Idziemy razem w słoneczny dzień, ja i mój cień.doc

(29 KB) Pobierz
Temat: Idziemy razem w słoneczny dzień, ja i mój cień

Temat: Idziemy razem w słoneczny dzień, ja i mój cień?- poznajemy zjawiska przyrody nieożywionej.

Opracowała: Małgorzata Miler

 

Grupa:

Cele operacyjne: (dziecko powinno)

·        interesować się zjawiskami zachodzącymi wokół niego,

·        wiedzieć kiedy powstaje cień,

·        rozumieć zależności, odnajdywać przyczyny, przewidywać skutek.

 

 

Metody: rozmowa, instrukcje, objaśnienia, pokaz, metoda problemowa, elementy dramy, wiersz, metoda samodzielnych doświadczeń.

 

Proponowany przebieg:

1.     Słuchanie wiersza L. J. Kerna pt. „Cień”

   „Cień” L. J. Kern

Ten mój cień

Śmieszny cień,

Chodzi za mną cały dzień.

Robi wszystko to, co ja:

Ja gram w piłkę, on też gra,

Ja na schody,.

On na schody

Ja jem lody,

on je lody,

ja przez płot,

on przez płot,

gotów jest do różnych psot. 

Cel: zainteresowanie słowem pisanym, wywołanie radosnej atmosfery i wywołanie elementu zaciekawienia.

2.     Rozmowa problemowa nt. :skąd się bierze cień? Czy wszystko i wszyscy mają swój cień. Wykorzystując źródło światła np. rzutnik sprawdzanie czy osoby w sali lub niektóre przedmioty mają swój cień.

Cel: wyzwalanie i  zaspakajanie ciekawości poznawczej, wykorzystanie wiedzy w praktyce( ze starszymi dziećmi można przeprowadzić doświadczenie z trzema katonami, z  małymi  otworami i latarką kieszonkową. Służy ono do tego by zademonstrować i wytłumaczyć dokładnie, że cień powstaje w miejscu gdzie nie dociera światło, gdzie natrafia na przeszkodę. To doświadczenie i inne wyjaśniające ciekawie zjawiska są opisane w książeczkach „Jak zadziwić przedszkolaka tym co świeci, pływa, lata” Stefanii Elbanowskiej

3.     Obejrzenie krótkiej inscenizacji w teatrzyku cieni.

Cel: poznanie nowej techniki teatralnej, dostarczanie pomysłów do  zabawy, zachęcenie do zabaw w teatr,

 

4.     Zagadki pantomimiczne w teatrzyku cieni.

Cel: rozwijanie myślenia, pobudzanie wyobraźni.

Nauczyciel lub chętne dzieci prezentują za pomocą pantomimy jakieś czynności za ekranem, w teatrzyku cieni, pozostali odgadują i podają nazwę czynności. Można także prezentować cienie przedmiotów i rozpoznawać je.

5.     Zabawa „Połącz przedmiot i jego cień” - dla młodszych

    Cel: rozwijanie spostrzegawczości, myślenia, stałości spostrzegania.   

Wykorzystanie tangramów  ze starszymi dziećmi.

Cel: rozwijanie spostrzegawczości, myślenia, położenia przedmiotów w przestrzeni.

6.     Zabawa ruchowa „Jesteś moim cieniem”

Cel: budowanie więzi w grupie, uczenie współdziałania,

Dzieci w parach naśladują swojego kolegę. Starają się powtórzyć dokładnie ruchy, gesty swojego kolegi.

7.     Wykonanie obrazka techniką frottage. Ołówkiem lub kredką położoną prawie poziomo w stosunku do kartki pocieranie o jej powierzchnię. Pod którą umieszczona jest wypukła ilustracja, liście, kora  lub medale, monety itp.

Cel: poznanie nowej techniki, nauka kontrolowania  nacisku dłoni.

 

8. Można zaproponować wykonanie sylwet do teatrzyku cieni lub zabawę w teatr z wykorzystaniem gotowych sylwet i nagrań na kasecie lub płycie CD. Bądź odgrywać scenki wg. własnego pomysłu.

9. Można prowadzić obserwacje cienia w słoneczny dzień w ogrodzie przedszkolnym. Dziecięce spostrzeżenia notować, dokumentować za pomocą rysunków i  umieszczać je w np. założonym do tego celu „Notatniku małego badacza”

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin