TKS - Ćwiczenia.doc

(114 KB) Pobierz

TKS II Semestr (ćwiczenia)

1.Doktryny Medialne

 

Doktryna Autorytarna (systemy feudalne i totalitarne)

Założenia:

- ułomność natury ludzkiej. Jednostka musi funkcjonować w zbiorowości zorganizowanej i kontrolowanej przez państwo;

- prymat państwa nad jednostką;

Rola mediów:

- Media mają działać na rzecz umacniania władzy przywódcy i państwa

- Kontrola państwa nad mediami przez: koncesjonowanie nadawców, cenzurę prewencyjną, represje prawne – ustawodawstwo, system kar

 

Doktryna Komunistyczna (leninowska)

Założenia:

- prymat państwa nad jednostką;

- „państwo sprawiedliwości społecznej”

- siłą państwa jest mądrość i siła partii – jej kierownictwa

Rola mediów:

- media są narzędziem władzy – instrumentalizm. Ich zadaniem jest oddziaływać na społeczeństwo, umacniać system i budować poparcie dla władz, kształtować świadomość i postawy zgodne z ideologią

- „kolektywny propagandysta, agitator, organizator”

 

Doktryna Liberalna

Założenia:

Myśl oświeceniowa: John Milton, Thomas Jefferson, J.S.Mill, John Locke

- prymat jednostki nad państwem;

- racjonalność natury ludzkiej, zdolność do racjonalnych wyborów;

- obowiązkiem państwa jest ochrona interesów jednostki: swobód politycznych i ekonomicznych; nie ingerować w życie prywatne, społeczne i ekonomiczne (laissez faire);

- do racjonalnych działań niezbędny jest wolny rynek idei

Rola mediów:

- tworzenie wolnego rynku idei

- kontrola  władzy i nagłaśnianie patologii - „watchdog demokracji

- media są „czwartą władzą”, w imieniu obywateli kontrolują system

- muszą być wolne (szczególnie od nacisków państwa), jedyne ograniczenia to ochrona prywatności, reputacji, porządku publicznego i bezpieczeństwa państwa;

- 1791 USA Pierwsza Poprawka, konstytucyjna gwarancja wolności prasy

 

Doktryna Odpowiedzialności Społecznej

Geneza:

Rozczarowanie doktryną liberalną: co prawda zapobiega złu (zniewoleniu obywateli przez system), ale nie czyni dobra. Pojawiły się problemy:

- media stały się lukratywnym biznesem i jednocześnie potężnym narzędziem wpływ na społeczeństwo (propaganda)

- media źle wykorzystują pozycję jaką zdobyły: kierują się swoimi interesami (właścicieli i reklamodawców), komercjalizują się, skupiają się na skandalach i rozrywce, a nie na ważnych sprawach społecznych

- doświadczenia historyczne (II wojna) i nauka podważyły tezą o racjonalności ludzi: są oni podatni na propagandę i manipulacje

Zadania mediów:

- rzetelne informowanie o wydarzeniach w kontekście nadającym znaczenie,

- forum do wymiany poglądów, komentarzy i krytyki;

- ukazywanie reprezentatywnego obrazu społeczeństwa;

- troska o prezentowanie i wyjaśnianie celów i wartości społecznych;

 

Niezależność i wolność oznacza, że to nadawcy muszą wziąć na siebie odpowiedzialność za działania mediów i wypełnianie obowiązków, czyli:

Chronić swoją niezależność od nacisków świata polityki i biznesu

Poddać się samoregulacji: kodeksy etyczne i organizacje zawodowe

 

2. Panoptikon

 

Co to jest Panoptikon?

To domu nadzoru, wymyślonego i zaprojektowanego przez angielskiego filozofa utylitarystę, Jeremy'ego Benthama. Niezwykłość Panoptikonu miała polegać na tym, że jego konstrukcja umożliwiałaby więziennym strażnikom(nadzorcom) obserwowanie umieszczonych w Panoptikonie więźniów(pensjonariuszy) tak, by nie wiedzieli, czy i kiedy są obserwowani. Schemat panoptikonu składa się z kilkupoziomowej wieży strażniczej umieszczonej wewnątrz pierścieniowatej budowli podzielonej na pojedyncze cele. Cele miały być oddzielone grubym murem i wyposażone w system zewnętrznych i wewnętrznych okien, tak, by ich wnętrze było zarazem dobrze oświetlone, a więźniowie odizolowani od innych więźniów.

 

Cel Panoptikonu?

·         świadomość nieustannej kontroli sprawi, ze pensjonariusze nigdy nie będą zachowywać się dobrowolnie

·         nie będą mieli okazji wypróbowywać swojej woli, która długo niewykorzystywana- stopniowo zacznie obumierać

·         SKUTEK - pozbawienie wolności i samej zdolności do bycia wolnym

·         odtąd ludzie będą stale potrzebować inspektora, który zorganizowałby im życie

·         Będą spragnieni niewolności i związanej z nią „ciszy i spokoju

 

3. Charakterystyka Celebryty

 

Charakterystyka:

·         Gwiazdy współczesnego społeczeństwa

·         Osoby znane i/lub sławne

·         Tworzą nową sferę publiczną

·         Są produkowane przez przemysł kulturowy

·         Stanowią zagadnienie ekonomiczne

·         Nie mogą funkcjonować bez mediów

 

Celebrity - to coś więcej niż tylko gwiazda: To postać która została stworzona by wypełnić nasze przesadne oczekiwania co do wielkości człowieka. Nie jest wynikiem jakiegoś spisku, jest rezultatem pracy profesjonalistów z branży informacyjnej i edukacyjnej.  W pewnym stopniu jest też tworzona

przez nas wszystkich, którzy chętnie o niej plotkują.

 

 

 

 

4. Reality Show

 

Reality show - typ programów telewizyjnych, w których z reguły występują osoby wcześniej nie związane zawodowo z telewizją. Osoby te w założeniu mają zachowywać się "naturalnie" przed kamerą w sztucznie zaaranżowanej - niekiedy ekstremalnej - sytuacji. Wiele z programów ma postać konkursu. Istotą programu jest postawienie widza w roli "podglądacza".

 

Historia

·         I reality show – 1971 r., ,,Rodzina Amerykańska”, reżyser Craig Gilbert  (program spowodował kryzys i  rozpad więzi rodzinnych, o co oskarżono telewizję – obecność kamery prowokowała do  niechwalebnych zachowań),

·         Rozwój telewizji kablowej i satelitarnej spowodował zainteresowanie reality show,

·         MTV - ,,Prawdziwy Świat” 1992 r. ( cytat z programu: ,,Jeśli coś nie zdarzy się w telewizji, to nie zdarzy się w rzeczywistym świecie”)

 

Polskie Przykłady

Agent (pierwszy reality show w Polsce), Kawaler do wzięcia, Dwa światy, Łysi i blondynki, Bar, Wyspa pokus, Chwila Prawdy, Oko za Oko, Willa X

 

5. Kultura Popularna

 

KULTURA MASOWAkultura popularna tworzona przez masową technikę przemysłową i sprzedawaną dla zysku masowej publiczności konsumentów.  Jest to kultura komercyjna produkowana masowo dla masowego rynku.

Rozróżnienia Teoretyczne:

SZTUKAkultura elitarna

SZTUKA LUDOWA – wyrasta z wiejskich korzeni, oryginalna, autonomiczna, bezpośrednio odzwierciedla doświadczenia i życie ludzi.

KULTURA MASOWA- wciąga masy w zdegenerowaną formę kultury wysokiej ( Mac Donald), jest narzucona z góry, jest tworem techników wynajętych przez biznesmenów, a jej odbiorcy są biernymi konsumentami

 

Cechy Kultury Masowej:

          Jej głównym determinantem jest dochód, jaki przynosi

          Powstaje w procesie masowej produkcji

          Produkty kultury masowej są traktowane jak inne produkty materialne

          Zestandaryzowana i sformalizowana

          Upraszcza realny świat i fałszywie tłumaczy jego problemy

 

Publiczność Kultury Masowej:

          Masa biernych konsumentów – bezmyślna i bezkrytyczna

          Skłonna poddawać się manipulacyjnej perswazji mass mediów

          Pozbawiona intelektualnych i moralnych środków, żeby myśleć w innych kategoriach

          Sztuka leży poza zasięgiem jej aspiracji, straciła też swoją kulturę ludową

 

Ryzyko Związane z Rozwojem Kultury Masowej:

          Zastąpienie kulturą masową kultury ludowej

          Zanik wpływu kultury wysokiej na rzeczywistość społeczną

          Nieumiejętność rozumienia kultury wysokiej

          Podważanie przez kulturę masową różnic pomiędzy nią, a kulturą wysoką

          Infantylizacja i prymitywizacja języka

6. Teorie Webera

 

Weber- zauważył dodatnie strony kapitalizmu, tak jak Marks był zainteresowany problemami związanymi z kapitalizmem, ale w przeciwieństwie do niego patrzył pesymistycznie na to co można zrobić z problemami związanymi z kapitalizmem.

 

Czynniki Teorii Webera:

·         Magiczność

·         Racjonalizacja

·         Odmagicznienie

 

Teza:  proces racjonalizacji, którego przykład stanowi kapitalizm i biurokracja, niszczy świat niegdyś magiczny.

 

Racjonalizacja – 4 Typy w zależności od środowiska społecznego

          Racjonalność praktyczna  - przyziemna, ludzie podczas codziennej działalności szukają najlepszego sposobu osiągnięcia celu.

          Racjonalność teoretyczna - (=kognitywna) dążenie do poznania rzeczywistości za pomocą coraz bardziej abstrakcyjnych pojęć

          Racjonalność rzeczowa - (substantive) dotyczy wyboru środka do osiągnięcia celu pod wpływem i w ramach szerszych wartości moralnych

          Racjonalność formalna - wybór środka do celu, kierowany powszechnie przystępnymi regułami, prawami, przepisami - dominacja tego typu racjonalności ( „żelazna klatka”)

 

Magiczność

-wyparta przez machinę biurokracji i władzę racjonalno- legalną

-świat formalnie racjonalny = świat odmagiczniony

-prorocy, magowie

-władcy tradycyjni

-władcy charyzmatyczni

-etyka protestancka

 

Biurokracja/Kapitalizm

- nie da się przed nią uciec

- raz stworzona –jest najtrudniejsza do zniszczenia

- to „żelazna klatka” -> w miarę biurokratyzacji coraz liczniejszych sektorów społecz. zaczynają one tworzyć jedną ogromną żelazną klatkę

- „Reguły, urzędy, hierarchię itp. Zniewalają ludzi tak, że choć mają możliwość robienia pewnych rzeczy- muszą robić inne.

 

Odmagicznienie

- W miarę racjonalizacji- świat traci swą magię

- Nawet w religii: kiedyś magowie, prorocy (magicznie)  - dziś kapłani (wyszkoleni- brak magii)

 

MAGICZNOŚĆ -> Racjonalizacja -> ODMAGICZNIENIE -> Kapitalizm

 

(Colin Cambell doszedł do wniosku, że Magiczność to zarazem Odmagicznienie – przykład domów towarowych)

 

 

 

7. Teoria Hegemonii Gramsciego

 

Hegemoniakulturalne i ideologiczne środki, dzięki którym dominujące grupy społeczne, w tym klasa panująca, utrzymują swoją dominację, zapewniając spontaniczne przyzwolenie na nią ze strony grup podporządkowanych poprzez negocjacyjne tworzenie konsensusu politycznego i ideologicznego obejmującego zarówno grupy dominujące jak i zdominowane.

·         Teoria hegemonii Gramsciego odrzuca determinizm ekonomiczny, uznaje niezależność ideologii i ekonomii, ale jednocześnie traktuje ideologie jako główny filar w systemie władzy społecznej.

·         „Hegemonia klasy dominującej opiera się na kruchej i chwiejnej zgodzie reszty społeczeństwa na tę dominację”

 

Hegemonia to ideologiczne sprawowanie władzy w kulturze. Monopolizacja treści ideologicznych przekazywanych w dziełach sztuki i komunikacji masowej, która ułatwia (umożliwia) sprawowanie faktycznej władzy politycznej i ekonomicznej. Zwykle władza faktyczna ma pierwszeństwo przed hegemonią w kulturze, to znaczy hegemonia ta wynika z władzy faktycznie już sprawowanej. Ale bywa i odwrotnie. Przejęcie władzy nad treściami dostępnymi w kulturze przygotowuje do przejęcia faktycznej władzy politycznej i ekonomicznej.

 

Przykład hegemonii - Filmy jako elementy władzy - filmy kobiece (wzorce kobiece)/filmy męskie (Bondy, Rambo itp.). Utwierdzają one w społeczeństwie doktrynę patriarchalnego kapitalizmu.

 

8. Typy Recepcji Halla

Recepcja to wytwarzanie znaczeń w wyniku wzajemnego oddziaływania między określonym przekazem i odbiorcą

Wytwarzanie znaczeń następuje, gdy dyskursy, kody i konwencje gatunkowe tworzące przekaz wchodzą w interakcję z kompetencją komunikacyjną i ramami odniesienia odbiorcy, uwarunkowanymi społecznie i kulturowo 

 

Podstawy recepcji: dekodowanie przekazu, interpretacja przekazu

Hall założył istnienie 3 hipotetycznych sytuacji, w których znaleźć się może widz w relacji do dyskursu telewizyjnego:

-         pozycji dominacji- hegemonii (kiedy widz przyjmuje wszystkie zalożenia, które poczynił nadawca i prawidłowo rekonstruuje wpisane w tekst znaczenia) PREFEROWANY

-         pozycji negocjacji (kiedy dochodzi do mieszania się elementów opozycji wobec  proponowanego znaczenia ) NEGOCJOWANY

-         pozycji wykorzystującej kod opozycyjny (kiedy dekodowania jest całościowo inne niż oczekiwałby tego nadawca) OPOZYCYJNY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Opinia Publiczna

 

Według Słownika Języka Polskiego „opinia publiczna” oznacza występujący w społeczeństwie lub jego grupach ogół poglądów dotyczących aktualnie ważnych dla danego społeczeństwa spraw, zwłaszcza prowadzonej przez państwo polityki wewnętrznej i zewnętrznej.

 

Stworzenie definicji opinii publicznej jest niezwykle trudne. Po pewnej analizie tego zagadnienia pojawiają się pewne wnioski:

- treść opinii publicznej – ma dotyczyć problemów publicznie istotnych, problemów wspólnoty.

- nosiciele opinii publicznej – mają to być te osoby we wspólnocie, które są gotowe i potrafią odpowiedzialnie wypowiadać się na tematy publiczne oraz sprawują funkcję krytyki i kontroli rządu w imieniu rządzonych.

- formy opinii publicznej – mają to być opinie, które są przekazywane publicznie, czyli ogólnie dostępne, rozpowszechniane przede wszystkim w środkach masowego przekazu.

 

Definicja empiryczna

OPINIĄ PUBLICZNĄ są te opinie  i zachowania, które  n a l e ż y  publ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin