Zgaduj-zgadula międzygrupowa
· utrwalenie zdobytych wiadomości i umiejętności
· rozwijanie zainteresowań przyrodą
· nabywanie odporności emocjonalnej
· integracja z innymi dziećmi poprzez wspólne zabawy
dziecko:
· wie, jak zachowują się przyjaciele przyrody
· dokonuje wyborów, które potwierdzają znajomość troskliwego obchodzenia się ze światem przyrody
· rozwiązuje zagadki słowno-obrazkowe
· śpiewa piosenki
· liczy punkty
· uczestniczy w zabawach
· zabaw ruchowych
· zgaduj-zgaduli
· zadań do wykonania
· opaski do oznaczenia grup
· zagadki tekstowe
· rebusy
· koszyczki i żołędzie
· lizaki z cyframi 1-3
· tekst wiersza „Był las”
· plansze z sytuacjami dewastacji przyrody
· magnetofon
· nagrody – serduszka dla każdego dziecka
o „Piosenka powitalna” – wg Klanzy
Wszyscy są, witam Was!Zaczynamy, już czas!Jestem ja, jesteś TyRaz, dwa, trzy.
o Zapoznanie dzieci z tematem zabawy
o Prezentacja grup piosenką
o Oznaczenie grup opaskami
o Pierwsze zadanieDzieci losują kopertę z tekstem, określają czy jest to dobra czy zła rada, uzasadniają odpowiedź
o Odpocznij po spacerze chwilę, herbaty łyknij łyk, ze smakiem zjedz kanapkę, a śmieci zakop w mig
o Gałęzi nie daj łamać i wszystkim tłumacz, że ognisko nigdy w lesie nie może palić się
111. Drugie zadanieDrużyny losują koperty z rebusami, rozwiązują je, wskazują obrazek, który jest rozwiązaniem
o „Hokus- pokus, czary-mary, popatrzcie jak skacze ten zajączek szary” – podskoki z naśladowaniem zajączków (rusza wąsikami, stawia słupka, nadstawia uszy)
o „A teraz odwiedzą nas wielkie niedźwiedzie, które były wczoraj w ulu na obiedzie” – powolny marsz w rytm muzyki w pozycji pochyłej, trzymając się dłońmi za kosteczki u nóg
o „Goniły pszczółki zgłodniałe misie, oj, chyba żądło wsadzą im dzisiaj” – swobodne biegi, poruszanie „skrzydełkami” – zgiętymi rękami i naśladowanie bzykania pszczoły
o „Nad wodą siedziały żabki zielone i patrzyły na to wszystko bardzo oburzone” - dzieci naśladują skakanie żabek i kumkają
o „Pojawił się również pan bocian nieduży i pogonił żabki prosto do kałuży” – dzieci naśladują chód bociana z wysoko podniesionymi nogami, stoją na jednej nodze, klekoczą
Był las proszę was –a do tego lasudla zabicia czasuprzyszło kilku młodzieniaszkówJeden – wyrzeźbił nożemnazwisko na drzewa korze.Inny – gdy tylko przybyłskopał niewinne grzyby.Następny - wesołość wzniecił,bo porozrzucał śmieci.Ten rudy – wrzeszczał jak gorylecho gra do tej pory.Wysoki – z wiatrówką w dłonizaczął wiewiórkę gonić.A najgrubszy – tak się rozgniewał,że tłukł butelki o drzewa.A pozostali – dla rozrywki,gałęzie łamali.A las proszę waswestchnął żałośniei rzekł – ja przecieżrosnę dla was,ale nie wiem czy dobryczłowiek z was wyrośnie.
o Co robimy, by oszczędzać wodę:
o Troszczymy się o przyrodę bo:
o Jak dbam o otoczenie przedszkola:
o Czy kwiatem chronionym jest:
o połamane gałęzie drzew
o niszczone mrowisko
o dzieci słuchające głośnej muzyki w lesie
o dzieci rozpalające ognisko w lesie
o powycinane nożem wzory na pniu drzewa
o płynące w rzece puszki i butelki
o porozrzucane w lesie śmieci
o powyrywane i zniszczone grzyby itp.
o patyk o patyk ………… puk
o kamyk o kamyk …… stuk
o liście ………………… szsz
o ptak ………………… ćwir
Prowadząca przypina do tablicy sylwety ww. rzeczy. Dzieci próbują odczytać partyturki, używając najpierw nazw rzeczy, a potem ich odgłosów np.
o patyk, patyk, kamyk, kamyk, ptak
o stuk, stuk, puk, puk, ćwir
Każda z drużyn ma przygotowane po dwie partytury.Wersja druga: Wybieramy z każdej drużyny po kilkoro dzieci, które będą tworzyły orkiestrę (każda drużyna swoją orkiestrę) i rozdajemy „instrumenty” (zgromadzone rzeczy). Orkiestry stoją w półkolu – dyryguje prowadzący, „grają” dzieci, które mają podobne dźwięki wg wskazań „dyrygenta” – przygotowanych wcześniej partyturek
Żyj z przyrodą w zgodzieTo przynosi plonWszystkim się z nią podzielJej bogactwa broń.
· sprawdzenie wiadomości dzieci zdobytych w ciągu całego roku
· nazywa i rozpoznaje drzewa rosnące w najbliższym otoczeniu
· z powstałych rozwiązań krzyżówek układa hasło
· potrafi segregować odpady
Dzieci dostają załącznik i rozwiązują zadania (załącznik można wydrukować z pliku PDF, klikają TUTAJ) .
mariadylo