SCENARIUSZ ZAJĘCIA
CEL GŁÓWNY: Zapoznanie z wyglądem, sposobem poruszania, zdobywaniem pokarmu przez bociana i żabę.
CEL POŚREDNI ( temat zajęcia ): Poznaję zwyczaje i budowę bociana i żaby na podstawie teatrzyku kukiełek – pacynek w oparciu o tekst S. Michałkow „Bocian i żaba” – rozwijanie spostrzegawczości.
OBSZAR EDUKACYJNY : Poznawanie i rozumienie siebie i świata; Nabywanie umiejętności poprzez działanie;
TREŚCI: Słuchanie i rozumienie mowy; Posługiwanie się mową; Przygotowanie do pisania; Poznawanie przyrody.
CELE OPERACYJNE: - Wie, że żaba jest zielona, ma kończyny tylne skoczne i pływne – przystosowane do życia na lądzie i w wodzie;
- Wie, że żaba zdobywa pokarm poprzez wyciągnięcie języka;
- Wie, że bocian jest biały i czarny;
- Zna sposób poruszania się bociana: chodzenie na długich nogach, fruwanie;
- Wie, że bocian zdobywa pokarm dzięki długiemu dziobowi.
POMOCE: teatrzyk, pacynka bociana, pacynka żaby, bilety – kolorowe figury geometryczne, nagranie głosów żab, bocianów i innych zwierząt, gazetka tematyczna, ilustracje żab i bocianów, karty pracy, pisaki.
LITERATURA: I. Dudzińska „Metodyka wychowania w przedszkolu”,
C. Hannaford „Zmyślne ruchy, które doskonalą umysł”,
S. Michałkow „Bocian i żaba”,
V. Lanka, Z. Vit „Płazy i gady”.
PRZEBIEG:
1. Przywitanie dzieci zabawą z pedagogiki zabawy:
„Wszyscy są
Witam was
Zaczynamy już czas
Jesteś Ty jestem ja
Raz dwa trzy.
2. Rozdanie dzieciom biletów – kartoników w kształcie figur geometrycznych w różnym kolorze:
- ćwiczenie gałek ocznych wg metody Dennisona;
- odszukanie i zajęcie swego miejsca w teatrze.
3. Oglądanie teatrzyku według utworu S. Michałkow wzbogaconego o treści poznawcze niezbędne w poznawaniu bociana i żaby:
Żaba: Re, re, kum, kum re, re, kum, kum jestem sobie żaba wodna. Mam zieloną, gładką i wilgotną skórę.
Bocian: Kle, kle a ja bocian biały, jestem pokryty piórami.
Narrator: Posprzeczała się żaba z bocianem.
Żaba:, Kto z nas jest piękniejszy?
Bocian: Ja – powiedział bocian. Spójrz, jakie mam piękne nogi!
Żaba: Ale ja mam cztery i moje tylne kończyny są skoczne i pływne. Mogę sobie skakać na lądzie i pływać w wodzie. A ty masz tylko dwie nogi – sprzeciwiła się żaba.
Bocian: Tak ja mam tylko dwie, ale moje są dłuższe i czerwone. Mogę na nich chodzić po lądzie i brodzić w wodzie.
Żaba: A ja umiem kumkać, a ty nie.
Bocian: A ja fruwam, a ty tylko skaczesz.
Żaba: Fruwasz, ale nurkować nie możesz.
Bocian: A ja mam czerwony dziób.
Żaba: Też mi coś – dziób. Ja mam długi język, który wyciągam i zdobywam nim pożywienie. Na co ci ten dziób bocianie?
Bocian: Na to – rozzłościł się bocian i połknął żabę, chociaż ona nie jest jego ulubionym pożywieniem. Odtąd bociany połykają żaby, żeby się z nimi nie kłócić.
4. Rozmowa na temat obejrzanego teatrzyku:
- Jakie zwierzęta były bohaterami przedstawienia?
- Jak wygląda żaba? ( śliska, zielona, mokra)
- Jak wyglądał bocian?
- Co robiły zwierzęta?
- O co kłócił się bocian z żabą?
- Co to znaczy, że żaba umie nurkować?
- Kto ma więcej nóg i jakiego koloru?
- Ile nóg i jakiego koloru ma bocian?
- Jaki język ma żaba i do czego jej służy?
- Do czego służą skrzydła i dziób bocianowi?
- Dlaczego żaba jest zielona?
- Co by było gdyby żaba była kolorowa? Burza mózgów.
5. Bocian na łące – zabawa kształtująca koordynację całego ciała – ćwiczenie wspomagające sprawność fizyczną i rozwijające współpracę ręki i oka – element metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej przejście na dywan)
6. Rozpoznawanie odgłosów żab i bocianów – reagowanie odpowiednim ruchem na usłyszany dźwięk ( głos żaby – przysiad, głos bociana – stanie na jednej nodze ).
7. Zabawa „Prawda – fałsz” – element metody Dennisona:
- Bocian ma długi język. X
- Żaba ma cztery kończyny.
- Bocian może fruwać
- Żaba ma czerwone długie nogi. X
- Bocian lubi pływać. X
- Żaba umie fruwać. X
- Bocian jest czarny. – wprowadzenie bociana czarnego ( mieszka w podmokłych lasach, trudno go spotkać, bo jest bardzo płochliwy i unika ludzi, unika też bociana białego, bo ten prześladuje go, jest ptakiem niemym – nie klekoce)
8. Bocian się rozgląda – krążenie szyją element metody Dennisona.
9. Przesuwanie żaby na kamieniu – zabawa z elementem metody Sherborne.
10. Praca indywidualna przy stolikach – łączenie kropek – żaba lub bocian.
11. „Chór zwierząt” zabawa na melodię piosenki „Przedszkolaczek” według wskazań nauczyciela – element relaksacji – naśladowanie głosu bociana i żaby.
Opracowała mgr Lucyna Kinder
mariolusia1