Nie ma życia bez wody.docx

(20 KB) Pobierz

Miejsce: Przedszkole Nr 11

Temat zajęcia: „Nie ma życia bez wody” – zabawy z wodą.

Standard osiągnięć: dzieci znają właściwości wody i znaczenie wody dla życia ludzi, zwierząt i roślin.

Cele szczegółowe:

·         dzieci rozumieją powiedzenie „nie ma życia bez wody”,

·         dzieci potrafią wymienić sposoby wykorzystania wody w codziennym życiu,

·         dzieci znają właściwości wody,

·         dzieci próbują określać proces zamiany płynu w inne ciała,

·         dzieci wiedzą, że trzeba oszczędzać wodę.

Przebieg zajęcia:

1.      Zagadka słuchowa ( nagranie odgłosów wody ). Rozwiązanie – zagadki – jako źródła informacji o czym będą zajęcia.

2.      Wybór i grupowanie obrazków ( ludzie, zwierzęta, rośliny ). Wybieranie spośród rozsypanych obrazków wszystkich, które przedstawiają kogoś lub coś – komu do życia potrzebna jest woda – uzasadnienie wyboru.

3.      Wysłuchanie wiersza – wypowiedzi dzieci.

T.Ferenc – „Woda”
„Co mówią drzewa, gdy im brak wody?
Co kwiaty, gdy nie ma deszczu?
Co powiesz Ty, gdy przez dni całe sucho
W krainie i sucho w powietrzu?”
- wyciąganie wniosku: „bez wody nie byłoby życia na ziemi”

4.      Rozmowa na temat: „Do czego wykorzystujemy wodę w przedszkolu? Co robić, by wodę oszczędzać? Szukanie sposobów mądrego gospodarowania wodą w łazience, w czasie podlewania roślin, prac plastycznych z użyciem wody.

5.      Oglądanie obrazków dotyczących wykorzystania wody w domu. Jak można ją zaoszczędzić? Rozmowa dzieci z rodzicami. Zachęcanie dzieci do domowych rozwiązań związanych z oszczędzaniem wodnych zasobów.

6.      Zabawa ruchowo-naśladowcza: „Płynie woda”. Dzieci chwytają się za ręce i tworzą rzeczkę, która płynie po całej sali zgodnie z tym co wskazuje muzyka.

7.      „Wodo, jaka jesteś?” – poznanie niektórych właściwości wody w działaniu. Zabawy mające na celu dostarczenie radości a jednocześnie informacji na temat wody podczas bezpośredniego, bliskiego kontaktu z nią. Stwierdzenie iż woda: przelewa się, można w niej płynąć, jest przezroczysta, można ją pić, wylewa się, jest mokra, można w niej prać, itd.

8.      Laboratorium.

o        Pokazywanie dzieciom wody zamrożonej w różnych pojemnikach – wniosek – musi być zimno żeby woda zamarzła.

o        Dzieci oglądają masy sypkie, rozpoznają je – wymieniają nazwy. Łączą poszczególne z nich z wodą. Po wymieszaniu stwierdzają: kwasek, sól, cukier, proszek do prania – rozpuszczają się w wodzie. Kasza, mąka, piasek, glina – częściowo, pierwsze nie zmieniają barwy wody, te drugie od gliny czynią ją mętną. Najbardziej kolor wody zmienia glina. Woda z proszkiem pieni się.

o        Zabawa – „Co tonie, co pływa i jak się nazywa”. Dzieci umieszczają na powierzchni wody różne przedmioty. Podczas obserwacji stwierdzają, które przedmioty toną, które utrzymują się na powierzchni wody. Próbują wyciągnąć wnioski z oceny sytuacji „na oko”. Uproszczony wniosek – toną przedmioty ciężkie, zaś lekkie nie.

o        Dzieci oglądają parowanie wody. Nauczycielka trzyma lusterko z uchwytem. Dzieci stwierdzają, że powierzchnia jest gładka i sucha. Gotowanie wody w czajniku. Dzieci obserwują parowanie wody wychodzącej z dziubka czajnika. Nauczycielka wyjaśnia, że ten obłoczek to para wodna – gaz niewidoczny dla oczu a biała chmurka to już małe kropelki wody w płynie. Dzieci obserwują lusterko nauczycielki – jest ono mokre z kropelkami wody, która spływa w dół. Stwierdzają, że para wodna zamieniła się w płyn.

PODSUMOWANIE

·         W jakiej postaci widzieliście wodę? ( płyn, lód, gaz ).

·         Kiedy woda może zamienić się w lód? ( przy niskiej temperaturze ).

·         Kiedy zamienia się w gaz – parę wodną? ( podczas gotowania ).

·         Wracając do umieszczania mas sypkich w wodzie, nauczycielka uzupełnia wypowiedzi dzieci, że bywają takie masy sypkie, które zanieczyszczają wodę w sposób widoczny, inne zanieczyszczają ją w sposób niewidoczny. Dlatego też, pomimo iż woda w niektórych zbiornikach wydaje się być czysta, może okazać się mocno zanieczyszczona. Wodę można pić tylko po przegotowaniu. Przedmioty które utonęły w wodzie i leżą dłużej, mogą też być przyczyną jej zanieczyszczenia.

Scenariusz zajęcia z zakresu edukacji przyrodniczej

 

 

Dorota Grundkowska

 

 

 

 

Zajęcie przeprowadzone przy współudziale rodziców.

 

Temat: Zabawy z wodą

 

Cel:

- utrwalenie podstawowych wiadomości o wodzie ( powstawanie deszczu,

  kwaśne deszcze, skąd pochodzi woda pitna)

- przeprowadzenie doświadczeń z wodą z pomocą rodziców

- uświadomienie dzieciom roli, jaką pełni woda w przyrodzie

- kształtowanie analizatora słuchowego

- rozwijanie inwencji twórczej

- uświadomienie dzieciom konieczności oszczędzania wody

 

Przebieg:

 

1.Zabawa w „Zaklinaczy deszczu”- dzieci samodzielnie dobierają się w zespoły, wybierają jedną osobę, która pokazuje ruch do słyszanej muzyki.

 

2.Pogadanka o wodzie – nauczyciel zadaje dzieciom pytania.

·         Gdzie jest woda?

·         Komu jest potrzebna woda?

·         Jak powstaje deszcz?

·         Czy taki deszcz jest szkodliwy?

·         Skąd pochodzi woda z kranu?

·         Kto wie jak oszczędzać wodę?

 

3. Zabawa „ Taniec fal”- dzieci naśladują w rytm muzyki ruch fal, posługując

    się długimi wstążkami.

 

4. Zabawa „ Wodny odgłos”

·         Czy wiecie, że woda ma wiele odgłosów? Najpierw prezentuję dzieciom odgłosy wody. Dzieci przyglądają się i słuchają. Potem odgadują, z czego pochodzą odgłosy, tylko słuchając, gdyż zasłaniam miskę z wodą parawanem.

 

( LEJĘ WODĘ KONEWKĄ, WYCISKAM GĄBKĘ PRZEZ PALCE,PRZELEWAM WODĘ Z JEDNEGO KUBKA DO DRUGIEGO, PORUSZAM WODĘ REKĄ, DMUCHAM SŁOMKĄ, WPUSZCZAM KROPLE WODY DO MISKI)

 

 

Zadaję pytanie dzieciom i rodzicom:

·         Co robi woda?

( chlapie, pryska, pluska, szmera, kapie, tryska, płynie)

 

5.Zachęcam dzieci do dokonania analizy i syntezy wyrazów

 

WODA,  PARA , KROPLA, RYBA,  FALE,  ZABAWA,  REKIN

FOKA, POTOK, KRAN, KAPEK

 

     6.Dokańczanie zdania – Lubię pić wodę, bo…………………….

 

     7.Zapraszam dzieci i rodziców na ulicę „ Wodnych zabaw”

 

 

a)      Zabawa – „ Jaki kolor ma woda?”

 

Zabarw wodę w słoiku na wybrany kolor i porównaj z wywieszonymi obrazkami – przedstawiającymi różne odcienie wody. Pokaż dziecku wspaniałą paletę barw wody.

 

P.S. Można mieszać kolory!

 

b)      Zabawa – „ Wodny obraz”

 

1.Wybierz kawałki bibuły, przyklej je obok siebie. Powstanie wspaniały wodny obraz.

 

2. Na papierze narysuj fale, używając różnych kolorów kredek pastelowych. Następnie rozetrzyj je po rysunku, używając ściereczki lub chusteczki higienicznej. Uzyskasz wysokie fale, burzliwe odmęty lub delikatne fale.

 

c)      Zabawa – „ Będzie pływać, czy zatonie?”

 

·         Uformuj kulę z jednego kawałka plasteliny. Rzuć ją do wody. Zobacz, co się stanie!

·         Następnie z tej samej plasteliny uformuj łódkę. Dołącz żagielek – zrób go z pomocą rodzica. Połóż delikatnie łódkę na wodę i zobacz, czy nie utonie.

·         Teraz użyj fasoli jako ładunku, który umieścisz na łódce. Zobacz, jaki kształt utrzyma najwięcej fasoli.

 

 

 

Wniosek.

Fakt, iż przedmiot może pływać nie zależy tylko od jego wagi, lecz także od jego kształtu.

 

d)      Zabawa „ Łódź podwodna”

 

Pustą butelkę zamknij dokładnie wieczkiem i połóż na wodę. Butelka pływa. Potem stopniowo nalewaj do niej wody.

 

Wniosek.

Butelka tonie dopiero wtedy, gdy stanie się wystarczająco ciężka.

 

e)      Zabawa „ Pływać lub tonąć”

 

A)    Włóż zebrane przedmioty do wody. Czy coś cię zaskoczyło? Czy spodziewałeś(łaś) się, że ciężkie przedmioty zatoną, a lekkie będą pływać?

Wnioski:

 

Czy zauważyłeś( łaś), że niektóre ciała unoszą się na powierzchni wody, a inne toną?

Spróbuj zanurzyć ciało, które pływa. Musisz mocno naciskać, aby przedmiot znalazł się pod wodą. Ile czasu trzeba mu na ponowne wynurzenie się.

 

     B) Połóż nadmuchany balon na wodę. Potem napełnij balon wodą

          i znów połóż na wodę.

Wniosek:

Balon nie wynurzy się ani nie zatonie, bowiem waży tyle ile waży woda.

 

f)       Zabawa „ Bańki mydlane”

 

Zanurz rurkę w przygotowanym płynie i spróbuj puścić bańki mydlane. Czy bańki uleciały w górę ?

 

Wniosek:

Ciepłe powietrze unosi się do góry i pomaga bańkom latać w otaczającym je zimnym powietrzu.

 

g)      Zabawa „ Czary mary”

 

Wrzuć nasadkę do butelki napełnionej wodą i dokładnie zakręć butelkę. Nasadka będzie się unosić tuż nad powierzchnię wody.

 

Czas na czary!

Jeżeli chcesz, żeby nasadka się zanurzyła, ściśnij butelkę. Spróbuj, to się naprawdę udaje!

 

 

h)      Zabawa „ Uwierz lub nie”

 

·         Napełnij kubek wodą. Postaraj się położyć spinacz do papieru na powierzchni wody. Rób to bardzo delikatnie, używaj widelca.

·         Przy pomocy szkła powiększającego obserwuj wodę. Jak wygląda powierzchnia wody?

 

Wniosek

 

Jeśli wam się uda, spinacz utrzyma się na powierzchni wody. Woda nie chce się przelać. Wygląda tak, jakby pokrywała ją niewidzialna błonka. Zjawisko to nazywamy napięciem powierzchniowym.

 

 

i)        Zabawa „ Oczyszczanie ścieków”

 

·         Przyjrzyj się zanieczyszczonej wodzie. Czy chciałbyś się napić takiego napoju?

·         Spróbuj za pomocą przygotowanego filtra oczyścić wodę.

 

Wniosek

 

Należy oszczędzać wodę!

 

 

 

j)       Zabawa „ Rozdzielanie kolorów”

 

Kapnij na środku koła kapkę atramentu. Wycięty pasek ma być zanurzony w wodzie. Patrz, co się będzie działo! Woda powoli wsiąka w bibułę i rozdziela kolory atramentu.

Ta metoda rozdzielania mieszanin nazywa się chromatografią, czyli dosłownie „ rysowaniem barwami”.

 

 

 

 

k)      Mały bar z napojami

 

Wymieszaj swój ulubiony napój.

 

W ofercie jest: woda, sok z cytryny, sok pomarańczowy, sok jabłkowy, kostki lodu, oranżada.

 

Powiedz – Jak nazywa się ten smak?

 

Dokończ zdanie – Smakuje jak………………………

 

 

 

                                                                                                               

Literatura, którą wykorzystałam przy opracowaniu scenariusza:

 

1.S.Elbanowska. Jak zadziwić przedszkolaka. Tym, co świeci, pływa, lata.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin