ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY - LISTA.doc

(45 KB) Pobierz
ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY = GIMNASTYKA NARZĄDÓW MOWY

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY = GIMNASTYKA NARZĄDÓW MOWY

 

 

 

 

1.      WARGI

-          Górną W zaciskamy dolną i na odwrót

-          Górnymi zębami zaciskamy dolną W i mocno wydychamy powietrze

-          Wargi na „u” potem na „e”

-          Rozciągamy wargi jak do głoski „i”

-          Dziubek w prawo i w lewo

-          Dziubek na około

-          Górną W zasłaniamy górne zęby, a dolną dolne

-          szerokie otwieranie i zamykanie ust,

-          ściągnięte wargi – wykonać ruch okrężny,

-          przytrzymują wargami kartkę papieru, którą nauczyciel próbuje wyciągnąć,

-          przesadna artykulacja głosek: a - i - o - e - u - y, a - i - u, a - e - u - au itp.,

-          nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza ustami lub nosem,

-          Konik - parskamy

-          Buziaczki

-          Minki - pokazują jak wyglądają usta smutne wesołe, obrażone,

-          pokazują pyszczek ryby, ryjek świnki, dziobek ptaka,

-          Balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które "pękają" przekłute palcami )

-          Niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej.

-          Podwieczorek pieska - chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp

-          Wąsy - wysuwanie warg jak przy wymawianiu u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.

-          Drzwi do domu - buzia to domek krasnoludka, a wargi to drzwi do domku. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają

-          Spagetti – wciąganie ustami - dziubkiem makaronu

 

 

2.      JĘZYK

-          Szeroko buzia i wysuwamy daleko język

-          Czubek języka w kąciki warg i na zmianę

-          Otwarte szeroko usta język do zębów górnych, dolnych

-          Czubek języka przy górnych zębach, zamykamy i otwieramy

-          wysuwanie języka – język wąski i szeroki,

-          wysuwanie i cofanie języka przez zwarte zęby,

-          przyssanie języka do podniebienia.

-          Liczenie zębów językiem

-          Usta szeroko otwarte, językiem masujemy podniebienie

-          Językiem na około zębów, usta zamknięte, w obydwie strony

-          Staramy się dotknąć językiem nosa i brody

-          oblizywanie warg

-          oblizywanie zewnętrznej i wewnętrznej strony zębów ruchem okrężnym,

-          czubek języka „ wymiata” zza dolnych zębów,

-          Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek, pastylek pudrowych, cukierków halls (z wgłębieniem w środku) itp.

-          Zlizywanie nutelli, mleka w proszku itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.

-          z języka robić np. koci grzbiet, łopatkę, skocznię,

-          miś oblizuje się po zjedzeniu miodu,

-          żmija porusza żądłem,

-          zabawa w przygodę z „języczkiem wędrowniczkiem” - nauczyciel tworzy opowiadanie, a dzieci ilustrują je odpowiednimi ruchami języka,

-          Konik -  czubek języka między wargi – parskanie jak konik

-          Konik jedzie na przejażdżkę - naśladowanie konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania

-          Winda - otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu.

-          Chomik - wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.

-          Malarz - maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.

-          Młotek - wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.

-          Żyrafa - ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.

-          Słoń - ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

-          Uciążliwy papierek – kładziemy na kocu języka kawałek papieru (np. chusteczki) – należy go zdmuchnąć

-          Kotek – pije mleczko

-          Liczymy ząbki – staramy się dotknąć jak największej ilości zębów (najpierw w góry, potem na dole)

 

 

3.      PODNIEBIENIE

-          Ziewanie

-          Wdychanie nosem powietrza i wydychanie szeroko rozwartymi usta

-          Trzymanie nosa, usta szeroko otwarte wdychanie i wydychanie powietrza

-          Język na dole i wymawianie: k, ch,

-          Kaszlemy z otwartymi ustami, język na dole

-          Chory Miś - kaszel z językiem wysuniętym na zewnątrz jamy ustnej

-          Płukanie gardła

-          puszczanie baniek mydlanych,

-          zamykanie ust i żucie czegoś dobrego,

-               Śpioch - chrapanie na wdechu i wydechu,

-          buzia otwarta , czubek języka na dole – energicznie wymawiamy „k”, „u-k”, „ch” , „uch”,

-          Gąska - buzia otwarta i naśladujemy gęganie gąski

-          chrząkanie,

-          buzia otwarta , język na dole – chuchamy,

-          Zmęczony piesek - język wysunięty z szeroko otwartych ust, wdychanie i wydychanie powietrza ustami.

-          Balonik - nabieranie powietrza ustami, zatrzymanie w policzkach, następnie wypuszczanie nosem.

 

 

4. ŻUCHWA

­            opuszczają i unoszą szczękę dolną przy zaciśniętych wargach,

­            szeroko ziewają,

­            opuszczanie i unoszenie żuchwy ku górze,

­            wykonywanie ruchów poziomych, raz z wargami rozchylonymi, raz z zamkniętymi,

­            Kukułka - ruchy do przodu i do tyłu

­            Zamykanie i otwieranie domku - szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski a, zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom

­            Grzebień / szczoteczka do zębów - wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze i brodzie

­            Krowa - naśladowanie przeżuwania

­            Guma do żucia - żucie gumy lub naśladowanie

 

 

5. POLICZKI

­            wargi i policzki ściągamy mocno w prawo a potem w lewo,

­            wciąganie silne powietrza, tak aby policzki były wklęśnięte,

­            chomik – robimy zapasy w policzkach

 

 

 

 

 

 

3

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin