Dziedzictwo Kulturowe Głogowa.pdf

(911 KB) Pobierz
1
DZIEDZICTWO KULTUROWE GŁOGOWA
(DO 1945 R.)
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELI
Opracowanie:
Towarzystwo Ziemi Głogowskiej
Autorzy tekstów:
Antoni Bok, Marcin Burczik, Dariusz A. Czaja, Robert M. Górniak, Jakub Jagiełło, Janusz
Opaska, Rafael Rokaszewicz, Piotr Weryszko
Redakcja tekstów
Antoni Bok
Opracowanie graficzne
Rafael Rokaszewicz
Wydano dzięki dofinansowaniu Gminy Miejskiej Głogów
1
72046749.001.png 72046749.002.png
Wstęp
Wśród zadań, jakie stawia sobie Towarzystwo Ziemi Głogowskiej, za pierwszoplanowe
uznajemy obecnie wykonanie opracowań porządkujących pojęcia i podstawowy zasób wiedzy
o Głogowie i naszym subregionie. Sądzimy, że taka formuła, użyteczna dla całej społeczności
lokalnej, posłuży zwłaszcza nauczycielom w praktyce oświatowej, a pomocna okaże się
również dla animatorów kultury, lokalnych władz i innym zainteresowanych gremiów.
Założeniem, jakie leży u podstaw obecnego projektu, jest zwięzła charakterystyka
dziedzictwa kulturowego Głogowa do roku 1945, przedstawiona w sposób przeglądowy,
w układzie chronologicznym. Rezultatem jest opracowanie zbiorowe, dokonane prze autorów
związanych z Encyklopedią Ziemi Głogowskiej.
W założeniu przyjęto metodę historyczną, tj. opis zjawisk kulturowych, wyróżniających
się obiektywnie, na ile możemy to ocenić, w kolejnych okresach historycznych. Oznacza to,
że nie stosuje się kryterium wyboru zjawisk ze względu na ich obecną recepcję
(„dziedziczenie”), jako trudnego do zweryfikowania i podlegającego zmianom
w świadomości społecznej.
Opracowanie składa się z dwóch części składowych: warstwy tekstowej w postaci
wydruku i przyporządkowanej jej warstwy ikonograficznej na nośniku elektronicznym.
W tekście szersze tło opisu zapewniają wprowadzenia „Historia” i „Kultura”, odniesione do:
1) Dolnego Śląska – cały okres dziejowy „w jednym” („Wprowadzenie”), 2) Głogowa – dla
poszczególnych okresów historycznych. Opis szczegółowy stanowią hasła tematyczne -
wybrane zjawiska kulturowe, ważne dla poszczególnych okresów historycznych. Są one
ponumerowane liczbami arabskimi. Zastosowano osobną numerację w każdym z trzech
okresów historycznych (I, II, III). Powyższa zasada znajduje ścisłe odzwierciedlenie
w materiale ikonograficznym. W tekstach haseł podano odniesienia do ilustracji.
Przykładowy zapis: il. I.3. 2 , oznacza kolejno: Część I, hasło 3, ilustracja 2
(z wytłuszczeniem).
Opracowanie stanowi również „model do składania” w tym znaczeniu, że pewne tematy
(np. dotyczące ratusza, twierdzy nowożytnej) lub ich grupy (np. dotyczące architektury), które
wykazują ciągłość historyczną, po zgrupowaniu utworzą zarysy całościowe, jako kategorie
dziedzictwa kulturowego.
Z faktu, że opracowanie jest dziełem różnych autorów, wynikają pewne konsekwencje,
m.in. objętość opisu poszczególnych tematów nie jest równoznaczna z ich wartościowaniem
jako zjawisk kultury.
Uwagi dotyczące zestawień literatury
Wszystkie jednostki opisu posiadają zestawienia wybranej literatury. Nie jest to wyłącznie
literatura użyta przez danego autora, ale raczej ogólna wskazówka bibliograficzna. Literatura
dotycząca Dolnego Śląska („Wprowadzenie”) nie została powtórzona we wprowadzeniach do
części I, II, III, a tylko wybiórczo w tematach szczegółowych. Należy o tym pamiętać, gdyż
ma ona oczywiście odniesienia do historii i kultury Głogowa. W tematach szczegółowych
podano również hasła Encyklopedii Ziemi Głogowskiej (po skrócie EZG).
W literaturze podane zostały pozycje polskie i dwujęzyczne (po polsku i niemiecku) po
roku 1945. Dodatkowo wykazano tytuły opracowań niemieckich od początku XX wieku; w
odniesieniu do pozycji sprzed II wojny światowej, podano jedynie takie, które stanowią
niezastąpione do dziś źródła wiedzy o określonej tematyce (np. opisy kościołów). Większość
z nich dostępna jest w kopiach w TZG.
W zestawieniach literatury pominięto standardowe prace, dotyczące całego okresu
historycznego objętego opracowaniem, aby uniknąć konieczności ich powtarzania. Mają one
podstawowe znacznie. Są to:
2
Głogów Zarys monografii miasta , pod red. Krystyna Matwijowskiego, Wrocław-Głogów
1994.
J. Chutkowski, Dzieje Głogowa , tom I-II, Legnica 1991
J. Blaschke J., Geschichte der Stadt Glogau und des Glogauer Landes , Glogau 1913
powojenne wydanie (reprint): Hannover b.d. [1982].
Ponadto pomocne są popularne opracowania:
J. Chutkowski, Wędrówki po dawnym Głogowie, Głogów 1997
J. Chutkowski J., Głogów. Informator Historyczny, Głogów 1998
A. Bok, Legendy Ziemi Głogowskiej , Głogów 2007.
Użyte skróty tytułów opracowań zbiorowych:
Glogau im Wandel = Glogau im Wandel der Zeiten - Głogów poprzez wieki , Wrzburg
1993 [publikacja dwujęzyczna, zawiera bogaty zestaw ikonografii]
Das war Glogau = Das war Glogau 1913-1945. Stadt und Land an der Oder 1913–1945,
Hannover 1991.
3
Spis treści
Wstęp
Wprowadzenie Historia polityczna i historia kultury Dolnego Śląska
Zarys dziejów politycznych Dolnego Śląska
Dziedzictwo kulturowe Dolnego Śląska
I. ŚREDNIOWIECZE
Historia
Kultura
Wybrane zagadnienia
1. Gród piastowski
2. Miasto: rozwój struktury społecznej i urbanistycznej, symbole miejskie
3. Urbanistyka i architektura: zamek, system obwarowań
4. Architektura: ratusz i urządzenia handlowe na rynku
5. Architektura: kościoły i klasztory
6. Kolegiata jako ośrodek średniowiecznej kultury
7. Kultura zgromadzeń zakonnych
8. Mecenat artystyczny Piastów
9. Mecenat artystyczny Zygmunta Jagiellończyka
10. Jan z Głogowa, głogowianie w kulturze europejskiej
II. WCZESNY OKRES NOWOŻYTNY (1526–1741)
Historia
Kultura
Wybrane zagadnienia
1. Architektura: ratusz
2. Architektura: zamek
3. Architektura i sztuka: kolegiata
4. Architektura i sztuka: kościół i kolegium jezuitów
5. Szkoła i teatr jezuicki. Kulturotwórcza rola pozostalych zakonów
6. Reformacja, Kościół Pokoju
7. Głogowski rzeźbiarz Johan Pol i sztuka reformacji
8. Andreas Gryphius. Dziejopisarstwo
9. Cechowe rzemiosło artystyczne
10. Twierdza nowożytna
III. OKRES NOWOŻYTNY (1742-1945)
Historia
Kultura
Wybrane zagadnienia
1. Architektura i sztuka, kościół ewangelicki „Schifflein Christi”
2. Architektura: Christian V. Schultze
3. Architektura: ratusz
4. Twierdza nowożytna.
5. Rozwój przestrzenny i architektura w latach1903-1933
6. Szkolnictwo
7. Działający w Głogowie malarze i rzeźbiarze
8. Głogowscy i działający w Głogowie pisarze. Dziejopisarstwo
9. Teatr Miejski – działalność
10. Drukarze. ruch wydawniczy
11. Gmina żydowska
4
Wprowadzenie
Historia polityczna i historia kultury Dolnego Śląska
[A] Zarys dziejów politycznych Dolnego Śląska
Śląsk i Dolny Śląsk. Nazwy i terytorium. Pochodzenie nazwy Śląsk jest nieustalone.
Według niektórych wersji plemię Ślężan, zasiedlające we wczesnym średniowieczu okolice
Wrocławia i góry Ślęży, wzięło nazwę od tej góry, rzeki, lub też przeważającej cechy
krajobrazu, wyrażonej w starosłowiańskim rdzeniu „ślęg” = element wilgotny.
W średniowieczu nazwa Śląsk używana była w odniesieniu do terenów od tzw. przesieki
śląskiej na wschodzie po Kwisę na zachodzie (od 1202 r. przesieka rozgraniczała władztwo
terytorialne dwóch gałęzi Piastów: tytułujących się duces Opoliensis i duces Slezie ).
W odniesieniu do tej części (początkowo bez Ziemi Kłodzkiej) utrwaliła się w czasach
nowożytnych nazwa Dolny Śląsk (użyta została po raz pierwszy w 1571 r. przez Joachima
Cureusa). W węższym rozumieniu nazwa ta stosowana była do części zachodniej (rejencja
legnicka), podczas gdy część wschodnia, z Wrocławiem, określana była mianem Śląska
środkowego.
Dla całej krainy historycznej rzeczywistym i symbolicznym elementem spajającym jest
Odra. W biegu Odry i jej głównych dopływów powstały najważniejsze ośrodki osadnicze na
Górnym i Dolnym Śląsku.
Pradzieje
Znaleziska archeologiczne potwierdzają istnienie skupisk osadniczych na terenie Dolnego
Śląska od środkowej epoki kamienia (paleolit). W następnych tysiącleciach korzystne
warunki geograficzne przyciągały tu coraz to nowe grupy ludzkie. Korytarz Odry stanowił
równocześnie oś migracji między południem (przez Bramę Morawską) a północą (wybrzeże
Bałtyku). W młodszej epoce kamienia (neolit, około 4200 lat p.n.e.), kiedy pojawiło się
trwalsze osadnictwo, byli to przedstawiciele rolniczej kultury ceramiki wstęgowej, przybyłej
ze środkowego dorzecza Dunaju.
W ciągu następnych bez mała dwóch tysiącleci na śląskie ziemie napływały z południa
i wschodu i zasiedlały je kolejne grupy ludności. Jako kultury archeologiczne, nazywamy je
od rodzaju i sposobu zdobienia ceramiki (kultura pucharów lejkowych, kultura pucharów
dzwonowych, kultura ceramiki sznurowej) lub od miejscowości, w których odkryto
najważniejsze ślady ich bytowania.
Z mozaiki kulturowej około XIII w. p.n.e. wyłoniła się rozległa terytorialnie kultura
łużycka. Należąca do niej ludność zajmowała m.in. dorzecza Odry i Wisły. Kultura łużycka
rozwijała się przez prawie tysiąc lat, zachowując odrębność i własne oblicze.
Charakteryzowały ją większy udział uprawy roli niż hodowli zwierząt oraz obrządek
pogrzebowy, polegający na ciałopaleniu. Ówcześni ludzie opanowali wyrób przedmiotów
z brązu, a od VII w. p.n.e. wytop żelaza.
Rozwój kultury łużyckiej zahamowały około V w. p.n.e. najazdy Scytów, a następnie
przesuwanie się na południe ludności kultury pomorskiej, o niższym poziomie kulturowym
(kultura grobów skrzynkowych). W III w. p.n.e. na Śląsk napłynęła niewielka liczebnie, ale
reprezentująca wysoki poziom rozwoju cywilizacyjnego, ludność celtycka. Jej zasługą jest
m.in. rozwinięcie produkcji żelaza z rudy darniowej. Celtowie wymieszali się
prawdopodobnie z miejscową ludnością; w I w. p.n.e. wyparci zostali przez napierające
z północy plemiona germańskie. W pierwszych wiekach n.e. nastąpił na Śląsku znaczny
przyrost ludności i rozwój kulturowy. Zaczęła się upowszechniać przemienno - odłogowa
uprawa roli. Rozwinięte było hutnictwo żelaza. W następnych stuleciach większość plemion
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin