postepowanie_administracyjne_wyklady.doc

(116 KB) Pobierz
Postępowanie administracyjne jest to procedura administracyjna ( co jest uzupełnieniem prawa materialnego administracyjnego)

Postępowanie administracyjne jest to procedura administracyjna (co jest uzupełnieniem prawa materialnego administracyjnego)

 

Kodeks Postępowania Administracyjnego KPA  reguluje postępowanie przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów spraw indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych (czyli KPA reguluje sferę zewnętrzną administracji)

 

KPA nie jest stosowany:

-          w postępowaniach karno – skarbowych

-          w sprawach uregulowanych w ustawie ordynacja podatkowa

-          w sprawach należących do właściwości Polskich Przedstawicielstw Dyplomatycznych i urzędów konsularnych

-          w sprawach nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach między organami państwowymi i innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi

-          w sprawach podległości służbowej pracowników organów i jednostek organizacyjnych państwowych

 

Organy administracji publicznej w rozumieniu KPA

-          ministrowie

-          centralne organy administracji rządowej

-          wojewodowie

-          inne terenowe organy administracji rządowej

-          organy jednostek samorządu terytorialnego

 

Minister w pojęciu KPA

-          prezes Rady Ministrów

-          wiceprezes RM

-          pełniący funkcję ministra kierującego określonym działem administracji rządowej

-          przewodniczący komitetów wchodzących w skład RM

-          kierownicy centralnych urzędów adm. rządowej podporządkowanych lub nadzorowanych przez prezesa RM lub właściwego ministra (np. prezes zamówień publicznych)

-          kierownicy innych równorzędnych urzędów państwowych

 

Pojęcie organizacji społecznej. Są to:

-          organizacje zawodowe

-          organizacje samorządowe

-          organizacje spółdzielcze

-          i inne organizacje społeczne

 

Organy jednostek samorządu terytorialnego:

-          organy gminy, powiatu, województwa

-          związków gmin i związków powiatów

-          wójt, burmistrz, starosta, marszałek województwa

-          kierownicy służb inspekcji i straży, które działają w imieniu wójta, burmistrza itd.

-          Samorządowe kolegia odwoławcze

 

 

 

Zasady działania organów administracji publicznej (rozdział II KPA)

-          zasada praworządności art. 6 – (żeby organy adm. publ. działały w granicach i na podstawie przepisów prawa)

-          zasada uwzględniania z urzędu interesu społecznego i słusznego interesu obywateli - art. 7

-          zasada pogłębiania zaufania adm. publ. - art. 8 

-          zasada informowania stron i innych uczestników postępowania - art. 9 (organy czuwają nad tym aby strony nie ponosiły szkody z tytułu nieznajomości prawa)

-          zasada brania czynnego udziału - art. 10 ( organy adm. publ. mają obowiązek zapewnić stronom branie czynnego udziału w postępowaniu, mamy prawo do wypowiedzi w sprawie zebranych dowodów. Wyjątkiem od tej zasady jest art. 10 § 2 – w sprawach nie cierpiących zwłoki, spraw zagrażających zdrowiu, życiu, uniknięcia spowodowania niepowetowanej szkody wyłącza się nas i nie możemy się wypowiedzieć

-          zasada przekonywania - art. 11 – organy adm. publ. powinny wyjaśniać zasadność stronom, żeby wyjaśnić że ta decyzja jest słuszna według zebranego materiału dowodowego

-          zasada szybkości i prostoty postępowania - art. 12 – organy adm. publ. powinny działać wnikliwie i szybko, powinny posługiwać się sprawnymi środkami najprostszymi. Art. 12 §2 – jeśli został zebrany cały materiał dowodowy należy działać sprawnie

-          zasada ugodowego załatwiania spraw - art. 13 Ugoda może być zawarta między dwiema stronami, które mają sprzeczne interesy. Ugoda jest zawierana przed organem adm. publ. art. 13 §2 – organy podejmują działania żeby zawrzeć ugodę

-          zasada pisemności -  art. 14 – sprawy zależy załatwiać w formie pisemnej (z własnoręcznym podpisem). Wyjątkiem jest gdy sprawy mogą być załatwione ustnie

-          zasada dwuinstancyjności art. art. 15 – od decyzji wydanej przez organ niższego stopnia służy odwołanie do organu wyższego stopnia

-          zasada trwałości decyzji ostatecznych – art. 16 decyzje od których nie można się odwołać są ostateczne (np. jeśli upłynął termin odwołania lub gdy nastąpiło odwołanie i organ wydał decyzję ostateczną)

-          art. 16 § 2 – decyzje mogą być odwołane do NSA na zasadzie niezgodności z prawem

 

 

Wyłączenie pracownika oraz organu  art. 24

Przesłanki do automatycznego wyłączenia pracownika adm. publ. z postępowania:

-          w sprawie gdy sam jest stroną (nikt nie może być sędzią we własnej sprawie)

-          gdy jedną ze stron jest osoba, która pozostaje z pracownikiem w węźle prawnym

-          powinowactwo do II stopnia (dziadek i prawnuczek III stopień – wówczas sprawę można rozpatrzyć)

-          przysposobienie, opieka, kuratela

-          pracownik był świadkiem w danej sprawie lub biegłym

-          był przedstawicielem stron lub najbliżsi z rodziny

-          wszczęto przeciwko niemu postępowanie karne dyscyplinarne służbowe w jego sprawie

-          pracownik prowadzi sprawę swojego szefa

 

O wyjęciu pracownika decyduje bezpośredni przełożony i wyznacza drugiego do prowadzenia sprawy.

 

Możemy także wyłączyć cały organ gdy sprawy  dotyczą kierownika organu-  art. 25

W przypadku wyłączenia pracownika przełożony wyznacza innego pracownika do prowadzenia sprawy.

W przypadku wyłączenia organu sprawę załatwia organ wyższego stopnia.

O wyłączeniu członka organu kolegialnego postanawia przewodniczący organu kolegialnego albo z urzędu.

Stroną w postępowaniu jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Stronami mogą być osoby fizyczne i osoby prawne oraz jednostki nie posiadające osobowości prawnej (organizacje społeczne).

Osoby fizyczne działają przez swoich ustawowych przedstawicieli (rodzice, kurator, prawni opiekunowie). Strony nie będące osobami fizycznymi działają przez swoich ustawowych lub statutowych przedstawicieli. Spadkobiercy wchodzą na miejsce spadkodawcy.

Organizacja społeczna w sprawie dotyczącej innej osoby może wystąpić z żądaniem o wszczęciu postępowania i o dopuszczeniu jej do udziału w post. Jeżeli organ adm. publ. uzna żądanie za uzasadnione postanawia wszcząć post. lub dopuścić do udziału. Organizacja społeczna  uczestniczy w postępowaniu na prawach stron. Organ adm. ma obowiązek zawiadomienia organizacji o wszczęciu postępowania.

 

PEŁNOMOCNICTWO

Strona może działać przez pełnomocnika. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna z pełną zdolnością do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu. Pełnomocnik dołącza do akt oryginał pełnomocnictwa. Jeśli pełnomocnikiem jest  członek rodziny i sprawa jest mniejszej wagi organ może nie żądać pisemnego pełnomocnictwa. Jeżeli strona jest  nieobecna to organ wystąpi do sądu o wyznaczenie przedstawiciela. Jeżeli sprawa jest nie cierpiąca zwłoki organ sam wyznacza przedstawiciela do czasu wyznaczenia go przez sąd.

 

ZAŁATWIANIE SPRAW

Organy są obowiązane załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki.

Przesłanki szybkiego załatwienia sprawy:

-          strona dołącza do sprawy wszelkie konieczne dokumenty

-          sprawy załatwiane są na podstawie  faktów powszechnie znanych

-          organ posiada wszelkie informacje z urzędu

-          organ ma możliwość ustalenia informacji na podst. danych

Załatwienie sprawy – mniej skomplikowane 1 m-c, bardziej 2 m-ce. W przypadku nie załatwienia sprawy w terminie z winy strony lub organu, organ jest obowiązany zawiadomić strony podając przyczyny zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy. Każdy z nas ma prawo odwołać się gdy sprawa nie jest załatwiona w terminie.

 

 

 

DORĘCZENIA jest to instytucja, gdy sąd czy inna instytucja sprawdza, czy dana strona została należycie poinformowana (pisemnie), jeśli nie, to ten organ, sąd winien odroczyć sprawę (ma to wpływ na długość tej sprawy – koszty ponosi osoba która przegrywa sprawę)

 

Zasady w przypadku doręczeń:

-          organ adm. publ. doręcza za pomocą poczty czy swojego pracownika – za pokwitowaniem na piśmie

-          pisma doręczone są stronie lub jej przedstawicielowi (chyba że strona ustanowi pełnomocnika do doręczeń)

-          jeśli strona lub przedstawiciel zmieni adres to winien on powiadomić organ adm. publ. a jeśli nie powiadomi to zawiadomienie dostarczone na stary adres jest skuteczne (koszty ponosi strona)

 

Miejsce doręczenia pisma

Gdy strona jest osobą fizyczną to pismo doręcza się na adres zamieszkania lub w miejscu pracy (chyba że przepis szczególny stanowi inaczej) albo w siedzibie organu. Jeśli nie można doręczyć w tych 3 miejscach to można wręczyć tam, gdzie się tę osobę zastanie np. na ulicy.

 

Doręczenie zastępcze

-          gdy osoba fizyczna jest nieobecna w mieszkaniu to można pismo zostawić osobie dorosłej tam przebywającej np. dozorcy, sąsiadowi ale pod warunkiem, że te osoby podejmą się doręczenia stronie zainteresowanej i wówczas utrzymuje się, że strona jest zapoznana z treścią wezwania

-          pismo zostawia się w organie gminy lub w urzędzie pocztowym w skrzynce na korespondencję (jeśli ww. możliwość nie wchodzi w grę) strona ma na to 7 dni.

Doręczenie pisma organizacjom społecznym lub jednostkom organizacyjnym – doręcza się tylko osobie do tego uprawnionej.

Doręczenie zastępcze SPRAWDZIĆ !!!

Adresat pisma otrzymuje pismo i osobiście odmawia otrzymania pisma. Zwraca się wówczas pismo organowi, który je nadał z adnotacją, że adresat odmówił przyjęcia pisma i dołącza się to do akt z datą i podpisem. Jest to doręczenie skuteczne, bo jest gwarant, który pismo doręczył.

Art. 49 – strona może być poinformowana o decyzjach przez obwieszczenie (ale tylko wtedy, gdy przepis takiego zawiadamiania przewiduje wprost) Po upływie 14 dni uważa się, że strona zaznajomiła się z treścią decyzji.

 

WEZWANIA

 

Organ może wezwać konkretne osoby do zeznania na piśmie w celu dołączenia do akt ( nie musi stawiać się wtedy ta osoba osobiście na sprawie). Jeśli osoba nie może ze względów zdrowotnych stawić się w miejscu postępowania, to organ odbiera zeznania w miejscu zamieszkania strony .

Wezwanie opiewa na osobiste stawiennictwo.

Jeśli mieszkamy zbyt daleko, to w ramach pomocy prawnej właściwy organ może odebrać od nas zeznania i przekazać w miejsce toczącego się postępowania.

Czasem charakter sprawy wymaga jednak osobistego stawiennictwa bez względu na odległość zamieszkania np. tajemnica sprawy.

 

Art. 54 – treść wezwania

-          nazwa

-          treść organu – kto nas wzywa, stanowisko

-          kogo wzywamy

-          w jakim celu

-          informacja: czy stawiennictwo osobiste, czy na piśmie, dzień, godzina, sala, adres

Skutki niezadośćuczynienia wezwaniu  to grzywna, postępowanie dyscyplinarne.

W wyjątkowych przypadkach (nie cierpiących zwłoki) wezwanie może być telefoniczne, telegraficzne, w internecie.

Osoba która stawiła się może żądać zwrotu kosztów podróży.

 

TERMINY

 

I podział

-          bezwzględnie oznaczone np. 7, 14 dni, miesiąc

-          względnie oznaczone – niezwłocznie, bez zbędnej zwłoki

 

II podział

-          terminy ustawowe (wprowadzone przez ustawy np. KPA)

-          wyznaczone – przez organ, zależy od decyzji

 

III podział

-          zwykłe (zwane instrukcyjne). Mogą być skracane i mają wpływa na skracanie postępowania.

-          zawite – terminy po których czynność jest nieważna. Są to terminy przywracalne, po uprzednim wystąpieniu do organu zależy wykazać, że po ustąpieniu bariery w ciągu 7 dni dostosują się do terminu

 

art. 57 – terminy mogą być oznaczone w dniach, miesiącach, tygodniach.

Ważność terminu jest zachowana jeśli pismo wyślemy z datą w terminie wyznaczonym w polskiej placówce pocztowej.

 

Art. 58 – wystąpienie z wnioskiem o przywrócenie terminu, o wniesieniu odwołania – jeśli przeszkoda nie wystąpiła z naszej winy – 7 dni wraz z dołączonym odwołaniem.

 

 

WSZCZĘCIE POSTĘPOWANIA

 

Zasadą jest, że postępowanie wszczynamy na wniosek strony albo z urzędu.

Dzień wszczęcia postępowania jest to dzień złożenia wniosku przez stronę lub z urzędu – dzień w którym organ adm. publ. wykonał pierwszą czynność na zewnątrz w tej sprawie

Organ ma obowiązek powiadomienia wszystkich stron w tej sprawie.

Generalnie jest tak, że każda strona powinna mieć własne postępowanie, ale bywa też, że kilka stron, podmiotów jest zainteresowanych tą sprawą i wszystkie strony mają ten sam organ właściwy do prowadzenia tego jednego postępowania. Art. 62

 

Art. 63 dotyczy formy składania podań, pism o wszczęcie postępowania. Musi być to forma pisemna lub ustna forma składania zażalenia do protokołu. Musi zawierać podanie – przedmiot sporu, czego strona oczekuje. Jeśli są jakieś braki w podaniu – strona ma 7 dni na uzupełnieni braków, w przypadku braku uzupełnienia pismo organ pozostawia bez rozpatrzenia. Można złożyć podanie ponownie w tej sprawie. Jeśli nie ma w piśmie imienia, nazwiska, adresu również organ pozostawia pismo bez rozpoznania.

 

Art. 65 i 66 – jeśli pismo zostało złożone do niewłaściwego organu to ten organ przekazuje pismo do właściwego i powiadamia o tym wnioskodawcę.

Art. 66 § 1 – gdy pismo dotyczy kilku spraw i powinno być rozpatrzone przez kilka organów to organ do którego pismo wpłynęło załatwia sprawę co do swojego zakresu i powiadamia stronę iż powinna wnieść pismo co do pozostałych spraw do innych organów. Termin wniesienia pism do pozostałych organów liczy się od daty wpływu do organu pierwszego.

 

Art. 66 § 3  - gdy wnosimy pismo do organu niewłaściwego a właściwy jest sąd lub organ nie może nam wskazać organu właściwego to wówczas organ zawraca pismo stronie z odpowiednim pouczeniem.

 

 

PROTOKOŁY I ADNOTACJE

 

Art. 67 § 1 – protokół sporządza się wtedy gdy ma on znaczenie istotne dla rozstrzygnięcia sprawy – ustala organ. Obowiązek gdzie organ musi protokół sporządzić:

-          wniesienie zeznania ustnego

-          zeznania świadka

kto, kiedy jakiej czynności dokonał, podpis, data

 

art. 69 – dotyczy protokołu przesłuchania. Protokół zeznania powinien być przeczytany osobie zeznającej i od razu powinien być przez tę osobę podpisany.

Organ może zezwolić żeby do protokołu były załączone jakieś załączniki w formie pisemnej.  Skreślenia i poprawki w protokole powinny być tak dokonane aby były czytelne, nie budzące wątpliwości i musi być podpis aby było wiadomo kto dokonał korekty.

 

Art. 72 – adnotacje urzędowe – z czynności, które mają znaczenie nie tyle dla rozstrzygnięcia co dla toku sprawy.

 

Udostępnianie akt sprawy – każda strona ma wgląd do akt. Można żądać uwierzytelnienia odpisu, sporządzać notatki, odpisy. Na odmowę ze strony organu stronie przysługuje zażalenie do organu wyższego stopnia.

 

Postępowanie dowodowe w postępowaniu adm. dowodem może być wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem a może pomóc w załatwieniu sprawy.

 

Dokument urzędowy art. 76 § 1 – musi być wydany przez właściwy organ dla tego dokumentu. Ważna jest przyjęta forma.

Dokument prywatny nie ma tak istotnej  mocy dowodowej.

 

 

 

Dowód z przesłuchania świadków art. 82

Osoby, które nie mogą być świadkiem:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin