II Krąg tematyczny: Wiosna zaraz tu przybędzie, kolorowo będzie wszędzie.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
· Rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin.
· Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną i wiązanie tych zjawisk z aktualną porą roku.
· Rozwijanie mowy i myślenia dzieci w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych, bogacenie słownictwa.
· Ćwiczenia rozwijające sprawność fizyczną i aparatu oddechowego.
Działania dzieci
Co poznaję, co umiem, co czuję
Środki dydaktyczne; metody, formy pracy
Realizowane obszary podstawy programowej
- „W marcu jak w garncu” – zabawa rytmiczna (echo rytmiczne).
- „Idzie wiosna” – na podstawie „Książki”, rozmowa na temat ilustracji i pór roku na nich przedstawionych.
- „Wiosna, lato, jesień, zima” – przypomnienie i utrwalenie nazw czterech pór roku.
- „Śniegowa dziewczynka” – wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek; rozmowa kierowana na temat utworu.
- „Dlaczego topnieje?” – przeprowadzanie prostych doświadczeń ze śniegiem i lodem, wyciąganie wniosków na podstawie obserwacji.
- „Pożegnanie bałwanka” – zabawa ruchowa relaksująco-wyciszająca.
- „Kałuża” – ćwiczenia grafomotoryczne; zakreślanie na kartce wokół małego punktu coraz większych kręgów (powiększająca się „kałuża”).
- „Koty przez błoto” – zabawa ruchowa z czworakowaniem.
- „Co to za kolor?” – ćwiczenie doskonalące percepcję wzrokową i wzbogacające słownik czynny dzieci. Odnajdywanie i nazywanie kolorów pochodnych i złamanych, np. jasnozielony, bladoróżowy, ciemnoniebieski, żółtozielony itp.
- „Marcowy pejzaż” – malowanie farbami wodnymi na dużych formatach, doświadczenia z łączeniem się, zlewaniem się farb itp. – własna twórcza interpretacja przysłowia – W marcu, jak w garncu.
- „Witaj wiosenko” – zabawa muzyczno-ruchowa.
- „Chlap – plusk – kap” – ćwiczenia ortofoniczne; naśladowanie odgłosów topniejącego śniegu, ćwiczenia narządów mowy.
- „Powitanie słońca” – zabawa muzyczno-ruchowa.
- „Co widać i słychać za oknem?” – dzielenie się spostrzeżeniami, dotyczącymi zmian zachodzących w przyrodzie – zmiana temperatury, zachowanie zwierząt itp. – zachęcenie do dalszych obserwacji.
- „Śpiący miś” – nauka piosenki; zabawy przy piosence.
- „Słonko świeci – deszczyk pada” – zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa.
- „Śnieg z deszczem” – układanie rytmów według podanego przez nauczyciela schematu z wykorzystaniem kartoników/sylwet śnieżynek i kropli deszczu.
- „Rozkwitają pączki kwiatów” – zabawa muzyczno-ruchowa.
- „Pączki” – oglądanie przyniesionych gałązek z krzewów i drzew, porównywanie wyglądu, wielkości, zgadywanie skąd pochodzą – wypowiedzi dzieci na temat różnicy wyglądu i znaczenia między pączkami roślinnymi, a tymi do jedzenia – zwrócenie uwagi na różne znaczenia tego samego słowa. Wstawienie gałązek do wazonu, w celu dalszej obserwacji.
- „Marcowe koty” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych metodą stacyjną.
- „Śpiący miś” – utrwalenie piosenki, zabawy przy piosence.
- „Widzące paluszki” – rozpoznawanie dotykiem materiałów i przedmiotów o różnej fakturze, opisywanie wrażeń, stosowanie określeń typu: gładki, szorstki, delikatny itp.; doskonalenie percepcji zmysłowej.
- „Słońce, deszcz, burza” – zabawa muzyczno-ruchowa.
- „Zielony kącik” – przygotowania do założenia hodowli w sali – przegląd cebulek do posadzenia, nasion do wysiania, wybór pojemników, doniczek.
- „Nasza zielona hodowla” – wysiew nasion rzeżuchy, owsa do pojemniczków, posadzenie cebuli w doniczkach, założenie hydro-hodowli fasoli w szklanych naczyniach itp. – praca w zespołach zadaniowych.
- Codzienna obserwacja zachodzących zmian, założenie ilustrowanego dziennika obserwacji.
- „Wiosenny ogródek” – praca z „Kajecikiem” – odnajdywanie brakujących elementów i przyklejanie ich we właściwym miejscu, nazywanie wiosennych kwiatów.
- „Omiń kałuże!” – zabawa ruchowa równoważna.
- „Ślimak i biedronki” – wykonanie papierowej zabawki według instrukcji z „Wycinanek-składanek”.
– z pomocą nauczyciela rytmicznie mówię tekst,
– rozpoznaję pory roku na obrazku,
– wyliczam pory roku,
– pamiętam nazwy pór roku,
– wypowiadam się na temat utworu literackiego,
– przeprowadzam proste doświadczenia ze śniegiem i lodem,
– wyciągam wnioski na podstawie obserwacji,
– odpowiednio reaguję na sygnały muzyczne,
– doskonalę sprawność ręki.
– czerpię radość z uczestnictwa w zabawach ruchowych,
– odróżniam kolory i potrafię je nazwać,
– maluję farbami wodnymi,
– rozwijam wyobraźnię,
– ilustruję ruchem utwór muzyczny,
– ćwiczę narządy mowy.
– odpowiednio reaguję na przerwę w muzyce,
– przedstawiam bez przygotowania ruch do muzyki,
– dzielę się z innymi swoimi obserwacjami,
– mówię, co widzę i co słyszę,
– poznaję słowa i melodię piosenki,
– pokazuję ruchem treść piosenki,
– układam podane rytmy.
– bez przygotowania przedstawiam ruch do muzyki,
– rozpoznaję wygląd pączków roślin,
– rozpoznaję wygląd pączków do jedzenia,
– dostrzegam zasadnicze różnice między pączkami na gałęziach i z cukierni,
– ćwiczę sprawność ruchową,
– melodyjnie śpiewam piosenkę,
– gram na instrumentach perkusyjnych,
– rozpoznaję za pomocą dotyku różne materiały,
– określam cechy materiałów.
– odpowiednio reaguję na zmiany tempa i dynamiki,
– przygotowuję rzeczy potrzebne do założenia hodowli roślin w sali,
– biorę udział w zakładaniu hodowli roślin w ziemi i w wodzie,
– zgodnie współpracuję w grupie,
– obserwuję założoną hodowlę,
- odnajduję brakujące elementy i naklejam je na obrazku
– czerpię radość ze wspólnej zabawy,
– konstruuję ślimaka z papieru.
„Książka” s. 54–55
obrazki z symbolami pór roku (płatek śniegu, jesienny liść itp.)
A. Frączek, „Śniegowa dziewczynka”
śnieg, lód, szklane naczynia umożliwiające obserwacje, sól, suszarka
tamburyn
kartki, ołówki, zakraplacz z wodą
krążki, kółka, dwie skakanki
kartoniki w różnych kolorach
CD Utwory... cz. 2 – „Jak się budzi wiosna” (nr 22), kartony, farby wodne, pędzle
CD Utwory... cz. 2 – odgłosy wiosny (nr 23), koła hula-hoop
CD Utwory... cz. 2 – „Le basque” M. Maraisa (nr 4), trójkąt
CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Śpiący miś” (nr 11)
kartoniki/sylwety śnieżynek i kropli deszczu (po kilka sztuk dla każdego dziecka)
CD Utwory... cz. 2 – odgłosy wiosny (nr 23), szyfonowe chustki, trójkąt
pączki, gałązki drzew i krzewów z pączkami
obręcze, szarfy, krążki, piłeczki
CD Piosenki i zabawy cz. 2 – „Śpiący miś” (nr 11), trójkąty, talerze, bębenki, grzechotki
materiały o różnej fakturze, chustka na oczy
bębenek
cebule, nasiona, ziemia, pojemniki
cebule, nasiona, ziemia, pojemniki, gaza, gumki recepturki
„Kajecik” cz.2 s. 17
skakanki
„Wycinanki-składanki” cz. 2, s. 7 (instrukcja), s. 29 (projekt), druciki kreatywne, ołówek, klej
3.2
14.2
13.6
14.5
4.1
5.4
14.3
9.2
8.2
...
i_zaa1