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin